Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 530d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #76
    Niin, mutta 0-100km/h arvot eivät suosi turbotekniikalla varustettuja autoja yleensäkkään, eikä varsinkaan turbodiesel tekniikkaa. 0-100km/h arvoissa/ajoissa näkyy jo yli 200hv:n kieseissä myös todella paljon alustan ja renkaiden merkitys, jolloin itse moottorin voimavarojen korrelaatio ei näy. Vaihtamalla pelkät takarenkaat katuslikseihin, voidaan saada "voimaa koneeseen" lisää jopa 100hv lisää suoritusarvojen parantumisen perusteella. Eli kun rykäistään kiihdytys riittävän kovasta nopeudesta(esim. siis 80km/h), saadaan alustan ja renkaiden merkitys poistettua tehovertailusta. Vielä kun kiihdytys vedetään 5-6% nousuun, paljastuu moottorin oikeat tehoreservit/ominaisuudet myös väännön ja sen tuottaman vääntö/tehoalueen osalta.

    Comment

    • hannuk
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 2136
      • Capital

      #77
      Kertokaas nyt koska tarkalleen vaihtui tuo 530d:n moottori siihen uudempaan versioon?

      (ei sitten liity tuohon aiempaan keskusteluun mitenkään)
      - BMW x5 f15 m50d "navetta"
      - Porsche Cayenne S
      - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
      - plus pari muuta

      Comment

      • Balle
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 3413
        • UKI, Suomen New York

        #78
        FastDSL,

        Sun varttimaili aikahan on 15.368 eikä 13.9...

        Hetken jo ihmettelinkin tuota aikaa. Kyllähän se reaktioaika on aina mukana kun 1/4 maili ajoista puhutaan. Kyllä tohon pitää vähintään lisätä se 0.5s eli aika on ideaalilähdöllä 14,47 pintaan.

        Edit: tottahan sitä autoja pitäisikin verrata noiden ET aikojen perusteella, mutta en usko et yksikään esim. tähän postaukseen vertauksena tuotu aika oli ilman reaktioita... (esim. se E36 M3)
        Possuja ja Bemareita

        Comment

        • Rapamaha
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2003
          • 683
          • -

          #79
          Originally posted by hannuk
          Kertokaas nyt koska tarkalleen vaihtui tuo 530d:n moottori siihen uudempaan versioon?

          (ei sitten liity tuohon aiempaan keskusteluun mitenkään)
          -99-00 ovat 184hp, 2001 tuli 193hp pata keulalle. Ettei olisi ollut samassa rysäyksessä kuin facelift:kin :?

          Comment

          • Keimo
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2032
            • Kekkoslovakia

            #80
            Originally posted by Rapamaha
            Originally posted by hannuk
            Kertokaas nyt koska tarkalleen vaihtui tuo 530d:n moottori siihen uudempaan versioon?

            (ei sitten liity tuohon aiempaan keskusteluun mitenkään)
            -99-00 ovat 184hp, 2001 tuli 193hp pata keulalle. Ettei olisi ollut samassa rysäyksessä kuin facelift:kin :?
            Mitäs uutta tuohon 193hp versioon tuli moottorin osalta vai onko kyseessä vain ohjelmallinen muutos ?

            Comment

            • Rapamaha
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2003
              • 683
              • -

              #81
              Originally posted by Keimo
              Originally posted by Rapamaha
              Originally posted by hannuk
              Kertokaas nyt koska tarkalleen vaihtui tuo 530d:n moottori siihen uudempaan versioon?

              (ei sitten liity tuohon aiempaan keskusteluun mitenkään)
              -99-00 ovat 184hp, 2001 tuli 193hp pata keulalle. Ettei olisi ollut samassa rysäyksessä kuin facelift:kin :?
              Mitäs uutta tuohon 193hp versioon tuli moottorin osalta vai onko kyseessä vain ohjelmallinen muutos ?
              Hämärästi muistaisin ettei ole pelkkä softapäivitys, vaan että siinä olisi mm. imusarja tunetettu uusiksi.

              Comment

              • Keimo
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2032
                • Kekkoslovakia

                #82
                Originally posted by Rapamaha
                Originally posted by Keimo
                Originally posted by Rapamaha
                Originally posted by hannuk
                Kertokaas nyt koska tarkalleen vaihtui tuo 530d:n moottori siihen uudempaan versioon?

                (ei sitten liity tuohon aiempaan keskusteluun mitenkään)
                -99-00 ovat 184hp, 2001 tuli 193hp pata keulalle. Ettei olisi ollut samassa rysäyksessä kuin facelift:kin :?
                Mitäs uutta tuohon 193hp versioon tuli moottorin osalta vai onko kyseessä vain ohjelmallinen muutos ?
                Hämärästi muistaisin ettei ole pelkkä softapäivitys, vaan että siinä olisi mm. imusarja tunetettu uusiksi.
                ETK:n mukaan ainakaan varaosanumero ei ole vaihtunut matkan varrella esim -99 -->- 02

                Comment

                • Rapamaha
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2003
                  • 683
                  • -

                  #83
                  Originally posted by Keimo
                  ETK:n mukaan ainakaan varaosanumero ei ole vaihtunut matkan varrella esim -99 -->- 02
                  Päästin kissan ulos ja tarkistin faktat. Näyttäis olevan niin että 184hp ja 193hp myllyt ovat pitkälti samoja ja 204hp & 218hp padat ovat uudempaa konstruktiota. Eli E39:in keulalla on käytetty vain noita wanhempia versioita?

                  Comment

                  • Keimo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2032
                    • Kekkoslovakia

                    #84
                    Originally posted by Rapamaha
                    Originally posted by Keimo
                    ETK:n mukaan ainakaan varaosanumero ei ole vaihtunut matkan varrella esim -99 -->- 02
                    Päästin kissan ulos ja tarkistin faktat. Näyttäis olevan niin että 184hp ja 193hp myllyt ovat pitkälti samoja ja 204hp & 218hp padat ovat uudempaa konstruktiota. Eli E39:in keulalla on käytetty vain noita wanhempia versioita?
                    ja 525d ja 530d ovat tismalleen (?) samoja moottoreita, mutta iskunpituutta kasvattamalla on tehty 530d ? menikö hatuilleen ?

                    Vaihteisto ainakin on sama eli luulisi riittävän padassa ja vaihteistossa kestoa, jos lastuttaa.

                    Comment

                    • FroZ
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2003
                      • 298
                      • jkl

                      #85
                      imo radalle.comissa jne aika lähtee juoksemaan kun auto lähtee liikkeelle.. reaktioaika on se aikaväli jona valot ovat sammuneet ja auto irtaantunut viivalta... siinä voi vaikka 5 sekuntia hollata kierroksia oikeelle tontille, vaikuttamatta ajoaikaan...

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #86
                        525td=m51 kone on täysin eri moottori kuin 530d=m57. Samoin on automaattien kanssa. 530:ssä on todella paljon järeämpi Ranskalaisvalmisteinen ja muutenkin täysin erilainen laatikko, kuin 525td:n suhteellisen hentoinen aski.

                        Comment

                        • Maza
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 4321
                          • Kannus/Kokkola

                          #87
                          Sun varttimaili aikahan on 15.368 eikä 13.9...

                          Hetken jo ihmettelinkin tuota aikaa. Kyllähän se reaktioaika on aina mukana kun 1/4 maili ajoista puhutaan. Kyllä tohon pitää vähintään lisätä se 0.5s eli aika on ideaalilähdöllä 14,47 pintaan.

                          Edit: tottahan sitä autoja pitäisikin verrata noiden ET aikojen perusteella, mutta en usko et yksikään esim. tähän postaukseen vertauksena tuotu aika oli ilman reaktioita... (esim. se E36 M3)
                          Noup. Kyllä yleisesti puhutaan nimenomaan tuosta ajasta joka kuluu, kun auto liikahtaa viivaltalta -> maaliin. Reaktioaika siis voi olla ihan mitä vaan..

                          Comment

                          • Leka
                            BTCF Member
                            • Sep 2003
                            • 7701
                            • Vilppula

                            #88
                            Originally posted by Maza
                            Sun varttimaili aikahan on 15.368 eikä 13.9...

                            Hetken jo ihmettelinkin tuota aikaa. Kyllähän se reaktioaika on aina mukana kun 1/4 maili ajoista puhutaan. Kyllä tohon pitää vähintään lisätä se 0.5s eli aika on ideaalilähdöllä 14,47 pintaan.

                            Edit: tottahan sitä autoja pitäisikin verrata noiden ET aikojen perusteella, mutta en usko et yksikään esim. tähän postaukseen vertauksena tuotu aika oli ilman reaktioita... (esim. se E36 M3)
                            Noup. Kyllä yleisesti puhutaan nimenomaan tuosta ajasta joka kuluu, kun auto liikahtaa viivaltalta -> maaliin. Reaktioaika siis voi olla ihan mitä vaan..
                            Kenno joka käynnistää ajanoton sijaitsee n.30cm:n etäisyydellä siitä kun auto on viivalla eli "stage" valoissa.
                            sigpic

                            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                            Comment

                            • Sickness
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2003
                              • 1923
                              • Helsinki

                              #89
                              Originally posted by Rapamaha
                              Originally posted by Keimo
                              ETK:n mukaan ainakaan varaosanumero ei ole vaihtunut matkan varrella esim -99 -->- 02
                              Päästin kissan ulos ja tarkistin faktat. Näyttäis olevan niin että 184hp ja 193hp myllyt ovat pitkälti samoja ja 204hp & 218hp padat ovat uudempaa konstruktiota. Eli E39:in keulalla on käytetty vain noita wanhempia versioita?
                              Bemaristi 1/2003 on dieseleistä juttua. Siinä olevan taulukon mukaan M57D30 (184 ja 193 hv, 390nm TAI 410nm) on ainoa kolmilitrainen diesel jota E39:n on laitettu. Uudempi kehitysversio samasta koneesta (218/500nm) on sitten E65 kopassa elektronisesti rajoitetulla tasan 500nm vääntöhuipulla

                              Valitettavasti kyseisessä jutussa ei juurikaan yksilöidä miten tehoerot selittyvät; väännön elektroniseen rajoittamiseen kyllä viitataan voimansiirron säästämisen merkeissä...
                              E39 520iA -02

                              Comment

                              • Keimo
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 2032
                                • Kekkoslovakia

                                #90
                                Originally posted by Hemi
                                525d=m51 kone on täysin eri moottori kuin 530td=m57. Samoin on automaattien kanssa. 530:ssä on todella paljon järeämpi Ranskalaisvalmisteinen ja muutenkin täysin erilainen laatikko, kuin 525td:n suhteellisen hentoinen aski.
                                Ainakin ETK ilmoittaa molempien moottoreiden 525d ja 530d malliksi M57 ja siten saman askin jne.

                                tuossa:

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎