Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tukitankojen helojen vaihto

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nonii
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 209
    • Jyväskylä

    #31
    Kiitos kaikille osallistuneille

    Perskeles, nyt loppui tutinat. Vaihdoin kummalekin puolelle uudet reaktiotangot ja se auttoi. Aikaisemmin käytin autoa osaavassa korjaamossa ja sanoin heille että vaihtakaa ne tangot. Olivat tutkineet ja sanoivat että ei ole väljää missään eivätkä löytäneet mitään vikaa mikä tutinan aiheuttaisi. Täältä saamani tiedon mukaan ajattelin että: -Perkele mää vaihdan ne itse. Tasan kolme tuntia töitä ja homma ohi. Kummatkin puslat oli haljennut ja toisessa nivelessä väljää. Eli kiitos ohjeiden antajille. Taas on kiva ajella ja katsella muijien perseitä kun ei tartte ihan niin kovasti pitää ratista kiinni.
    Nykyinen: W204 220 CDI T

    Ex:

    Octavia RS
    E39 523
    E30 324
    E30 316

    Comment

    • tuomoo
      Bimmer Rookie
      • Jun 2006
      • 97
      • Kla

      #32
      Originally posted by Vee-eit View Post
      Itse vaihdoin alla, kun mielestäni siinä oli hyvinkin tilaa. Porasin ensin kumit pois, sahasin puslan "yli" tulevat osat pois ja tukivarren sisään jäävän kehän poikki. Vanha pusla lähti pois. Sitten pari sopivaa holkkia, ruustukki ja iso vasara ja uusi pusla sisään. Liukasteeksi WD40.
      Sinnehän ei saa laittaa mitään "liukasteita" ettei uusi pusla ala pyöriä sovitteessaan.:think

      Comment

      • Vee-eit
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 709
        • Turku

        #33
        Originally posted by tuomoo View Post
        Sinnehän ei saa laittaa mitään "liukasteita" ettei uusi pusla ala pyöriä sovitteessaan.:think
        Reaktiotangon pusla EI PYÖRI sovitteessaan vaikka sen hukuttaisi liukasteeseen. Katso itse auton (e39) alle niin ymmärrät mitä tarkoitan.
        Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

        Comment

        • koz-528
          Bimmer Fanatic
          • May 2008
          • 339
          • Ylivieska

          #34
          moro! nyt olisi alustan osia tilauksissa, saako tuon puslan prässättyä helpoiten ruuvipenkissä? ajattelin ottaa koko tangon irti ja kokeilla itse...
          f11 520 da m-sport
          ex e61 530 da
          ex e39 530 da
          ex e38 725 tdsa
          ex e39 528i m5-look

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #35
            Originally posted by koz-528 View Post
            moro! nyt olisi alustan osia tilauksissa, saako tuon puslan prässättyä helpoiten ruuvipenkissä? ajattelin ottaa koko tangon irti ja kokeilla itse...
            Ei sitä vanhaa puslaa saa prässättyä helposti pois yhtään missään, alumiinia oleva puslan kehä vain menee läjään. Vetää sen sisäosan pois vaikka kierretanko - hylsy patentilla ja sen jälkeen sahaa ulkokehän varovasti 99%poikki sahaamatta itse tankoa niin sekin irtoaa nätisti. Homma onnistuu vaikka tanko olisi autossa kiinni toisesta päästään.

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8265
              • Järvikylä (Nakkila)

              #36
              Originally posted by WSE1 View Post
              Ei sitä vanhaa puslaa saa prässättyä helposti pois yhtään missään, alumiinia oleva puslan kehä vain menee läjään. Vetää sen sisäosan pois vaikka kierretanko - hylsy patentilla ja sen jälkeen sahaa ulkokehän varovasti 99%poikki sahaamatta itse tankoa niin sekin irtoaa nätisti. Homma onnistuu vaikka tanko olisi autossa kiinni toisesta päästään.
              ja jos ei halua alkaa vääntämään auton alla kauheesti nii akkuporakoneeseen 8-10mm metalliterä tai mikä sitten sattuukin olemaan sopivan kokonen ja jyrsit sillä vanhan puslan hajalle ja ulkokehälle sen verran rautasahaa että menee poikki kahdesta kohdasta -> napaus vasaralla ja ulkokehä putoo lattialle
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • koz-528
                Bimmer Fanatic
                • May 2008
                • 339
                • Ylivieska

                #37
                ongelmana ei ole irroitus!!!! vaan kasaus? eli miten se uusi menee? meneekö se nyt sillä ruuvipenkillä?
                f11 520 da m-sport
                ex e61 530 da
                ex e39 530 da
                ex e38 725 tdsa
                ex e39 528i m5-look

                Comment

                • Kentsu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 1397
                  • Tuusula

                  #38
                  Originally posted by koz-528 View Post
                  ongelmana ei ole irroitus!!!! vaan kasaus? eli miten se uusi menee? meneekö se nyt sillä ruuvipenkillä?
                  On se kyllä niin tiukka että en usko että normaalissa ruuvipenkissä menee.
                  Itse kyllä tein niin että otin reaktiotangot irti ja vein huoltamolle jossa oli oikea hydrauliprässi ja sopivat holkit. Puslan irroitus ja uuden asennus kävi tällä tapaa siististi, nopeasti ja ilman hikeä tai kirosanoja.
                  Ex: 523iA '97, 520iA '89
                  /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8265
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #39
                    Originally posted by koz-528 View Post
                    ongelmana ei ole irroitus!!!! vaan kasaus? eli miten se uusi menee? meneekö se nyt sillä ruuvipenkillä?
                    kumipuslia en lähtisi edes koittamaan laitaa auton alla mutta powerflexit menee käsin painamalla
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • koz-528
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2008
                      • 339
                      • Ylivieska

                      #40
                      okei! kiitos vastauksista!
                      f11 520 da m-sport
                      ex e61 530 da
                      ex e39 530 da
                      ex e38 725 tdsa
                      ex e39 528i m5-look

                      Comment

                      • koz-528
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2008
                        • 339
                        • Ylivieska

                        #41
                        tilasin sitten nuo powerflexit ja irrotin tuon helan puoleisen pään niin näkyi olevan myös pallonivelet väljänä, nyt sitte tilaileen koko tanko...
                        f11 520 da m-sport
                        ex e61 530 da
                        ex e39 530 da
                        ex e38 725 tdsa
                        ex e39 528i m5-look

                        Comment

                        • luxor
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2003
                          • 96
                          • Hämeenlinna

                          #42
                          Ite porasin ja sahasin noi vanhat puslat pois ja laitoin uudet ruuvipenkki viritelmällä mikä tossa kuvassa on.Paikalleen laittaminen oli kyllä tolla systeemillä aika tuskallista koska hela menee helpolla vinoon ja muutenkin vastus on TODELLA luja kun helaa laittaa paikalleen suosittelen prässiä tai sit jotenkin jatkojalostaa tota ideaa=).Kun väänsin helaa paikalleen niin käytin isoa putkitonkia ruuvipenkin oma tappi ei kestänyt tota rääkkiä eli otin tapin pois ruuvipenkistä ja väänsin putkitongeilla siitä pyöreästä pätkästä mikä ruuvipenkkiin jäi.Sit toi yks kuva missä on toi öljynsuodatinavain niin sattuu just sopimaan helan päälle löytyy motonetistä hinta 5 euroa kestävyys on kyllä puoli ja vainaa jos sitäkään rehellisesti sanottuna.Suosittelen oikean kokoisia putkia niin homma luistaa aika paljon helpommin ja apuria.Aikaa meni mulla 2 iltaa kun ei asiasta paljon vinkkejä ollut.Ulosvetäjälläkin kokeilin hommaa beisan systems sivuilla oli kuvia hommasta mutta tuntu liian haastavalta.Hyvä puoli tossa on ettei tarvii niveltä ottaa toisesta päästä irti ollenkaan.
                          Attached Files
                          Last edited by luxor; 13-08-2010, 21:51.
                          -kaunis nainen on ilo silmälle-

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #43
                            Originally posted by peto2;1517745 begin_of_the_skype_highlighting**************15177 45******end_of_the_skype_highlighting
                            kumipuslia en lähtisi edes koittamaan laitaa auton alla mutta powerflexit menee käsin painamalla
                            Kyllähän nekin menevät, vähintään 12,9 lujuudellinen (niin paksu kuin helan reiästä läpi menee) kierretanko samanlujuisilla muttereilla, sopivat holkit molempiin päihin ja vääntämään, suoraan ja jos helan saa suoraan lähtemään niin sitten menee, luja kyllä on vääntää. Tarvikeheloista täytyy kyllä yleensä ensin hioa materiaalia pois, on prässilläkin aika pahan näköistä menoa jos hiomatta yrittää laittaa...

                            Comment

                            Working...
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎