Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 530d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    #61
    Originally posted by Mauri H.
    Aika saakelin hyvin tuo bemu potkii, myös loppunopeutta oli kivasti, 167 km/h on paljon. Ja muuta ei ollut tehty kuin viriboksi, eli jotain 250 hv???

    Tuo mese tosiaan kuuluu superturboihin, siinä on ongelmana liian pieni ahdin joka leikkaa tehot 4300:n jälkeen (on muuten jarrutettu 436 hv/ 740 Nm) ja tämän huomaa kiihdytyksen alussa.

    Itse olen tulossa viikon päästä Alastarolle, jos tuo muokattu turbiini, vahvistettu laatikko ja kevyt vauhtipyörä jo sallisivat reippaat liikkeellelähdöt.

    Mese taisi vetää muuten 176 km/h loppunopeuden, siinä on tosi huonot välitykset varttia ajatellen, ensi kesäksi tulossa parempi laatikko. Kyllähän tuo 1700 kg painoakin vähän rauhoittaa.
    Pistäppä sitten tulokset tännekin, kun ei sitä Mersuforumia aina muista lukea (varsinkin projekti-osiota...)

    Todella hyvä tuo FastDSL:n aika. Kävin tuossa kysymässä Mtec:n viriohjelmalle hintaa ja 1200 €:n pintaan menisi asennettuna. Oma softa imaistaan ulos lähetetään Saksaan ja siellä tehdään siihen sopiva soft. Tehot 225 (183hp) ja 231 (193hp). Vääntö olisi 450 Nm ei samoissa kuin Ac Schnitzerin ja Hartgen versiot. Hintaa vaan puolet noista. Boksia eivät suositelleet.

    Comment

    • FastDsl
      Bimmer Rookie
      • Apr 2003
      • 178
      • nollayhdeksän

      #62
      Originally posted by Keimo
      Todella hyvä tuo FastDSL:n aika. Kävin tuossa kysymässä Mtec:n viriohjelmalle hintaa ja 1200 €:n pintaan menisi asennettuna. Oma softa imaistaan ulos lähetetään Saksaan ja siellä tehdään siihen sopiva soft. Tehot 225 (183hp) ja 231 (193hp). Vääntö olisi 450 Nm ei samoissa kuin Ac Schnitzerin ja Hartgen versiot. Hintaa vaan puolet noista. Boksia eivät suositelleet.
      Eihän noita boxeja suosittele kukaan (boxin valmistajia lukuunottamatta). Itse olen enemmänkuin tyytyväinen boxiini joka suhteessa. Se on ylittänyt odotukseni suorituskyvyssä ja toiminnassa. Kulutuksen suhteen ei ole tapahtunut parannusta, mutta se ei ole boxin vika Ainakin tähän mun koneeseen www.tuningbox.com sopii loistavasti ja on saanut myös monia kehuja briteissä http://forum.bmwcarmagazine.com/ -palstalla 183hp ja 193 koneeseen. Lisäksi helppo ottaa pois huollon ajaksi sekä talveksi.

      Itse menin Karalalle teettämään laskua keväällä. Ajettiin auto ilman boxia ja boxin kanssa, jolloin Karala ja minä totesimme, että turha tähän on mitään softaan alkaa vääntämään. Karala olisi saanut 50Nm enemmän vääntöä, mutta samat tehot. Ei olisi ollut järkeä maksaa 800e ja menettää takuut samalla.
      Musta 335i E91 N55
      Musta 520d F11
      Musta 535d E60
      Musta 320d E91
      Musta 330d E46

      Comment

      • Keimo
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2032
        • Kekkoslovakia

        #63
        Vastailkaapa näihin.

        1. Mitä eroa (muuten kuin commonrail-tekniikka) on 525tds ja 525d. Onko kyseessä sama pata. Mitenkäs kestävyys nimenomaan tuossa 525d mallissa?

        2. Onko 530d:n moottori kokonaan eri kuin edellä mainitut vai onko ero saatu "kikkailemalla" ?

        3. Lyhyt yhteenveto --> mitä olet autosta (525d tai 530d) pitänyt ?

        Comment

        • S.P.R
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 1009
          • Oulu area

          #64
          nopea!!!

          530d:llä varttimaili 13.9 ja loppunopeus 167 km/h!!!!!! On aika saatanan kova! Onko tuo auto e39 vai e60? Jos on vielä e39 niin johan on kova kulkemaan pelkällä boksilla. Mitähän tuo 530d kulkee vakiona vartin, jotain yli 15 kuitenkin?

          Eihän tässä pysy edes perässä bensa v8:lla. Autot painaa varmaan about saman verran ja 540:ssä on kuitenkin tehoa se 300 ja vääntöjäkin yli 400 ja vartti jää silti 14.5 automaatilla. Miten ihmeessä tuo diisseli menee noin kovaa 220-250 kaakilla? :oops: :shock: :oops: :shock:

          M3 3.0 veti kalajoella 13.9 mutta että samat diisselillä....

          Comment

          • Sami
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 1332
            • Kajaani

            #65
            Re: nopea!!!

            Originally posted by Wackot
            530d:llä varttimaili 13.9 ja loppunopeus 167 km/h!!!!!! On aika saatanan kova! Onko tuo auto e39 vai e60? Jos on vielä e39 niin johan on kova kulkemaan pelkällä boksilla. Mitähän tuo 530d kulkee vakiona vartin, jotain yli 15 kuitenkin?

            Eihän tässä pysy edes perässä bensa v8:lla. Autot painaa varmaan about saman verran ja 540:ssä on kuitenkin tehoa se 300 ja vääntöjäkin yli 400 ja vartti jää silti 14.5 automaatilla. Miten ihmeessä tuo diisseli menee noin kovaa 220-250 kaakilla? :oops: :shock: :oops: :shock:

            M3 3.0 veti kalajoella 13.9 mutta että samat diisselillä....
            Autojen kehitys menee kokoajan eteenpäin ja ei kannattas ees verrata vanhaa M3 3.0 ja 530 d:tä keskenään kun ikäeroakin alkaa olla noin 10 vuoden pintaan....onhan tommonen turbo diiselin vääntö aivan mahtavaa alakierrroksilla eli saa aika hyvän lähdön melko helposti...

            Empä oo ees ikinä ajatellu mitä kunnon kuskin käsissä uusi M3 menee vartti maililla....?

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #66
              Se on se +500Nm:n vääntö joka on sitä oikeaa voimaa!!! Ainoastaan M5:lla on jotain sanomista.

              Comment

              • hannuk
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 2136
                • Capital

                #67
                Re: nopea!!!

                Originally posted by Sami
                Originally posted by Wackot
                530d:llä varttimaili 13.9 ja loppunopeus 167 km/h!!!!!! On aika saatanan kova! Onko tuo auto e39 vai e60? Jos on vielä e39 niin johan on kova kulkemaan pelkällä boksilla. Mitähän tuo 530d kulkee vakiona vartin, jotain yli 15 kuitenkin?

                Eihän tässä pysy edes perässä bensa v8:lla. Autot painaa varmaan about saman verran ja 540:ssä on kuitenkin tehoa se 300 ja vääntöjäkin yli 400 ja vartti jää silti 14.5 automaatilla. Miten ihmeessä tuo diisseli menee noin kovaa 220-250 kaakilla? :oops: :shock: :oops: :shock:

                M3 3.0 veti kalajoella 13.9 mutta että samat diisselillä....
                Autojen kehitys menee kokoajan eteenpäin ja ei kannattas ees verrata vanhaa M3 3.0 ja 530 d:tä keskenään kun ikäeroakin alkaa olla noin 10 vuoden pintaan....onhan tommonen turbo diiselin vääntö aivan mahtavaa alakierrroksilla eli saa aika hyvän lähdön melko helposti...

                Empä oo ees ikinä ajatellu mitä kunnon kuskin käsissä uusi M3 menee vartti maililla....?
                Itse olen ihmetellyt samaa kuin Wackot etenkin, kun 540 ottaa sen 0-100kmh n. 6.2 sekkaan, kun noilla lastutetuilla 530d menee 0-100kmh välillä kuitenkin päälle 7 sekkaa. Siis nopeuden suhteen tuo 530d kulkee aivan helvetisti enemmän välillä 100-n.160kmh kuin 540 jotta saadaan tuollaisia aikoja syntymään 400 metrillä :shock: (onhan tosin e46 kevyempi, mutta silti..)

                En ole koskaan ajanut tuollaisella 530d:llä, mutta sellaista ajaneet ovat väittäneet ettei se mikään raketti kuitenkaan ole. Pitää varmaan mennä itse potkimaan sellaista johonkin.
                - BMW x5 f15 m50d "navetta"
                - Porsche Cayenne S
                - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
                - plus pari muuta

                Comment

                • Rahu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 6464
                  • Tuusula

                  #68
                  Re: nopea!!!

                  Originally posted by hannuk
                  Originally posted by Sami
                  Originally posted by Wackot
                  530d:llä varttimaili 13.9 ja loppunopeus 167 km/h!!!!!! On aika saatanan kova! Onko tuo auto e39 vai e60? Jos on vielä e39 niin johan on kova kulkemaan pelkällä boksilla. Mitähän tuo 530d kulkee vakiona vartin, jotain yli 15 kuitenkin?

                  Eihän tässä pysy edes perässä bensa v8:lla. Autot painaa varmaan about saman verran ja 540:ssä on kuitenkin tehoa se 300 ja vääntöjäkin yli 400 ja vartti jää silti 14.5 automaatilla. Miten ihmeessä tuo diisseli menee noin kovaa 220-250 kaakilla? :oops: :shock: :oops: :shock:

                  M3 3.0 veti kalajoella 13.9 mutta että samat diisselillä....
                  Autojen kehitys menee kokoajan eteenpäin ja ei kannattas ees verrata vanhaa M3 3.0 ja 530 d:tä keskenään kun ikäeroakin alkaa olla noin 10 vuoden pintaan....onhan tommonen turbo diiselin vääntö aivan mahtavaa alakierrroksilla eli saa aika hyvän lähdön melko helposti...

                  Empä oo ees ikinä ajatellu mitä kunnon kuskin käsissä uusi M3 menee vartti maililla....?
                  Itse olen ihmetellyt samaa kuin Wackot etenkin, kun 540 ottaa sen 0-100kmh n. 6.2 sekkaan, kun noilla lastutetuilla 530d menee 0-100kmh välillä kuitenkin päälle 7 sekkaa. Siis nopeuden suhteen tuo 530d kulkee aivan helvetisti enemmän välillä 100-n.160kmh kuin 540 jotta saadaan tuollaisia aikoja syntymään 400 metrillä :shock: (onhan tosin e46 kevyempi, mutta silti..)

                  En ole koskaan ajanut tuollaisella 530d:llä, mutta sellaista ajaneet ovat väittäneet ettei se mikään raketti kuitenkaan ole. Pitää varmaan mennä itse potkimaan sellaista johonkin.
                  Mikä E46 :?:
                  BMW Service
                  P.o4oo925441
                  [email protected]
                  Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                  Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                  Comment

                  • S.P.R
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 1009
                    • Oulu area

                    #69
                    ihmettelyä

                    Itse olen ihmetellyt samaa kuin Wackot
                    Hyvä että joku muukin pohtii näitä mielenkiintoisa nummeroita! :wink:
                    Tosiaan e39 540 menee 0-100 sen 6.2-6-5 sekkaa ja vartin 14.2-14.5, e39 530d menee vakiona 0-100 noin 8 sekkaa ja vartti jäänee 15.5 tuntumaan. Jos tuon e39 530d haluaa saada kulkemaan vartin alle 14 niin kyllä sen on mentävä 0-100kin noin 6 sekkaan. Ja jos se menee 0-100 noin 6 sekkaan niin tehoja on oltava lähelle 300!!! Koska esim e60 530d 218hv menee 0-100 7,3 sekkaa ja 535d 0-100 6,5s 272hv!!!! Meinaa kohta lähteä hiukset päästä tämän kovan pohtimisen vuoksi, miten voi 530d mennä pelkällä boksilla vartin 13.9? Tekisi mieli sanoa että ei mitenkään... jos ei se boksi anna tehoiksi vähintään 260-270.... :shock:

                    Comment

                    • hannuk
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 2136
                      • Capital

                      #70
                      Re: nopea!!!

                      Originally posted by Rahu
                      Originally posted by hannuk
                      Originally posted by Sami
                      Originally posted by Wackot
                      530d:llä varttimaili 13.9 ja loppunopeus 167 km/h!!!!!! On aika saatanan kova! Onko tuo auto e39 vai e60? Jos on vielä e39 niin johan on kova kulkemaan pelkällä boksilla. Mitähän tuo 530d kulkee vakiona vartin, jotain yli 15 kuitenkin?

                      Eihän tässä pysy edes perässä bensa v8:lla. Autot painaa varmaan about saman verran ja 540:ssä on kuitenkin tehoa se 300 ja vääntöjäkin yli 400 ja vartti jää silti 14.5 automaatilla. Miten ihmeessä tuo diisseli menee noin kovaa 220-250 kaakilla? :oops: :shock: :oops: :shock:

                      M3 3.0 veti kalajoella 13.9 mutta että samat diisselillä....
                      Autojen kehitys menee kokoajan eteenpäin ja ei kannattas ees verrata vanhaa M3 3.0 ja 530 d:tä keskenään kun ikäeroakin alkaa olla noin 10 vuoden pintaan....onhan tommonen turbo diiselin vääntö aivan mahtavaa alakierrroksilla eli saa aika hyvän lähdön melko helposti...

                      Empä oo ees ikinä ajatellu mitä kunnon kuskin käsissä uusi M3 menee vartti maililla....?
                      Itse olen ihmetellyt samaa kuin Wackot etenkin, kun 540 ottaa sen 0-100kmh n. 6.2 sekkaan, kun noilla lastutetuilla 530d menee 0-100kmh välillä kuitenkin päälle 7 sekkaa. Siis nopeuden suhteen tuo 530d kulkee aivan helvetisti enemmän välillä 100-n.160kmh kuin 540 jotta saadaan tuollaisia aikoja syntymään 400 metrillä :shock: (onhan tosin e46 kevyempi, mutta silti..)

                      En ole koskaan ajanut tuollaisella 530d:llä, mutta sellaista ajaneet ovat väittäneet ettei se mikään raketti kuitenkaan ole. Pitää varmaan mennä itse potkimaan sellaista johonkin.
                      Mikä E46 :?:

                      330d
                      - BMW x5 f15 m50d "navetta"
                      - Porsche Cayenne S
                      - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
                      - plus pari muuta

                      Comment

                      • Muumi
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 1702
                        • Rovaniemi

                        #71
                        Re: nopea!!!

                        Originally posted by Wackot
                        530d:llä varttimaili 13.9 ja loppunopeus 167 km/h!!!!!! On aika saatanan kova! Onko tuo auto e39 vai e60?

                        Eikös nuo luvut ajettu E46 330d:llä,eikä viissatkulla.
                        E24 635csi

                        Comment

                        • S.P.R
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 1009
                          • Oulu area

                          #72
                          330d

                          Eikös nuo luvut ajettu E46 330d:llä,eikä viissatkulla
                          Joo, niin se tais olla. Mutta kolmesatasessa on joka versiossa vähemmän tehoa ja vääntöä kuin vastaavassa viissatkussa, joten suorituskyky on about sama. Eli edelleen tuo 13.9 aika on luokkaa what the fuck?

                          Comment

                          • Blitz
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 260
                            • Helsinki

                            #73
                            Eikös varttimaili aikoihin kuitenkin kuulu lisätä toi reaktioaika, joka on se aika, joka autolla kestää ennen kuin se ylittää lähtöviivan? Varttimailinhan pystyy aloittamaan radasta riippuen vähän taaempaa, jolloin tulee huonompi aika, mutta kovempi loppunopeus, koska lähtöviivaa ylitettäessä auto on jo vauhdissa.

                            Tässä tapauksessa siis varsinainen aika on 15,3. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.
                            X35i N54 imuventtiilien pähkinäpuhallukset
                            YV:llä lisätietoja

                            Ex. E92 335i MOTIV 900 Single turbo
                            996 Turbo X50
                            500whp.net

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #74
                              Hetkinen...? Huipputeho on nyt vain yksi "voiman" suure jota moottori tuottaa. Vääntömomentti sekä sen ja tehon laaja-alaisuudet ovat ne toiset suoritusarvoja tuottavat elementit. Eli ei pelkkä huipputeho kerro auton mahdollisista suoritusarvoista juuri mitään. Jos kone tuottaa tehoa ja momenttia koko kierrosalueella, ei yksi 100hv meinaa yhtään mitään. Ihan omakohtaisena esimerkkinä voisin noilta Saksan ja Italian reissuilta todeta, että jos/kun näitä "kiihdytyskisoja" lähdetään vetämään Frankfurtin tai Genovan parhaissa nousuissa, on nykydieselit ne jotka menee ja muut katselee perävaloja. Lastutettu e60(vaikka kansanauto onkin) pesee 10km:n nousuissa aika monen-näköistä "400hv"viriviri kiesiä. Kovimmat +600Nm vääntävät nykydieselit pesee jopa vm.99-04 M5:set näissä "ylämäkikisoissa". Eli perä perää keskikaistaa ylöspäin n.130-140km/h. Heti kun vasemmalla on tyhjää, heitto sinne ja urut auki.
                              Bensavehkeiden nakutustentunnistinanturit tilttaa viimeistään 10sek vedon jälkeen jolloin viimeistään "hiacet" häviää horisonttiin. Näille ei enään ole mitään jakoa ilman oikeaa urheiluautoa(lue porsche tms.).
                              Eli nyrkkisääntönä voi pitää sitä että vapaastihengittävässä bensakoneessa pitää olla vähintään kolmanneksen enemmän hevosvoimia, päästäkseen turboahdetun nykydieselin suoritusarvoihin ohituskiihtyvyyksissä(esim.80-160kmh).

                              Comment

                              • S.P.R
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2003
                                • 1009
                                • Oulu area

                                #75
                                joo

                                Nyt ei ollutkaan kyse ohituskiihtyvyydestä. :wink:

                                Bmw:n speksien mukaan bensa ja diesel autot tarvitsevat about yhtä paljon tehoja kiihtyäkseen samalla tavalla. Ja vaikka dieseleissä on lähes tuplasti vääntöä niin maksimaalista kiihtyvyyttä ajatellen sillä ei ole niin paljoa merkitystä. Esim. vartilla se on suurimmaksi osaksi teho mikä jyllää. Tietysti tuota tehoa tulee olla tarjolla sopivalla rekisterillä, mutta ala ja keskierroksien väännöillä ei ole kovinkaan paljon merkitystä.

                                Jos vielä ihmetellään tuota 330d kulkua; 330i 231hv kiihtyy 0-100 6.5s eli about saman kuin 540. 330i kuitenkin jää hiukan vartilla pienemmän tehonsa vuoksi, vartti noin 14.8-15.0. 330d on vähän painavampi kuin 330i, joten se tarvinnee ainakin tuon 231hv mennäkseen vartin tuohon 14.8-15.0 haarukkaan. Sitten jos tuosta lähdetään pudottamaan aikaa kohti 13.9 niin ne onkin sitten kovia kymmenyksiä. Ei taida 250hv riittää lähellekään. 330d vakio 184hv vartti netin mukaan noin 16s eli aika mopo. Jos tuo uudempi 204hv versio on vakiona ratkaisevasti nopeampi niin silloin tietysti vähempi tehon lisäys riittää noihin aikoihin.



                                Empä oo ees ikinä ajatellu mitä kunnon kuskin käsissä uusi M3 menee vartti maililla....?
                                Netistä löysin lähteestä riippuen 13.1-13.4 aikoja, joten jos tuohon 330d laittaa paremman boksin, putken ja filtterin niin kyllä sillä sitten pesee jo m3... 8)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎