Announcement

Collapse
No announcement yet.

330d/530d 184/193hv:n virittäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #46
    rennwagen kuuluu ilmeisesti polkupyöräilevään vähemmistöön jos noilla "skitsoilla" dieseliä tai yleensä autoa voi ostaa???

    Comment

    • toni78
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 285
      • Nousiainen

      #47
      nyt on ihan pakko sekoilla parin oluen jälkeen...

      tossa aikasemmin ihmeteltiin miksi vääntö voidaan rajoittaa ja silti saada huipputehoja noin niinko vapaasti lainattuna, eiköhän se oo niin eetä yksinkertasesti tehdään sellanen softa mikä rajottaa tehoa ja vääntöä tietyllä pyörimisnopeudella = jätetään tehoa hieman "reserviin" pienemmillä pyörimisnopeuksilla tai siis nopeuksilla joilla saataisiin ko koneen maksimivääntö ja otetaan kuitenki täysi teho irti isommilla pyörimisnopeuksilla, teho ja vääntöhän nyt kuitenkin ovat matemaattisesti sidoksissa toisiinsa ko pyörimisnopeudella.

      eli jos vääntöä olisi mahdollista saada vaikka 560Nm@3000rpm niin tehoahan on P=M*´2*"pii"*n joka muutetaan lukuarvoyhtälöksi => P(kW)=M(Nm)*n(1/min)/9550 => ni siitä saadaan tehoa 3000rpm:lle n.175kW mikä lienee n. 238hv/3000rpm ja jos vääntö rajoitetaan vaikka sinne 450Nm => tehoa on tuolloin 141kW = n 192hv/3000rpm edellyeetäen tietty että se 450Nm otetaan juuri silla samalla 3000rpm:llä

      en tiiä olikos toi nyt täysin tarpeetonta ja turhaa/ itsestään selvää mutta ajoin vaan takaa että teho/vääntö ovat sidoksissa toisiinsa tietyn pyörimisnopeuden mukaan jotain eihän se nyt niin kummonenkaan homma oo "rajoittaa" potentiaalista tehoa pienemmillä kierroksilla(lue kierroksilla joilla saataisiin maksimivääntö) sellaisiksi että muut paikat kestävät ja toisaalta ottaa isommilla kierroksilla taas kaikki mahdollinen ruuti irti

      Comment

      • racediesel
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 248
        • porvoo

        #48
        minulla karalalla chipattu 330D vm.2000.
        tehoa 250hv (218hv 2800rpm)
        vääntö: 1200/420nm,1500/480nm,1800/600nm,2000/640nm ja 2200/700nm.(hiukan jyristää vauhtipyörä alakierroksilla(kun momentti yli 600nm).
        60-->100 3.4s (aika lähtee juoksemaan samalla kun kaasu polkaistaan pohjaan).
        19" renkailla kulutus 7.5-8l/100km
        17" renkailla kulutus 6.4-7.5l/100km.(luonnollisesti kulkee myös selvästi paremmin tällä rengastuksella).
        160km/h keskivauhti kulutus 8.3l/100km
        takana jo n.30tkm tuolla setupilla.
        ongelmat:talvella luistovalo palaa koko ajan.kesällä luistovalo palaa todella usein aivan kuivallakin.kun rengas luistaa niin se sitten pyörii miljardia tyhjää=huono kontrolloida ettei pyörisi vain hiukan tyhjää.
        kanssa autoilijat eivät sulata että nokilekalla mennään karkuun.
        Ford Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
        Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
        Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
        Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
        Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
        BMW 330d-00 250hv ja 630nm
        BMW 330D-05 vakio 2005
        BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
        BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
        BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm

        Comment

        • S.P.R
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 1009
          • Oulu area

          #49
          whoa

          vääntö: 1200/420nm,1500/480nm,1800/600nm,2000/640nm ja 2200/700nm.(hiukan jyristää vauhtipyörä alakierroksilla(kun momentti yli 600nm).
          Paljos tossa on vääntöjä vakiona, jotain 390nm? On kyllä uskomatonta jos ei 700nm väännöillä porsi mikään laatikosta tai koneesta. Mutta ilmeisesti kulkee...

          Comment

          • qwe
            Bimmer Rookie
            • Mar 2004
            • 133
            • espoo

            #50
            clip-kanssa autoilijat eivät sulata että nokilekalla mennään karkuun.-clip


            en halua aloittaa sotaa teho/vääntö, mutta tuollaisella teho/vääntökombinaatiolla auto ei ole mikaan ultimatekulkija. jos kesällä käyt kokeilemassa varttimailin niin se on luokkaa 14.5sek. eli kyllä se pirteä on mutta ei raketti. nimenomaan suuri vääntö alhaisella kierrosluvulla on myrkkyä voimansiirrolle. sen sijaan auto kiihdytetään teholla vaihteilla paras vetoalue hakien. tuosta suhteesta hyvin näkee dieselin rajallisen kierrosnopeuden joka näinollen rajoittaa myös tehoa.

            mutta erittäin mielenkiintoinen auto sinulla silti on. kerro miten auto käyttäytyy kesällä kuivalla asfaltilla paikaltaan lähdettäessä kun polkaiset kaasun pohjaan ja miten pitoa löytyy isommilla vaihteilla, ts. esim. 40kmh polkaiset kaasun pohjaan niin mitä tapahtuu? uskoisin tuon olevan parhaimmillaan juuri ohituksissa esim. 80-130kmh ja automaattiko se oli?
            vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

            Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #51
              Niin siis tällaista 330D +600Nm "vekotinta" testailleena voin todeta että mikään ihmeellinen raketti se ei ole paikaltaan. e39 M5:lla ehtii kyllä hieman paremmin. Eli varttimailiaika ei tästä syystä vastaa eikä todellakaan kerro em.tehoreserveistä yhtään mitään. Mutta...mutta, kun vauhtia on 50-60kmh, on lähdöt tästä eteenpäin sitä luokkaa että mikä tahansa vapaastihengittävä alle miljoonan mummonmarkan tehdaskiesi alkaa olemaan tiukoilla. Repäisy +200km/h asti on sitä luokkaa että hölmömpääkin hymyilyttää. Luistonestolla tosiaan riittää kuivallakin tekemistä yli 100km/h nopeuksiin. Hiano...

              Comment

              • FastDsl
                Bimmer Rookie
                • Apr 2003
                • 178
                • nollayhdeksän

                #52
                Originally posted by qwe
                en halua aloittaa sotaa teho/vääntö, mutta tuollaisella teho/vääntökombinaatiolla auto ei ole mikaan ultimatekulkija. jos kesällä käyt kokeilemassa varttimailin niin se on luokkaa 14.5sek. eli kyllä se pirteä on mutta ei raketti. nimenomaan suuri vääntö alhaisella kierrosluvulla on myrkkyä voimansiirrolle. sen sijaan auto kiihdytetään teholla vaihteilla paras vetoalue hakien. tuosta suhteesta hyvin näkee dieselin rajallisen kierrosnopeuden joka näinollen rajoittaa myös tehoa.
                Ei aloiteta sotaa, mutta todistettavasti 330d on mennyt vartin 13.9@167. Eihän sekään mikään ultimate aika ole, mutta sillä pärjäilee. Ei mulla muuta...
                Musta 335i E91 N55
                Musta 520d F11
                Musta 535d E60
                Musta 320d E91
                Musta 330d E46

                Comment

                • rennwagen
                  Newbiemmer
                  • Aug 2004
                  • 29
                  • Helsinki

                  #53
                  Originally posted by Hemi
                  rennwagen kuuluu ilmeisesti polkupyöräilevään vähemmistöön jos noilla "skitsoilla" dieseliä tai yleensä autoa voi ostaa???
                  Mikäs sun hemi ny tuli?
                  Tarkoitin kirjoituksellani ainoastaan, että nuo puheet "marginaaleista" on osittain höpöä. Totta kai, kaikissa Bemuissa on tehotoleranssia ennen kuin voidaan laskea, että osat alkaisi ennen aikojaan hajoilla. Mutta tässäkin esitetyillä viritysasteilla ja nimenomaan sitä "viritysastetta usein käytettäessä" alkaa tasan paikat paukkumaan. Siis totta kai auto kestää aivan yhtä pitkään, jos sillä ajelee samanlailla kuin ennen viritystäkin. Mutta miksi sitten sitä edes viilattaisiin?
                  Sitä tarkoitin tuolla "jos kyselee, ei ole varaakaan".
                  Olen edelleen sitä mieltä, että ilmaisia lounaita ei ole. Vaikka kuinka haaveilisi.

                  Comment

                  • -Tate-
                    Moderator
                    • Jan 2004
                    • 3210
                    • Nurmijärvi

                    #54
                    joo ja pysytään aiheessa saatana. Mulla itellä ei ole rajattomia resulsseja ostaa autoa ja kun tonne alas lähden leikkimään vuodeksi sotaa, niin haluan sen auton tuoda ja yhtenä vaihtoehtona on ollut tollanen 330/530D malli. Se on vaan että vakionakin tollanen on jo kiva, mutta jos siitä lastulla saa hieman lisävoimaa, kuitenkaan niin että paikat alkaa paukkumaan, niin olishan se ihan kiva! Tosiaankin vakionakin tollanen on jo ihan läyhy ja todella nätti ainakin mun silmään! Mutta onko tollanen n. 2001 vm. miten riskialtis ostos Saksan maalta?
                    I Believed I Would Die.

                    Comment

                    • Keimo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2032
                      • Kekkoslovakia

                      #55
                      Originally posted by -Tate-
                      joo ja pysytään aiheessa saatana. Mulla itellä ei ole rajattomia resulsseja ostaa autoa ja kun tonne alas lähden leikkimään vuodeksi sotaa, niin haluan sen auton tuoda ja yhtenä vaihtoehtona on ollut tollanen 330/530D malli. Se on vaan että vakionakin tollanen on jo kiva, mutta jos siitä lastulla saa hieman lisävoimaa, kuitenkaan niin että paikat alkaa paukkumaan, niin olishan se ihan kiva! Tosiaankin vakionakin tollanen on jo ihan läyhy ja todella nätti ainakin mun silmään! Mutta onko tollanen n. 2001 vm. miten riskialtis ostos Saksan maalta?
                      Itse ostin BMW-liikkeestä 525d:n ja ei ole valittamista. Noin 4000km ajettu ja yhtään vikaa ei ole löytynyt. Palvelu oli hyvää ja riskejä ei sen enempää kuin Suomesta ostettaessa. Takuuta ei ole, se on se miimus puoli. Virhevastuu tietenkin on.

                      Comment

                      • coleman
                        Newbiemmer
                        • Dec 2004
                        • 2

                        #56
                        kattelin ton threadin läpi ja totesin ettei sieltä löydy juurikaan tarkkoja faktoja
                        et kuka tekee ja mitä tekee ja mihin hintaan..
                        eli ne jotka on jonkun lastun/muuta hommannu 530 da 142kw värkkiin niin vois pikkusen valasta et mitä on tullu hankittua ja käyttö kokemukset kiinnostaa myös!!

                        Comment

                        • Touring
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2002
                          • 1310
                          • Järvenpää

                          #57
                          Originally posted by coleman
                          kattelin ton threadin läpi ja totesin ettei sieltä löydy juurikaan tarkkoja faktoja
                          et kuka tekee ja mitä tekee ja mihin hintaan..
                          eli ne jotka on jonkun lastun/muuta hommannu 530 da 142kw värkkiin niin vois pikkusen valasta et mitä on tullu hankittua ja käyttö kokemukset kiinnostaa myös!!
                          SHIFT teetti decatecilla "lastun" omaan 530 d:hen (digital sport). Kysele siltä jos se suostuisi vaikka kertomaan aiheesta.
                          Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
                          Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

                          Comment

                          • Ikuinen aloittelija
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2003
                            • 336
                            • maa

                            #58
                            Karalan paja

                            Originally posted by sand
                            Olikohan se tämä Turbotec Jyväskylän kupeessa?
                            Eipähän Jyvässeudulla ole muita, kuin tuo Laukaan Tiituspohjan Turbotec. Siinä parinsadan metrin päässä on myös tuo Demec:n paja http://www.demec.fi/ . Tekevät yhteistyötä....
                            G30 520d Xdrive Sport -18
                            F30 320i Xdrive Limited Ed. -15

                            Comment

                            • TuomasTee
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 529
                              • Kotka

                              #59
                              Nämä viritysmenetelmät koskevat siis ainoastaan noita uusia d-koneita, vai? Eli tds:ssistä ei saa tehoa tuolla tavalla koska niissä on jakajapumppu, niinkö?
                              Korjatkaa käsitykseni jos olen väärässä ja kertokaa samalla voiko tds:lle tehdä samalla vaivalla jossain liikkeessä jotain.

                              Paljon olette noista säädättämisistä maksaneet? Savuttaako?
                              BMW F15 X5 M50d -14

                              Comment

                              • Keimo
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 2032
                                • Kekkoslovakia

                                #60
                                Originally posted by TuomasTee
                                Nämä viritysmenetelmät koskevat siis ainoastaan noita uusia d-koneita, vai? Eli tds:ssistä ei saa tehoa tuolla tavalla koska niissä on jakajapumppu, niinkö?
                                Korjatkaa käsitykseni jos olen väärässä ja kertokaa samalla voiko tds:lle tehdä samalla vaivalla jossain liikkeessä jotain.

                                Paljon olette noista säädättämisistä maksaneet? Savuttaako?
                                Kyllähän noihinkin lastun saa. Täällä foorumilla on jopa ohjeet sellaiseen "köyhänmiehen" viritykseen noille tds-vehkeille. Pumppuahan voi myös virittää eli syötöt täysille.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎