Announcement

Collapse
No announcement yet.

Katsastuksesta HYLSY

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kakepro
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 96
    • Suomen persreikä.

    #16
    Pieni on ongelma jarruissa.

    Noita arvoja jotka olet konttorilta saanut kats. todistukseen takemmin tiiraillen ei tarvitse tehdä muutakuin säätää vasemmasta takajarrusta nauhat lähelle rumpua. En usko että on vaijeri sylinteri jumissa kun se kerran ottaa 0.8 KN kiinni. Pyörä pois, rumpu pois, säätää säädöstä lähemmäksi ja hieraisee hiekkapaprulla lasittumiset pois. Sitten kokeilee että rumpu pyörii hivenen tahmeasti ja se on sit siinä. Jos noita valoja on kerrallaan monta paikkunu niin kannattaa mitata lataus jännite. Nimittäin jos on säädin hajonnut siten että se ei rajoita lataus jännitettä siihen 13-14 voltin tienoille vaan lataakin tuosta enemmän niin silloin on 12 voltin vehkeet kovilla. Lamput paukkuu samantien.

    Näillä eväillä
    Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

    Ex kaarat:
    Volvo 240 -84 x2
    Toyota corolla -86
    Bmw e30 320i -89

    Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

    Comment

    • dudeb
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 240
      • Nowhere

      #17
      Originally posted by kakepro View Post
      Noita arvoja jotka olet konttorilta saanut kats. todistukseen takemmin tiiraillen ei tarvitse tehdä muutakuin säätää vasemmasta takajarrusta nauhat lähelle rumpua. En usko että on vaijeri sylinteri jumissa kun se kerran ottaa 0.8 KN kiinni. Pyörä pois, rumpu pois, säätää säädöstä lähemmäksi ja hieraisee hiekkapaprulla lasittumiset pois. Sitten kokeilee että rumpu pyörii hivenen tahmeasti ja se on sit siinä. Jos noita valoja on kerrallaan monta paikkunu niin kannattaa mitata lataus jännite. Nimittäin jos on säädin hajonnut siten että se ei rajoita lataus jännitettä siihen 13-14 voltin tienoille vaan lataakin tuosta enemmän niin silloin on 12 voltin vehkeet kovilla. Lamput paukkuu samantien.

      Näillä eväillä
      Kiitos avuista!
      Vkl:na pitää katsastella asiaa.

      Olen muuten huomannut myös että vasemmalta kuuluu välillä hankaava ääni kun ajaa. Ja jos käsijarrua yhden pykälän nostaa ylös niin ääni vähenee, voiko tästä päätellä jotain?

      Mitenkä/mistä tämä latausjännite mitataan..onnistuuko yleismittarilla?

      Oon huomannu myös et autossa on huono akku. Jos vaikka radion ja valot unohtaa päälle 10 min niin varma et mäkistartillä käyntiin.
      Tämä ei varmaan mitenkään kuitenkaan liity edelliseen oireeseen?

      Comment

      • alspe
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 3402
        • Tre

        #18
        Eikö tässäkin mallissa takana saman jarrukengät jarruta käyttö- ja seisontajarrulla? Toinen hydraulisesti ja toinen vaijerilla? Jarrujen arvot oli samat 0,8/1,8 kummallakin jarrutuksella takana joten oma päätelmäni olisi, että hydrauliikka ja vaijerit on kunnossa, mutta jarrupinnoissa vikaa.

        Osta uudet kengät, jarruspayta+karkeaa santapaperia, avaat rummut, jos kengissä on pintaa, spraylla paskat pois ja pinnat karheaksi.

        Jos kengät huonot--> vaihdat. Muuten voit palauttaa kengät.
        G30 520d xDrive
        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

        Comment

        • dudeb
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 240
          • Nowhere

          #19
          Originally posted by alspe View Post
          Eikö tässäkin mallissa takana saman jarrukengät jarruta käyttö- ja seisontajarrulla? Toinen hydraulisesti ja toinen vaijerilla? Jarrujen arvot oli samat 0,8/1,8 kummallakin jarrutuksella takana joten oma päätelmäni olisi, että hydrauliikka ja vaijerit on kunnossa, mutta jarrupinnoissa vikaa.

          Osta uudet kengät, jarruspayta+karkeaa santapaperia, avaat rummut, jos kengissä on pintaa, spraylla paskat pois ja pinnat karheaksi.

          Jos kengät huonot--> vaihdat. Muuten voit palauttaa kengät.

          Joo eli käyttöjarru on hydraulinen ja vaijerilla kässäri.. ja samassa molemmat. Mietin tossa et jos ostas motonetista uudet kengät. Eli ilmeisesti tarvitsen sekä käsijarrukengät,että "normi" jarrukengät kun kerta yhteydessä toimii??
          Tarvitsenko asennussarjat noille?

          Voisko toi hankausääni johtua jos palat on loppu.. tai paskaa välissä..

          Comment

          • Arnolds
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3310
            • Kajjjaani

            #20
            Originally posted by dudeb View Post
            Joo eli käyttöjarru on hydraulinen ja vaijerilla kässäri.. ja samassa molemmat. Mietin tossa et jos ostas motonetista uudet kengät. Eli ilmeisesti tarvitsen sekä käsijarrukengät,että "normi" jarrukengät kun kerta yhteydessä toimii??
            Tarvitsenko asennussarjat noille?

            Voisko toi hankausääni johtua jos palat on loppu.. tai paskaa välissä..
            Osta nyt ne uudet hihnat sinne taakse, pura ne rummut ja tarkasta. Niinkuin sanottu sieltä on ehkä hihnat lopussa. Asennussarjan tarve riippuu siitä miten huonolla hapella ne vanhat on. Tarkasta myös samalla kuinka kulunut on se itse jarrurumpu. Jos kulunut liikaa käy ajan mittaan niin etet saa niitä jarruja toimimaan kovin kauan. Kun pinnat kuluu niin taas edessä sama homma.
            F26 xDrive20d TwinPower

            EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

            Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3402
              • Tre

              #21
              Originally posted by dudeb View Post
              Joo eli käyttöjarru on hydraulinen ja vaijerilla kässäri.. ja samassa molemmat. Mietin tossa et jos ostas motonetista uudet kengät. Eli ilmeisesti tarvitsen sekä käsijarrukengät,että "normi" jarrukengät kun kerta yhteydessä toimii??
              Tarvitsenko asennussarjat noille?

              Voisko toi hankausääni johtua jos palat on loppu.. tai paskaa välissä..
              Et tarvitse käsijarrukenkiä koska ne kuuluvat autoihin joissa on takana levyjarrut. Osta ne kengät+asennussarjat. Motonetissa voit vaihtaa tarpeettomat osat esim. öljyihin tms.

              Voi tulla hankausääniä monestakin syystä.
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • kakepro
                Bimmer Rookie
                • Sep 2006
                • 96
                • Suomen persreikä.

                #22
                lataus

                Originally posted by dudeb View Post
                Kiitos avuista!
                Vkl:na pitää katsastella asiaa.

                Olen muuten huomannut myös että vasemmalta kuuluu välillä hankaava ääni kun ajaa. Ja jos käsijarrua yhden pykälän nostaa ylös niin ääni vähenee, voiko tästä päätellä jotain?

                Mitenkä/mistä tämä latausjännite mitataan..onnistuuko yleismittarilla?

                Oon huomannu myös et autossa on huono akku. Jos vaikka radion ja valot unohtaa päälle 10 min niin varma et mäkistartillä käyntiin.
                Tämä ei varmaan mitenkään kuitenkaan liity edelliseen oireeseen?
                No sen lataus jännitteen voit mitata siten että...

                Auto käyntiin. Yleismittarista alue DC 12 volttia (joissakin mittareissa DC 20 V ) ja mittarin johdot akun kenkiin.
                Lataus jännitteen on pysyttävä 13-14 voltin tietämillä tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla.

                Tuo jarrun ääntely saattaa johtua kuluneista j-kengistäkin. Yleensä se ääni kyllä lisääntyy kun jarrua käytetään jos on kovin kuluneet osat. Voi siellä olla tietty paljon likaa esim. ruoste yleensä aiheuttaa ääntä jarrussa. Taikka sitten taustakilpi ruosteen takia rahnattaa rumpuun.
                Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

                Ex kaarat:
                Volvo 240 -84 x2
                Toyota corolla -86
                Bmw e30 320i -89

                Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

                Comment

                • dudeb
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 240
                  • Nowhere

                  #23
                  Originally posted by kakepro View Post
                  No sen lataus jännitteen voit mitata siten että...

                  Auto käyntiin. Yleismittarista alue DC 12 volttia (joissakin mittareissa DC 20 V ) ja mittarin johdot akun kenkiin.
                  Lataus jännitteen on pysyttävä 13-14 voltin tietämillä tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla.

                  Tuo jarrun ääntely saattaa johtua kuluneista j-kengistäkin. Yleensä se ääni kyllä lisääntyy kun jarrua käytetään jos on kovin kuluneet osat. Voi siellä olla tietty paljon likaa esim. ruoste yleensä aiheuttaa ääntä jarrussa. Taikka sitten taustakilpi ruosteen takia rahnattaa rumpuun.


                  Jep eli mittasi latausjännitteen. Normi alueella noin 14 ja kierroksilla melkein 15. Vika kuitenkin selvisi hapettuneesta sulekkeesta. Kiitän kuitenkin vinkeistä.

                  Nyt sunnuntaina pääsee katsomaan jarrujuttuja tarkemmin niin sillon varmaan palaan astiaa uudestaan, jos jotain tulee

                  Comment

                  • dudeb
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 240
                    • Nowhere

                    #24
                    Semmonen tuli tässä mieleen kun oikeessa etulokarissa on nuppineulanpään kokonen pala lähteny maalista/pellistä pois.

                    Onko vinkkejä miten ton suojais näkymättömästi, ettei pääsis pahasti tosta kukkimaan.

                    Autossa on joku helmiäispinta, en tiiä värikoodia. Onko paras vaihtoehto et käy jossain liikkeessä ja yrittää selvittää värikoodia, eikö sen kuitenkin saa selville jotenkin?
                    Ja sitten pikkupotellin paikkamaalia ja voila`...... vai?

                    Comment

                    • Neutrone
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 1320
                      • Tampere

                      #25
                      Originally posted by dudeb View Post
                      Semmonen tuli tässä mieleen kun oikeessa etulokarissa on nuppineulanpään kokonen pala lähteny maalista/pellistä pois.

                      Onko vinkkejä miten ton suojais näkymättömästi, ettei pääsis pahasti tosta kukkimaan.

                      Autossa on joku helmiäispinta, en tiiä värikoodia. Onko paras vaihtoehto et käy jossain liikkeessä ja yrittää selvittää värikoodia, eikö sen kuitenkin saa selville jotenkin?
                      Ja sitten pikkupotellin paikkamaalia ja voila`...... vai?
                      Väriköödi lukee konetilassa vasemman etuiskarin yläpään kohalla. Ellei sitten oo revitty jostain syystä pois.
                      F10 530d semiVOLL
                      ex. E90 320d M-Sport '06
                      ex. E39 523i M-Sport '00
                      ex. E36 325i Coupe '92
                      ex. E30 316i '89



                      Comment

                      • ruikki
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2006
                        • 585

                        #26
                        ei muutaku purat jarrut ja katot mitä tarttee uusia vai riittääkö puhdistus ja rasvaus ja säätö. ei pitäs vaikea homma olla alottelijallekkaan tuo purku. jos kengät on syöny rumpuun urat nii rummut saa helposti irti jos rummuissa on reiät jossakin mistä pääset sisäpuolelta pyörittämään säätöä joka tuo kengät kauemmas rummusta. ei tarvi väkisellä repiä irti. ei tosin ole kokemusta kyseisen mallisen auton jarruista mutta samantapaiset ne varmaan on ku muissakin. joissakin autoissa on vielä rummuissa semmoset reiät (siinä pinnassa mihi vanne tulee) joissa kierteet. niihin vaan sopivat pultit ja kiertää sisään niin kauan että irtoaa
                        !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

                        Comment

                        • ruikki
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 585

                          #27
                          nii ja vielä. en lähtis pahemmin korjailemaan sitä maalin irtoamis kohtaa. jos hiot sitä niin joudut maalaamaan semmosen läntin joka melko varmasti erottuu. jos haluaa hyvän nii koko lokari maalata ja sittenkin siihen voi tulla sävyero vaikka oikea maali ku tulee kuitenki erilainen pinta ku alkuperänen.
                          kannatta ehkä jos haluat sen korjata nii puhdistaa se kohta tai vaikka poran terällä vhä pyöräyttää käsin ja siihen vaan sopivaa maali töpäyttää tippa nii ei lähe leviämään
                          !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

                          Comment

                          • dudeb
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 240
                            • Nowhere

                            #28
                            Joo eli vasemmalle puolelle taakse sain vaihdettu jarrukengät. Oli muuten helvetin *ittumainen!... en tiedä teinkö väärin mutta asennussarjan uutta pisintä jousta en saanut siihen laitettua vaan laitoin sen vanhan pitkän jousen joka tulee alle poikittain.


                            Nyt pitäs vielä toiselle puolelle kurkata kunhan ilmat lauhtuupi!
                            Riittäskö jos kiristäs oikean puolen säätömutterista jos palat ei oo kovin kuluneet?
                            Kun katsoo noita arvoja niin huomaa että vasemmalla oli palat huomattavasti kuluneempia mitä oikealla puolella, niin sillä aattelin et jos oikean puolen kiristys riittäs??

                            Sit oon huomannu et nyt kun oon ajanu autolla vasemman puolen laiton jälkeen niin jarrupoljin menee huomattavasti paljon alemmas kun ennemmin. En tarkoita että menisi ihan pohjaan asti mutta painuu paljon enemmän lattiaan.
                            Kuuluuko tämä asiaan?
                            Pitääkö jarruille ajaa jokin sisäänajo tjtn??
                            Oon miettiny kans et jos vaikka sylinteri vuotaa?

                            Comment

                            • TheLoial
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 1109
                              • Helsinki

                              #29
                              Säädät vain takajarrut oikein. Pyöritä säätöruuvia niin että kummassakin pyörässä laahaa jarrut kärpäsen henkäisyn verran. Nyt kun vedät käsijarrukahvaa, sen pitäisi ottaa heti. Tämän jälkeen pumppailet jarrupoljinta niin se pitäisi ottaa ylempänä. Sinulla on jäänyt palat liian etäälle rummusta, jonka takia polkimen liikekin on pitempi.

                              Sylinterin vuodon voi todeta silmämääräisesti jarruja kunnostaessa.

                              Kannattaa kiristää palat lähelle rumpua manuaalisesti, monesti automaattisäätö on ruosteessa. Tietysti jos innostusta riittää, niin pistät vaan paikat tiptop kuntoon

                              Comment

                              • dudeb
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2006
                                • 240
                                • Nowhere

                                #30
                                Originally posted by TheLoial View Post
                                Säädät vain takajarrut oikein. Pyöritä säätöruuvia niin että kummassakin pyörässä laahaa jarrut kärpäsen henkäisyn verran. Nyt kun vedät käsijarrukahvaa, sen pitäisi ottaa heti. Tämän jälkeen pumppailet jarrupoljinta niin se pitäisi ottaa ylempänä. Sinulla on jäänyt palat liian etäälle rummusta, jonka takia polkimen liikekin on pitempi.

                                Sylinterin vuodon voi todeta silmämääräisesti jarruja kunnostaessa.

                                Kannattaa kiristää palat lähelle rumpua manuaalisesti, monesti automaattisäätö on ruosteessa. Tietysti jos innostusta riittää, niin pistät vaan paikat tiptop kuntoon


                                thks!

                                Tossa tuli huomattua et ku ilmat vähä pakastu niin käsijarru ottaa oikeelta puolelta aika radikaalisti.

                                Eli vetää kunnon tykinkuulapamauksella totaalisesti lukkoon.... ja tuntuu että vain ja ainoastaan oikealta puolelta?

                                Onko tästä pamauksesta syytä huolestua?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎