Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lastut huuhaata ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • t-race
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2003
    • 722
    • North from Nurmijärvi

    #16
    Originally posted by Delphin View Post
    Pelkkä lastun vaihto on täysin turhaa. Pitää vaihtaa vähän enemmän osia koneeseen, jos meinaa että se jotain vaikuttaa. Ja sittekään se ei anna riittävästi tehoa suhteessa sijoitettuun rahamäärään.
    Vai niinkö se on. Tuossa on muuan käppyrä E36 325i:stä ilman lastua ja halpislastun (60e) kanssa.



    Tuolla halpislastulla oli parempi vaikutus M50:ssä kuin 600eur schrick imusarjalla M52b28:ssa. Imusarjan vaihto M52:een toi kyllä lisää tehoa 4500rpm jälkeen, mutta sen alapuolella tehoa tuli vähemmän kuin vakiossa. Kun tuota käyrää katselette, niin huomaatte, että lastutettuna ei jäädä vakion alapuolelle kuin 1500rpm nurkilla hetkellisesti. Mikä sitten on riittävä teho sijoitettuun rahamäärään nähden? Jos 60eur sijoitus tuo 20hv lisää, niin yhden hevosvoiman hinta on 3eur. Ja tuolla em. imusarjan vaihdolla muistaakseni tuli n.11hv lisää, jolloin yhden hevosvoiman hinta on ~60eur...

    Mikä sitten oli tuon lastun käytännön vaikutus? Enpä tarkkoja g-tech aikoja muista eikä ole paperit tässä käsillä, mutta 0-60mph ajasta lähti lastulla reilu 0,5sek pois.
    Last edited by t-race; 23-08-2007, 01:40.
    BMW Rennsport Racing Motorsport Club
    BMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
    Ach so, je mehr, desto besser!
    sigpic

    Comment

    • BMW
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 3822
      • California

      #17
      Originally posted by t-race View Post
      Vai niinkö se on. Tuossa on muuan käppyrä E36 325i:stä ilman lastua ja halpislastun (60e) kanssa.



      Tuolla halpislastulla oli parempi vaikutus M50:ssä kuin 600eur schrick imusarjalla M52b28:ssa. Imusarjan vaihto M52:een toi kyllä lisää tehoa 4500rpm jälkeen, mutta sen alapuolella tehoa tuli vähemmän kuin vakiossa. Kun tuota käyrää katselette, niin huomaatte, että lastutettuna ei jäädä vakion alapuolelle kuin 1500rpm nurkilla hetkellisesti. Mikä sitten on riittävä teho sijoitettuun rahamäärään nähden? Jos 60eur sijoitus tuo 20hv lisää, niin yhden hevosvoiman hinta on 3eur. Ja tuolla em. imusarjan vaihdolla muistaakseni tuli n.11hv lisää, jolloin yhden hevosvoiman hinta on ~60eur...

      Mikä sitten oli tuon lastun käytännön vaikutus? Enpä tarkkoja g-tech aikoja muista eikä ole paperit tässä käsillä, mutta 0-60mph ajasta lähti lastulla reilu 0,5sek pois.
      Originally posted by Cock View Post
      No itsellä oli kymppitonnin verran tollanen halpa lastu 540:ssä, eikä se hajonnut. Eikä auto ole vieläkään hajonnut vaikka en ole itse omistanut sitä 9 kuukauteen...
      Mistä lastu hankittu?
      P
      R
      N
      D

      Comment

      • t-race
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2003
        • 722
        • North from Nurmijärvi

        #18
        Originally posted by BMW View Post
        Mistä lastu hankittu?


        J0ne:lta tuli tuo E36 lastu. Taitaa vaan mies olla valtion palveluksessa tällä hetkellä.
        BMW Rennsport Racing Motorsport Club
        BMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
        Ach so, je mehr, desto besser!
        sigpic

        Comment

        • BMW
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 3822
          • California

          #19
          Originally posted by t-race View Post
          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=104074

          J0ne:lta tuli tuo E36 lastu. Taitaa vaan mies olla valtion palveluksessa tällä hetkellä.
          Ei löytyny mun autoon m60b40
          P
          R
          N
          D

          Comment

          • silbersix
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 770

            #20
            Originally posted by BMW View Post
            Mistä lastu hankittu?
            Tuollainenhan sinne survottiin, ja alunperin se löytyi ihan saksan ebaystä.
            J0ne hoiti tilaushommat.
            Attached Files
            E39 530DA -02 touring M-sport schwarz II
            E36 325i coupe M-tech mauritiusblau metallic

            Ex E36 320i sedan sterlingsilber metallic

            Comment

            • os951
              Bimmer Fanatic
              • May 2007
              • 447
              • Kerava

              #21
              Monasti ns. halpislastut ovat kopioita ns. kalliista merkkilastusta. Mulla on lastuksesta jonkin verran kokemusta, suurin osa omista autoista on ollut lastutettuja ja joitakin muidenkin vehkeitä on tullut lastutettua. Porscheja olen lastuttanut 24 kpl, VW VR6 2 kpl, ja E30 3kpl (327I, 320IS ja 318I). Nykyinen käyttis on E30 318I, jonka lastutuin heti kun sen hankin.

              Miten nämä lastut sitten eroavat vakiosta; vapaasti hengittävästä on turha odottaa mitään massiivista tehon nousua. Vaparilastun suurin etu on lähinnä yleisen ajettavuuden paraneminen, tämä on saavutettu yleensä sytytysennakkoa muuttamalla, jonka johdosta vääntöä on saatu nostettua.
              Joissakin autoissa on tehtaan toimesta tehty lastulle ikävä kyllä aika "yleismaailmallinen ohjelma", joka on kaikkea muuta kuin optimaalinen. Monasti tähän ovat pakottaneet eri maiden vaihtelevat polttoaineen laatu ja oktaaniluokitus, puhumattakaan eri maissa vallitsevista saastemääräyksistä. Hyvä esimerkki on esim. Porsche 968, jonka vakio ohjelma on tosi syvältä. Mä olen lastuttanut 11 kpl 968:seja, ja kukaan noiden autojen omistajista ei halua palata tehtaan lastuun, ero on niin huomattava.
              Monissa Porschen malleissa on lastulle upotettu useita eri kartastoja, jotka voidaan ottaa käyttöön Motronicin ns. FQS kytkimen ja area code plugin eri kombinaatioilla. Esim. 944 Turbon lastuun saadaan helposti 16 eri ohjelmaa...
              Perhepiirissä on lastutettu VR6 Golf, joka vääntää selvästi paremmin halpis virilastulla, tehoa tuskin on paria extra pollea enemmän, mutta lisä vääntö tekee autosta paljon mukavamman ajaa.
              Kun vakiolastun ja halpis virin ohjelmia vertailee toisiinsa, niin yleensä muutokset on tehty pienten kierroslukualueiden kartastoihin. Samoin ns. WOT (wide open throttle) alueelle on tehty optimointia. Tyhjäkäyntialueella ei yleensä ole lainkaan muutoksia, toisaalta ei niitä tarvitakkaan.
              Lastutuksesta hyötyvät luonnollisesti eniten ahdetut autot. lastu sinänsä ei niihin juurikaan tuo lisää tehoa, vaan lastutus mahdollistaa suurempien ahtopaineiden käytön, josta saadaan lisäteho.
              Jos ostaa halpislastun esim 50€ on mielestäni saavutettu hyöty varmasti hintansa arvoinen. Jos puhutaan 200+€, niin sitten kyllä pistää mietityttämään.

              Comment

              • Cock
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 752
                • Tsadi

                #22
                Originally posted by BMW View Post
                Mistä lastu hankittu?

                Benzinolta ostin ja kone oli juurikin m60b40. Myyntiosiosta pitäs löytymän ilmotus ja yhteystiedot.

                Edit. tuossahan tuo, ja ei todellakaan ole hinnalla pilattu

                540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
                Audi A6 C7 S-Line ABT

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  #23
                  Originally posted by os951 View Post
                  Monasti ns. halpislastut ovat kopioita ns. kalliista merkkilastusta. Mulla on lastuksesta jonkin verran kokemusta, suurin osa omista autoista on ollut lastutettuja ja joitakin muidenkin vehkeitä on tullut lastutettua. Porscheja olen lastuttanut 24 kpl, VW VR6 2 kpl, ja E30 3kpl (327I, 320IS ja 318I). Nykyinen käyttis on E30 318I, jonka lastutuin heti kun sen hankin.

                  Miten nämä lastut sitten eroavat vakiosta; vapaasti hengittävästä on turha odottaa mitään massiivista tehon nousua. Vaparilastun suurin etu on lähinnä yleisen ajettavuuden paraneminen, tämä on saavutettu yleensä sytytysennakkoa muuttamalla, jonka johdosta vääntöä on saatu nostettua.
                  Joissakin autoissa on tehtaan toimesta tehty lastulle ikävä kyllä aika "yleismaailmallinen ohjelma", joka on kaikkea muuta kuin optimaalinen. Monasti tähän ovat pakottaneet eri maiden vaihtelevat polttoaineen laatu ja oktaaniluokitus, puhumattakaan eri maissa vallitsevista saastemääräyksistä. Hyvä esimerkki on esim. Porsche 968, jonka vakio ohjelma on tosi syvältä. Mä olen lastuttanut 11 kpl 968:seja, ja kukaan noiden autojen omistajista ei halua palata tehtaan lastuun, ero on niin huomattava.
                  Monissa Porschen malleissa on lastulle upotettu useita eri kartastoja, jotka voidaan ottaa käyttöön Motronicin ns. FQS kytkimen ja area code plugin eri kombinaatioilla. Esim. 944 Turbon lastuun saadaan helposti 16 eri ohjelmaa...
                  Perhepiirissä on lastutettu VR6 Golf, joka vääntää selvästi paremmin halpis virilastulla, tehoa tuskin on paria extra pollea enemmän, mutta lisä vääntö tekee autosta paljon mukavamman ajaa.
                  Kun vakiolastun ja halpis virin ohjelmia vertailee toisiinsa, niin yleensä muutokset on tehty pienten kierroslukualueiden kartastoihin. Samoin ns. WOT (wide open throttle) alueelle on tehty optimointia. Tyhjäkäyntialueella ei yleensä ole lainkaan muutoksia, toisaalta ei niitä tarvitakkaan.
                  Lastutuksesta hyötyvät luonnollisesti eniten ahdetut autot. lastu sinänsä ei niihin juurikaan tuo lisää tehoa, vaan lastutus mahdollistaa suurempien ahtopaineiden käytön, josta saadaan lisäteho.
                  Jos ostaa halpislastun esim 50€ on mielestäni saavutettu hyöty varmasti hintansa arvoinen. Jos puhutaan 200+€, niin sitten kyllä pistää mietityttämään.
                  Tässä on se ongelma että sellaisen "halpis" lastun alkuperää ei tiedä välttämättä kukaan, eikä myöskään sitä että minkä maan bensalle se on tehty. Monissa yhteyksissä myös rajoitin on poistettu tai siirretty liian korkealle.

                  On mahdollista että lastu osuun kohdilleen ja toimii paremmin kuin alkuperäinen. Eikä bensaakaan pala vakiota enempää.

                  Itse en tosin S-sarjan koneeseen laittaisi mitään tuntematonta lastua. Tulee todella kalliiksi jos se aiheuttaa moottorivaurion.
                  Jos sellainen on pakko asentaa, veisin auton ainakin penkkiin missä ajettaisiin ensin vakiona ja sitten lastulla. Silloin on helppo verrata seoksia ja kuunnella mahdollista nakutusta.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • os951
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2007
                    • 447
                    • Kerava

                    #24
                    Olen lastuttanut yhden S-sarjasen koneen (320is). Lastun tekijä on saksalainen kaveri, jolla on yli 20-vuoden kokemus S14 koneesta. Vertasin lastua Winols:llä originaalin, ja muutokset olivat hyvin maltillisia ja järkeviä. Auto kävi dynossa ja seokset ovat täysin optimaaliset eikä nakutusta ilmennyt. Tehoa tuli 11 hv lisää.
                    Olet oikeassa, että pitää tietää mitä tekee kun autoa lähdetään lastuttamaan. Itse en asenna muille lastuja, joissa rajoitin on poistettu. Lastuissa joita olen asentanut on rajoitin ollut joko tehtaan arvoissa tai nostettu max 500 kierrosta ylemmäs. Suurin osa noista lastuista joita olen asentaunut ovat olleet ns. tunnettuja merkkilastuja. Toki joihinkin autoihin olen tehnyt lastuja itse. Ekan BMW lastutuksen tein muistaakseni 1991, jolloin asensimme tunnetun saksalaisen viritys firman klooni lastun kaverin 2,7L E30 325:seen

                    Comment

                    • Kahva
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2005
                      • 118
                      • Kuopio

                      #25
                      Alavääntöä tuli ainakin lisää
                      E36 325i Sedan -93

                      Comment

                      • zener
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 14448
                        • Oulu

                        #26
                        Tuohon M20B25:een oon lastua miettinyt, mutta antaakohan toi mitään kivaan tonne alakierroksille? Vai menetänkö vain 40-60€? :think
                        E65 730dA '04 klick
                        F10 520dA '11 klick
                        E34 520iA (2.8l) '91 klick

                        Instagram


                        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                        Comment

                        • next
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2007
                          • 44

                          #27
                          Itsellä ainakaan ei lastulla saanut päästöjä kuriin(hc hiukan päälle 700) Ja alavääntökin oli hukassa alle 1500kierroksen.

                          Pistin orkkiksen takas niin tuntui kuin olis potkua enemmänkin ja vääntää alhaalta. En tiedä onko lastussa sitten vikaa vai mitä...
                          En aijemmin ollut sitä vakiota kokeillut koska oli tuo toinen kiinni kun auto mulle tuli.

                          Kyseessä siis m20b25 moottori jossa erikoinen yhdistelmä muita sopimattomia osia(esim sorvatut tasapää männät ja 2 litrainen jyrsitty kansi) yms.
                          Last edited by next; 23-08-2007, 19:25.

                          Comment

                          • Erich
                            BTCF Member
                            • Apr 2005
                            • 783
                            • Hämeenkyrö

                            #28
                            Originally posted by Cock View Post
                            Benzinolta ostin ja kone oli juurikin m60b40.
                            Onko dynotuloksia ennen ja jälkeen? Siis muutakin kuin persdyno?

                            Muakin kiinnostaisi M60B40 ohjelman päivittäminen. Mutta mistäs löytyisi tuohon koneeseen oikeasti paremmat kartat? Siis sellainen lastu, jossa eroa alkuperäiseen on muutakin, kuin vain nostettu kierrosraja...
                            Last edited by Erich; 23-08-2007, 20:54.
                            6 - E24 635
                            7 - E38 740
                            8 - E31 850

                            Comment

                            • Cock
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 752
                              • Tsadi

                              #29
                              Originally posted by Erich View Post
                              Onko dynotuloksia ennen ja jälkeen? Siis muutakin kuin persdyno?

                              Muakin kiinnostaisi M60B40 ohjelman päivittäminen. Mutta mistäs löytyisi tuohon koneeseen oikeasti paremmat kartat? Siis sellainen lastu, jossa eroa alkuperäiseen on muutakin, kuin vain nostettu kierrosraja...
                              No ei ole valitettavasti kuin persdynon tulokset....

                              Eikä kukaan kuitenkaan mua usko, jos sanon että koneesta tuli vähän "henkevämpi"

                              En tiedä nostiko toi lastu kierrosluvunrajotinta, autoni oli automaatti joten vaihto isommalle tapahtui samalla kohdalla kun vakiolastulla, myös sportilla.

                              Paikallaan ei ole ollut tapana paukutella rajoittimelle...
                              540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
                              Audi A6 C7 S-Line ABT

                              Comment

                              • Harzzza
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2006
                                • 218
                                • Tampere

                                #30
                                Originally posted by Erich View Post
                                Onko dynotuloksia ennen ja jälkeen? Siis muutakin kuin persdyno?

                                Muakin kiinnostaisi M60B40 ohjelman päivittäminen. Mutta mistäs löytyisi tuohon koneeseen oikeasti paremmat kartat? Siis sellainen lastu, jossa eroa alkuperäiseen on muutakin, kuin vain nostettu kierrosraja...


                                Ja toki vois kiinnostaa edullinen myös M60B30 -mottiinkin... Ei ihan kahtasataa viittis moisesta maksaa.

                                Tuskin muuten nelilitrasen lutikka toimi oikein tossa kuitenkaan ?

                                Eihän se koskaan haittaa jos vääntö vaikka kasvas vähän, ties vaikka pari litraa vuodessa bensaakin säästäs joku paremmin hiottu softa. Huipputehot nyt niin tärkeitä oo. Tulee vaan suotta käytettyä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎