Announcement

Collapse
No announcement yet.

540i erikoinen käynnistysongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tenox
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 1732

    #46
    Hiukan tuli lisävalaistusta asiaan. Tänään 0-asteessa auto lämmittämättä menin käynnistelemään. Ei meinannut lähteä sitten millään. Meinasin jo luovuttaa, mutta lähti lopulta noin reilun 10 startin jälkeen... Onneksi tuntuu olevan akku kunnossa (ja kun on tuo Defan laturi autossa, niin laitoinpa varuilta äsken lataukseen).

    Eli:
    - Kylmänä, ei lämmitettynä ei meinaa lähteä lainkaan.
    - Lämmitettynä lähtee huonommin kuin ennen, mutta lähtee noin 3-5 startilla.
    - Lämpimänä lähtee normaalisti, eli yhdellä lyhyellä startilla.
    Lisänä tuo ajossa tapahtuva nytkähtelyvaiva.

    Kävin korjaamolla kysymässä että mitä meinaavat ja samalla tilasin ajan vikokoodien lukuun (huomenna 09:00 - toivottavasti vika löytyy). Mekaanikko ehdotti ensimmäisenä oireet kuultuaan öljyä tulpissa (tiivisteet vuotaa jne. tyyppivika M60), mutta itse katsoin nuo tulpan alueet juuri parin viikon sisällä ja olivat täysin kuivat. Eli ei oikein voi olla se.

    No huomenna ehkä sitten selviää.
    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

    Comment

    • Arnolds
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3310
      • Kajjjaani

      #47
      Jos ei löydy tuossa tutkimisessa sitä vikaa niin kokeile orkislastua. Saattaa olla se vika myös siellä.
      F26 xDrive20d TwinPower

      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

      Comment

      • Tenox
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 1732

        #48
        Siis että lastu olisi jostain syystä hajonnut yks kaks? No kai kaikki osat voi hajota. Mun tapauksessa pitäisi varmaan sanoa, että "Kaikki osat tulevat varmasti hajoamaan, ennemmin mieluummin kuin myöhemmin."
        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

        Comment

        • Tenox
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 1732

          #49
          Nyt vituttaa. Vikakoodeja ei pystytty lukemaan, koska yhteyttä ei autoon saatu... Eli käytännössä vaihtoehtoina on joko alkaa vaihtamaan osia summamutikassa tai sitten yrittää vielä BMW:n alkuperäishuollossa vikakoodien lukua (60e). Tekisi mieli työntää tuo paska Kokemäenjokeen... Onkohan jotain mahdollisuutta itse tarkistaa esim. jokin lämpötila-anturi joka kertoo aivoille koneen lämmön? Mitä arvoja pitäisi saada ja mistä moinen löytyy.

          Lastun vaihtoa kokeilen, jos osaan.

          Voin myös myydä auton eniten tarjoavalle...
          Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

          Comment

          • Arnolds
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3310
            • Kajjjaani

            #50
            Jokos olet imuroinut tämän

            ja tämän


            Ja tuossa apua siihen lastu hommaan.
            Oops, looks like the page is lost. Start your website on the cheap.


            Josko noista olis apua?

            Tuossa yksi liekkö se mitä haet osa n:o 14


            Ja tuossa osa n:o 12


            Toivottavasti on apuja. Muuta en nyt nopeasti löytänyt.
            Last edited by Arnolds; 02-03-2007, 09:26.
            F26 xDrive20d TwinPower

            EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

            Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

            Comment

            • pheno
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1996
              • Tampere

              #51
              Millanen tuo käynnistys on, ei edes lupaa vai hörähtääkö välillä ?

              Comment

              • Tenox
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 1732

                #52
                Originally posted by 540iAV8 View Post
                Jokos olet imuroinut tämän...
                Toivottavasti on apuja. Muuta en nyt nopeasti löytänyt.
                Imuroinut ja lukenut nenä kiinni ruudussa noita pdf oppaita. Lastun vaihdosta luin eri paikasta samantyylisen oppaan ja näyttää että pitää hakea Torx lainaan ennen kuin onnistuu. PDF:stä löysin sekä ilman että vedenlämpöjen anturit, jotka menee boksille. Sitä en tarkalleen löytänyt että miten ne mitataan... Pitää käydä pajalla vähän tutkimassa taaaaas kerran. Tässä autossa on kyllä ollut ongelmia enemmän kuin viidessä edellisessä yhteensä. Nyt oikeasti harmittaa ettei ostanut 1.1 Hyundaita... Siis uutta 5-vuoden takuulla. Ellei vika löydy niin saapa nähdä miten pitkään kestää akku / startti näitä 5-12 starttauksen aamukäynnistyksiä. 2kk aikana ei ole vielä ollut sellaista jaksoa, että olisi voinut autolla ajaa, miettimättä mitä täytyy korjata seuraavaksi. Yleensä ei ole ehtinyt korjata edellistä, kun uusi on ilmaantunut.

                Kiitos avunannosta ja pahoittelen tätä avautumista, mutta nyt oikeasti vituttaa... Ajattelin että tänään selviää vika, kun saa auton testeriin ja sitten sekään saatana ei saa yhteyttä.
                Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                Comment

                • Tenox
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 1732

                  #53
                  Originally posted by pheno View Post
                  Millanen tuo käynnistys on, ei edes lupaa vai hörähtääkö välillä ?
                  Pyörittää normaalisti, ei lupaile. Lähtee käyntiin, kun on tarpeeksi sahannut, ihan "kerrasta" lupailematta kuten normaalistikin. Pitkään starttaaminen ei tunnu hyödyttävän mitään, vaan sellaisia vähän normaalia pidempiä startteja tarvii lämmitettynä sen 3-5 ja kokonaan kylmänä toistakymmentä. Lämpimänä lähtee aina ekalla lyhyellä. Vika ollut päällä noin reilun viikon ainakin.

                  Ihan aluksi esiintyi sellaista, että tasaisessa ajossa "nytkähti" alle sekunniksi. Eli auto sammuu hetkeksi. Jos sattuu olemaan liikennevaloissa tms. niin sammuu ihan kokonaan oikeasti. Tämäkin on pahentunut. Jonkin aikaa noiden oireiden alkamisen jälkeen alkoi starttikiukuttelu.

                  Kokeilen illalla vaihtaa sen lastun ja sitten huomenna aamulla kylmäkäynnistää auton. Ellei sekään auta on kai pakko viedä auto merkkihuoltoon... Tai paaliin...

                  EDIT: Tänään on tarkoitus kokeilla vielä akunkengää irti hetkeksi ja testailla siis noita lämmityspuolen antureita. Eli lastun vaihdon jätän varmaan huomiseen. Muuten ei tiedä mikä vaikuttaa mihinkin. Vika (lukuun ottamatta tuota nykimistä) viittaisi mielestäni vahvasti siihen, että auto ei osaa ottaa "kylmäkäynnistysmoodia" käyttöön. Tai kuten ennenvanhaan olisi sanottu. Ei anna ryyppyä.

                  EDIT: CCM on muuten autosta irti (kokeiltiin myös autoa testeriin, CCM kiinni), mutta se on ollut jo kauan ennen tämän vian alkamista, joten tuskin vaikuttaa asiaan?
                  Last edited by Tenox; 02-03-2007, 10:27.
                  Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                  Comment

                  • Tenox
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 1732

                    #54
                    Akunkenkän irroituksella ei apua. Lämpöpuolen antureita en mitannut, koska en tiennyt mitä niistä olisi pitänyt mitata. Mittasin sen nokan anturin uudelleen ja kuumana arvo oli 1450ohm ja 3h jäähtyneenä 1317ohm. Vaikka tuo eka on vähän yli sen 10% (olettaen että viitearvo on sama kuin kammen anturille) niin minusta nuo on sen näköisiä arvoja, että anturi on ehjä.

                    Vaihdoin nyt tuon vakiolastun ja seuraavaksi menen laittamaan boksin paikoilleen ja koeajolle. Ellei se auta, käyn vielä koittamassa saako autoon nyt yhteyden vai ei ja ellei saa, niin viimeinen keino on sitten vain viedä auto Porin Rinta-Joupille...
                    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                    Comment

                    • Juhaska
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2007
                      • 3989
                      • Suomi

                      #55
                      Originally posted by Tenox View Post
                      Akunkenkän irroituksella ei apua. Lämpöpuolen antureita en mitannut, koska en tiennyt mitä niistä olisi pitänyt mitata. Mittasin sen nokan anturin uudelleen ja kuumana arvo oli 1450ohm ja 3h jäähtyneenä 1317ohm. Vaikka tuo eka on vähän yli sen 10% (olettaen että viitearvo on sama kuin kammen anturille) niin minusta nuo on sen näköisiä arvoja, että anturi on ehjä.

                      Vaihdoin nyt tuon vakiolastun ja seuraavaksi menen laittamaan boksin paikoilleen ja koeajolle. Ellei se auta, käyn vielä koittamassa saako autoon nyt yhteyden vai ei ja ellei saa, niin viimeinen keino on sitten vain viedä auto Porin Rinta-Joupille...
                      Jumaliste jos tuo sinun vika lastusta johtuu niin harkitsen kyllä uudemman kerran laitanko lastua omaan pirssiin... Toivottavasti ongelmasi selviää!
                      ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                      Comment

                      • Tenox
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 1732

                        #56
                        Vakiolastu paikoillaan (ja kiitin jo itseäni pelkästään siitä, että auto lähti vielä käymään sairaanhoitajan lastunvaihdon jälkeen) Ensinnäkin persdynolla voisin sanoa, että ainakin katittomassa ja vaparilla varustetussa autossa tuollainen lastuviritys kyllä vaikuttaa jotain. Auto on vakiolastulla sivistyneempi ja miellyttävämpi. Lisäksi tuntuisi että alavääntöä on enemmän. Sen sijaan täyskaasukiihdytyksessä se viimeinen pinnistys tuntuisi nyt puuttuvan. Eli veikkaisin tuon lastun tuovan muutaman lisähevosen, mutta väännön kustannuksella. Ero vakion ja virilastun välillä on omassa tapauksessa niin pieni, että en edes harkitse virilastun takaisinlaittoa, vaikka vika ei siinä olisikaan. Itse asiassa seuraava hankinta on vakio putsarikotelo...

                        Mitä tulee käynnistyvyyteen, en osaa sanoa, koska auto oli vielä suhteellisen lämmin. Eli huomenna aamulla näkee tekikö mitään. Koeajolenkillä (n. 10km) auto ei kylläkään nykäissyt kertaakaan. Se ei täysin varmaksi vielä kerro mitään tosin.

                        Pitäkää peukkuja!
                        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                        Comment

                        • UGH!
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2006
                          • 237
                          • Nokia

                          #57
                          sigpic

                          Comment

                          • Tenox
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 1732

                            #58
                            Kiitos! Eipä vaan auttanut. Eli eihän se lastu tuohon kylmäkäynnistysongelmaan vaikuttanut hevonpaskaa. Ainoa toivo on, että nyt orkkislastun kanssa pääsee vikatesterillä auton sisään selvittämään niitä vikakoodeja. Ellei se edelleenkään onnistu on kai pakko viedä tuo sinne Rinta-Joupille...

                            Multa on ratkaisut lopussa... Ainoa mitä voin enää koittaa tänään, on mitata nuo anturit kylmänä.
                            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                            Comment

                            • Arnolds
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3310
                              • Kajjjaani

                              #59
                              Katsoin tuossa TIS-ohjelmasta mitä se sanoo jos käynnistyvyys on huono kylmänä ja sieltä löyty, että vika saatais olla myös polttoaine puolella. Eli paineet ei riittäisi. :think :think

                              Muuten oletko ostanu sen autosi tuolta mainitsemastasi liikkeestä, jos niin ei olisi ensimmäinen eikä varmaan viimeinen sieltä saatu ongelma tapaus
                              F26 xDrive20d TwinPower

                              EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                              Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                              Comment

                              • Tenox
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2006
                                • 1732

                                #60
                                Originally posted by 540iAV8 View Post
                                Muuten oletko ostanu sen autosi tuolta mainitsemastasi liikkeestä, jos niin ei olisi ensimmäinen eikä varmaan viimeinen sieltä saatu ongelma tapaus
                                En jos tarkoitat tuota Porin liikettä. Ostin Vantaalta auton.
                                Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎