Mittasin anturit kylminä. Nokka-akselin antoi mukavat noin 1200ohm. Arvatkaas mitä antoi kammen anturi? Noh 2000ohm ei riittänyt (ja viitearvohan oli 1280 +/- 10%.) En tajunnut mitata 20 000 mittauspuolella, kun ehkä toista kertaa käytin yleismittaria. Lämmitin kuumalla vesipussilla kampiakselin anturin (siis sen toisen pään, en sitä mistä mittaan) ja koitin käymään. LÄHTI ENSIMMÄISELLÄ! MUUTEN KYLMÄNÄ! Mittasin arvot käynnistyksen jälkeen (yhä aika kylmä kone) ja arvot oli noin 2100ohmia, eli selvästi liikaa.
Lämpimänähän tuo antoi mitattaessa sen oikean noin 1250ohm. Toistan mittauksen huomenna aamulla, mutta aika selvältä tämä näyttää. Kampiakselin anturi on menossa rikki, mutta aika ovelalla tavalla...
Vikatesterissä tämä olisi varmasti näkynyt, mutta kun ei saatu yhteyttä autoon. Noh, tulipa vaihdettua vakiolastu samassa hytäkässä ja päätin tosiaan vaihtaa putsarikotelonkin vielä.
EDIT: Mittasin nyt vielä lämpimänä ja antoi yli 1800ohm. Eli jos olen käsittänyt lukemani oikein tuo anturi on hajoamassa ja sen "lanka" on ohentunut. Lämmössä lanka laajenee ja siksi yhä toimii jotenkuten. Tiistaiksi tulee uusi anturi (n. 70e tarvikkeena) ja katsotaan sitten asennuksen jälkeen, että oliko turhat 70e. Tuo 1800ohmkin on kyllä yli viitearvojen ja ihmettelen kun viimeksi siitä saatiin se noin 1250ohm lämpimänä. No mittaan huomenna vielä kerran kylmänä ja sitten tiistaina vaihdan tuon.
EDIT2: Laitan kyllä ketjuun sitten infoa, että josko anturin vaihto auttoi. Ja jos jollain on nurkissa autoon sopiva orkkisputsarikotelo niin ostaisin moisen.
EDIT3: Mittasin nyt sitten vielä täysin kylmän koneen ja anturista ei saanut lainkaan ohmeja. Eli käytännössä ei mitään lukemaa kylmänä. Ajossa nykii enemmän ja ajoinkin auton vain pajalle, ennen kuin sammuu kokonaan jonnekin. Lämpimänä 1600-1800ohmia. Päämekaanikolle tuossa soitin - kun itse jouduin töihin lähtemään - ja kertoi että eipä tahdo onnistua anturin irroitus. Yhdella pultilla kiinni, mutta aivan helvetin piukassa... No kai se siitä irtoaa, että saa mallin varuilta huomenna viedä vielä varaosapuljuun.
Kiitos avuista kaikille. Toivotaan, että tuon vaihtamalla vika katoaa.
EDIT4: Anturi on irti, mutta pultinjämät yhä paikoillaan.. Ei sitten lähtenyt muuten. Noh kyllä se siitä kuntoon saadaan jollain patentilla.
EDIT5: Mielenkiintoista miten vaikeasta osasta tuntuu olevan kysymys. Tuo Bentleyn korjausopashan antaa sen 1280ohm tuon anturin arvoksi. Varaosaliikkeen ohjelma tarjoaa 400ohmista tai 1400ohmista, joista ensin mainittua ensin. Jälkimmäinen käy sen ohjelman mukaan likimain kaikkeen missä lukee BMW alkaen 318is ja päättyen 840i. Sellainen on nyt sitten tulossa... Saa nähdä käykö tuohon omaan vai ei. Kuulemma on sama onko 400 vai 1400 ohminen, jos anturi on ehjä auto toimii. Huomenna haen anturin ja toki katson ensin, että onko ulkoisesti samanlainen / sopiiko paikoilleen. Ellei sovi, niin sitten jää korjaus loppuviikkoon ja tilaan osan originaalina Rinta-Joupilta tai KL-varaosista. Hinnassa ei ole paljoa eroa, molemmista liikkeistä täällä Porissa anturin saa reippaalla 70e summalla. KL-varaosista 55e + postikulut, mikä ei paljoa alle jää.
Täytyy nyt toivoa, että on kerralla oikeanlainen, että saa auton taas ajoon.
Lämpimänähän tuo antoi mitattaessa sen oikean noin 1250ohm. Toistan mittauksen huomenna aamulla, mutta aika selvältä tämä näyttää. Kampiakselin anturi on menossa rikki, mutta aika ovelalla tavalla...
Vikatesterissä tämä olisi varmasti näkynyt, mutta kun ei saatu yhteyttä autoon. Noh, tulipa vaihdettua vakiolastu samassa hytäkässä ja päätin tosiaan vaihtaa putsarikotelonkin vielä.
EDIT: Mittasin nyt vielä lämpimänä ja antoi yli 1800ohm. Eli jos olen käsittänyt lukemani oikein tuo anturi on hajoamassa ja sen "lanka" on ohentunut. Lämmössä lanka laajenee ja siksi yhä toimii jotenkuten. Tiistaiksi tulee uusi anturi (n. 70e tarvikkeena) ja katsotaan sitten asennuksen jälkeen, että oliko turhat 70e. Tuo 1800ohmkin on kyllä yli viitearvojen ja ihmettelen kun viimeksi siitä saatiin se noin 1250ohm lämpimänä. No mittaan huomenna vielä kerran kylmänä ja sitten tiistaina vaihdan tuon.
EDIT2: Laitan kyllä ketjuun sitten infoa, että josko anturin vaihto auttoi. Ja jos jollain on nurkissa autoon sopiva orkkisputsarikotelo niin ostaisin moisen.
EDIT3: Mittasin nyt sitten vielä täysin kylmän koneen ja anturista ei saanut lainkaan ohmeja. Eli käytännössä ei mitään lukemaa kylmänä. Ajossa nykii enemmän ja ajoinkin auton vain pajalle, ennen kuin sammuu kokonaan jonnekin. Lämpimänä 1600-1800ohmia. Päämekaanikolle tuossa soitin - kun itse jouduin töihin lähtemään - ja kertoi että eipä tahdo onnistua anturin irroitus. Yhdella pultilla kiinni, mutta aivan helvetin piukassa... No kai se siitä irtoaa, että saa mallin varuilta huomenna viedä vielä varaosapuljuun.
Kiitos avuista kaikille. Toivotaan, että tuon vaihtamalla vika katoaa.
EDIT4: Anturi on irti, mutta pultinjämät yhä paikoillaan.. Ei sitten lähtenyt muuten. Noh kyllä se siitä kuntoon saadaan jollain patentilla.
EDIT5: Mielenkiintoista miten vaikeasta osasta tuntuu olevan kysymys. Tuo Bentleyn korjausopashan antaa sen 1280ohm tuon anturin arvoksi. Varaosaliikkeen ohjelma tarjoaa 400ohmista tai 1400ohmista, joista ensin mainittua ensin. Jälkimmäinen käy sen ohjelman mukaan likimain kaikkeen missä lukee BMW alkaen 318is ja päättyen 840i. Sellainen on nyt sitten tulossa... Saa nähdä käykö tuohon omaan vai ei. Kuulemma on sama onko 400 vai 1400 ohminen, jos anturi on ehjä auto toimii. Huomenna haen anturin ja toki katson ensin, että onko ulkoisesti samanlainen / sopiiko paikoilleen. Ellei sovi, niin sitten jää korjaus loppuviikkoon ja tilaan osan originaalina Rinta-Joupilta tai KL-varaosista. Hinnassa ei ole paljoa eroa, molemmista liikkeistä täällä Porissa anturin saa reippaalla 70e summalla. KL-varaosista 55e + postikulut, mikä ei paljoa alle jää.
Täytyy nyt toivoa, että on kerralla oikeanlainen, että saa auton taas ajoon.
Comment