Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d -01 satunnaisesti epätasainen käynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • th2376
    Bimmer Rookie
    • Apr 2006
    • 154

    530d -01 satunnaisesti epätasainen käynti

    Aikaisemmat threadit asian tiimoilta luettu, hyvää asiaa mutta tuntuu siltä ettei ihan täsmää muiden vastaavien tapausten kanssa...

    ELI: auto käy epätasaisesti silloin tällöin, joskus kylmänä joskus kuumana, joskus tyhjäkäynnillä ja joskus matka-ajossa kovemmilla kierroksilla. Vian olemassaolo tuntuu auton tärinänä, mittariston "salavalikosta" voi varmistaa perstuntumadiagnoosin johtuvan kierrosten heittelystä. Tehot kuitenkin ~tallella. Kun vika päällä niin kierrokset heittelee noin 60 rpm sisällä, kun vika poissa niin noin 5-10 rpm sisällä. 170 km matka-ajon aikana vika ilmenee tyypillisesti 2-3 kertaa kestäen muutaman minuutin kerrallaan. Vedätettäessä moottorin käyntiääni hieman normaalia terävämpää.

    Testeri antoi vikakoodin 1613 Smooth running control, eli vika viittaa suuttimeen/suuttimiin. Mutta voiko suuttimen vika olla noin satunnainen ??

    Suuttimien johtosarjavika, yms. ideoita ??

    Fortekäsittely annettu, sen jälkeen ajettu 500 km, ei muutosta ainakaan vielä.

    Näin aluksi ajattelin kuoria koneen esiin lähipäivinä ja tarkastaa suuttimien johtosarjan liitokset, jos ei auta niin sitten kai vain mittauttamaan suuttimien korjausarvot... muita ajatuksia ??
    Ex BMW:

    E12 520/528i -78/80, E24 633Csi 3.5 -77, E21 323i -79, E28 528i -84, E28 524tdA -84, E34 524td -91, E34 524td -90, E32 735iA -87, E39 535i -97, K100 -83, E39 530dA -99, E39 530d -02, E60 530d -04, E60 530dA -06, E60 530d -08, F10 530dA X-drive -11, F10 525dA X-drive, G30 530e X-drive -20, G30 530e -17.
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #2
    Et näe johtosarjavikaa silmällä. Se pitää diagnosoida softalla. Yhdestäkin kontaktiviasta jää pysyvä jälki vikamuistiin ja siitä voi päätellä loput riippuen ohjelmasta jolla vikaa luetaan. Jos saat vian päälle tyhjäkäynnillä, voit myös löytää viallisen liittimen painelemalla niitä vuoron perään auton käydessä, jolloin käynti tasaantuu katkosta painamalla.

    Jos tuon smooth running controlin lisäksi muistista löytyy load cut off injector #, niin sitten sinulla on pätkinyt kyseisen suuttimen ohjausjohto/liitin. Oireet sopisivat hyvin siihen.

    Jos taasen pelkkä smooth running control, niin sitten suuttimen korjausarvot pitäisi katsoa ja selvittää josko yhdellä olisi muista poikkeavat arvot.
    ---

    Comment

    • th2376
      Bimmer Rookie
      • Apr 2006
      • 154

      #3
      Kävin juuri hetki sitten merkkiliikkeessä luetuttamassa vikakoodit uudelleen, edelleen päällä vika 1613 smooth running control.

      Tuota Load Cut Off Injector -vikakoodia ei autoni anna.

      Auton käydessä epätasaisesti suuttimien liittimiä heiluteltiin, mutta mitään varmaa yhteyttä epätasaisen käynnin ja johtosarjan välillä ei pystytty todentamaan. Kolmospytyn liitin irroitettiin ja putsattiin. Jossakin vaiheessa auto alkoi käymään normaalisti eikä enää pajalla ollessaan suostunut vikaa esittelemään. Tosin jo kotimatkalla vika ilmaantui hetkeksi uudelleen.

      Suuttimien korjausarvot katsottiin, moottorin käydessä tasaisesti ne olivat:
      1. + 0,5
      2. +0,1
      3. +2,7 (moottorin käydessä epätasaisesti tämä näytti välillä ~ +6)
      4, -1,4
      5. -0,5
      6. -1,5

      Kaveri ehdotti paluuvuototestiä vielä tehtäväksi, jos ei paluuvuotoja niin sanoi että johtosarja kannattaa vaihtaa. Jos paluuvuotoja niin sitten suuttimien kimppuun.

      Ihmetyttää vielä tuo mahdollinen suuttimen/suuttimien vikaantuminen; voiko todella olla että vika olisi noin epälooginen jos suuttimessa olisi vikaa, vai ilmenisikö mahdollinen suutinvika jatkuvana epätasaisena käyntinä ??
      Ex BMW:

      E12 520/528i -78/80, E24 633Csi 3.5 -77, E21 323i -79, E28 528i -84, E28 524tdA -84, E34 524td -91, E34 524td -90, E32 735iA -87, E39 535i -97, K100 -83, E39 530dA -99, E39 530d -02, E60 530d -04, E60 530dA -06, E60 530d -08, F10 530dA X-drive -11, F10 525dA X-drive, G30 530e X-drive -20, G30 530e -17.

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #4
        Tuon kolmospytyn suuttimen vuototesti voi kertoa jotakin. Jos ei kerran ilmoita load cut offista, niin ei se silloin voisi olla johtosarjavika, se kun on yhdestäkin väliinjääneestä ohjaussignaalista muistiin jäävä merkintä.
        ---

        Comment

        • KATKU
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 230
          • Vaasa

          #5
          Originally posted by th2376 View Post
          Kävin juuri hetki sitten merkkiliikkeessä luetuttamassa vikakoodit uudelleen, edelleen päällä vika 1613 smooth running control.

          Tuota Load Cut Off Injector -vikakoodia ei autoni anna.

          Auton käydessä epätasaisesti suuttimien liittimiä heiluteltiin, mutta mitään varmaa yhteyttä epätasaisen käynnin ja johtosarjan välillä ei pystytty todentamaan. Kolmospytyn liitin irroitettiin ja putsattiin. Jossakin vaiheessa auto alkoi käymään normaalisti eikä enää pajalla ollessaan suostunut vikaa esittelemään. Tosin jo kotimatkalla vika ilmaantui hetkeksi uudelleen.

          Suuttimien korjausarvot katsottiin, moottorin käydessä tasaisesti ne olivat:
          1. + 0,5
          2. +0,1
          3. +2,7 (moottorin käydessä epätasaisesti tämä näytti välillä ~ +6)
          4, -1,4
          5. -0,5
          6. -1,5

          Kaveri ehdotti paluuvuototestiä vielä tehtäväksi, jos ei paluuvuotoja niin sanoi että johtosarja kannattaa vaihtaa. Jos paluuvuotoja niin sitten suuttimien kimppuun.

          Ihmetyttää vielä tuo mahdollinen suuttimen/suuttimien vikaantuminen; voiko todella olla että vika olisi noin epälooginen jos suuttimessa olisi vikaa, vai ilmenisikö mahdollinen suutinvika jatkuvana epätasaisena käyntinä ??


          Tohonhan voi koittaa vahvemmalla seossuhteella fortea (jos suutin on likainen). Tossa clavurionin aikaisemmin postaama linkki http://www.forte-nwe.com/FIN/gebruik...dstof_DFC.html .

          Jos suuttimissa alkaa olemaan ohivuotoa huomaa sen kotikonstein pidentyvästä käyntiinlähdöstä. Railpaine ei nouse tarpeeksi ohivuodon johdosta.
          Last edited by KATKU; 29-01-2008, 15:31.

          Comment

          • th2376
            Bimmer Rookie
            • Apr 2006
            • 154

            #6
            Tuo Fortehuuhtelu tehtiin juurikin vahvemmalla seossuhteella, ainakaan vielä ei huomaa mitään käytännön vaikutusta.

            Auto lähtee käyntiin ihan hyvin, ei tarvitse startata normaalia pitempään.
            Ex BMW:

            E12 520/528i -78/80, E24 633Csi 3.5 -77, E21 323i -79, E28 528i -84, E28 524tdA -84, E34 524td -91, E34 524td -90, E32 735iA -87, E39 535i -97, K100 -83, E39 530dA -99, E39 530d -02, E60 530d -04, E60 530dA -06, E60 530d -08, F10 530dA X-drive -11, F10 525dA X-drive, G30 530e X-drive -20, G30 530e -17.

            Comment

            • Rahu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 6464
              • Tuusula

              #7
              Jos tuossa tosiaan on ohivuodosta kyse niin saattaa parantua ihan tiivistämällä muussa tapauksessa suosiolla vaan tuo suutin vaihtoon tai vaihtoehtoisesti pelkkä kärki.
              BMW Service
              P.o4oo925441
              [email protected]
              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

              Comment

              • MarTan
                Bimmer Rookie
                • Jun 2007
                • 94

                #8
                mulla

                Itelläni ihan samanlainen "ongelma".

                Tyhjäkäynnillä kuuluu tämä "heittely" melkeenpä aina, mutta käyntiin lähtee ihan hyvinki.

                Tähän kaaraan on jo aiemmin suutin remontteja tehty, mutta pitänee tarkistaa onko tuolle 3:lle mitään tehty.

                En sen vertaa oo kerinny, että vikakoodit luetuttaisin, taikka fortehuuhtelua tekemään.

                Comment

                • th2376
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2006
                  • 154

                  #9
                  Taidan huomenna käydä tilailemassa tuon suuttimien johtosarjan, vaihdetaan nyt nyt ihan varmuuden vuoksi kun ei vielä vie vararikkoon.

                  Jos ei tuolla korjaannu niin sitten paluuvuototestin paikka, ja sen jälkeen suuttimien kimppuun....

                  Mistä uusia suuttimia saa halvimmalla??

                  Mitä suuttimen korjaus maksaa eri paikoissa ??
                  Ex BMW:

                  E12 520/528i -78/80, E24 633Csi 3.5 -77, E21 323i -79, E28 528i -84, E28 524tdA -84, E34 524td -91, E34 524td -90, E32 735iA -87, E39 535i -97, K100 -83, E39 530dA -99, E39 530d -02, E60 530d -04, E60 530dA -06, E60 530d -08, F10 530dA X-drive -11, F10 525dA X-drive, G30 530e X-drive -20, G30 530e -17.

                  Comment

                  • th2376
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2006
                    • 154

                    #10
                    No niin, nyt on tuo suuttimien johtosarja tilattu ja sitä odotellaan.

                    Ihmettelen vielä tuota vikaa, kun välillä toimii ja välillä ei, yli 80% toimii niin kuin pitääkin ja loput ajasta käy vajaapyttyisesti.

                    Onko jollakin ollut suuttimessa vikaa vastaavanlaisessa tapauksessa, eli voiko suutin olla mekaanisesti viallinen siten että se kuitenkin pääosin toimisi ?? Jotenkin kun luulisi että vika olisi päällä koko ajan jos olisi suuttimesta (tai ainakin sen mekaniikasta kiinni) ??

                    Vai voisiko tuontyyppinen vika viitata enemmänkin suuttimen sähköisiin osiin....??
                    Ex BMW:

                    E12 520/528i -78/80, E24 633Csi 3.5 -77, E21 323i -79, E28 528i -84, E28 524tdA -84, E34 524td -91, E34 524td -90, E32 735iA -87, E39 535i -97, K100 -83, E39 530dA -99, E39 530d -02, E60 530d -04, E60 530dA -06, E60 530d -08, F10 530dA X-drive -11, F10 525dA X-drive, G30 530e X-drive -20, G30 530e -17.

                    Comment

                    • th2376
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2006
                      • 154

                      #11
                      Löysin jonkun vanhan threadin jossa samantyyppisen käyntivian aiheuttaja MKLa:lla oli ilmeisesti ollut likainen ilmamassamittari. Onko mahdollista omilla oireilla ??

                      Useimmiten nuo ilmamassamittariviat kun aiheuttanee koneen puutumista ja tehojen puutetta, vai kuinka ??

                      Ei viittis ruveta ilman täyttä varmuutta repimään noita suuttimia irti...
                      Ex BMW:

                      E12 520/528i -78/80, E24 633Csi 3.5 -77, E21 323i -79, E28 528i -84, E28 524tdA -84, E34 524td -91, E34 524td -90, E32 735iA -87, E39 535i -97, K100 -83, E39 530dA -99, E39 530d -02, E60 530d -04, E60 530dA -06, E60 530d -08, F10 530dA X-drive -11, F10 525dA X-drive, G30 530e X-drive -20, G30 530e -17.

                      Comment

                      • th2376
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2006
                        • 154

                        #12
                        Ilmamassamittarin toimivuuden voi ilmeisesti testata ottamalla sen piuhan irti jolloin antaa ~90% tehoista.....mutta jääkö tästä joku vikakoodi autoon? Eli kun laitan piuhan takaisin kiinni niin palautuuko järjestelmä entiselleen automaattisesti vai pitääkö nollata vikakoodit tai ohjelmoida MAF uudelleen ??
                        Ex BMW:

                        E12 520/528i -78/80, E24 633Csi 3.5 -77, E21 323i -79, E28 528i -84, E28 524tdA -84, E34 524td -91, E34 524td -90, E32 735iA -87, E39 535i -97, K100 -83, E39 530dA -99, E39 530d -02, E60 530d -04, E60 530dA -06, E60 530d -08, F10 530dA X-drive -11, F10 525dA X-drive, G30 530e X-drive -20, G30 530e -17.

                        Comment

                        • Clavurion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 9159
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by th2376 View Post
                          Ilmamassamittarin toimivuuden voi ilmeisesti testata ottamalla sen piuhan irti jolloin antaa ~90% tehoista.....mutta jääkö tästä joku vikakoodi autoon? Eli kun laitan piuhan takaisin kiinni niin palautuuko järjestelmä entiselleen automaattisesti vai pitääkö nollata vikakoodit tai ohjelmoida MAF uudelleen ??
                          En usko, että IMM:lla on mitään vaikutusta sinun oireisiin. Reippaasti ikääntynytkään IMM ei yleensä anna mitään vikakoodia, jos vain toimii. IMM irrotettuna menee tosiaan ilmamassan suhteen ns. oletetuille tehdasarvoille kuormitustilanteen mukaan. Selvästi oireileva IMM selviää anturin johdon irrotuksella, jolloin menee "tehdaskartoille" ja mm. EGR disabloituu. Jos piuhan kiinnittää takaisin, mitään pysyvää oiretta jättävää vikaa ei jää, joten irrotus on aivan turvallista koemielessä.
                          Last edited by Clavurion; 02-02-2008, 22:19.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • th2376
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2006
                            • 154

                            #14
                            Jos noita suuttimia alkaa irroittelemaan niin kannattaako saman tien ottaa kaikki irti ja tarkastaa/kunnostaa/vaihtaa suutinhuollossa vai vaihtaa vain viallinen/vialliset yksilöt? Autoa on tarkoitus pitää pitkään ja näin ollen tärkeintä on auton luotettavuus.

                            Mietityttää hieman nuo mitatut korjausarvot, ne kun kuitenkin olivat kohtuullisen lähellä toisiaan....vai olivatko; minkäsuuruisia heittoja niissä voi olla siten että auto vielä käy nätisti ???

                            Onko kellään muulla käynyt korjausarvoja mitattaessa siten että yksittäisen suuttimen korjausarvo on vaihdellut mittauksen aikana, vai ovatko ne olleet koko ajan melko tasaisia ?? Itsellä kun tuo kolmossuutin antoi selkeästi suuremmat korjausarvot koneen käydessä huonosti. Kun käynti parani niin suuttimenkin arvot parani.....
                            Ex BMW:

                            E12 520/528i -78/80, E24 633Csi 3.5 -77, E21 323i -79, E28 528i -84, E28 524tdA -84, E34 524td -91, E34 524td -90, E32 735iA -87, E39 535i -97, K100 -83, E39 530dA -99, E39 530d -02, E60 530d -04, E60 530dA -06, E60 530d -08, F10 530dA X-drive -11, F10 525dA X-drive, G30 530e X-drive -20, G30 530e -17.

                            Comment

                            • Clavurion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 9159
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by th2376 View Post
                              Mietityttää hieman nuo mitatut korjausarvot, ne kun kuitenkin olivat kohtuullisen lähellä toisiaan....vai olivatko; minkäsuuruisia heittoja niissä voi olla siten että auto vielä käy nätisti ???
                              Lukaisepa tuosta ja se liite. KLIK
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎