Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lastut huuhaata ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jupasierra
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 126
    • Kotka

    #61
    Lastut huuhaata ?

    Tätä viestiketjua seuranneena olen huomannut ilmiön joka on täysin ymmärrettävää. Mielipiteet ovat eriävät, vaihtuen kokemuksista perstuntumiin. Lastua en ole koskaan tosissani harkinnut omaan ämmääni, ymmärrän "oikean" tavan lisätä moottoriin tehoa. Vaikka tehtaan ilmoittama 315 hv riittääkin hyvin normaalissa ajossa, tuntuu toisinaan sekin liian vähältä. Tätä tunnetta viimeeksi pönkitti kaverin Porshcen etupenkillä vierailu. Tuplaturbon aikaan saama tunne selkänojan painaessa selkärankaa, sai ämmäläiseen istuessa tuta lisätehojen tarpeellisuudesta. En epäile etteikö lastuista olisi hyötyä tehojen lisäykseen. Bemareiden kutvosten kanssa alavääntö tuntuu olevan se ongelma. Föönillähän tämä tietysti paranisi, mutta se taas on yksi harmaa hius päähän lisää.

    Comment

    • eldrin
      Bimmer Fanatic
      • May 2007
      • 521
      • Espoo

      #62
      Originally posted by Harzzza View Post
      Ei oo missään kellään tullu vastaan V8 - automaattiin sopivaa lastua ?

      Oon kokeillu pariakin eri lutikkaa tohon, ja juu, selvästi alkaa happi maittaa alakierroksilla mutta kun tuo laatikon ohjelma menee samalla ketuiks, alkaa rykiin vaihteita miten sattuu.

      Orkkislastulla selkeesti tuhnu alakierrosalue mutta loota toimii pehmeesti...

      Et jos tommosta harvinaista ois tarjolla niin kiinnostais.
      Kenen lastuja oot ehtiny koittamaan? Omassa pulkassa tuntu toi vaihteiden toiminta muuttuneen jopa parempaan suuntaan, johtuen varmaan osittain tosta "oppivan" askin resetoinnista akkukengän ollessa irti lastun asennuksen ajan. Tehojen lisästä en osaa sanoa, mut mottorin ajettavuus ja kaasunvastaavuus noin yleensä tuntuu huomattavasti paremmalta kun ennen lastun vaihtoa. Ja kyseessä siis -94 mallin m60b40.
      e60 530iA -04 Olivine Grün
      e34 525i touring -94 Calypsorot///ex
      e28 518 -83 Tikkurila-optik///ex
      e36 328CiA -96 Aegaeisch Blau ///ex
      e34 540iA -94 Arktissilber
      ///ex

      Comment

      • Harzzza
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 218
        • Tampere

        #63
        Originally posted by eldrin View Post
        Kenen lastuja oot ehtiny koittamaan? Omassa pulkassa tuntu toi vaihteiden toiminta muuttuneen jopa parempaan suuntaan, johtuen varmaan osittain tosta "oppivan" askin resetoinnista akkukengän ollessa irti lastun asennuksen ajan. Tehojen lisästä en osaa sanoa, mut mottorin ajettavuus ja kaasunvastaavuus noin yleensä tuntuu huomattavasti paremmalta kun ennen lastun vaihtoa. Ja kyseessä siis -94 mallin m60b40.
        Brennerin lastu ja sit toinen oli joku kakskerroksinen? viripajan lastu, oisko ollu joku turbocenter tms joka tuli romikseltä ECU :n mukana. Kummallakin juuri tuo alakierrosalueen pirteys ilmenee selvästi. Vakiolla tuntuu tukkoisemmalta, kuminauhamaiselta tuo kaasuun reagointi ellei paina reilusti enemmän poljinta lattiaan. Ton laatikko on 5hp18 ja vuosimalli -93 joten en tiä oppiiko vai ei, tuskin. On koitettu kaikki resetoinnit mutta lastulla rykii laatikko aina kaameesti. Siks mieluummin ajan nyt vakiolla kun vaihdot on todella mukavan huomaamattomat ja pehmeät.

        Comment

        • Jochen
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2002
          • 1229
          • Valkeakoski & Trondheim

          #64
          Originally posted by Jochen View Post
          Itselle on kaksi lastua tulossa M42B18 moottoriin, toinen vakiokoneelle ja toinen Schrick virinokille. Molemmat 98 oktaaniselle polttoaineelle ja 7500 kierroksen rajoittimella. Rajoittimen paikan saa itse valita ostaessaan joten otin kaiken varalta vähän kasvunvaraa. Hintaa yhteensä 148€ postikuluineen.

          Myyjä on ajannut/ajaa bemareilla sprinttejä jne ja myy muutakin BMW kisatavaraa joten kyseessä ei liene se keskimääräinen kopiolastuja myyvä tyyppi, varsinkin kun lastut tosiaan tehdään asiakkaan toiveen mukaan 95/98 bensalle ja rajoittimen saa asettaa mihin haluaa ja ajonestojen kierto onnistuu myös autokohtaisesti.

          Tarkoitus olisi käydä tehonmittauksessa vakiolastulla, virilastulla ja virilastu + nokat yhdistelmillä ja katsoa onko mikään muuttunut.
          Ensimmäinen lastu testattu tänään:



          155.6 hp (140 hp tehtaan ilmoittama)
          200 Nm (175 Nm tehtaan ilmoittama)

          Ainoa muutos moottoriin on kaasuläpän lämmittimen ohitus lastun lisäksi. Auton teho/painosuhde parani noin 10% kohtuulliseen 49€ hintaan ja kyllä sen ajossakin huomaa.

          No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
          Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
          Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
          Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
          Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
          Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

          Comment

          • E39-530A
            BTCF Member
            • Feb 2007
            • 929
            • Espoo

            #65
            Originally posted by Jochen View Post
            Ensimmäinen lastu testattu tänään:



            155.6 hp (140 hp tehtaan ilmoittama)
            200 Nm (175 Nm tehtaan ilmoittama)

            Ainoa muutos moottoriin on kaasuläpän lämmittimen ohitus lastun lisäksi. Auton teho/painosuhde parani noin 10% kohtuulliseen 49€ hintaan ja kyllä sen ajossakin huomaa.
            Ihan mielenkiinnosta kysyn, että dynotitko ennen lastua? Persdynon kun sanotaan olevan kaikkea muuta kuin tarkka. Jotkut bemun koneet antavat vakionakin enemmän kuin luvataan. Mutta en tiedä, kuuluuko tuo niihin.

            Mitä haittaa (tai hyötyä) tuosta kaasuläpän lämmittimiestä on?
            E92 335iA -08

            ---
            ex E34 540iA -93
            ex E90 325iA -05
            ex E39 530iA -00
            ex Toyota Avensis
            ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

            Comment

            • Jochen
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 1229
              • Valkeakoski & Trondheim

              #66
              Originally posted by E39-530A View Post
              Ihan mielenkiinnosta kysyn, että dynotitko ennen lastua? Persdynon kun sanotaan olevan kaikkea muuta kuin tarkka. Jotkut bemun koneet antavat vakionakin enemmän kuin luvataan. Mutta en tiedä, kuuluuko tuo niihin.
              Tarkoitus oli dynottaa mutta en saanut aikaa ennenkuin vaihdoin lastun. Kyllähän se vieläkin onnistuu, lastun vaihto on nopea juttu.

              Usko pois, kyllä sen eron huomaa ajossakin. Keskialueen vääntö on selvästi parempi ja esimerkiksi ahvenistolla ajaessa voi kolmosella vedättää nyt joitakin kohtia ilman että tarvitsee vaihtaa kakkoselle.

              Onhan se mahdollista että tehtaalta lähtiessä on jo enemmän kuin mitä ilmoitetaan mutta tähän asti ajetut 217 tkm on varmaan hiukan haukannut tehoja uuteen nähden

              Originally posted by E39-530A View Post
              Mitä haittaa (tai hyötyä) tuosta kaasuläpän lämmittimiestä on?
              Haittaa on se että imuilma lämpenee ja tehot voi kärsiä karvanverran. Hyötyä on se että kylmä ilma ei jäädytä kaasuläppää auki tai kiinni läpän ollessa käynnistyksen jälkeen kylmä

              No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
              Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
              Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
              Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
              Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
              Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

              Comment

              • Larry
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2002
                • 646
                • höpö

                #67
                Tältä foorumilta ostettu 40€ lastu ja eilen penkitetty ensin ilman lastua ja lastun kans. Lastu toi 1 hepan ja 6 nm vääntöä. Auto bmw e30 325 endurance.

                Comment

                • BME316
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2007
                  • 446

                  #68
                  Originally posted by Larry View Post
                  Tältä foorumilta ostettu 40€ lastu ja eilen penkitetty ensin ilman lastua ja lastun kans. Lastu toi 1 hepan ja 6 nm vääntöä. Auto bmw e30 325 endurance.
                  Pistä ihmeessä käyrät muidenkin nähtäväksi niin näkee muuttuiko mikään muu alue kuin huipputeho/vääntö.

                  Comment

                  • appracing
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2004
                    • 118
                    • Riihimäki

                    #69
                    Mä itse näen asian niin, että jos autosta muutetaan jotain niin lastulla saadaan niistä palikoista sitten se hyöty irti. Jos autoon laittaa vv-suodattimen ja hieman isomman pakoputkiston niin koneen hengitys kyllä paranee mutta vakiolastulla bensaa menee koneeseen ihan saman verran kun ennenkin ja yleensä odotettavissa on vain tehonlasku. Kun auto säädetään muutosten jälkeen niin silloin lastusta on oikeasti hyötyä. Oli kyseessä vapari tai ahdettu.

                    Ahdetuissa pätee ihan samat säännöt joskin se puhallin jelppaa nostamaan niitä tehoja vähän paremmalla prosentilla. Jos laitetaan ns. perusvirit ahdettuun eli isompi välijäähdytin, vv-suodatin ja isompi rööri niin jo nuo muutokset nostavat paremman hengityksen kautta ahtoja autosta riippuen +0,1-0,3bar = enemmän tehoa. Tuohon vielä autokohtaisesti säädetty lastu perään niin huipputeho ei välttämättä kasva yhtään tai voi jopa pienentyä - sen sijaan männät pysyvät ehjänä kun auto tulee säätöihin.

                    Lastu ei ole siis viritysosa. Lastulla säädetään kone toimimaan muutetuilla osilla paremmin. Mun mielestä vakioautoon ostettu 40-600e "teholastu" on typerää rahan tuhlaamista.
                    Nissan Skyline GT-R 1992 TA
                    BMW 525dA M-Sport 2003

                    ja silloin kun mikään ylemmistä ei toimi: Toyota Hilux

                    Comment

                    • K.S.
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2006
                      • 649
                      • Espoo

                      #70
                      Mikäs siinä on ettei voi luottaa niihin bmw:n insinöörien työhön vaan pitää tunkea jotain pilipali lastua ja avaruussuppiloa sinne konehuoneeseen, kun kyseessä on käyttöauto joka on arkikäytössä eikä missään rata-ajossa. BMW:llä on varmasti otettu optimiarvot moottoriohjaukseen tehojen, kulutuksen kestävyyden ja päästöjen suhteessa. Tätä suhdetta ei millään aftermarket pilipalipaskalla paremmaksi saa.

                      Comment

                      • Larry
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2002
                        • 646
                        • höpö

                        #71
                        Originally posted by BME316 View Post
                        Pistä ihmeessä käyrät muidenkin nähtäväksi niin näkee muuttuiko mikään muu alue kuin huipputeho/vääntö.

                        Laitetaan.

                        Comment

                        • -Janetski-
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2007
                          • 72

                          #72
                          Originally posted by BME316 View Post
                          Pistä ihmeessä käyrät muidenkin nähtäväksi niin näkee muuttuiko mikään muu alue kuin huipputeho/vääntö.
                          Hariselta kysyin, että tuoko lastu yleensä kuinka paljo tehoa bemareihin. Sano että kun he ovat penkittäneet niitä bemareita missä on netissä myytävä halppis lastu, on tulos plus miinus neljä hevoista
                          I <3 my M-sport

                          Comment

                          • Harrison
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2004
                            • 1529
                            • Iisalmi

                            #73
                            En kommentoi sen enempää, mutta joskus noista lastuista onkin hyötyä ja näköjään aikas paljon!

                            En tiiä, mutta tuntuu maailman ihmeeltä TÄMÄ
                            Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
                            Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
                            Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

                            Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

                            Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

                            EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i

                            Comment

                            • Jochen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2002
                              • 1229
                              • Valkeakoski & Trondheim

                              #74
                              Originally posted by appracing View Post
                              Mä itse näen asian niin, että jos autosta muutetaan jotain niin lastulla saadaan niistä palikoista sitten se hyöty irti. Jos autoon laittaa vv-suodattimen ja hieman isomman pakoputkiston niin koneen hengitys kyllä paranee mutta vakiolastulla bensaa menee koneeseen ihan saman verran kun ennenkin ja yleensä odotettavissa on vain tehonlasku. Kun auto säädetään muutosten jälkeen niin silloin lastusta on oikeasti hyötyä. Oli kyseessä vapari tai ahdettu.
                              Ei se nyt ihan noin mene. Moottori (ainakin M42 koneen ikäpolvi) kyllä mittaa paljonko sitä ilmaa menee sisään ja ruiskuttaa sitten siihen sekaan oikean määrän polttoainetta että saadaan haluttu seossuhde. Eli lisää ilmaa -> lisää bensaa -> enemmän tehoa.

                              Originally posted by appracing View Post
                              Lastu ei ole siis viritysosa. Lastulla säädetään kone toimimaan muutetuilla osilla paremmin. Mun mielestä vakioautoon ostettu 40-600e "teholastu" on typerää rahan tuhlaamista.
                              15 konia /25 Nm lisää 49€ hintaan, kulutus on pysynyt samana maantieajossa (kyllä, olen mitannut senkin).

                              Kerros nyt tarkasti ottaen mikä tuossa on tuhlausta?

                              No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                              Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                              Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                              Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                              Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                              Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                              Comment

                              • Jochen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2002
                                • 1229
                                • Valkeakoski & Trondheim

                                #75
                                Originally posted by K.S. View Post
                                Mikäs siinä on ettei voi luottaa niihin bmw:n insinöörien työhön vaan pitää tunkea jotain pilipali lastua ja avaruussuppiloa sinne konehuoneeseen, kun kyseessä on käyttöauto joka on arkikäytössä eikä missään rata-ajossa. BMW:llä on varmasti otettu optimiarvot moottoriohjaukseen tehojen, kulutuksen kestävyyden ja päästöjen suhteessa. Tätä suhdetta ei millään aftermarket pilipalipaskalla paremmaksi saa.
                                Höpölöpö.

                                No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                                Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                                Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                                Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                                Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                                Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎