Announcement

Collapse
No announcement yet.

540ia - Rakennussarja...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jsa014
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 1651
    • Turun Pallivaha

    #16
    Mä ajelin -95 540iA:lla joulun aikaan 1000km, talvirajoituksilla, eli keskinopeus 90-95km/h. Kulutus oli 8,4-8,6. OBC:n mukaan. Tankillisen (Turku-Kuopio-Jyväskylä) todellinen kulutus laskettuna oli 8,8l/100km

    Kokonaiskulutus 12000 ajalta 13,5.
    316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

    Comment

    • jani1632
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 2243
      • Etelä-pohjanmaa

      #17
      Originally posted by 540iA Tapsa View Post
      kyl siel varmasti ne lambdat on.. Seokset olis aivan pielessä ja tuskin silloin kulkis noin vähällä.. :think
      ja ne lambdat on alkuperäisenäkin putken yläpuolella. ei kai niitä muuhun asentoon ole järkeä laittaa. (ovat suojassa)
      Pientä pilkun viilausta....ilman lambdoja seokset putken päästä mitattuna voivat olla erittäin hyvätkin koska jos lambda signaali katkeaa(esim pistoke irti),siirtyy moottorin ohjaus hätäkäytölle ja lambda "keskiarvolle"...kulutuskin voi olla kohtuullinen tällöin.
      Mutta kulkupuoli heikko!

      Sinällään aika typerää jos joku ne lambdat on pois käytöstä ottanut ja saatikka vielä asentanut kattien tilalle suorat putket, niiden kattien vaikutus virtaukseen on aika minimaalinen verraten joka vuotiseen katsastussessioon,toki päästöt ilman kattejakin voi olla hyvin lähellä katillista.
      Tallin täytteet:
      E70 3.0d -09
      E34 540ia -94
      E39 520d -00
      E39 528i M-sport -00
      E60 520i -04
      E30 -86
      E61 520da -09

      Comment

      • Tenox
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 1732

        #18
        Originally posted by jani1632 View Post
        Pientä pilkun viilausta....ilman lambdoja seokset putken päästä mitattuna voivat olla erittäin hyvätkin koska jos lambda signaali katkeaa(esim pistoke irti),siirtyy moottorin ohjaus hätäkäytölle ja lambda "keskiarvolle"...kulutuskin voi olla kohtuullinen tällöin.
        Mutta kulkupuoli heikko!
        No kaiketi ne sitten on siellä putkien päällä, kun kulkupuoli on vähintään yhtä kunnossa kuin aiemmin koeajamallani vakiolla 540ia:lla. Mielestäni parempikin. Kiitos tiedosta. Pitää 4.1 huollon yhteydessä yrittää katsoa. Vai onko mahdollista, että virilastu ohittaa tuon hätäkäytön ja ajaa jonkun oman moottorinohjauksensa päälle. Siis kysyn tasan siksi kun en itse tajua hommasta mitään.

        Sinällään aika typerää jos joku ne lambdat on pois käytöstä ottanut ja saatikka vielä asentanut kattien tilalle suorat putket, niiden kattien vaikutus virtaukseen on aika minimaalinen verraten joka vuotiseen katsastussessioon,toki päästöt ilman kattejakin voi olla hyvin lähellä katillista.
        Hyvä tietää! Nimittäin katit palaavat kyllä autoon heti kun ne saan. Ihmettelen itsekin tuota, etenkin kun tuon Supersprintin pitäisi sopia kattien perään suoraan ilman ongelmia. Saattaa olla, että laitan myös orkkislastun ja putsarin. Jos vain osaan lastun vaihtaa.

        Onnistuuko 540:sessä muuten huoltoindikaattorin nollaus tuollalailla kun on neuvottu muihin Bemuihin, eli Pin 7 + Pin 19 tai maa?
        Last edited by Tenox; 02-01-2007, 23:17.
        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

        Comment

        • Leka
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 7701
          • Vilppula

          #19
          Originally posted by Tenox View Post
          Saattaa olla, että laitan myös orkkislastun ja putsarin. Jos vain osaan lastun vaihtaa.
          Ei se lastun vaihto niin vaikeaa ole, ohje.

          Originally posted by Tenox
          Onnistuuko 540:sessä muuten huoltoindikaattorin nollaus tuollalailla kun on neuvottu muihin Bemuihin, eli Pin 7 + Pin 19 tai maa?
          Kaikissa joissa on 20-pinninen pistoke pätee samat ohjeet ja pätee myös vanhempiin, pin #7 sijainti vaan on luonnollisesti eri.
          sigpic

          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


          Comment

          • Tenox
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 1732

            #20
            Ihan tiedoksi niille jotka eivät tienneet: Ainakin 1992 rekisteröityyn autoon saa laittaa katalysaattorin, joka EI ole E-hyväksytty. Kunhan toimii. 1998 mallisessa pitää olla E-hyväksyntä. En tiedä missä raja menee (veikkaan 1996). Eli eipä nuo katitkaan aivan kauheita maksaisi. Esim. 2,5" Magnaflown katit 199e / kpl.

            EDIT: Raja E hyväksyntäasioissa ilmeisesti 1998.
            Last edited by Tenox; 11-03-2007, 01:28.
            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

            Comment

            • Stone
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 4074
              • Helsinki

              #21
              Melkoisen pienellä kulutuksella olette ajelleet. Itsellä meni viime viikolla 10,9 litraa Hki-Kuusamo-Joensuu-Hki n.2000km. Keskinopeutta en mitannut, mutta ei kamerat ainakaan välähtänyt... Pätkä ajossa menee löpöä 14-16l josta siis puolet kaupunki ajoa ja joka kerta kylmänä käyntiin(asteita 0-5 plussaa). Pelkästään kaupunkiajossa(hki) imee sellaiset 17-18l jopa ylikin. Nämä siis OBC:n mukaan joka näyttää 0,2l liian vähän.
              E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
              VW Pornstarter (työjuhta)
              Dodge RAM Cummins (venejuhta)
              Finnmaster T8







              Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

              Comment

              • Arnolds
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3311
                • Kajjjaani

                #22
                [QUOTE=Leka;810463]Ei se lastun vaihto niin vaikeaa ole, ohje.

                Tuolla ohjeella onnistuu kunhan on varovainen niiden piirilevyjen aukaisemisessa, ovat tiukassa.
                F26 xDrive20d TwinPower

                EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                Comment

                • Arnolds
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3311
                  • Kajjjaani

                  #23
                  Originally posted by Stone View Post
                  Melkoisen pienellä kulutuksella olette ajelleet. Itsellä meni viime viikolla 10,9 litraa Hki-Kuusamo-Joensuu-Hki n.2000km. Keskinopeutta en mitannut, mutta ei kamerat ainakaan välähtänyt... Pätkä ajossa menee löpöä 14-16l josta siis puolet kaupunki ajoa ja joka kerta kylmänä käyntiin(asteita 0-5 plussaa). Pelkästään kaupunkiajossa(hki) imee sellaiset 17-18l jopa ylikin. Nämä siis OBC:n mukaan joka näyttää 0,2l liian vähän.
                  Tällä hetkellä OBC näyttää keskikulutukseksi 10l ajettu viime nollauksen jälkeen noin 800 km josta maantie ajoa about 500km ja loput kaupunkia/lyhyttä maantie pätkää.
                  F26 xDrive20d TwinPower

                  EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                  Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                  Comment

                  • Shuko
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 739
                    • Forssa

                    #24
                    e34 ja e39:llä paljonkin painoeroa?
                    G31 520d M-Sport '18
                    Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

                    Comment

                    • Arnolds
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3311
                      • Kajjjaani

                      #25
                      Paino suurin piirtein sama.
                      F26 xDrive20d TwinPower

                      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17799
                        • Jämsä

                        #26
                        onkos kukaan mitannut E34 540iA:n todellisia kulutuksia? ajotietokone varmasti hiukan valehtelee, mutta kuinka paljon... aika pieneltä kuulostaa reilut 8 litraa sadalle. :think
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • Tenox
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2006
                          • 1732

                          #27
                          Kuten sanottu, ohjekirjan mukaan pitäisi mennä 7,8l / 100km.

                          Tein tänään pikku huollon autoon ja aika työ olikin kaikessa kyllä. No auto tuli aika hyvään iskuun, mutta huollon jälkeen paukahti CC:n näyttöön todella outo viesti: "Suspension levelling - Owners handbook" Eikä tuossa ole kyllä mielestäni mitään tasonsäätöä tai säädettävää alustaa... Mitäs ihmettä?

                          Kattien lisäksi mielestäni myös lambdat puuttuvat kokonaan. Eli niitä odotellessa. Sitten pitää myös laittaa orkkislastu paikalleen jos ei toimi kattien ja lambdojen kanssa tuo virilastu. Ja putsarikotelo... Täytyy nyt vain toivoa, että löytyy ne piuhat jostain, mihin lambdat tulee kiinni...

                          Helvetisti enemmän hommaa tässä on kuin mitä odotin.. No jos se sitten palkitsisi tekijänsä. Tänään meni kahdelta ihmiseltä noin 8h.

                          Tänään siis uudet ajovaloumpiot (109,00e) ja öljyt + suodatin (51,70e), muutama polttimo, termostaattikotelon tiivistys (vuosi vähän nestettä, mutta kaikki ehjää ja ilmeisesti kotelo hiljan vaihdettu uuteen), pissapojan säiliön korjaus, OBC:n ohjelmointia (viiksi), huoltovalon nollaus, lämppärin piuhojen tutkimista (Defa ja Calix molemmat, joista Defa ilmeni akkulaturiksi).

                          Maanantaina alustan 4-pyörä suuntaus ja tutkiminen, sekä jos mahdollista katson sitä putkiasiaa tarkemmin ja kardaanin tutkiminen kun alle päässee.

                          Sitten nuo mainitut orkkisosien asentelut. Puuhaa...

                          Täytyy erikseen mainita ja kiittää Espoon Hakus katsastuskonttoria. Asiallista, nopeaa ja ystävällistä palvelua erään rekisterimuutoksen suhteen! Kiitos!

                          EDIT: Tuo edellä mainittu ilmoitus on siitä ikävä, että se jää CC:n näyttöön kunnes auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Mitä pitäisi tarkistaa ja tehdä ja mistä saan selville onko tuossa takana tasonsäätö vai ei? Ei pitäisi olla. Mistä muuten voi moinen ilmoitus johtua? Konehuoneessa siis tehtiin hommia tänään, jokin liitin auki??? Saako tuota CC:tä edes mitenkään siten, ettei vaahtoaisi tuosta asiasta koko aikaa? Jos on tasonsäätö, niin E34:ssä käyttää siis ohjaustehostimen pumppua ja nesteitä? Mikäköhän sitten on vialla? Ehdotuksia otetaan vastaan kernaasti!

                          EDIT2: OBC:n viiksen ohjelmointi FAQissa annetuin ohjein ei muuten minulla onnistunut. Olisin replynnyt sinne, mutta taitaa olla modejen aluetta. Nimittäin ohjeen mukaan ohjelmoinnissa en saanut VAIN haluamiani toimintoja viikseen vaan sinne jäi aina myös muita / oli pakko laittaa samoja uudelleen tms. No keksin ihan ajonaikana koittaa vielä ohjelmointia ja sehän onnistuu siis myös auton käydessä. (Junaa odotin tasoristeyksessä) Eli painoin viiksen nappulaa kunnes Prog1 ruutuun, sitten naputtelin haluamani 6 toimintoa ajotietokoneesta ja painoin S/R. Voila! Nyt viiksestä tulee esiin ruudulle vain nuo 6 toimintoa.
                          Last edited by Tenox; 19-01-2007, 22:52.
                          Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                          Comment

                          • Leka
                            BTCF Member
                            • Sep 2003
                            • 7701
                            • Vilppula

                            #28
                            Originally posted by Tenox View Post
                            EDIT2: OBC:n viiksen ohjelmointi FAQissa annetuin ohjein ei muuten minulla onnistunut. Olisin replynnyt sinne, mutta taitaa olla modejen aluetta. Nimittäin ohjeen mukaan ohjelmoinnissa en saanut VAIN haluamiani toimintoja viikseen vaan sinne jäi aina myös muita / oli pakko laittaa samoja uudelleen tms. No keksin ihan ajonaikana koittaa vielä ohjelmointia ja sehän onnistuu siis myös auton käydessä. (Junaa odotin tasoristeyksessä) Eli painoin viiksen nappulaa kunnes Prog1 ruutuun, sitten naputtelin haluamani 6 toimintoa ajotietokoneesta ja painoin S/R. Voila! Nyt viiksestä tulee esiin ruudulle vain nuo 6 toimintoa.
                            Jos painat viiksen päästä sen 3sek. ja perään S/R niin kaikki OBC:n toiminnot tulevat automaattiseti näytölle kun niitä kutsutaan vilkkuviiksen päästä. Sitä nyt ei vaan kerrota missään että ohjelmointi toimii myös kun auto on käynnissä ja sen takia ettei kukaan rupea ajon aikana säätelemään, se on osapuilleen kaikkien OBC IV:n autossaan omaavien tiedossa, ainakin minun...

                            Haulla löydät tiedon kuinka saat selville onko autossa LAD vai ei, myös ne FAQ:n aapiset ja ETK näyttävät minkälaisia osia sen kanssa on. Tietty jos joku on niillä heittänyt kuikkaa niin sitten asia on eri.

                            Tasonsäädön hälynkin saa eliminoitua ja se taas löytyy kun selaa hieman kytkiksiä.
                            sigpic

                            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                            Comment

                            • Tenox
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2006
                              • 1732

                              #29
                              Originally posted by Leka View Post
                              Tasonsäädön hälynkin saa eliminoitua ja se taas löytyy kun selaa hieman kytkiksiä.
                              Kokeilen huomenna ensin ottaa pois käytöstä nuo ajovalonkorkeudensäätimet. Epäilen niiden sotkevan nyt CC:tä jotenkin. Jos se ei onnistu, niin voisitko täsmentää tyhmälle, että miten tarkalleen tuon hälyn saa pois. Kytkentäkaaviota nimittäin jos tarkoitat, niin tajuan niistä vähemmän kuin hirvi kiikareista.

                              Jos käsitin oikein niin 1992 rek. autossa korkeudensäätöä ei tarvita.

                              Laitoin tuon OBC / viiksi jutun kun tosiaan mulla ei toiminut ohjeen mukaan tuo ohjelmointi niin, että olisin saanut VAIN haluamani toiminnot viikseen. Piti painaa tuo S/R loppuun kuittauksena, virtojen katkaisu ohjeen mukaan ei toiminut, vaan jätti "vanhoja" toimintoja viikseen. Nyt kun se siis toimisi, niin sitä ei voi käyttää kun tuo Levelling ilmoitus on ainoa mitä näkyy...

                              Yritin myös katsoa mistä näkisin mitä autossa on jos on LAD (?), mutta en kyllä vielä ole löytänyt. Jatkan etsimistä.
                              Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                              Comment

                              • Leka
                                BTCF Member
                                • Sep 2003
                                • 7701
                                • Vilppula

                                #30
                                Originally posted by Tenox View Post
                                Yritin myös katsoa mistä näkisin mitä autossa on jos on LAD (?), mutta en kyllä vielä ole löytänyt. Jatkan etsimistä.
                                Ohjaustehostimen öljysäiliön ulkonäkö on hyvä tuntomerkki monessa tapauksessa. Takaiskarikin on erillainen kuin tavallinen. Ohjaustehostimen pumppu on erinäköinen, alustassa takana on myös outo venttiili jossa on niveltanko. Onhan näitä...
                                sigpic

                                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎