Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lämpöanturi

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mtofinland
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 35
    • Kontula, Suomen Monaco!

    #16
    näin mä ilmasin ja toimi ainakin hetken;

    1. Auto kallelleen mäkeen (kivet renkaitten takana ku ei käsijarru pidä )
    Click image for larger version

Name:	Kuva(767).jpg
Views:	1
Size:	54.9 KB
ID:	4810426

    2. Lidlin puteli istuu nätisti & tiiviisti syyläriin ilman mitään turhia teippejä..

    Click image for larger version

Name:	Kuva(766).jpg
Views:	1
Size:	68.0 KB
ID:	4810425

    3. Ja alavesiletkua puristellen niin ilmakuplia saadaan tuonne limupulloon

    Click image for larger version

Name:	Kuva(768).jpg
Views:	1
Size:	73.7 KB
ID:	4810427

    Ja jos jollain on vielä jotain parannettavaa tuohon ilmaustapaan niin kertokaa ihmeessä..
    E30 316 -84

    Comment

    • GOOFY
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 4139
      • .

      #17
      Originally posted by mtofinland
      näin mä ilmasin ja toimi ainakin hetken;

      1. Auto kallelleen mäkeen (kivet renkaitten takana ku ei käsijarru pidä )
      [ATTACH]28857[/ATTACH]

      2. Lidlin puteli istuu nätisti & tiiviisti syyläriin ilman mitään turhia teippejä..

      [ATTACH]28856[/ATTACH]

      3. Ja alavesiletkua puristellen niin ilmakuplia saadaan tuonne limupulloon

      [ATTACH]28858[/ATTACH]

      Ja jos jollain on vielä jotain parannettavaa tuohon ilmaustapaan niin kertokaa ihmeessä..
      joo ja pitää lämppärin säätö hanikan lämmin asennossa kun ilmaa... tota mikä toi pullo on tossa syylärissä... en tajuu... mä oon aina ilmannu vaan tasaisella alustalla, syylärin korkki tietysti auki, antanut vähän reilummin kierroksia välissä ja kaatanut lisää nestettä sitä mukaa kun syylärin pinta laskee eikä mitään ongelmia ole tullut...
      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

      Comment

      • mtofinland
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 35
        • Kontula, Suomen Monaco!

        #18
        Originally posted by GOOFY
        joo ja pitää lämppärin säätö hanikan lämmin asennossa kun ilmaa... tota mikä toi pullo on tossa syylärissä... en tajuu... mä oon aina ilmannu vaan tasaisella alustalla, syylärin korkki tietysti auki, antanut vähän reilummin kierroksia välissä ja kaatanut lisää nestettä sitä mukaa kun syylärin pinta laskee eikä mitään ongelmia ole tullut...
        tää pullojuttu on löydetty searchilla aikoinaan ja hyvin toimii.. ei tartte kato lirutella nesteitä kokoaikaa ku pullo syöttää sieltä sitämukaa..

        asiasta kolmanteen, minkä lämpöstä tuon veden pitäisi olla tuon anturin luona? ostin tänään infrapunalämpömittarin ja sillä mittasin sen mutterikohdan n. 90asteiseksi. onkohan se lähellekkään oikeaa?
        E30 316 -84

        Comment

        • GOOFY
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 4139
          • .

          #19
          Originally posted by mtofinland
          tää pullojuttu on löydetty searchilla aikoinaan ja hyvin toimii.. ei tartte kato lirutella nesteitä kokoaikaa ku pullo syöttää sieltä sitämukaa..

          asiasta kolmanteen, minkä lämpöstä tuon veden pitäisi olla tuon anturin luona? ostin tänään infrapunalämpömittarin ja sillä mittasin sen mutterikohdan n. 90asteiseksi. onkohan se lähellekkään oikeaa?
          no jos sulla on 85 asteinen termostaatti niin aika lähellehän se tommoista lukua näyttää...

          ja muuten semmoinen juttu... tarkastakaa siitä ilmanputsari kotelosta se alipaineella toimiva säätö läppä joka valitsee että otetaanko pakosarjan päältä lämmintä ilmaa vai kylmää ulko ilmaa... mulla oli jämähtänyt se läppä sillain että otti aina lämmintä ilmaa. laitoin läpän jumiin että se ottaa ainakin nyt kesällä aina kylmää ilmaa ja polttoaineen kulutus tipahti 1.5l ja kone käy jonkin verran viileempänä. normaali ajossa viisari on nyt pikkusen alle puolen välin ja lämpimällä ilmalla kun seisottaa vaikka valoissa niin viisari menee pikkuisen yli puolen välin mut tipahtaa äkkiä alas kun lähtee ajeleen...

          ja laittakaa oikeassa suhteessa se jäähdytys neste ja vesi... pelkkä vesihän toimii parhaiten lämmön siirtoon mut jäähdytin neste estää korroosiota ja jäätymisen... (varmaan kaikki tiesi mut silti) eli liikaa jäähdytin nestettä suhteessa veteen ei toimi niin hyvin kuin se oikea purkin kyljestä luettu pakkasen kesto suhde... kun monesti lisäillään jälkeen päin vettä ja nestettä erikseen niin oikeesta suhteesta ei oo sit mitään havaintoakaan...
          Last edited by GOOFY; 13-09-2006, 18:30.
          E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

          Comment

          • mtofinland
            Bimmer Rookie
            • Oct 2005
            • 35
            • Kontula, Suomen Monaco!

            #20
            vaihdoin tänään toisen lämpömittarin ja uuden anturin, nostaa lämmöt sen mukaan yli sadan (ja testasin vielä kattilassa että toimii) eli kyllä se vesi siellä jossain kiehuu.. mutterikohta kuitenkin oli 90c mutta viereinen mutteri (mikä sitten ikinä onkaan) oli reilun 100c

            missään muualla ei vesi kiehu.
            E30 316 -84

            Comment

            • Bogo
              Newbiemmer
              • Sep 2006
              • 8

              #21
              Ilmasin tänään jäähdytysjärjestelmän niin että auto oli pienessä mäessä. Semmonen reunallinen hartwall pullo istuu syyläriin jopa ilmatiiviisti, teippiä ei tarvittu.
              Sain lämmöt pysymään n. 85 asteessa aika nopeasti. Vieläkään tosin sisätilaan ei tule kuumaa, hieman lämmintä vaan, joka sekin on parannus edelliseen. Huomenna aion ilmata vielä uudestaan niin että nostan keulan pukeille.

              Comment

              • Bogo
                Newbiemmer
                • Sep 2006
                • 8

                #22
                No niin, nyt tein ilmauksen uudestaan niin että auton keula oli pukeilla ylhäällä.
                Puristelin letkua n. puoltoista tuntia. Lämpötila oli n. 90 astetta (biltema mittarin mukaan) ja matkustamoonkin virtasi jo kuumaa ilmaa. Sitten lähdin koeajelulle jolloinka lämpö pysyi 92-97 asteen välissä, pysäyttäessä hetkeksi lämpömittari nousi 100:n, mutta käynnistyksen jälkeen laski taas tuonne edellisiin lukemiin.
                Kun pääsin himaan, avasin varovasti korkin. Sieltä tuli hieman vettä yli, mutta ei se kyllä keittänyt.
                Biltema mittaria hieman epäilen että se näyttää vähän liikaa. Termari on nyt 80 asteen versio.
                Tarkistin vielä sen alipaine säätöläpän, se taitaa olla jumittunu "keulasta ilmaa" asentoon, mutta tempasin sen pakosarjaputken varmuuden vuoks pois.
                Eli voiko tuommoisella ajaa? Onko vielä jotain ideoita? Voiko siellä koneen sisällä olevissa "putkissa" olla tukkeumia? Kuinkas niitä pääsee putsaamaan?

                Edit: Pitäisikö harkita syylärin vaihtoa ennemmin kuin epäillä koneen sisävesiputkiston tukkeumia?
                Last edited by Bogo; 14-09-2006, 14:08.

                Comment

                • mtofinland
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2005
                  • 35
                  • Kontula, Suomen Monaco!

                  #23
                  Originally posted by Bogo
                  No niin, nyt tein ilmauksen uudestaan niin että auton keula oli pukeilla ylhäällä.
                  Puristelin letkua n. puoltoista tuntia. Lämpötila oli n. 90 astetta (biltema mittarin mukaan) ja matkustamoonkin virtasi jo kuumaa ilmaa. Sitten lähdin koeajelulle jolloinka lämpö pysyi 92-97 asteen välissä, pysäyttäessä hetkeksi lämpömittari nousi 100:n, mutta käynnistyksen jälkeen laski taas tuonne edellisiin lukemiin.
                  Kun pääsin himaan, avasin varovasti korkin. Sieltä tuli hieman vettä yli, mutta ei se kyllä keittänyt.
                  Biltema mittaria hieman epäilen että se näyttää vähän liikaa. Termari on nyt 80 asteen versio.
                  Tarkistin vielä sen alipaine säätöläpän, se taitaa olla jumittunu "keulasta ilmaa" asentoon, mutta tempasin sen pakosarjaputken varmuuden vuoks pois.
                  Eli voiko tuommoisella ajaa? Onko vielä jotain ideoita? Voiko siellä koneen sisällä olevissa "putkissa" olla tukkeumia? Kuinkas niitä pääsee putsaamaan?

                  Edit: Pitäisikö harkita syylärin vaihtoa ennemmin kuin epäillä koneen sisävesiputkiston tukkeumia?
                  Ootko varma ettet vaan aja MUN autolla?

                  Kuulostaa NIIN samanlaisilta nuo viat (paitsi etten ole tuota alipaine säätöläppää vielä katsonut..)
                  Lämmöt minulla ihan samanlaiset. Kerro ihmeessä jos löydät jotain ratkaisua ongelmaan.

                  Mulla on seuraavaks ostolistalla oikeanmallinen jäähdytinletku termarin ja vesipumpun väliin, nyt siinä on vain joku turha tarvike ja veikkaan ettei virtaus ole paras mahdollinen.
                  E30 316 -84

                  Comment

                  • Bogo
                    Newbiemmer
                    • Sep 2006
                    • 8

                    #24
                    Originally posted by mtofinland
                    Ootko varma ettet vaan aja MUN autolla?

                    Ootko sä vaihtanut syylärin? Ajatko sä sillä autolla lämmöistä huolimatta?

                    Mulla oli 15 vuotta sitte -71 2002:n jossa oli aivan samannäkönen kone (vaikkakin 2-litranen) ja muutenkin tekniikka konehuoneessa. Tämmösii ongelmia ei ollu ikinä vaikka en koskaan esim. ilmannut sitä... Suurimmat ongelmat oli sähköissä, jotka neki loppu ku vedin jokaikisen piuhan uusiks Vähän on ikävä sitä poliisimagneettia Jos en ihan väärin muista niin siinä oli aika uus syyläri kun vanhasta tuli joku keppi kennosta läpi motarilla.

                    Comment

                    • mtofinland
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2005
                      • 35
                      • Kontula, Suomen Monaco!

                      #25
                      Originally posted by Bogo

                      Ootko sä vaihtanut syylärin? Ajatko sä sillä autolla lämmöistä huolimatta?

                      Mulla oli 15 vuotta sitte -71 2002:n jossa oli aivan samannäkönen kone (vaikkakin 2-litranen) ja muutenkin tekniikka konehuoneessa. Tämmösii ongelmia ei ollu ikinä vaikka en koskaan esim. ilmannut sitä... Suurimmat ongelmat oli sähköissä, jotka neki loppu ku vedin jokaikisen piuhan uusiks Vähän on ikävä sitä poliisimagneettia Jos en ihan väärin muista niin siinä oli aika uus syyläri kun vanhasta tuli joku keppi kennosta läpi motarilla.
                      en oo vaihtanu syyläriä.. ja oon ajellu

                      ei se ainakaan keitä.. toivon vaan että kestää. kohta pitäisi ajaa 100km matka tuolla
                      E30 316 -84

                      Comment

                      • GOOFY
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 4139
                        • .

                        #26
                        Originally posted by Bogo

                        Ootko sä vaihtanut syylärin? Ajatko sä sillä autolla lämmöistä huolimatta?

                        Mulla oli 15 vuotta sitte -71 2002:n jossa oli aivan samannäkönen kone (vaikkakin 2-litranen) ja muutenkin tekniikka konehuoneessa. Tämmösii ongelmia ei ollu ikinä vaikka en koskaan esim. ilmannut sitä... Suurimmat ongelmat oli sähköissä, jotka neki loppu ku vedin jokaikisen piuhan uusiks Vähän on ikävä sitä poliisimagneettia Jos en ihan väärin muista niin siinä oli aika uus syyläri kun vanhasta tuli joku keppi kennosta läpi motarilla.
                        vai että sulla on ollut toimiva 2002:n... ja oot menny laittaan sen pois...
                        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                        Comment

                        • Bogo
                          Newbiemmer
                          • Sep 2006
                          • 8

                          #27
                          Originally posted by GOOFY
                          vai että sulla on ollut toimiva 2002:n... ja oot menny laittaan sen pois...
                          Harvoja asioita mitä kadun, mutta ei sillon enää jaksanu väsää sitä. 8 vuotta sitä rakentelin. Oli vielä hengissä ~2 vuotta sitten, jossain pohjois-suomessa, ehkä kuopiossa. Rekkari oli AGH-2, jos jollakin täällä olijalla se sattuu olemaan...

                          Comment

                          • 325E
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1227
                            • LAHTI

                            #28
                            Oikea vastaus..on tässä

                            Originally posted by ton1-87
                            se anturi pitää olla kaksinapainen koska toinen liitin ohjaa kiertovesipumppua.tai onhan ne jotkut ottanu sen kiertovesipumpun pois sieltä välistä ja tarvikeanturi vaan mittarille.
                            Kuten yllä mainitaan...anturissa on kaksi toimintoa perinteinen lämpömittarin toiminta jossa virta tulee mittarilta ja maadoitus tapahtuu anturin kautta maihin eli bimetallivastus säätelee sitä lämpötilan mukaan.
                            Toinen anturin navoista on kiertovesi pumpun herätin virran maadoitus, eli kiertovesi pumppu lähtee päälle vasta
                            kun moottori saavuttaa tietyn lämpötilan joka tarkoittaa
                            kun moottori on riittävän kuuma silloin vasta helpotetaan
                            lämmitys laitteelle menevää vesimäärää eli on turha ajaa
                            kylmää nestettä lammityslaitteen kennolle.
                            Kokemuksesta voin sanoa, älä kuitenkaan jätä kiertovesipumppua pois toinnoista se lisää vaan käytännössä matkustamon lämpötilaa, itse kyllä hankkisin kaksi napaisen anturin jotta kiertovesi pumpun toiminta olisi oikein toimivaa.

                            Terveisin 325E

                            Comment

                            • Mikatzu
                              Bimmer Rookie
                              • May 2006
                              • 51

                              #29
                              onkos jollain oikein lähikuvaa kyseisestä anturista niin että johdot näkyvät? joku sähkökaaviokin kävis
                              BMW E30 325i touring

                              Comment

                              • ton1-87
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2006
                                • 99

                                #30
                                en kyllä itsekään ottas pois,mut kuulin vaan jot muutamat niin ovat tehneet.ja nyt kun 325E selvitti vielä asiaa niin en usko että muutkaan haluaa pois ottaa.

                                ja sit vinkkiä kun laittaa nesteitä sisään niin kannattaa ottaa just toi kyseinen anturi pois niin ei tarvitse sitten jälkeenpäin ilmailla.
                                Last edited by ton1-87; 15-09-2006, 10:50.

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎