Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lastut huuhaata ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    #76
    Originally posted by K.S. View Post
    Mikäs siinä on ettei voi luottaa niihin bmw:n insinöörien työhön vaan pitää tunkea jotain pilipali lastua ja avaruussuppiloa sinne konehuoneeseen, kun kyseessä on käyttöauto joka on arkikäytössä eikä missään rata-ajossa. BMW:llä on varmasti otettu optimiarvot moottoriohjaukseen tehojen, kulutuksen kestävyyden ja päästöjen suhteessa. Tätä suhdetta ei millään aftermarket pilipalipaskalla paremmaksi saa.
    kerroppa tarkoitat pilipalipaskalla? jos joku virityspaja on ajanut penkissä lastulle parhaat mahdolliset parhaat mahdolliset arvot, niin mikä siitä tekee pilipalia? bmw:llä varmasti ollaan juurikin tehty lastu noille optimiarvoille, niin silläpä sieltä monesti saakin lisää paukkua, kun säädetään arvot äärirajoille kestävyyksistä ym. välittämättä. lastulla tehoa haluavia tuskin pieni päästöjen nousu kiinnostaa. monesti lastun laiton jälkeen kulutuskin jopa pienenee, mitäs tämän selität? säädöt ei olekkaan ollut niin kohdallaan?
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • Larry
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2002
      • 646
      • höpö

      #77







      Autoon on asennettu 272 nokka ja isommat suuttimet. Joku etelän-suomen tehonmittaus paikka, jossa entiset omistajat olivat käyneet oli näyttäny 9hp enempi...
      Last edited by Larry; 12-05-2008, 16:41.

      Comment

      • Jochen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1229
        • Valkeakoski & Trondheim

        #78
        Originally posted by Larry View Post
        Autoon on asennettu 272 nokka ja isommat suuttimet.
        Olikos se virilastu tarkoitettu nimenomaan kireämmille nokille ja isommille suuttimille?

        Yleensä lastut on tarkoitettu ihan vakiokoneelle (poikkeuksiakin on) ja sillä lastulla otetaan sitten vaan löysät pois mitkä löytyy lähesi kaikista samanlaisista moottoreista. Virilastu voinee toimia vakiota huonomminkin jos kyseessä on muuteltu moottori niinkuin tässä tapauksessa.

        Ihan matalilla kierroksilla tuolla virilastulla näyttää olevan vakioon nähden noin 10% vähemmän vääntöä, hyh hyh. Toisaalta tuolla kierrosalueella ei paljoa radalla ajeta kun taas kierrätysvaraa on tullu näköjään lisää 900 kierrosta, sillä voi säästää muutamankin vaihteenvaihdon / kierros.

        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

        Comment

        • Vanquish
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 1961
          • Hki

          #79
          Larryn viritys on melkolailla epäonnistunut. Suurimmalla osalla kierrosaluetta teho on laskenut. Jollakin toisella lastulla ja autoyhdistelmällä saattaisi käydä toisin. Alapäässä teho kasvaisi ja yläpäässä pysyisi samana/kasvaisi hieman. Kuten ylläolevasta kuvasta huomataan niin alle 2000rpm tehoja on käytössä noin luokkaa 40-50hp. Jos lastu toisi tähän vaikkapa sen 3-5hp niin varmasti tuommoinen 10% tehonkasvu tuntuisi perseessä, eikä silloin 40-60e menetys tuntuisi turhalta. Muistaakseni onnistuneitakin virityksiä on näkynyt foorumilla (328i).

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #80
            Tuollaiset tulokset johtuvat juuri summittaisesta, usein koko käyntialueen ennakon muuttamisesta kiinteällä astemäärällä. Rajummalla nenällä varustetut pelit saavat usein ala- ja keskialueella enemmän hyötyä chippauksesta kuin vakiot, koska huonomman täytöksen takia ne tarvitsevat enemmän ennakkoa. Yläkierroksilla ennakkoa saattaa taas tulla liikaa jolloin teho laskee. Kulutusmuutokset aiheutuvat samaten tuosta ennakkomuutoksesta, jos ollaan vielä sopivalla alueella lisäennakko tuo polttoainesäästöjä.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Larry
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2002
              • 646
              • höpö

              #81
              Nokka on tietenkin varustettu säädettävällä pyörällä ja säädetty. Tämän tarkoitus olikin kokeilla tuota lastua ja todeta että onko siitä mitään iloa vai ei. Radalla kierrokset ovat 4000-6100

              Comment

              • appracing
                Bimmer Rookie
                • Aug 2004
                • 118
                • Riihimäki

                #82
                Originally posted by Jochen View Post
                Ei se nyt ihan noin mene. Moottori (ainakin M42 koneen ikäpolvi) kyllä mittaa paljonko sitä ilmaa menee sisään ja ruiskuttaa sitten siihen sekaan oikean määrän polttoainetta että saadaan haluttu seossuhde. Eli lisää ilmaa -> lisää bensaa -> enemmän tehoa.
                Oot ihan oikeassa, tiettyyn rajaan monet ecut säätää itse noita juttuja. Vielä kun se yleislastuja tekevä osaisi laittaa ennakotkin kohdalleen jokaiseen autoon.

                Mutta toi on ihan autokohtaista. Jossain vaiheessa virityksiä se ilmamassamittari tippuu ulos mittausalueelta ja sen jälkeen kone vetelee omiaan. Sitten kun se imm vaihdetaan isompaan niin tarvitaan lastua jotta saadaan tarkemmat kertoimet sinne boksiin.

                Originally posted by Jochen View Post
                15 konia /25 Nm lisää 49€ hintaan, kulutus on pysynyt samana maantieajossa (kyllä, olen mitannut senkin).

                Kerros nyt tarkasti ottaen mikä tuossa on tuhlausta?
                Teho ei tule ilmaiseksi.

                Edit: Nyt vasta huomasin et sullahan on oikein M3. Ettei vaan olisi ollut kylmä ilma kun mittasit.
                Last edited by appracing; 12-05-2008, 21:13.
                Nissan Skyline GT-R 1992 TA
                BMW 525dA M-Sport 2003

                ja silloin kun mikään ylemmistä ei toimi: Toyota Hilux

                Comment

                • Jochen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2002
                  • 1229
                  • Valkeakoski & Trondheim

                  #83
                  Originally posted by appracing View Post
                  Teho ei tule ilmaiseksi.

                  Edit: Nyt vasta huomasin et sullahan on oikein M3. Ettei vaan olisi ollut kylmä ilma kun mittasit.
                  M3 on ja pysyy vakiona, lastu tuli 318is:ään. Lauantaina mitattu ja se oli ihan lämmin päivä

                  No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                  Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                  Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                  Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                  Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                  Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                  Comment

                  • mukko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 5965
                    • Uleåborg

                    #84
                    Originally posted by Vanquish View Post
                    Muistaakseni onnistuneitakin virityksiä on näkynyt foorumilla (328i).
                    Ja vaikka silbersix:n 325i (e36 siis) jossa onnistunut sarjahaistapaskalastu sisässä, tehoissa ihan oikea reiluhko nousu.
                    -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                    Save the World, Fuck The Fuel Economy
                    Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                    Comment

                    • beemers
                      BTCF Member
                      • Oct 2005
                      • 5136
                      • Oulunsalo/Oulu

                      #85
                      Originally posted by muggo View Post
                      Ja vaikka silbersix:n 325i (e36 siis) jossa onnistunut sarjahaistapaskalastu sisässä, tehoissa ihan oikea reiluhko nousu.
                      mutta onko muggo kuullut totuutta eräältä haukiputaalaiselta tuplaturbo mieheltä todettiin kerran näissä lastu keskusteluissa että vaparin viritys on sama asia kun hakkaa päätä seinään ja repii satasia ja älkää vetäkö tästä herneitä

                      E36Ticompact -95 HELLROT
                      -: orava : connection-

                      EX:E30///M3 replica Tic
                      EX: E36 328i Touring ///M-sport -97 [TOP SECRET] Showroom EX:E28 518i -85 Karminrot EX:E30 325i touring Malachitgrün metallic EX:E30 316 -88 vaarin helmi

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5856
                        • Joccis City

                        #86
                        käppyrä

                        Ton verran sais omaan lastulla. Mut tolla ei voi ajaa kun vie 3l enemmän gasoa satasella, eikä käynnisty kuin kaasua painamalla. Eipä tosin ole vakiopannuun tehtykkään toi lastu

                        Seos käppyrän mukaan vakiona liian laihalla ja lastulla liian paksulla.
                        Last edited by jannmann; 03-06-2008, 01:39.
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • mukko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 5965
                          • Uleåborg

                          #87
                          Originally posted by beemers View Post
                          mutta onko muggo kuullut totuutta eräältä haukiputaalaiselta tuplaturbo mieheltä todettiin kerran näissä lastu keskusteluissa että vaparin viritys on sama asia kun hakkaa päätä seinään ja repii satasia ja älkää vetäkö tästä herneitä
                          Juu, vaan jos lastu maksoi 50e ja tehot nousi sen 10% tms mitälie, J0ne sen kertoo, niin sillon on mun mielestä ihan ok viritys vapariin.

                          Ja mihen mieltymykset vapareihin ylipäätään tiedetään
                          Se oli jo melko lähellä ettei omasta seiskasta lähteny automaattilaatikko roskiin, pultattu manuaalia tilalle ja isketty ahdistinta kylkeen kun kävin takarattaat vaihtamassa semmosiin joissa on pintaa

                          Mutta itte keskusteluun, mulla ei ole ollut kuin yhdessä vaparissa toimiva lastu, sekin oli E34 525 24v jossa joku nahkahousun lastu, mittarin mukaan nyki näppärästi 270kmh vauhtia vaikka auto oli lastattu talvirattailla ja irtoviinalla. Tiedä sitten, ihan pirtsakka peli oli.
                          M20 oli kanssa joku lastu joka tuli mukaan, kokeilin ja nakkasin jorpakkoon, muihin ei ole tullut vaivauduttua ja yhtäkään en ole itse ostanut kun se on ihan yhtä tyhjänkanssa tuo pari hp lisää.
                          -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                          Save the World, Fuck The Fuel Economy
                          Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                          Comment

                          • Valtsi
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2006
                            • 241
                            • Harjavalta

                            #88
                            lastu V12 moottorissa??

                            Onkos ketään kokeillu lastuttaa M70B50 myllyä? Millasia kokemuksia ollu, mistä lastu hankittu ja tietysti hinta? Kiinnostais tohon omaan seiskaan koittaa, mutta ei turhaan viittis ostaa.

                            Comment

                            • r.w.
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2007
                              • 2510
                              • Länsirannikko

                              #89
                              Originally posted by Valtsi View Post
                              Onkos ketään kokeillu lastuttaa M70B50 myllyä? Millasia kokemuksia ollu, mistä lastu hankittu ja tietysti hinta? Kiinnostais tohon omaan seiskaan koittaa, mutta ei turhaan viittis ostaa.
                              Itse suunnittelin alun perin Dinanin tai Confortin lastua jenkeistä, mutta törmäsin foorumeita selatessa sen verran hyviin kokemuksiin erään nahkahousun (paljon halvemmasta) setistä, että sellainen tulee näillä näkymin omaan. Kaveri löytyy ainakin eBaysta muistaakseni nimellä wokke_2000 ja pakettiin kuuluu 3 chippiä, eli v-maxin saa myös heivattua.

                              Koitan saada auton kisakuntoon ensi kuuhun mennessä jolloin penkitän ensin referenssipaperit. Lastu täytyy asentaa sen jälkeen ja katsoa jos saisi vielä tänä kesänä, mielellään samasta penkistä, uudet tulokset. Itselle riittäisi kyllä positiivinen tulos persedynostakin, mutta parempi se on Essolla ihan printattuja käyriä esitellä.
                              1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                              Comment

                              • Behemoth
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2006
                                • 562

                                #90
                                Kukaan lastuttanu (E38) M60B30 V8-mottia? Mitä seuraillut niin aika paljon lupaillaan tähän mottiin enemmän tehoja kuin moneen muuhun Bemarin bensavapariin...mm. voimaa.com ilmoittelee 218-->239hp. Taitaa olla mahdollista vaihtaa tuo ihan fyysinen tuhatjalkanen, ettei tartte mennä piuhojen nokkaan boxin kanssa?
                                Last edited by Behemoth; 24-07-2008, 01:47.
                                E66 730Ld LCI

                                ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎