Announcement

Collapse
No announcement yet.

540ia - Rakennussarja...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kamu
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 182
    • Pori

    #76
    Originally posted by Tenox View Post
    Mulla tosiaan vaihtaa selvästi alaspäin E:lläkin. *-asennosta en tiedä. E / S asennoissa erojakin selvästi on havaittavissa. E vaihtaa täyskaasullakin jonkin verran ennen punarajaa isompaa ja käyttää normaaliajossa ainakin pykälää isompaa vaihdetta kuin S. Huomaa kun vaihtaa E -> S niin lähes aina laatikko pudottaa heti yhden alaspäin. S vaihtaa täyskaasukiihdytyksessä punarajan tuntumassa isompaa. Laatikko toimii molemmissa asennoissa hienommin kuin yksikään aiemmin ajamani automaatti. Onhan se mahdollista, että senkin ohjelmaan on muutoksia tehty, kun autoa on viritetty.

    Muuten minulla ei ole näitä virityksiä yms. vastaan mitään, kun kerran auto toimii oikein hienosti myös kaupunkiajossa tms. hiljaisessa menossa, mutta perskeles soikoon, katsastuksesta sen täytyy selvitä! Myös päästöjen osalta. Siksi vähän hirvittää.

    EDIT: Voisi kysyä maanantaina päästömittausta samalla kun kulmat säädetään, niin näkisi miten kaukana hyväksytyistä arvoista ollaan nyt.

    Mulla tuntuu ihan selvä moottorijarrutus(vaihtaa pienemmälle) kun nostaa kaasun, varsinkin S asennossa. Laatikko rempan jälkeen tuo jotenkin korostui.

    Comment

    • pheno
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1985
      • Tampere

      #77
      Originally posted by Tenox View Post
      Tiedoksi, että tuo tiivisteliimapatentti EI AUTTANUT vuotoon, eikä auttanut uusi orkkis O-rengaskaan. Eli jostain kusee yhä syylärinnestettä ulos. Ei onneksi paljoa - ajamaan pystyy, mutta kusee kuitenkin. Ajattelin ostaa kokonaan uuden vesipumpun, vielä yhden O-renkaan ja tuon termostaattikotelon kannen. Yhteensä vajaat 200e. Kuluva osa se vesipumppukin on.

      Vai onko jotain muita ideoita, että miksi vuotaa?

      Vesipumppu näistä tahtoo mennä aika nopeaan > 200tkm. Itsekin vaihdoin ja nyt vuoto siirtyi termarikoteloon. Sieltä se vesi tulee ulos mistä helpoiten pääsee. Kannattaa etsiä sellasia valkoisia kuivuneita jälkiä konehuoneesta vesipumpun ympäristöstä, näkee vähän mistä se vesi roiskii.

      Comment

      • Tenox
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 1732

        #78
        Tilattu: Vesipumppu, tiiviste, termostaattikotelon kansi ja O-rengas. Tarkoitus vaihtaa 19.01 nuo. Hintaa osille 145,00e alkuperäisosakaupasta. Jos sitten loppuisi vuodot.

        Muita tulevia projekteja siis kattien ja lambdojen asennuttaminen, ilmastoinnin toiminnan tutkiminen (ei taida toimia, vaikka nimenomaan piti olla huollettu ja kunnossa, osiakin (kompura) vaihdettu.) + jotain pientä nyppimistä ja säätämistä.

        ja RAAKAA AJOA!

        Kyllä tuolla työmatkatkin on huomattavasti entistä mukavampia. Keskikulutus nyt omassa seka-ajossa n. 11.5l / 100km. Erittäin kiva auto!

        EDIT: Osat tuli ajallaan ja hintakin oli sovittu (-0,50e itse asiassa), eli Porin Rinta-Jouppi toimi asiallisesti ja nopeasti. Vikakoodien luku ja nollaus on aika hintava. Arviona 60e. En nyt sitten heti ainakaan ole menossa.
        Last edited by Tenox; 11-03-2007, 01:39.
        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

        Comment

        • Tenox
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 1732

          #79
          SUSPN LEVELLING teki paluun, joten kai se on koitettava sitä valojen säädön piuhojen irtiottoa seuraavaksi. Ellei se auta koitan CC moduulin poistamista käytöstä kokonaan. Auto sinänsä toimii todella hienosti. Kulutuskin on laskenut alle 11l / 100km.

          EDIT
          Kysyn nyt vielä uudestaan, että onko noiden pysyvien ilmoitusten poistamiseen mitään kikkaa? Siis nuo "tail light" yms. varoituksethan katoavat itsekseen CC:n ruudulta, mutta tuo em. "suspn..." jää pysyvästi estäen ajotietokoneen näkymät mittariston näytöltä seuraavaan virtojen poisottoon asti. Todella ärsyttävää, etenkin kun kyse on 100% varmasti haamuilmoituksesta ja auto on kyllä kunnossa. Samalla voisin uudelleen udella, että onko joku ottanut CCM:n pois ja vaikuttaako se mitenkään auton toimintaan muuten?

          Katteja ja lambdoja odottelen edelleen, ellei kuulu parin viikon sisään pitää alkaa kyselemään niidenkin perään taas.
          Last edited by Tenox; 16-01-2007, 23:05.
          Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

          Comment

          • Tenox
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 1732

            #80
            En oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Tästä autoyksilöstä kun korjaa yhden vian, niin se kirjaimellisesti kehittää sillä aikaa toisen.

            Esimerkkejä:
            1.) Huolto: Vaihdettiin öljyt + suodatin, sekä ajovaloumpiot. Samalla huomattiin, että vesipumpun luota vuotaa vettä. Käynnistettäessä ilmoitti tuon SUSPN LEVELLING vian (olemattoman) mitä ei ennen huoltoa ollut näkynyt kertaakaan...

            2.) Huolto: Vaihdettiin vesipumppu + pikku närimisiä mm. otettiin irti paljon puhutut ja parjatut valojen korkeussäätöjen piuhat. Samalla meni takaisin koottaessa rikki hihnan kiristimen se sellainen "jousiosa" - No saatiin ajokuntoon ottamalla samanlainen osa ilmastoinnin hihnan kiristimestä ja jättämällä siis ilmastoinnin hihna pois väliaikaisesti, kun em. osaa ei saa tähän hätään yhtään mistään. Tuon vielä ymmärtää, mutta ei tässä vielä kaikki! Loput osat kiinni ja paikalleen ja käymään: CC:n ilmoitus TRANS PROGRAM... Ja loota siis vikatilaan... Mihinkään laatikkoon liittyvään ei huollossa koskettu. Ihan uskomatonta.

            No ajoin lenkin totesin ettei vaihda vitoselle jne. ajoin kotio, sammutin auton ja käynnistin uudelleen. CHECK CONTROL OK... Ja lenkille uudelleen. Vaihteisto toimi hienosti, kuten ennenkin. Loppu matkasta taas CC:n ruutuun ilmoitus, nyt tuo SUSPN LEVELLING vuorostaan. Eli ei auttanut korkeussäädön deaktivointi tuohon. Auto sammuksiin ja käyntiin. CC: OK.

            Tässä kohdassa tein ainoan järkevän ratkaisun mielenterveyteni kannalta ja nyppäsin koko CC moduulin helvettiin autosta. Käymään ja kaikki toimii! Ainoa on, että aluksi tulee ilmoitus CHECK CONTROL - OWNERS HANDBOOK.

            Ero tuohon Levelling ilmoon on se, että tuo vain näyttäytyy käynnistettäessä ja sen jälkeen ruudulle saa OBC:n tietoja. CC:n napista saa näyttöön CC: OK tekstin ja ko. ruudun tyhjäksi.

            CCM saa nyt toistaiseksi asustaa tuossa työhuoneen hyllyllä... Ei ole kyllä koskaan ennen ollut näin paljoa (ja jatkuu vielä) hommaa, yhden käyttiksen käyttökuntoon laittamisessa. Olisi pitänyt ostaa M5 tai jokin toinen 540ia yksilö, mutta mistäpä näitä etukäteen tietää.

            Onpa ainakin vesipumppu nyt uusi ja termostaattikotelo, tosin pari vanhaa O-rengasta jäi, kun eivät tulleet pumpun mukana, enkä osannut niitä tilata, kun eivät pumpun kuvissa näkyneet. Ei kuitenkaan ainakaan toistaiseksi vuoda vettä enää.

            EDIT: Ihan aavistuksen ikävä kyllä vuotaa ilmeisesti jostain vieläkin. Paljon vähemmän kuin ennen, mutta kuitenkin. No, vaihdettavat osat alkaa olemaan loppu, enkä kyllä jaksa irroittaa koko vesipumppua uudelleen niiden kahden O-renkaan takia. Pitää seurata tilannetta. Eli tilanne on parempi, muttei toivotunlainen. Kuumana ei kosteutta (= jäähdytysnestettä) enää tule näkyvästi mihinkään, mutta kylmänä on hiukan kostea tuo termostaattikotelon alapinta edelleen. Kaikki muu siis on vaihdettu paitsi ne 2kpl O-renkaita... Sormia ei oikein saa mahtumaan niiden putkien juureen, mutta ne kyllä näyttävät siisteiltä, eli ei näytä että vuotaisi niistä. Varma en voi olla. Vuotaa kuitenkin hyvin hyvin vähän ja ajattelin nyt seurata tilannetta toistaiseksi. Mikäli nestettä ei juuri tarvitse lisäillä en varmaankaan tee enää mitään korjauksia. Mikäli taas tarvitsee lisäillä on kai pakko avata tuo taas ja vaihtaa ne O-renkaatkin vielä.
            Last edited by Tenox; 21-01-2007, 15:35.
            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

            Comment

            • Behemoth
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 562

              #81
              Huhhuh!! Ompa murhetta kerrakseen. No saatpahan ainakin uutta osaa lyötyä kiinni kiesiin, jos ei muuta.
              E66 730Ld LCI

              ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

              Comment

              • Tenox
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 1732

                #82
                Täältä haulla taisin löytyy selityksen tuohon TRANS PROGRAM vikaan. Oli ilmanputsari tuolloin käynnistettäessä vielä irti antureineen ja johtoineen. Ilmeisesti se aiheutti tuon vikatilaan menon?

                CCM pysyy hyllytettynä kunnes joku keksii syyn ja parannuskeinon tuohon SUSPN LEVELLING ilmoitukseen. Niin kauan kun se spämmää tuota inforuutua ei CCM:stä ole kuin haittaa.

                Onko netissä muuten jossain kirjoitettuna kaikki ne asiat joita CCM valvoo?
                Last edited by Tenox; 21-01-2007, 16:14.
                Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #83
                  Originally posted by Tenox View Post
                  CCM pysyy hyllytettynä kunnes joku keksii syyn ja parannuskeinon tuohon SUSPN LEVELLING ilmoitukseen. Niin kauan kun se spämmää tuota inforuutua ei CCM:stä ole kuin haittaa.
                  Jollei tuossa todellakaan sitä tasonsäätöä ole niin olisiko kuitenkin johdotettu?
                  Tuo hälytys on ihan mekaanisella kytkimellä alunperin, viive 8 minuuttia käynnistyksen jälkeen (tai välittömästi mikäli nopeus ylittää 170km/h). Sen saa siis poistettua johdinten irti/yhteenkytkennällä mikäli johdotus löytyy / suoraan ccm:ltä /moduulilta / siltaus. Vaatii perehtymistä kytkentäkaavioihin ennenkuin oikea paikka löytyy. muutoinhan tuo ccm on varsin hyödyllinen.
                  Valvottavia (seiskassa) ainakin kaikki ulkovalot, moottoriöljyn ja jäähdytinnesteen määrä, lasinpesunesteen määrä, moottorin lämpötila, ulkolämpötila (liukkausvaroitin), tasonsädön toiminta, ym?

                  Comment

                  • jakusa
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2004
                    • 515
                    • Lempäälä

                    #84
                    Originally posted by Tenox View Post

                    Onko netissä muuten jossain kirjoitettuna kaikki ne asiat joita CCM valvoo?
                    Eiköhän ne ohjekirjasta löydy. Mielestäni näissä autoissa kannattaa jo lukea ohjekirjaa (vaikka ei välttämättä kehtaa myöntää naapurille tai vaimolle), saattaa löytyä jotain ominaisuuksia mitä ei tiennyt. Edellisestä e34 mm. säädettävä tihkukytkin löytyi vasta ohjekirjan avulla. Ja jos sakemanni on syönyt sun ohjekirjan ni e34 FAQ osiolla taitaa olla, ei tosin 540i:lle.
                    -after all is said and done more is said than done-


                    Comment

                    • Tenox
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 1732

                      #85
                      Ohjekirja on, mutta suloisella saksan kielellä. Täältä löytyvää ohjekirjaa olen lukenut soveltuvin osin samoin kuin korjausopasta. Itse luen jostain syystä aina uuden auton ostaessani ohjekirjan (jos sellainen löytyy Suomeksi tai Englanniksi) kannesta kanteen. Ihan mielenkiinnosta.

                      CCM toki olisi hyödyllinen (vaikka kyllähän ilmankin voi elää, kun nuo mitä se valvoo täytyy normiautossakin itse huolehtia), mutta minun tapauksessani se tosiaan muuttuu hyödyttömäksi ja estää esim. OBC:n käytön tehokkaasti tuon virheilmoituksen takia. Itse en osaa lukea kytkentäkaavioita niin, että saisin tuon Levelling jutun poistettua. Lisäksi ilmoitus loistaa välillä poissaolollaan useita päiviä ja satojakin kilsoja ja sitten taas saattaa pari- kolme päivää kiusata koko ajan. Itse epäilen autossa joskus tasonsäädön olleen ja ehkäpä juuri siksi kiukuttelee. Neuvoja homman ratkaisuun (tyyliin kädestä pitäen...) otetaan vastaan. Esim. mistä johdotusta voisi etsiä?
                      Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                      Comment

                      • Tenox
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 1732

                        #86
                        Ja ettei hommat loppuisi, niin tilailin tuossa KL-varaosista hihnankiristimen rullan ja ohjuripyörän ja kaksi vaimenninta. 153e postikuluineen. Ensimmäisen kuukauden huoltoihin ja korjauksiin on sen jälkeen mennyt n. 600e. Noh, sehän on vain rahaa.
                        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #87
                          Originally posted by Tenox View Post
                          Ohjekirja on, mutta suloisella saksan kielellä. Täältä löytyvää ohjekirjaa olen lukenut soveltuvin osin samoin kuin korjausopasta. Itse luen jostain syystä aina uuden auton ostaessani ohjekirjan (jos sellainen löytyy Suomeksi tai Englanniksi) kannesta kanteen. Ihan mielenkiinnosta.

                          CCM toki olisi hyödyllinen (vaikka kyllähän ilmankin voi elää, kun nuo mitä se valvoo täytyy normiautossakin itse huolehtia), mutta minun tapauksessani se tosiaan muuttuu hyödyttömäksi ja estää esim. OBC:n käytön tehokkaasti tuon virheilmoituksen takia. Itse en osaa lukea kytkentäkaavioita niin, että saisin tuon Levelling jutun poistettua. Lisäksi ilmoitus loistaa välillä poissaolollaan useita päiviä ja satojakin kilsoja ja sitten taas saattaa pari- kolme päivää kiusata koko ajan. Itse epäilen autossa joskus tasonsäädön olleen ja ehkäpä juuri siksi kiukuttelee. Neuvoja homman ratkaisuun (tyyliin kädestä pitäen...) otetaan vastaan. Esim. mistä johdotusta voisi etsiä?
                          Tasonsäädön anturi (kytkin) on (ollut) apumiehenpuolella auton pohjaan kiinnitettynä, siitä on (ollut) yhdystanko taka-akselin tuentaan - jospa se anturi on siellä vieläkin ja ilmoittelee itsestään silloin kun takana on kuormaa enempi... Taikka sitten tehty johtojen yhdyslenkki ei saa kontaktia.

                          Comment

                          • Tenox
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 1732

                            #88
                            Originally posted by WSE1 View Post
                            Tasonsäädön anturi (kytkin) on (ollut) apumiehenpuolella auton pohjaan kiinnitettynä, siitä on (ollut) yhdystanko taka-akselin tuentaan - jospa se anturi on siellä vieläkin ja ilmoittelee itsestään silloin kun takana on kuormaa enempi... Taikka sitten tehty johtojen yhdyslenkki ei saa kontaktia.
                            Kiitos, pitää mennä tutkimaan taas kerran. En ole mitään irtonaista johdotusta siellä nähnyt, enkä mitään muutakaan tasonsäätöön liittyvää, mutta mä olenkin puusilmä mitä autoon tulee. Kuorman määrään ei liity. Autossa ei mun aikana ole kuljetettu mitään, eikä edes takana ole ollut matkustajia. Epäilen, että tasonsäätö on ollut - poistettu - eikä tehty kunnolla ja tekee tuota haamuilmoittelua sitten.

                            EDIT: Ei tuolta kyllä löydy mitään. Ainakaan mitään mistä saisi jotain tolkkua. Oikean takapyörän edessä on sellainen johtosetti pohjassa kiinni, mutta siitä en saanut enempää selville.
                            Last edited by Tenox; 21-01-2007, 16:14.
                            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                            Comment

                            • Tenox
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2006
                              • 1732

                              #89
                              Originally posted by WSE1 View Post
                              Valvottavia (seiskassa) ainakin kaikki ulkovalot, moottoriöljyn ja jäähdytinnesteen määrä, lasinpesunesteen määrä, moottorin lämpötila, ulkolämpötila (liukkausvaroitin), tasonsädön toiminta, ym?
                              Kiitos noista! Tosin mielestäni OBC:n kautta tulee edelleen liukkausvaroitus ruutuun, ilman CCM:ääkin. Ainakin lämpömittari (ja kaikki muutkin OBC:n toiminnot) toimivat ilman tuota CC-moduuliakin.

                              EDIT: Tänään testattua. Lämpötilavaroitus toimii ilman CC:tä.
                              Last edited by Tenox; 26-01-2007, 19:03.
                              Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                              Comment

                              • Tenox
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2006
                                • 1732

                                #90
                                Huomenna sitten noiden ohjurirullien yms. vaihto. Ilmastointi pitää kevään aikana tutkia, että miksei kompura (uusittu 09/06) käynnisty. CCM on edelleen työhuoneen hyllyllä. Tasan kuukausi tulee sunnuntaina auton ostamisesta.

                                Saa nähdä miten käy noiden saastelaitteiden kanssa. Autoliikettä kun ei enää tunnu kiinnostavan posteihini vastailu. 8.1 sovittiin, että palataan asiaan kun em. laitteet on tulossa. 23.1 ja 25.1 laittamiini posteihin en ole saanut vastausta. Täytyy toivoa, että asialinja jatkuu ja saan autoon puuttuvat osat tappelematta. Pitää ensi viikolla laittaa vielä yksi maili ja ellei siihenkään tule vastausta täytyy kai sitten soittaa firmaan.

                                Autoon sinällään olen tyytyväinen. Sillä on hieno ajaa ja se liikkuu ripeästi. Kevääseen mennessä jos saisin vielä auton hyvään käyttökuntoon niin se olisi siinä. Aamulla töistä kotiin ajaessa takana tuli joku saappi mielestäni turhan liki perseessä. Tietyömaan kohdalla himmasin rajoituksen mukaiseen 50km/h mittarinopeutta. 80km/h lätkän kohdalla painoin pedaalin pohjaan (ei kickdowniin, vaihteisto asennossa E) ja vaikka kuka sanoisi mitä ko. auton laiskuudesta, niin kyllä se vaan penkkiin miehen painoi kun se siitä vaihtoi sopivan vaihteen ja lähti menemään. 100km/h mittarinopeutta oli samantien. Ei häirinnyt saapin valot hetkeen.

                                Tällä hetkellä päälläolevia vikoja:
                                - CCM - vikailmoitus (virheellinen).
                                - Vuotaa edelleen ihan vähän jäähdytysnestettä jostain.
                                - Katit ja lambdat puuttuvat
                                - Ilmastoinnin toimivuus epävarmaa
                                - +Muutamia pieniä vikoja, joille tuskin teen mitään.

                                Positiivista: Hevoset on tallella, vaihteisto ja voimansiirto toimii moitteetta, sisusta on ehjä ja hyvä, auto on ruosteeton ja mieluisan värinen sopivin vantein. Alusta toimii OK (pitäisi olla kai M-alusta). Kulutus mun ajossa noin 11l / 100km talvella on kanssa ihan OK.

                                Automallia (93-95 E34 540ia) voin varauksetta suositella! Yksilöstä on sitten kiinni loput.

                                EDIT: Jos joku löytää kuvan siitä piuhasta mikä tasonsäädöltä tulee apuskuskin puolelle taakse olisin kiitollinen.

                                EDIT2: Minkäpaksuista putkea vakiona on E34 540i:ssä ne putket jotka tulee katteihin kiinni? 2" vai 2,5" vai jotain muuta? Nimittäin jos käy niin, että joudun itse hankkimaan ne katit yms. niin käykö tuohon 2" katit? Magnaflowlta näyttäisi saavan anturinpaikoilla varustettuja suhteellisen sopivasti. 2,5" ei ole paljon kalliimpia, mutta ei käy selville onko niissä lambdoille paikat vai ei.
                                Last edited by Tenox; 26-01-2007, 03:12.
                                Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎