Announcement

Collapse
No announcement yet.

540i erikoinen käynnistysongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tenox
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 1732

    #61
    Mittasin anturit kylminä. Nokka-akselin antoi mukavat noin 1200ohm. Arvatkaas mitä antoi kammen anturi? Noh 2000ohm ei riittänyt (ja viitearvohan oli 1280 +/- 10%.) En tajunnut mitata 20 000 mittauspuolella, kun ehkä toista kertaa käytin yleismittaria. Lämmitin kuumalla vesipussilla kampiakselin anturin (siis sen toisen pään, en sitä mistä mittaan) ja koitin käymään. LÄHTI ENSIMMÄISELLÄ! MUUTEN KYLMÄNÄ! Mittasin arvot käynnistyksen jälkeen (yhä aika kylmä kone) ja arvot oli noin 2100ohmia, eli selvästi liikaa.

    Lämpimänähän tuo antoi mitattaessa sen oikean noin 1250ohm. Toistan mittauksen huomenna aamulla, mutta aika selvältä tämä näyttää. Kampiakselin anturi on menossa rikki, mutta aika ovelalla tavalla...

    Vikatesterissä tämä olisi varmasti näkynyt, mutta kun ei saatu yhteyttä autoon. Noh, tulipa vaihdettua vakiolastu samassa hytäkässä ja päätin tosiaan vaihtaa putsarikotelonkin vielä.

    EDIT: Mittasin nyt vielä lämpimänä ja antoi yli 1800ohm. Eli jos olen käsittänyt lukemani oikein tuo anturi on hajoamassa ja sen "lanka" on ohentunut. Lämmössä lanka laajenee ja siksi yhä toimii jotenkuten. Tiistaiksi tulee uusi anturi (n. 70e tarvikkeena) ja katsotaan sitten asennuksen jälkeen, että oliko turhat 70e. Tuo 1800ohmkin on kyllä yli viitearvojen ja ihmettelen kun viimeksi siitä saatiin se noin 1250ohm lämpimänä. No mittaan huomenna vielä kerran kylmänä ja sitten tiistaina vaihdan tuon.

    EDIT2: Laitan kyllä ketjuun sitten infoa, että josko anturin vaihto auttoi. Ja jos jollain on nurkissa autoon sopiva orkkisputsarikotelo niin ostaisin moisen.

    EDIT3: Mittasin nyt sitten vielä täysin kylmän koneen ja anturista ei saanut lainkaan ohmeja. Eli käytännössä ei mitään lukemaa kylmänä. Ajossa nykii enemmän ja ajoinkin auton vain pajalle, ennen kuin sammuu kokonaan jonnekin. Lämpimänä 1600-1800ohmia. Päämekaanikolle tuossa soitin - kun itse jouduin töihin lähtemään - ja kertoi että eipä tahdo onnistua anturin irroitus. Yhdella pultilla kiinni, mutta aivan helvetin piukassa... No kai se siitä irtoaa, että saa mallin varuilta huomenna viedä vielä varaosapuljuun.

    Kiitos avuista kaikille. Toivotaan, että tuon vaihtamalla vika katoaa.

    EDIT4: Anturi on irti, mutta pultinjämät yhä paikoillaan.. Ei sitten lähtenyt muuten. Noh kyllä se siitä kuntoon saadaan jollain patentilla.

    EDIT5: Mielenkiintoista miten vaikeasta osasta tuntuu olevan kysymys. Tuo Bentleyn korjausopashan antaa sen 1280ohm tuon anturin arvoksi. Varaosaliikkeen ohjelma tarjoaa 400ohmista tai 1400ohmista, joista ensin mainittua ensin. Jälkimmäinen käy sen ohjelman mukaan likimain kaikkeen missä lukee BMW alkaen 318is ja päättyen 840i. Sellainen on nyt sitten tulossa... Saa nähdä käykö tuohon omaan vai ei. Kuulemma on sama onko 400 vai 1400 ohminen, jos anturi on ehjä auto toimii. Huomenna haen anturin ja toki katson ensin, että onko ulkoisesti samanlainen / sopiiko paikoilleen. Ellei sovi, niin sitten jää korjaus loppuviikkoon ja tilaan osan originaalina Rinta-Joupilta tai KL-varaosista. Hinnassa ei ole paljoa eroa, molemmista liikkeistä täällä Porissa anturin saa reippaalla 70e summalla. KL-varaosista 55e + postikulut, mikä ei paljoa alle jää.

    Täytyy nyt toivoa, että on kerralla oikeanlainen, että saa auton taas ajoon.
    Last edited by Tenox; 05-03-2007, 11:49.
    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

    Comment

    • jakusa
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 515
      • Lempäälä

      #62
      Vaihdoin tuon kampiakselin asentoanturin, muttei lähtenyt vieläkään käyntiin. Ilmeisesti siitä vastusarvosta ei voi suoraan päätellä, että anturi on rikki. Tai sitten autostani on hajonnut samaan aikaan sekä tuo asentoanturi ja jokin muu käynnistymiselle välttämätön palikka. Pitääpi jatkaa tutkimista...
      -after all is said and done more is said than done-


      Comment

      • Juhaska
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2007
        • 3986
        • Suomi

        #63
        Itse saan oman asentotunnistimen varmaankin huomenna postissa...
        Rupesin itse kysymään kl-varaosasta että missä päin osa menee ja oli kuulemmma perjantaina tullut niille varastoon.
        Mutta eipä ole auto siltikään paljoa temppuillut vaikka osaa ei ole vielä vaihdettu.
        Silloin, kun oli kunnon pakkaset niin silloin vähän väliä nyt, kun on lauhempaa niin menee monta päivää putkeen että toimii ihan moitteetta.
        ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

        Comment

        • Tenox
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 1732

          #64
          Originally posted by jakusa View Post
          Vaihdoin tuon kampiakselin asentoanturin, muttei lähtenyt vieläkään käyntiin. Ilmeisesti siitä vastusarvosta ei voi suoraan päätellä, että anturi on rikki. Tai sitten autostani on hajonnut samaan aikaan sekä tuo asentoanturi ja jokin muu käynnistymiselle välttämätön palikka. Pitääpi jatkaa tutkimista...
          Veikkaan että autossasi oli ehjä asentotunnistin, arvoltaan 400ohmia. Nimittäin sellaista minulle ensimmäisenä tarjottiin ja sen pitäisi toimia kyllä ko. autossa vaikka korjausopas antaa sen arvon 1280ohmia. Sen sijaan - ja korjatkaa jos olen väärässä - rikkinäinen anturi antaa liian ISON arvon tai sitten ei arvoa lainkaan. Itsellänihän kylmä anturi ei mittautunut lainkaan (ääretön) ja lämmin antoi 1600-2100ohm.

          Itselleni on tänään tulossa tuo anturi, jos se nyt on sopiva, kun otin 1400ohm mallin ja itseä vähän epäilyttää sopiiko se.. Ilmeisesti on jokin pitkäjohtoinen yleismalli... Noh, illalla tiedän enemmän ja ellei sovi, tilataan uusi ja asennetaan perjantaina.

          Ongelmana on vielä se, että vanha kiinnityspultti katkesi eikä sitä saa pois, joten anturin kiinnitystä pitää hiukan muuttaa... Onneksi se menee siihen omaan koloonsa niin, että on oikeassa asennossa ja riittävän pitkällä.
          Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

          Comment

          • Tenox
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 1732

            #65
            Originally posted by jakusa View Post
            Omaan autoon sain nokka-akselin anturille 1080ohm ja kampiakselin 456ohm.
            Pahoittelen muuten etten huomannut erikseen sulle sanoa, että noi sun mittaamat arvot saattaa olla ihan ehjien anturien arvoja. Sori.
            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

            Comment

            • jakusa
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 515
              • Lempäälä

              #66
              Noo eipä se mitää, tulipahan harjoteltua Enempi vituttaa se että pitäs taas jaksaa ettiä vikaa jostain ja ulkona on kylmä ja fillarista tippu ketjut
              Last edited by jakusa; 06-03-2007, 13:19.
              -after all is said and done more is said than done-


              Comment

              • Jesper
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 1448

                #67
                Missä sijaitsee kampiakselin asentotunnistin e39 540:ssä?

                Comment

                • Tenox
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 1732

                  #68
                  Nyt ei kyllä enää oikein tiedä itkeekö vaiko nauraako. Taas kerran. Tilasin kampiakselin asentotunnistinanturin ja sain nokka-akselin vastaavan. Noh, ostin sen kuitenkin (75e) ja asensin paikoilleen.

                  Sitten päämekaanikon kanssa otettiin vanha nokka-akselin anturi käsittelyyn ja saatana tehtiin siitä kampiakselin anturi...

                  Itse asiassa auto lähti sillä käymään ja toimii lähes normaalisti... Eli hätätilanteessa (kuten nyt) moinen projekti on mahdollinen. Anturithan on muuten samanlaisia, mutta nokan anturissa on päässä sellainen n. puolen sentin knööli, pyöreä, kun taas kammen anturi on lähes tasainen. Eli prikoilla oikealle korkeudelle pitää säätää. Huomenna menen kuitenkin tilaamaan oikein BMW:ltä sitä OIKEAA kammenanturia, tuo väliaikapatentti kun lakkaa toimimasta oikein noin 5000rpm paikkeilla.

                  Pääasia on, että VIKA löytyi sillä kammenakseli on kyllä kaputt. Yksi 75e sinne tai tänne ja on ainakin molemmat anturit uudet nyt. Taidan samalla lopettaa käytetyn putsarikotelon etsimisen ja tilaan senkin uuden. Rahaa se vain on.
                  Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                  Comment

                  • Juhaska
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2007
                    • 3986
                    • Suomi

                    #69
                    Nyt on oman pirssin nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu!
                    Osa tulikin jo tämän päivän postissa ja sain vielä huoltamolta ajan vaihtoon samalle päivälle.

                    Tässä viikon kahen aikana sitten selviää poistuuko ongelma kokonaan.

                    Kun nyt samalla tuli viat taas nollattua niin siellä myös herjasi jotain tämän sorttista: aktivointi imusarjan jäähdytys.
                    Minulla on sellainen ongelma, kun auton laittaa käyntiin/sammuttaa niin mittaristoon tulee teksti kuhlwassert phrufen tai jotain sinne päin...
                    Mutta nestettä on eli kyseessä on ilmeisesti sen säiliön anturi joka valvoo nesteen määrää?
                    Eli onko tuolla vikakoodilla ja mittariston tekstillä jotain yhteyttä?

                    Ajattelin tuonki huoltaa tässä joku päivä, kun on aikaa.

                    Muuten auto toimii niinku unelma.
                    ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                    Comment

                    • Juhaska
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2007
                      • 3986
                      • Suomi

                      #70
                      Eikö kellään ole ollut vastaavaa?

                      Eli auton vikailmoitus ilmoittaa että jäähdytinneste vähissä vaikka nestettä on. Eli tämä viittaa sen säiliön anturiin. Mutta, kun nollattiin viat nokka-akselin asentotunnistimen vaihdon jälkeen niin silloin huoltamon koneen ruudulle tuli teksti: aktivointi imusarjan jäähdytys.

                      Eli kysymys kuuluu: aiheuttaako tuon tekstin se viallinen jäähdytinneste säiliön anturi?:think

                      Ja tiedän että tälle olisi voinut oman osion tehdä mutta kysyn tätä kuitenki tässä.
                      ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                      Comment

                      • Tenox
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 1732

                        #71
                        Sen verran nyt vielä, että unohtakaa tuo 400ohmin kammenanturi. EDIT: Tai en minä tiedä... Uusi originaali kammenanturi kun tosiaan on n. 500ohminen. En tiedä mistä oli kysymys, koska loppujen lopuksi ko. varaosaliikkeellä ei ollut lainkaan 540i sopivaa kammenanturia. Huomiseksi tulevan uuden originaalivaraosa-anturin ohmit mittailen vielä ennen asennusta. Täytyy toivoa, että nokka-akselin anturin o-renkaita on hyllyssä, sillä tiputtaa vähän öljyä anturin kiinnityksestä. Paikoillaan siis vanha o-rengas.

                        Tämä nyt on vähän vanhan toistoa, mutta ottakaahan kantaa! Eli tilannehan on se, että ostin varaosaliikkeestä anturin, joka on 100% varmasti nokka-akselin asentotunnistin anturi. Oli samanlainen kuin paikoillaan oleva (lukuun ottamatta, että on muovisempi) kaikin puolin, myös ohmimääriltään samaa luokkaa. Paketissa luki camshaft... jne. ja Suomeksikin oikein nokka-akselin... jne. Vainoharhaisena ikipessimistinä ja murehtijana rupesin nyt vain miettimään, että onkohan tuo sittenkään tarkoitettu 540i:hin nokan anturiksi. Kun nimittäin Realoem ja tuo uusi samanlainen nettiohjelma antaa nokan anturille vastaavuuden vain M60 koneisiin. (eli 3.0 tai 4.0) Tuon varaosaliikkeen tietokanta taas antoi vastaavuuksia likimain jokaikiseen Bemariin 90-luvun alusta. Alkaen 318is jne. Eli onko Hella (jonka tuote tuo on) havainnut, että osa sopii kaikkiin vai mistä mahtaa olla kyse? Huomasin samalla tuota o-rengasta etsiessäni, että SE peijooni sopii esim. juuri tuohon em. 300-sarjalaiseen: http://www.realoem.com/bmw/partxref....220&showeur=on Ja menee johonkin "Trigger Contact" laitteen eteen, joka puolestaan on samannäköinen kuin tuo 540i:n nokan anturi...

                        Nimittäin oma auto on tuon asennuksen jälkeen lakannut toimimasta kunnolla täyskiihdytyksissä, etenkin jossain +5000rpm jälkeen. Sytytys sotkeutuu ja alkaa pauke käymään.

                        TOISAALTA loogisempaa on, että tuo johtuu siitä, että kuten kirjoitin autossani on tällä hetkellä kammen tunnistimena modifioitu vanha nokka-akselin tunnistin... Voisiko se tehdä tuollaista? Vaikka periaatteessa ohmit täsmää, liittimet täsmää jne. Eli voisiko olla niin, että tuo oma viritys ei pysy enää korkeissa kierroksissa mukana?

                        Kaiken tämän pitäisi selvitä huomenna, mutta jostain syystä menetän täällä järkeäni pohtiessani tällaisia epäolennaisia asioita. Etenkin kun pahin skenaario on se, että ostin vääränlaisen 75e anturin. Isompiakin tappiota olen elämässäni kokenut... Vanha nokan anturi kun kyllä toimii ja sen voin asennella autoon takaisin, kunhan saan (toivottavasti) huomenna sen uuden kammen anturin.

                        Silti, veikkauksia! Kummassa vika, uudessa tarvikenokka-anturissa vai omaviritys "patenttia odotellessa" kammenanturissa?

                        EDIT: Sanokaa nyt joku edes mulle, että ehjä se uusi anturi on, turhaan huolehdit...

                        EDIT: Onkos muuten tuolle, että anturien johtojen tulisi kulkea samaa reittiä kuin mistä ne on ottanut pois, jokin muu syy kuin se, että ne ei jää mihinkään hihnan tms. väliin? Tai siis saako ne niputtaa yhteen toisiinsa tai toisiin johtoihin jne. kunhan tulevat siististi ja turvallisesti?

                        EDIT: Käväsinpäs ihan mielenkiinnosta Hellan sivuilla, joilta löysin asiallisen osan sopivuus tms. kataloogin. Mahdollisesti saman mitä varaosaliikkeet käyttävät. Tuo ostamani anturi on nimetty siellä "Sensor, Ignition pulse" ja sopivuus mainittu seuraaviin autoihin:

                        E30 ja E36 318is
                        E34 530i ja 540i (V8)
                        E32 730i ja 740i (V8)
                        E38 730i ja 740i
                        E31 840i

                        Eli ei niin moneen kuin millaisen käsityksen liikkeessä sain. Noista ihmetyttää vain nuo kaksi ensimmäistä. Tämä kuitenkin varmisti käsitystäni siitä, että olen saanut oikean väärän osan, eli autooni sopivan nokan anturin.

                        Ja kyllä, täällä töissä on rauhallista ja minulla on liikaa aikaa miettiä tätä asiaa.

                        EDIT: Anturi tuli ja on oikeanlainen. Putsarikoteloa ei tullut, mutta se nyt ei tässä sopassa mitään meinaa. (Saksasta tulee noin viikon kuluessa.) Illalla lisää tarinaa vaihdon jälkeen.
                        Last edited by Tenox; 10-03-2007, 01:05.
                        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                        Comment

                        • Tenox
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2006
                          • 1732

                          #72
                          Kammen anturi vaihdettu uuteen originaaliin. Auto toimii hienosti taas! Eli ongelma alunperinkin siis kammen anturissa ja modifioitu nokan anturi ei toiminut kunnolla (saattoi olla liian kaukana) sijaisena.

                          Pääasia on, että nyt auto kyllä pelittää taas ihanasti.

                          HUOM! Uuden kammenanturin ohmit mitattuna noin 500ohm! Eli ei pidä ilmeisesti paikkaan korjausoppaam ohmit! Nokan anturin ohmitkin lähempänä oppaan arvoja.
                          Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                          Comment

                          • jakusa
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2004
                            • 515
                            • Lempäälä

                            #73
                            Ilmeisesti tuo oma anturi oli sitten ihan ehjä. Kyllästyin rypemään tuolla loskassa ja vien auton alkuviikosta korjaamolle, toivottavasti vika löytyy.
                            -after all is said and done more is said than done-


                            Comment

                            • Stone
                              BTCF Member
                              • Jan 2005
                              • 4074
                              • Helsinki

                              #74
                              Originally posted by Juhaska View Post
                              Eikö kellään ole ollut vastaavaa?


                              Eli kysymys kuuluu: aiheuttaako tuon tekstin se viallinen jäähdytinneste säiliön anturi?:think

                              Ja tiedän että tälle olisi voinut oman osion tehdä mutta kysyn tätä kuitenki tässä.

                              Ei ole ollut vastaava itsellä, mutta olen täältä lukenut, että paisarin pohjassa on anturi mistä moinen ongelma juuri tulee. Se anturi vaihtoon niin pitäisi taas toimia.
                              E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                              VW Pornstarter (työjuhta)
                              Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                              Finnmaster T8







                              Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                              Comment

                              • jakusa
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2004
                                • 515
                                • Lempäälä

                                #75
                                Jaahas oma auto lähtikin käymään. Oli meininki hinata se korjaamolle, kokeiltiin ensin apuvirralla (oli akku tyhjentyny lukuisien yritysten takia). Aluksi vähän lupaili, sit pari tyhjää starttiyritystä ja sit lähti käyntiin Ei mitään hajua missä vika..
                                -after all is said and done more is said than done-


                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎