Announcement

Collapse
No announcement yet.

540ia - Rakennussarja...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tenox
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 1732

    540ia - Rakennussarja...

    Elikkäs, olen näitä kysellyt ja miettinyt hajanaisesti eri ketjuissa ja ajattelin jospa se koostaisi itseä kun laittaisi yhteen ja samaan paikkaan mietteitä. Ostin (autoliikkeestä oikein) juuri viime viikolla 1993 mallisen (11/1992 rek.) BMW 540ia:n. Auton moottori, vaihteisto ja voimansiirto pelaavat ainakin toistaiseksi todella hyvin, samoin auto on siisti sekä päältä, että sisältä.

    Ongelmana on, että autossa ei ole katalysaattoreita ollenkaan paikoillaan. Eli puuttuvat moiset kokonaan. Samoin siis ilmeisesti puuttuvat lambda-anturit, koska nehän tulevat kiinni kattien etuosaan. Mahdollisesti ne ovat paikoillaan putkessa, sen yläpinnassa, mutta sinne ei pysty katsomaan mitenkään, ilman että ottaisi auton nosturille. Mitä mieltä olette, voiko ko. auto toimia normaalisti kokonaan ilman lambdoja?

    Auto siis kulkee nätisti, voimaa löytyy, matka-ajon keskikulutus 8,5l ja seka-ajossa menee n. 11 tällä hetkellä. Tyhjäkäynti 500rpm. Ei minkäänlaisia nykimis tai muunkaanlaisia kulkupuolen ongelmia.

    Auto ON vähäpäästöinen, eli katit täytyy tuosta löytyä, että menee katsastuksesta läpi. Ei siis riitä lain mukaan, että päästöarvot alittuvat, vaan kattien on oltava paikoillaan myös. Autoliikkeen myyjä / edustaja sanoi, kun asiaa ennen auton ostoa kysyin, että autossa on katit paikoillaan. Tähän löytyy ulkopuolinen todistaja.

    Mielestäni tässä on aiheet purkaa kauppa, ellei minulle toimiteta autoon sopivia (käytännössä orkkis) katteja ja kustanneta niiden asennustyö. Lisäksi mikäli lambdat puuttuvat pitää myös ne saada mukaan pakettiin.

    Sinänsä todella sääli, kun auto on muuten mieleinen... Lisäksi toinenkin lomaviikko kulunee nyt sitten autoasioita hoidellessa.

    Myyjäliike lupasi palata asiaan huomenissa, joten lisää sitten kun tiedän enemmän...
    Last edited by Tenox; 17-01-2007, 23:15.
    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
  • Shuko
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 739
    • Forssa

    #2
    Jos mulla menisi tuolla moottorilla ja automaattilaatikolla noin vähällä, niin ei kauheesti kiinnostaisi lambdat. Jopa manuaalilla tekee tiukkaa päästä noin vähällä.
    G31 520d M-Sport '18
    Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

    Comment

    • -Mikko M-
      Bimmer Rookie
      • May 2004
      • 111
      • Varkaus

      #3
      Siis tottakai myyjäliikkeen pitää hoitaa autoon katit paikalleen jos ne sieltä puuttuvat. Ja ei varmasti tarvii todistella että ootko kysyny asiasta vai ei.
      Jos myyjäliike ois kertonu että autosta PUUTTUU katit ja se ois kirjattu papereihin ylös ni sit ois eri asia.

      Comment

      • masi300
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 262
        • Pori

        #4
        näin on, jos rek. otteessa lukee että on katit ja myyjä vielä sanonut niin (tai eihän se myyjän sanakaan niin paljon vaikuta, ellei olisi sitten sanonut että niitä ei ole, ja siinä tapauksessa auto olisi myyty korjattavaksi. eli ei mitään takuita.), niin liike on kyllä velvollinen kustantamaan ne sinne tai purkamaan kaupan.

        Ja älä turhaan odottele että ne sinulle soittaisi käymään vaan tai laitat kiukkuista puhelua sinne.
        Ja jollekin kuluttaja-asiamiehelle kannattaa ottaa myös yhteys heti jos ne liikkeessä rupeavat jotain kiukuttelemaan.
        - Muutamia riisejä
        - Muutamia saksalaisia
        - Ex E36 325im -92 coupe saksanpommi
        - Ex E30 320i -84

        Comment

        • Tenox
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 1732

          #5
          Käymään en ihan heti lähde, kun matkaa on yli 200km. Toisin kuin voisi luulla liikkeen edustaja soitti minulle heti tänään ennen puoltapäivää. Muutenkin ainakin puheissa asiat on sujuneet asiallisissa merkeissä liikkeen kanssa. Yhtäkaikki myyjäliike on nyt luvannut toimittaa orkkis katit ja hoitaa niiden asennuskustannukset. Lambdat toivottavasti tulee samalla, ellei niitä autossa ole. Edelleen kiinnostaisi tietää, että voiko tuo ilman edes toimia?


          Mahtaako tuo virilastu kannattaa vaihtaa vakioon samalla kun laittaa katit paikoilleen? Samalla pitäisi tulla orkkis ilmanpuhdistinkotelokin.
          Last edited by Tenox; 02-01-2007, 15:07.
          Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

          Comment

          • Tenox
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 1732

            #6
            Originally posted by Shuko View Post
            Jos mulla menisi tuolla moottorilla ja automaattilaatikolla noin vähällä, niin ei kauheesti kiinnostaisi lambdat. Jopa manuaalilla tekee tiukkaa päästä noin vähällä.
            Kiinnostaa lähinnä siksi, että täytyy tuo ensi syystalvella saada leimasta läpi...

            Ainakin OBC:n mukaan seka-ajon keskikulutus on nyt tankkauksen ja nollauksen jälkeen 10,7l / 100km ja tosiaan n. 250km matka-ajossa kulutus oli (talvinopeusrajoituksin, eli n. 90km/h) 8,5l.

            Jostain syystä muuten netin http://www.fueleconomy.gov/ ja BMW:n ohjekirjan mukaan V8 530 ja 540 malleissa automaattivaihteistolla varustettu auto kuluttaa manuaalia vähemmän.

            Itse päädyin 540ia malliin juuri siksi, että suoritusarvot ovat vielä ihan hyvät, mutta kulutus siedettävä, verraten manuaali 540i:hin (tosin niitä ei sedaneina ollut tarjollakaan) ja etenkin M5:een. M5:ssä vielä M-lisä varaosiin oli pelotteena.

            Saa nähdä paljonko muuttuu käytös ja kulutus kun nakkaa katit paikoilleen. Saattaa kuulemma kulutus nousta vähän.

            EDIT:
            Kysytään nyt tässä vielä, että pitäisikö tuon sähköpenkin muistin toimia niin, että A) ensin säädän penkin, sitten B) painan Memory nappia ja sitten C) haluaamani muistipaikkaa 1-3? EDIT2 - Tähän löytyi foorumin tiedostoista vastaus!
            Last edited by Tenox; 02-01-2007, 16:14.
            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

            Comment

            • Petteri75
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2540
              • Kirkkonummi

              #7
              Haulla löytyy varmasti viestiketjuja, joissa on alettu kuvaamaan moottorin epätasaista toimintaa, kasvanutta kulutusta ja lisääntynyttä ihmetystä - ja kaikki ratkennut lambdan vaihtoon. Eiköhän moottori toimi jossain määrin ilmankin, mutta jos nuo kulutuslukemat ovat oikeat, niin on vaikea uskoa että ko. koloissa pelkkiä muttereita on? Eikö CE-valokin vilkkuisi jos noihin tärkeisiin antureihin ei olisi yhteyttä?

              Itsekin katselin pitkään E34 540iA-malleja, mutta kun jokainen autoilmoitus, joka nosti kiinnostusta omasi jotain M-varusteita (sportsitzet, M-alustat jne), niin pakkohan sitä oli itselleen myöntää, että M5:nen kiinnosti sittenkin enemmän. Nyt kyllä kelpaisi 540iA Touring, perhekäyttöön..ei mitään manuaaleja noin isoihin moottoreihin, ei se aamuruuhka suju yhtään sen nopeammin vaikka keppiä joutuisi itse sekoittamaan.
              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

              Comment

              • Arnolds
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3311
                • Kajjjaani

                #8
                Kalliit murheet tietysti saattaa olla edessä mutta tulevaa on turha murehtia. Kun kerran liike kustantaa katit+muut niin ole tyytyväinen. Itselläni juuri vastaava mylly ja samat kommentit kulutuksista kun vaihdoin oktaanit 98:iin. 95:lla maantiellä näillä nopeuksilla meni n. litra till. Eli kulutus mulla tippui noin 0.5 -1l/100 tuolla polttoaineen vaihdolla.
                Lastuakin kokeilin eikä tuntunut olevan vastaavaa vaikutusta perstuntumalla joten nyt normilastu paikallaan ja viri selainen odottelee laatikossa parempaa päivää jos joskus kokeilis dynossa.
                Onnea valinnalle.
                F26 xDrive20d TwinPower

                EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7398
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Tenox View Post
                  Ainakin OBC:n mukaan seka-ajon keskikulutus on nyt tankkauksen ja nollauksen jälkeen 10,7l / 100km ja tosiaan n. 250km matka-ajossa kulutus oli (talvinopeusrajoituksin, eli n. 90km/h) 8,5l.
                  Aika tasan samoja lukemia mitä mulla menee E39 523i:llä manuaalina (riippuen vähän tuosta seka-ajosta). Joko tuo ko. auto tai moottori on todella ihmeellisen taloudellinen tai OBC näyttää pieleen. Itse veikkaa jälkimmäistä. Pieleen näytti mullakin ennen kuin kalibroin. Mutta kun en ko. vehkeestä mitään tiedä niin voin tietysti olla väärässä.
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 02-01-2007, 15:48.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • jani1632
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 2243
                    • Etelä-pohjanmaa

                    #10
                    Olethan nyt sataprosenttisen varma ettei autosta kattia löydy....alkuperäistä kattia voi hyvinkin luulla pelkäksi äänenvaimentimeksi.

                    Omassa 540 :ssa katit kyllä on ja sen kyllä huomaa kun alle kurkistaa,jälkikäteen vaihdetut, jonkun foordin (2kpl)...
                    Tallin täytteet:
                    E70 3.0d -09
                    E34 540ia -94
                    E39 520d -00
                    E39 528i M-sport -00
                    E60 520i -04
                    E30 -86
                    E61 520da -09

                    Comment

                    • Arnolds
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3311
                      • Kajjjaani

                      #11
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Aika tasan samoja lukemia mitä mulla menee E39 523i:llä manuaalina (riippuen vähän tuosta seka-ajosta). Joko tuo ko. auto tai moottori on todella ihmeellisen taloudellinen tai OBC näyttää pieleen. Itse veikkaa jälkimmäistä. Pieleen näytti mullakin ennen kuin kalibroin. Mutta kun en ko. vehkeestä mitään tiedä niin voin tietysti olla väärässä.
                      OBC:n ja mitatun(tankkausten) kulutuksen ero omassani viimekeväänä ajokilometrit noin 500 oli 0,3l eli voi juhtua auton asennosta tai siitä miten paljon tankissa "kuohuu" takkauksen yhteydessä.
                      F26 xDrive20d TwinPower

                      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                      Comment

                      • Tenox
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 1732

                        #12
                        Originally posted by jani1632 View Post
                        Olethan nyt sataprosenttisen varma ettei autosta kattia löydy....alkuperäistä kattia voi hyvinkin luulla pelkäksi äänenvaimentimeksi.
                        Joo, muttei suoraksi putkeksi... Eli ei ole katteja, Siitä lähtien, mistä putket menee 2-1 molemmin puolin on suorat putket keskimmäiselle (Supersprintin) vaimentimelle.
                        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                        Comment

                        • Tenox
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2006
                          • 1732

                          #13
                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Aika tasan samoja lukemia mitä mulla menee E39 523i:llä manuaalina (riippuen vähän tuosta seka-ajosta). Joko tuo ko. auto tai moottori on todella ihmeellisen taloudellinen tai OBC näyttää pieleen. Itse veikkaa jälkimmäistä. Pieleen näytti mullakin ennen kuin kalibroin. Mutta kun en ko. vehkeestä mitään tiedä niin voin tietysti olla väärässä.
                          No perstuntumalla (kaksi tankkausta tosin vasta alla) tuolla kyllä oikeasti pääsee pidemmälle samalla bensamäärällä, kuin mitä edellisellä autollani, joka vei vuoden ajan mitaten keskikulutuksena 12,2l / 100km.

                          Ajotyylikin tietty vaikuttaa, mutta kyllä myös mittariston kulutusmittari näyttää tasaista ajoa ajaessa (oli sitten 50-90km/h vauhtia) sen 8l / 100km. Sitäpaitsi 8,5l / 100km on vielä 0,7l enemmän kuin mitä manuaali matka-ajoon lupaa. :think

                          98E:tä olen minäkin tankannut ja ilmeisesti kannattaa jatkaa samalla linjalla?
                          Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                          Comment

                          • Tenox
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 1732

                            #14
                            Originally posted by 540iAV8 View Post
                            Onnea valinnalle.
                            Kiitos! Olisin vaan paljon paljon tyytyväisempi, jos olisi ollut kerralla kunnossa, mutta onhan tuo todella hieno auto ajaa kaikin puolin...
                            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                            Comment

                            • 540iA Tapsa
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2005
                              • 97
                              • Kangasala

                              #15
                              kyl siel varmasti ne lambdat on.. Seokset olis aivan pielessä ja tuskin silloin kulkis noin vähällä.. :think
                              ja ne lambdat on alkuperäisenäkin putken yläpuolella. ei kai niitä muuhun asentoon ole järkeä laittaa. (ovat suojassa)
                              Last edited by 540iA Tapsa; 02-01-2007, 21:49.
                              -kaikki alle 8-sylinteriset ovat vajaalla käyviä-

                              Auto: e46 330d manual touring -00
                              -ex: e38 740 iAL -96 4.4 steptronic, suomiauto
                              -ex: e34 525tds touring -94
                              -ex: e34 540iA
                              -ex: e30 318iS Alpinweiss II, m-technic, suomiauto

                              Moottoripyörät:
                              Yamaha R6 -01 kilpapyörä
                              KTM EXC-F 250 -08
                              ex: Honda VTR1000F FireStorm -01
                              ex: Yamaha YZF1000R Thunderace
                              ex: Gas Gas EC300
                              ex: Husqvarna CR125

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎