memebuy23buy

Kestääkö automaatti?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

Originally posted by osilpi
    Voikohan tollaseen mahd messinkiseen tms kelta-oranssiin metalliin (siihen siirrettävään kappaleeseen, johon väkersin jo kierteet) hitsata kiinni erillisen pultin anturia varten?
    Jos se on messinkiä sitä ei voi hitsata, kokeile tarttuko magneetti jollet muuten tiedä. Mulla on laatikon lämpöanturi tuossa amerikanmöhkössä laatikolta tulevassa letkussa t-littimellä johon on laitettu muutama jatkonippa peräkkäin anturia varten ja porattu reikää vähän isommaksi että anturi mahtuu paikoilleen. Älä vaan lyhennä sitä anturia, se ei näytä oikein enää sen jälkeen, näin ainakin sanottiin niissä ohjeissa jotka tulivat tuon mun laatikon öljylämpömittarin mukana.
    sigpic

BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71

Comment

• BMW
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 3828
      • California

Originally posted by Juhis
      Automaattivaihteisto tekee helposti käytetyn BMW:n omistajan elämästä helvettiä. Varmaan kaikista huonoimmat automaattivaihteistot on E36 ja E34 mallisarjoissa. Erityisesti E36 325iA ja E34 540iA automaatit tuntuvat sulavan jo viimeistään 200tkm jälkeen. Siinä vaiheessa missä normaali manuaalivaihteistoon on ehkä uusittu kerran kytkin ja korkeintaan vaihdettu vaihteistoöljyt niin automaattivaihteiston omistaja hakee Otto-automaatilta ison nipun seteleitä ja kärrää niitä kottikärryllä paikalliseen automaattivaihteistohuoltoon..

Ilmeisesti E39 mallisarjan automaatit ovat niitä kestävimpiä.. ja yllättävän vähän noiden E30 mallisarjan laatikoidenkin kanssa näyttäisi porukalla olevan ongelmia verrattuna esim. E36 ja E34 vaihteistoihin.
      Elähän puhu potaskaa. Veikkaisin ettet ole koskaan edes ajanut saati omistanut mainitsemiasi autoja. Mulla nimenomaan on 325IA ja loistavasti toiminut. Kilometrejä 235 tkm. Ainut ongelma ollut vaihteensiirto vivussa herkkyys, jonka seurauksena hätäisen huono D:lle laittaminen kytkee Safety Moden päälle ja viitos vaihde ei toimi. Mutta kun stickin laittaa vaan oikeaan kohtaan mitään ongelmaa ei ole eikä tule. Toisin sanoen vain huolettomalla kepin siirtämisellä vaihde (D) ei kytkeydy kunnolla. Tällaisen oikun onnistuu millä tahansa manuaalillakin tekemään jos ei viitsi työntää nuppia loppuun asti.

Vaihtaa pehmeästi, nopeasti ja tarkasti. Kyllä kelpaa ajaa varsinkin keskustassa.

Lisäksi mun vaihteistossa on viisivaihdetta (4 oli aika yleinen tuon ajan tomaateissa) mikä sopii tehokkaan moottorin kanssa hyvin yhteen.

Muilla kokemuksia tästä ZF:stä?
      P
      R
      N
      D

Comment

• mailman
        BTCF Member
        • Jul 2003
        • 8004
        • Vantaa

Originally posted by M-Technic
        Elähän puhu potaskaa. Veikkaisin ettet ole koskaan edes ajanut saati omistanut mainitsemiasi autoja. Mulla nimenomaan on 325IA ja loistavasti toiminut. Kilometrejä 235 tkm.
        No ei se Juhis nyt varmaan tarkoittanut, että jokaisessa E34/E36 tomaatissa on ongelmia... haloo?!
        Itsellä myös tomaatti, kilometrejä tällä hetkellä ~220tkm ja hyvin toimii. Mutta silti tiedän, näiden mallien laatikot ovat lauenneet aika monella. Se on vain valitettava fakta.
        G01 ///M40i '19
        F48 xDrive20i ///M-Sport '18
        E39 ///M5 '00

Comment

• 525TDS Touring
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 483
          • Sahalahti

Voikohan tollaseen mahd messinkiseen tms kelta-oranssiin metalliin (siihen siirrettävään kappaleeseen, johon väkersin jo kierteet) hitsata kiinni erillisen pultin anturia varten?
          Jos se on messinkiä tms., niin kaasulla juottamalla siihen saa haluamasi välikappaleen. Tietenkin se juotettava kappale pitää saada irti laatikosta, ettei laatikko ime kaikkea lämpöä, eikä mikään osa ympärillä vaurioidu. "Vanhanajan" tyylisissä autopajoissa on juotostaitoisia ukkoja, merkkihuolloissa harvemmin.
          Ex-525TDSa Touring -98
          Ex-MB E220T CDi -02
          E61 520D -09
          F11 518d -16

Comment

• BMW
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 3828
            • California

don´t get too excited

Erityisesti E36 325iA ja E34 540iA automaatit tuntuvat sulavan jo viimeistään 200tkm jälkeen. Siinä vaiheessa missä normaali manuaalivaihteistoon on ehkä uusittu kerran kytkin ja korkeintaan vaihdettu vaihteistoöljyt niin automaattivaihteiston omistaja hakee Otto-automaatilta ison nipun seteleitä ja kärrää niitä kottikärryllä paikalliseen automaattivaihteistohuoltoon..
            Edelleen- siinähän se lukee. Kyllä rivien välistä voi suoraan lukea että tomaatti 325 E36 on toivoton romu mikä ei kestä sen paremminkuin 80-luvun micratkaan. Haloo?!
            Pötyä, kaikki 325IA omistajat joiden kanssa olen puhunu on ajanu ongelmitta tämän laatikon kanssa. Mutta olen kyllä kuullu manuaali Getrag laatikon omaavilta kuskeilta E36 325 oikkuiluja ja vaihteiston remontteja/vaihtoja mutten niistä tiedä kovinkaan yksityiskohtaisesti miten ne on hajonneet ja mitä hajonnut.

Kyllästyttää lukea ainaisia haukkumisia tomaateista jotka useimmiten on vain kuulopuheita tai omasta päästä keksittyjä juttuja vaihteiston laukeemisesta. Raitilla kuulee milloin mitäkin jutua "kui sää uskalsit tomaatin ostaa?" "Tulee tosi kalliiks huh huh vielä" Perustuen mihin? "Kuulin yhestä kaverista jonka kaimalta oli menny olisko just tollasest ku sul"-tyyliin.

Viime viikolla juttelin erään tomaatti korjaajan kanssa joka on rakentanut näitä Zf:n laatikoita ja nyttemmin omistaa automaattivaihteistojen huolto ja korjaus liikkeen. Mitään muuta pahaa ei herra sanonut tästä Zf:n laatikosta kuin että on ainoastaan Zf:n markkinointi kikka väittää että heidän oma laatikko öljynsä on ainoa sopiva. Dexron III ajaa kuulemma saman asian. Tämäkin on vain fakta.
            Last edited by BMW; 21-04-2005, 11:31. Reason: typot
            P
            R
            N
            D

Comment

• osilpi
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2003
              • 486
              • Espoo

Originally posted by Leka
              Jos se on messinkiä sitä ei voi hitsata, kokeile tarttuko magneetti jollet muuten tiedä. Mulla on laatikon lämpöanturi tuossa amerikanmöhkössä laatikolta tulevassa letkussa t-littimellä johon on laitettu muutama jatkonippa peräkkäin anturia varten ja porattu reikää vähän isommaksi että anturi mahtuu paikoilleen. Älä vaan lyhennä sitä anturia, se ei näytä oikein enää sen jälkeen, näin ainakin sanottiin niissä ohjeissa jotka tulivat tuon mun laatikon öljylämpömittarin mukana.
              No nyt eräs veikkasi materiaalin olevan ihan valurautaa... tosin keltapassivoitua sellaista. Mulla on siis näitä välikappaleita 2, joista toinen kiinni autossa (ilman anturin paikkaa). Kait se jonkun näköisten välikappaleiden avulla on viritettävä se anturi. Tai sitten jos ostais toisen laatikon öljypohjan ja siihen reikä + hitsaamalla tukeva mutteri kiinni.

Olisko toi anturi nyt parempi olla missä kohdassa, ts ennen jäähdytintä vai? Vaikuttais paremmalle siinä, koska silloinhan se mittais laatikolta tulevan öljyn lämpötilaa. Mittarin asteikko on 150C asti.
              Kun en edes tiedä, kumpaan suuntaan tossa se öljy kulkee.

Vielä olis pari viikkoa aikaa rempata, joten hyviä ideoita otetaan vastaan ;-)
              E34 525i 12v 1990
              Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

ex-BMW:t
              E28 520iA 1983
              E28 520iA 1985

Comment

• rjkl
                Bimmer Rookie
                • Dec 2004
                • 104

Mulla on ollu kolmessa autossa automaatti. Kaikki ne oli laatikkopajalla remontissa. Samalla niitä myös vahvistettiin. Sitä mieltä olen että yleensä väärällä käytöllä ja huonolla huollolla ne pilataan

Comment

• BMW
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 3828
                  • California

Originally posted by rjkl
                  Mulla on ollu kolmessa autossa automaatti. Kaikki ne oli laatikkopajalla remontissa. Samalla niitä myös vahvistettiin. Sitä mieltä olen että yleensä väärällä käytöllä ja huonolla huollolla ne pilataan
                  Itse luulen kanssa vähän samaa... Miks täytyy ihmetellä kovaan äänen kun tomaatti laukee kun joka valoista lähdetään kaasu ja jarru pohjassa kuin skootterilla ajaisi! Kyllä kaikkea muutakin tehdään kuten ominpäin hätäisiä tomaatin avaamisia jotka on to-del-la herkkiä pölylle ja lialle avaamisesta. Lisäksi öljyn määrällä on suuri vaikutus tomaatin toimivuuteen.

Kaiken saa rikki kun oikein yrittää, eikö
                  P
                  R
                  N
                  D

Comment

• osilpi
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 486
                    • Espoo

Ja öljymäärään liittyen... Paljonkas on zf3hp22-laatikon virallinen öljytilavuus? Muistelen korjauskirjassa lukevan 2,4 litraa, mutta nyt sinne on hulahtanut jo yli 4L eikä tikku edes kastu. Prkl. Ja: öljyä EI vuoda mistään eikä sitä ole myöskään jäähdytinnesteen seassa.
                    Laatikko pelaa kyllä ihan ok, kun olen sitä mittausta varten lämmitellyt. Ehkä vaihtaa vähän hitaasti.

Voiko ne uudet letkut kasvattaa sitä tilavuutta todella noin paljon? Vai eikö tuohon 2,4 litraan ole laskettu öljynjäähdytintä ollenkaan mukaan? Ei viitti ajella, ennen kuin saa jotain tolkkua tuohon. Vielä olis pari litran purkkia jäljellä. Kai ne on tonne kaadettava, jos ei tikku rupea kastumaan? Tikku menee sisään aivan normaalisti, joten tuskin se tukossakaan on.
                    Mitäs helevettiä on vikana?

Tarkistustapa mulla:
                    -laatikko lämpimäksi
                    -1min pakilla, d:lla ja vapaalla
                    -mittaus

Lue myös ed kymysykset mitta-anturista. Takkar.
                    E34 525i 12v 1990
                    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

ex-BMW:t
                    E28 520iA 1983
                    E28 520iA 1985

Comment

• nootti84
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2002
                      • 618
                      • Kajaani

Kokemuksella ja kädet paskassa voin tunnustaa että ainakin e36 325ia ajaminen on tasan huoletonta siihen asti kun vaihteisto leviää n.200 000km (poikkeuksiakin varmana on) kohdalla, sen jälkeen saat vaihtaa kaikki osat vaihteiston kuorien sisälle (kokemusta on) joka ei tule halvaksi. toinen vaihtoehto tietenkin on maksaa e36 hinta merkkihuoltoon että saa laatikon edes rauhalliseen ajoon toimimaan! laitan itse vaihdelaatikon korjauksesta jonkunlaisen jutun projektit osioon keväämmällä jos jaksan ja kun laatikko on virallisesti saatu kokonaan kuntoon!!
                      Last edited by nootti84; 21-04-2005, 20:55.
                      "Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi."

http://www.onnelanmatkailu.fi/ Rallia, elämyksiä ja illanviettoa ryhmille, firmoille jne...

Comment

• BMW
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 3828
                        • California

Ikävä kuulla. Toivottavasti saat sen kohtuu hinnalla toimimaan taas.

Katsotaan millä tavalla mun vaihteisto toimii jatkossa- luottavaisin mielin olen. Ensimmäistä kertaa kuulen 325IA omistavalta negatiivista sanottavaa tomaatista.

En rääkkää tomaattia turhilla jarru tempuilla ja vaihteisto sai perus huollon merkkiliikkeessä äskettäin minkä mainitsinkin (tiiviste, suodatin ja öljyt). Pistä tosiaan rojektin etenemisestä infoa
                        P
                        R
                        N
                        D

Comment

• Leka
                          BTCF Member
                          • Sep 2003
                          • 7701
                          • Vilppula

Olisko toi anturi nyt parempi olla missä kohdassa, ts ennen jäähdytintä vai? Vaikuttais paremmalle siinä, koska silloinhan se mittais laatikolta tulevan öljyn lämpötilaa.
                          Mulla se on ennen öljynjäähdytintä, mutta laita anturi laatikon öljypohjaan jos vaan saat sen sinne.
                          sigpic

BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71

Comment

• hopeanuoli
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 211
                            • Helsinki

Originally posted by nootti84
                            Kokemuksella ja kädet paskassa voin tunnustaa että ainakin e36 325ia ajaminen on tasan huoletonta siihen asti kun vaihteisto leviää n.200 000km (poikkeuksiakin varmana on) kohdalla, sen jälkeen saat vaihtaa kaikki osat vaihteiston kuorien sisälle (kokemusta on) joka ei tule halvaksi. toinen vaihtoehto tietenkin on maksaa e36 hinta merkkihuoltoon että saa laatikon edes rauhalliseen ajoon toimimaan! laitan itse vaihdelaatikon korjauksesta jonkunlaisen jutun projektit osioon keväämmällä jos jaksan ja kun laatikko on virallisesti saatu kokonaan kuntoon!!
                            Mikähän tuon laatikon historia mahtaa olla, onko mm. vaihdettu öljyjä asiallisesti? Itsekin epäilen kyllä että suurin osa näistä "ennenaikaisista" ZF5HP18-laukeamisista saa alkunsa huolimattomista öljynvaihdoista, tuo öljynvaihto-operaatio kun on sen verran kimurantti että sen voi sählätä helpostikin - eikä paljon tarvi mennä pieleen niin laatikko ei tykkää...
                            e90 330d -05

Comment

• Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19180
                              • -

Originally posted by M-Technic
                              Elähän puhu potaskaa. Veikkaisin ettet ole koskaan edes ajanut saati omistanut mainitsemiasi autoja. Mulla nimenomaan on 325IA ja loistavasti toiminut. Kilometrejä 235 tkm. Ainut ongelma ollut vaihteensiirto vivussa herkkyys, jonka seurauksena hätäisen huono D:lle laittaminen kytkee Safety Moden päälle ja viitos vaihde ei toimi.
                              Kyllä noita romuja on tullut nähtyä ihan tarpeeksi. Saksasta olen parisataa autoa toimittanut tai ollut apuna toimittamassa Suomeen ja valitettavasti noita automaattimallejakin on ollut mukana. Ja välillä kuulostaa että harvemmassa on ne yksilöt joissa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia kuin ne joiden kanssa on ollut murheita.

Onnea vaan valitsemallasi tiellä ja toivon sinulle monta huoletonta kilometriä automaattivaihteisen E36:si kanssa.. Mutta eiköhän lähin automaattivaihteistohuolto tule sinullekin pian tutuksi..

En viitsi edes alkaa tekemään listaa kuinka monessa autossa on ollut automaattilaatikon kanssa huolia. Taatusti auton edellisten omistajien ajotapa ja mielenkiinto auton huoltamista kohtaan vaikuttavat automaattilaatikon kestävyyteen ja toimintaan tulevaisuudessa. Mutta jos ostat 10 - 15 vuotta vanhan auton, mistä voit tietää kuinka autolla on ajettu edelliset 150-250tkm? Et mistään! Ei omistajien syntymäajan ja nimien perusteella vielä paljoa päätellä siitä missä kunnossa laatikko on. Automaattivaihteistot kun on vielä siitä mukavia että siinä vaiheessa kun oireet ilmenee korjaaminen on usein myöhäistä!!

En tarkoittanut sitä että jokainen E36 ja E34 automaattivaihteisto hajoaa automaattisesti 200tkm kohdalla mutta fakta on että kyseisissä automaattivaihteistoissa on ollut TODELLA PALJON ongelmia ja tulee olemaan myös tulevaisuudessa. Esimerkiksi E34 540iA:n automaattivaihteiston hajoaminen ennemmin tai myöhemmin on valitettavasti erittäin todennäköistä väittävät "asiantuntijat" mitä tahansa. Eikä isommissakaan malleissa ongelmitta selvitä. Katsoppa satutko löytämään netistä yhtään 750iA mallia josta on pakki hukassa..

Minulla ei ole mitään muuta vastaan BMW:n automaatteja kuin se että ne paskat eivät valitettavasti kestä. En tiedä onko vika laatikoissa, kuskeissa, huoltomiehissä, maapallon magneettikentissä vai kuun asennossa. Aivan sama mutta sellaisia ongelmapesäkkeitä ne ovat että en suosittelisi pahimmalle vihamiehellenikään sellaista. Poislukien EHKÄ tiettyjen mallien vaihteistot.
                              Last edited by Juhis; 24-04-2005, 23:19.
                              All good things come to those who wait.

Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

Sound Factory Bar & Nightclub

Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

Comment

• BMW
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2004
                                • 3828
                                • California

Kyllä noita romuja on tullut nähtyä ihan tarpeeksi. Saksasta olen parisataa autoa toimittanut tai ollut apuna toimittamassa Suomeen ja valitettavasti noita automaattimallejakin on ollut mukana. Ja välillä kuulostaa että harvemmassa on ne yksilöt joissa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia kuin ne joiden kanssa on ollut murheita.

Onnea vaan valitsemallasi tiellä ja toivon sinulle monta huoletonta kilometriä automaattivaihteisen E36:si kanssa.. Mutta eiköhän lähin automaattivaihteistohuolto tule sinullekin pian tutuksi..
                                En mene sanomaan että ei varmana tule ongelmia tämän kanssa jne. koska koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. Kaikki on mahdollista.

Jaa-a tuskin toivot mulle huolettomia kilometrejä- paremminkin taidat vaan toivoa ja odottaa että meikäläinen saa vikoja tuohon niin pääsisit aukomaan.

Edelleen 325IA ja 320IA E36 kuskit vain kiittäneet tätä laatikkoa ja en ole vielä yhdestäkään leviämisestä kuullut.

Älä turhaan pidä tuosta kovaa ääntä kun edelleenkään et ole omistanut ensimmäistäkään. Ihan turhaan niität huonoa mainetta tomaateille ikäänkuin Suomessa niillä ei ennestään olisi maanpetturuuden maine. Täällähän ei ole koskaan näitä automaatteja myyty saati suosittu kuten monissa muissa maissa esim. Jenkeissä. Tekniikan Maailmassa usempaan otteeseen tätä yhtälöä puitu että ihan turhaa lätinää on että tomaatit olisi manuaali askeja heikompia.

Muttakun nyt välttämättä haluat vittuilla kuinka paska tämä on (tottakai koska esim. minä omistan sellaisen) niin anna mennä. Jos se sopii kuvioihisi- ole fiksu ja jatka ihmeessä. Ei mulla oo mitään kiinnostusta väitellä tällaisesta sun kanssa kun ammattilaistenkin kanssa puhuttu ko. laatikosta (positiivisessa mielessä) mutta ärsyttää tuollainen turha haukkuminen ja mallin mustamaalaaminen.
                                P
                                R
                                N
                                D

Comment

Working...
                                X