Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saksan ATP:n osista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #16
    Originally posted by superb View Post
    Noihin autossa kiinni oleviin osiin voi vaikka laittaa uudet kumit. Rasvaa niissä näytti olevan, mutta sitäkin voi lisätä.
    Saako noita kumeja jostain erikseen? Kävisiköhän BMW:n alkuperäisistä osista otetut? Ne kun olisi vielä ihan hyvässä kunnossa 7 vuoden ja 110tkm jälkeen... Onko tuohon kumin kiristysrenkaan laittoon mitään työkalua/vinkkiä vai pihdit ja hyvät hermotko on ainoa keino?
    E39 528iA

    Comment

    • Freak
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 2558
      • .

      #17
      Originally posted by TJJ View Post
      Saako noita kumeja jostain erikseen? Kävisiköhän BMW:n alkuperäisistä osista otetut? Ne kun olisi vielä ihan hyvässä kunnossa 7 vuoden ja 110tkm jälkeen... Onko tuohon kumin kiristysrenkaan laittoon mitään työkalua/vinkkiä vai pihdit ja hyvät hermotko on ainoa keino?
      Tarvikeliikkeistä löytyy HL:n "tekemänä" sellaista suojakumisarjaa, jossa taisi olla 5 erikokoista kumia + jousirenkaat. Ystävällinen liike toki myy sarjasta yhden, sopivan kumin.

      Pienellä ruuvarilla ja piiiitkällä pinnalla olen itse tähän asti selviytynyt. Näppärät sormet ovat myös eduksi.
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • superb
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2827

        #18
        Juurikin noin. Aidot bemarin kumit olisi tietysti se paras ratkaisu. Satuin löytämään muutaman ehjän kumin vanhoista orkkisnivelistä ja loput siis läheisestä varaosaliikkeestä.

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #19
          Tekee mieli vaihtaa vaan kumit kun muuten pitäisi taas nelipyöräsuunnata.
          ---

          Comment

          • superb
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 2827

            #20
            Originally posted by -Tapi View Post
            Tekee mieli vaihtaa vaan kumit kun muuten pitäisi taas nelipyöräsuunnata.
            Joo toi on hieman ketuttava juttu. Toisaalta rikkinäisillä kumeilla ei taida tulla leimaa.

            Comment

            • NHB
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 1120

              #21
              Originally posted by Cell View Post
              No eihän ne välttämättä ole. Ainiin mutta ainoat käyttökelpoiset osat tulee BMW:n tukivarsitehtaasta, jarrulevytehtaasta, jarrupalatehtaasta jne....

              Tarkistin just omat tukivarret, samasta paikasta ja ollu reilun 10tkm paikallaan, kumit ihan kunnossa.
              Ennemmin vaikka kalliit osat lähimman Bemarikaupan tiskiltä kuin pelkkää paskaa halvalla. Paras ratkaisu tietenkin olisi, jos löytää hyvälaatuisia osia kohtuulliseen hintaan jostakin. Nuo nivelten suojakumithan ovat oikein klassinen esimerkki siitä, kuinka uskomattoman vaikeaa kunnollisen kumilaaudun käyttäminen voi olla. Ennen se oli italian pojan ongelma, nykyisellään on tullut palettiin mukaan esimerkiksi Kiina, Turkki ja Itä-Eurooppa.

              Alustanosien irroittelu on sen verran töisevää hommaa, että itsellä ei tulisi mieleenkään ostaa mitään muuta kuin hyvää tai erittäin hyvää laatua. Niistä pusseista joihin valmistaja ei ole viitsinyt painaa omaa nimeään tai valmistusmaata ei kannata alkaa laatua etsimään. Tietyissä osissahan tilanne ei ole yhtä kriittinen eikä niitä ole yhtä hankala saada kestämään vähän heikommallakaan tietotaidolla.

              Comment

              • ankkuli
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 938
                • Hyvinkää

                #22
                Originally posted by -Tapi View Post
                Tekee mieli vaihtaa vaan kumit kun muuten pitäisi taas nelipyöräsuunnata.
                eikös pidä nelipyöräsuunnata joka tapauksessa, jos käyttää tukivarret irti? rikkinäisillä suojakumeilla nivelet kyllä loppuu äkkiä.

                edit: nii, saksasta jostain random-nettikaupasta tilaamani Mapco-merkkiset tukivarret oli made in germany-leimoilla ja nettisivu väittää putkan olevan osatoimittaja useammallekin autovalmistajalle. oliko maanantaikappaleita vai jotain muuta pielessä, mene tiedä...
                Last edited by ankkuli; 18-07-2007, 07:21.
                Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Joo, nyt on ongelma "korjattu" eli laitoin KL-Varaosista ostetut Lemföder-osat (jotka ovat samoja kuin BMW:n omat, bemarin merkit vaan on hiottu pois) alatukivarsien ja reaktiotankojen tilalle.

                  Nuo ATP:n osat oli muutenkin paskana kuin vain noiden suojakumien osalta: alatukivarren pusla oli pehmennyt ja halkeillut, kun auton nosti ylös oli kuskin puoleinen pyörä selvästi vinommassa (camber-kulma) kuin toinen. Varmaankin auton ollessa renkailla on camber-kulma ollut toiseen suuntaan pielessä sillä kuskin puoleinen rengas oli runsaasti kulunut sisäreunasta. Reaktiotankojen puslassa oli myös halkeamia ja puslan sisällä oleva rautaosa osittain revennyt irti kumista. Auton käytön uraisella lähitiellä 50km/h nopeudessa muuttui täysin, uria ei enää huomaa kun aikaisemmin sai pitää ratista kiinni ja tehdä korjausliikkeitä. Ja koska reaktiotangon puslat oli ATP:n osissa melkoisen kovaa kumia, niin nyt kunnon osilla myös karkean asfaltin jyrinä vaimeni.

                  Vielä pitäisi kulmat säätää jossain, mutta en tiedä mihin uskaltaisi mennä, kiintiö huoltojen mokailujen/huolimattomuuden suhteen alkaa olla täynnä...
                  E39 528iA

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #24
                    Tuossa vielä kuva alle 10tkm käytössä olleesta ATP:n reaktiotangon puslasta:

                    E39 528iA

                    Comment

                    • Raine
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2603
                      • N/A

                      #25
                      ..........
                      Last edited by Raine; 24-06-2013, 00:34.
                      ///Motorporot

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #26
                        Muillako ei ole tarvinnut lähettää vanhoja osia takaisin atp:lle? Minulle tuli eilen vastaus kysymykseeni, kun kysyin mtä tehdään kun nivelten suojakumit ovat rikki: Vastasivat että lähetä tänne, me lähetämme sitten tutkimuksen jälkeen uudet. Ei millään viitsisi ottaa niitä auton alta pois ja odotella uusia.. Tosin seuraavat otan KL:sta mutta haluanhan tietenkin ehjät osat tilalle ATP:lta.

                        EDIT: ja tuskin nelipyöräsuntausta tarvitaan, jos alatukivarren sisäpäätä tai ulkopään holkkia ei irroteta. Jos tukivarren irrottaa vain kartiotapista, se pysyy aina samanpituisena ja samassa asennossa.
                        ---

                        Comment

                        • superb
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 2827

                          #27
                          Originally posted by -Tapi View Post
                          Muillako ei ole tarvinnut lähettää vanhoja osia takaisin atp:lle? Minulle tuli eilen vastaus kysymykseeni, kun kysyin mtä tehdään kun nivelten suojakumit ovat rikki: Vastasivat että lähetä tänne, me lähetämme sitten tutkimuksen jälkeen uudet.
                          Tulikos näitä valituksia sitten roppakaupalla ? Haluavat todisteetkin ettei joku tilaile "ylimääräisiä" ? Eivät kysyneet multa mitään, uutta tavaraa tuli DHL:n kautta alle viikossa.

                          Comment

                          • nokitykki
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2004
                            • 41
                            • Kurikka

                            #28
                            ATP susilaatua

                            Minäkin tilasin etupäähän uudet palikat ko. paikasta ja 25tkm/8kk niin niivelten suojakumit antautuneet ja lähes kaikki nivelet väljiä ja lisäksi reaktiotangon pusla murtuillut. Täytyypi laittaa kans reklamaatio ja yrittää jos sais rahat takas.

                            Nyt on alla Lemfjördenin kamat (=originaaleja joista mossen logo sipaistu pois).
                            Maksoi muuten 400€ alatukivarret ja reaktiotangot puslineen paikallisessa varaosaputkassa.

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7432
                              • Oulu

                              #29
                              Originally posted by TJJ View Post
                              Tuossa vielä kuva alle 10tkm käytössä olleesta ATP:n reaktiotangon puslasta:
                              Olipa onni etten sitten koskaan pistänyt noita puslia alle vaikka ne reaktiotankojen mukana tulivatkin. Nyt vain pitäis jaksaa tarkistaa ne reaktiotankojen toisen pään pallonivelten suojakumit.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • -Tapi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 3117
                                • Välisuomi

                                #30
                                ATP ilmoitti jatkokyselyihini lähettävänsä uudet alatukivarret tilalle ja joudun vasta sitten lähettämään vanhat takuuilmoituksen kanssa Saksaan. Käyn kylläkin ostamassa Lemförderit tilalle ja jätän ATP:t hyllyyn..
                                ---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎