Announcement

Collapse
No announcement yet.

318iS tehonlisäys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikko
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 1750
    • kotona

    #31
    iS imusarjaan kertyi ainaki minulla sen verran kosteutta talvella että lämmitys olisi suositeltavaa, kesäkuumalla imusarja käy niin kuumana ettei kehtaa kättä pitää päällä.

    toi tehonnousu on kyllä kaukaa haettu juttu.

    mielenkiintoinen topikki vaikkaki mulle vähä myöhästä.

    ei se bemarismi lopu koskaan, nyt vaan pyörien määrä puolittuu

    Comment

    • maXmauku
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 847
      • hki

      #32
      Originally posted by Jochen View Post
      HUOM! Tsekkasin juuri M40 ja M50 moottoreiden kaasuläpät ETK:sta. 316i ja 318i malleissa on myös erillinen lämmitinelementti. M50 moottoreissa lämmitys on sisäänrakennettu itse kaasuläppään, pyörittelen sellaista juuri käsissäni. Eli kyseessä ei ole yksittäinen M42 koneen sabotointiyritys.

      HUOM2! Lämmitys voi olla rakennettu ihan niin viattomasta syystä kuin jäätymisen ehkäisemiseksi. Ainakin lentokoneissa kaasuttimissa on lämmitys.

      Aika helposti voi käydä niin että käynnistämisen jälkeen kylmää ilmaa virtaa suurella nopeudella kaasuläppähärdellin ohi. Ei tarvitse olla paljon kosteutta kun se voi tiivistyä ja jäätyä läpän kurkkuun niin ettei se mene enää kokonaan kiinni, melko ei-toivottu tilanne...
      Joo tosiaan jäätymisen takia se lämmitys siinä on. Tämä ilmiöhän tapahtuu monesti moottoripyörissä viileällä kelillä että jäätyy. Mut miksi iS:ään on pitänyt laittaa "normi" lämmittimen lisäksi vielä semmoinen 2. lisälevylämmitin mitä ei esim. M40:ssä ole?

      Noh jospa saataisiin jotain osviittaa kun
      Originally posted by Kiulu View Post
      Ostin eilen tollasen 318is:n ja heti huomenna koitetaan tota juttua että onko kuinka vaikutusta..
      Laitan sitten tuloksia.
      tekee testejä kyllä tommosen >10heppaa pitäisi jossain huomata vaikkei dynolla mittaisikaan.


      <edittiä: Joo kävin äsken oikein kokeilemassa juuri ajetusta autosta, niin on se kyllä tosi kuuma jo itessään tuo imusarja. Mut siinähän onkin se lämmitin kiinni
      Last edited by maXmauku; 25-07-2007, 17:22.
      sigpic
      Flickr
      MatiasJurvanenPhotography Facebook page

      Kesä >E30 Cab 320i -89
      Talvi >Jeep Cherokee -03
      ex:E36 Taxi 328i -97, E46 325Ci M-SportII -02, E30 318i Touring -89, E30 316i 2D -89

      Comment

      • FbonE
        BTCF Member
        • Jun 2006
        • 878
        • Pori

        #33
        asiaa sivuten mites mahtaa olla noiden lämmitys juttujen suhteen m43b16 koneessa kun en äkäseltää hokannu mitä realoemia katoin?
        tosin tuskin on mitään vaikutusta.
        Kulkineet:E61 525döö
        ex: 320i e30 -85 upeecupee x 2, 316i e36 -97 sedan,E34 525tdsa Toukka, 520 Mosselman -89,e34 525iA,530i Touring manuääl,535i Sedan -89,525i Sedan -92,320i upeecupee rotta -86, E30 325 stroukki, jne...
        -Pori Connection-
        bemarilla ajaminen fiestan jälkeen on vähän kuin palkallinen vapaapäivä töistä...

        Comment

        • eeki
          BTCF Member
          • Jul 2003
          • 1966
          • HKI

          #34
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Kerro esimerkki?
          E36 318is class II:sta ollutta "faktaa", mm. ohuemmat lasit ja lattiamatot jne.. Ja eihän siinä, ihan viihdyttävä lehtihän tuo on, mutta ei mikään bmw-fakta-raamattu.
          Ducati 998 -02 //

          Comment

          • MarttiKK
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 1637

            #35
            Originally posted by Bmw Master View Post
            Kerro esimerkki?



            Aika ajoin törmää näihin kommentteihin, perustelisitko hiukan?

            Mielestäni TBmw on loistolehti, paras Bmw julkaisu mitä kaupasta saa. Virheitä joskus, mutta tekevälle sattuu.

            Englannissa asiat vaan tehdään toisin kuin täällä, taatusti hekin pitäisivät meidän juttuja höpönä ja jöutavanpäiväisenä.
            Alussa ostin TBMW:tä, mutta tiedon karttuessa alkoi tulla vastaan kokoajan enemmän ja enemmän asiavirheitä. Esimerkiksi tuo 318is on harvinaisen tyhjänpäiväinen. Otsikkona "Modifying 318is" ja eihän siinä ollut yhtään mitään modifiointia, ainoastaan selitetään jonkun hemmon tekemiä muutoksia sivupeileihin tjsp.

            Paljon kuvia ja vähän tekstiä, se on koko lehden teema.

            Kokeile BMW Car -lehteä, niin paluuta ei ole. Huomattavasti parempi kuin TBMW.

            Niin ja eikös ne ole laittaneet E46 dieselin (m47) kampiakselin ja E46 1.8:n männät?

            Tuolta löytyy valmis stroker-kit m42, eikä ole pahanhintainen. https://www.koed.dk/

            Sieltä löytyy myös muuta kivaa S14 ja M42 koneisiin.
            Last edited by MarttiKK; 25-07-2007, 21:17.

            Comment

            • Kiulu
              Bimmer Rookie
              • May 2007
              • 84
              • Seinäjoki

              #36
              Koitettiin tänään tuota lämmityslevyjen poistoa ja eipä siinä mitää merkittävää tehon lisäystä tullu..
              Niin ku oli odotettavissakin..

              Comment

              • dsl Bimmer
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2005
                • 358

                #37
                Helpoin tapa saada selville lämpöelementin vaikutus, kun litistää kevyesti vesiletkun kasaan (esim. pienellä liimapuristimella). Lämpöisenä letku taipuu mukavasti.

                Comment

                • Freak
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2003
                  • 2539
                  • .

                  #38
                  Jepjep

                  M42 stroukkerista muutama ajatelma.

                  M47-kampiakseleita on kahdella iskulla, vanhemmat jakajapumpulliset M47:t ovat 88mm iskulla ja uudemmat Common Railit 90mm iskulla. Käytännössä on varmaan sama kumpaa kampea käyttää. M43B19 ja M44B19 ovat 83,5mm iskulla, mutta kampiakseli on valettu taotun sijaan. M41D17-moottorissa on 82,8mm iskuinen kampi jota voi myös käyttää.

                  M42-koneessa on 84mm poraus ja 91mm sylinterien välinen etäisyys. Sama 91mm on myös S5x-moottoreissa ja niissä on käytetty suurimmillaan 87mm porausta, mikä on S54-moottorissa. S50B32-moottorin suurin poraus on muuten 86,80mm, ainakin Mahle tarjoaa mäntää tälle poraukselle.

                  Se miten paljon lohkoa pystyy poraamaan, riippuu varmaan myös siitä miten lohko on valussa onnistunut eli miten huokoista ja pehmeää materiaali on lohkon sisältä. M42:n lohko varmaan jäykkyytensä ja rakenteensa puolesta muuten kestää parin millin porauksen, ehkä. M44-moottorissa on 85mm poraus, joten sen pitäisi melko huoletta kestää sen millin porauksen. M44-lohkossa olisi myös valmiina männille öljysuuttimet. Muutenhan lohko on samanlainen.

                  Ainoa ikävämpi ongema stroukkerin tekemisessä om sopivan korkuisen männän löytäminen millekään poraukselle. Helpointa olisi tehdä 88mm kammella ja M44-moottorin männillä jolloin selviäisi parin millin sorvauksella minkä ei pitäsi aiheuttaa vielä mäntien keston kannalta ongelmia. Tilavuutta tulisi silloin 1997 kuutiota eikä puristuskaan nouse vielä mahdottoman korkeaksi.
                  Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                  Vanha Uuden liiton mies...

                  Comment

                  • os951
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2007
                    • 447
                    • Kerava

                    #39
                    Kiitos informatiivisesta tiedosta!
                    Männät eivät ole ongelma. Minulle on tulossa Porscheen mittatilauksena Wössneriltä Saksasta männät. 944 Turbo hyödyntää alumiinilohkoa (alusil) ja se aiheuttaa ongelmaa mäntien kanssa. Mahlen originaaleja on saatavissa. Minulla on kuitenkin koneen lähtökohtana 944 S2 lohko, joka on kuitenkin 4mm isommalla porauksella (100mm / 104mm) ja hyödynnän myös S2 pitempi iskuista kampiakselia. Tuolle 104mm poraukselle ei vain löydy kovinkaan helposti alusil lohkossa toimivaa mäntää, joten tästä syystä joudun teettämään tarkoitukseen sopivat, koska en halua hyödyntää originaali S2 mäntää.
                    Tiedustelin jo Wössneriltä voivatko he tehdä myös M42 koneeseen sopivia mäntiä, niin vastaus oli kyllä. Nyt vain mietin teetänkö vapaasti hengittävän männät vai turbo sellaiset. On jäänyt niin paljon kaikkia turbo Porschen osia nurkkiin, että himottaisi tehdä tuollainen storkattu & porattu 2.0+ litrainen M42 moottori. Wösnerin männät kustansi tuohon Porsche projektiin 1100€. BMW mäntien hinta ei ole vielä tiedossa, mutta herr Wössnerin mukaan sen pitäisi olla aika paljon halvempi.

                    Comment

                    • eeki
                      BTCF Member
                      • Jul 2003
                      • 1966
                      • HKI

                      #40
                      Jonkun etelä-afrikkalaisen hepun "S42"-projekti Bimmerforumsilta sisältää paljon asiaa: http://forums.bimmerforums.com/forum...d.php?t=433471 (toki sitä asiaa pitää vähän etsiä hehkutuksen ja spekulaation seasta).. Mutta tossa kuitenkin parilitraisesta M42-pohjaisesta motista penkitetty ilmeisesti vakionokilla (en muista enkä jaksa enää lukea ) 158hp takapyöriltä.
                      Ducati 998 -02 //

                      Comment

                      • ///saMi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 1198
                        • 52300

                        #41
                        miksihän tästä samasta aiheesta on kaksi topikkia?

                        Comment

                        • Bullitt
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 2786
                          • Turku

                          #42
                          Se toisen aloittaja ei ole osannut kayttää hakua, mutta onko tämä sitten niin vakavaa...


                          Comment

                          • ///saMi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 1198
                            • 52300

                            #43
                            no ei ole, ihmettelin vain. :think

                            Comment

                            • maXmauku
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 847
                              • hki

                              #44
                              Osaan käyttää hakua! Ei löytynyt tästä aiheesta (lämmityselementin poisto) aikaisempaa juttua. Keskustelu tässä näyttikin sitten kehittyvän yleiseen Is viritykseen. Alkuperäisellä aiheella ei nähtävästi virityksen kanssa ole paljoa tekemistä
                              sigpic
                              Flickr
                              MatiasJurvanenPhotography Facebook page

                              Kesä >E30 Cab 320i -89
                              Talvi >Jeep Cherokee -03
                              ex:E36 Taxi 328i -97, E46 325Ci M-SportII -02, E30 318i Touring -89, E30 316i 2D -89

                              Comment

                              • BME316
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2007
                                • 446

                                #45
                                Nostan vanhan topicin pystyyn. Kokeilin M40B16 koneesta poistaa tuon huohotusletkun joka tulee venttiilikoneiston kannesta. Sen letkun pään ja kopan puoleisen pään kun tulppaa niin ei tuntunut tyhjäkäynnissä tai kierroksilla olevan ongelmia. Jos ovat irrallaan niin sitten kyllä käy epätasaisesti.

                                Eli varmasti huoletta voi poistaa tuon lämmitinelementin, sieltä. Kerron jos itse joskus raaskin kokeilla, parempi olisi tuo magneettiventtiili, rakentaisi vielä ulkolämpötilan mukaan ohjautuvan.

                                Originally posted by MarttiKK View Post
                                Tuossa moottorissa on paljon potentiaalia ja varsin vähän siitä löytyy virityskokemuksia, mutta lupaavaa tarinaa löytyy jo tuolta em. sivustolta. 8500 rpm kiertävä turbomylly kuulostaa ainakin kivalta. http://www.youtube.com/watch?v=ElaB8jK_9pw

                                En kyllä ainakaan tuon videon perusteella huomannut kuin maksimissaan 7500rpm asti kierrätyksen. Kun katsoo sitä 6000-7000 väliä niin se on melko laaja.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎