Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lämpöongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    Lämpöongelmia

    Alkanut pikku pulma vaivaamaan...M52B25

    Kone kun lämpenee niin välillä (ei joka kerta) lämmöt nousee siihen vähän punarajan alle. Eli ei keitä mutta siinä rajoilla. Silloin kun lämmöt korkealla sisään tulee pelkkää kylmää ilmaa, kun lämmöt normaalit niin myös sisälle tulee lämmintä.

    Kun lämmöt korkealla visko on löysä eli sen voi pysäyttää kädellä lyömällä surutta sormet väliin...eli ei mitään vastusta. Kun nostaa kierrokset about 2500rpm kohdille noin 10-15 sek niin lämmöt putoaa normaaliin...ajaessa sama jos ajaa hiljaista vauhtia matalilla kierroksilla niin lämmöt koholla mutta heti kun pudottaa pienemmän vaihteen niin lämmöt laskee...

    Eli missä vika..vesipumppu joka ei jaksa pyörittää vettä koneessa tyhjäkäynnillä/matalilla kierroksilla (eli se "potkuri" irti akselista) vai pelkkä visko joka on noin puolitoistavuotta vanha.
    Vai olisiko vika jossain ihan muualla...termari jumissa, vesiventtiili jumissa tms. Kukaan törmänyt vastaavaan.
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

  • waudeville
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 2089
    • Nokia

    #2
    myös syyläri voi olla tukossa
    e34 540ia -94 Batmobile
    candy-king

    ex: e32 735i -89
    e34 525i -89

    Comment

    • Bouma
      Bimmer Enthusiast
      • May 2007
      • 3108
      • Tampere

      #3
      Itse en usko vesipumppuun tai termariin. Muutama kk sitten kaverin m52b28 alkoi nostaa lämpöjä ihan keittopisteeseen ja silloin vaihdettiin vesipumppu joka oli paskana, irronnut potkuri akselistaan. Termari vika harvoin nostaa lämpöjä, yleensä esiintyy vikana kun lämmöt ei nouse.
      MB CLS-12 350CGI AMG

      MYSTINEN.FI

      Comment

      • illu^^
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 1703
        • Kajaani

        #4
        Kiertovesi pumppu? Yhdessä e39 528i:ssa oli juurikin noin että kierroksia nostamalla sai lämmöt tippumaan ,kiertovesi pumpun vaihdolla korjaantui.

        Comment

        • BME316
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2007
          • 446

          #5
          Onkos näissä M52 koneissa myös muovisiipinen vesipumppu? Itse voisin hyvinkin epäillä tuota vesipumppua ja sitten metallisiipistä vaan tilalle. Eikös se kiertovesipumppu kierrätä nestettä vain sisätilanlämmittimen kennolle, eikä silloin pitäisi vaikuttaa millään tavalla koneen lämpötiloihin. Vai olisikohan järjestelmässä ilmaa?

          Comment

          • Yltti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 2792
            • Kuopio suamen texas

            #6
            Ääni vesipumpulle....
            1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
            F10 525d Xdrive comfort sitte
            Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
            www.rotator.fi

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              Originally posted by Robi View Post
              Alkanut pikku pulma vaivaamaan...M52B25

              Kone kun lämpenee niin välillä (ei joka kerta) lämmöt nousee siihen vähän punarajan alle. Eli ei keitä mutta siinä rajoilla. Silloin kun lämmöt korkealla sisään tulee pelkkää kylmää ilmaa, kun lämmöt normaalit niin myös sisälle tulee lämmintä.

              Kun lämmöt korkealla visko on löysä eli sen voi pysäyttää kädellä lyömällä surutta sormet väliin...eli ei mitään vastusta. Kun nostaa kierrokset about 2500rpm kohdille noin 10-15 sek niin lämmöt putoaa normaaliin...ajaessa sama jos ajaa hiljaista vauhtia matalilla kierroksilla niin lämmöt koholla mutta heti kun pudottaa pienemmän vaihteen niin lämmöt laskee...

              Eli missä vika..vesipumppu joka ei jaksa pyörittää vettä koneessa tyhjäkäynnillä/matalilla kierroksilla (eli se "potkuri" irti akselista) vai pelkkä visko joka on noin puolitoistavuotta vanha.
              Vai olisiko vika jossain ihan muualla...termari jumissa, vesiventtiili jumissa tms. Kukaan törmänyt vastaavaan.

              Vesipumppu tai ilmaa järjestelmässä.

              Näillä keleillä toimii hyvin ilman flektiäkin

              Comment

              • Driver22
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 2098
                • *

                #8
                Originally posted by Robi View Post
                Alkanut pikku pulma vaivaamaan...M52B25

                Kone kun lämpenee niin välillä (ei joka kerta) lämmöt nousee siihen vähän punarajan alle. Eli ei keitä mutta siinä rajoilla. Silloin kun lämmöt korkealla sisään tulee pelkkää kylmää ilmaa, kun lämmöt normaalit niin myös sisälle tulee lämmintä.

                Kun lämmöt korkealla visko on löysä eli sen voi pysäyttää kädellä lyömällä surutta sormet väliin...eli ei mitään vastusta. Kun nostaa kierrokset about 2500rpm kohdille noin 10-15 sek niin lämmöt putoaa normaaliin...ajaessa sama jos ajaa hiljaista vauhtia matalilla kierroksilla niin lämmöt koholla mutta heti kun pudottaa pienemmän vaihteen niin lämmöt laskee...

                Eli missä vika..vesipumppu joka ei jaksa pyörittää vettä koneessa tyhjäkäynnillä/matalilla kierroksilla (eli se "potkuri" irti akselista) vai pelkkä visko joka on noin puolitoistavuotta vanha.
                Vai olisiko vika jossain ihan muualla...termari jumissa, vesiventtiili jumissa tms. Kukaan törmänyt vastaavaan.
                Katoaako nesteet? Ettei olisi syyläri halki paisarin alapäästä, tyyppivika näissä.

                Mutta jos nesteet pysyy sisällä, vaihda vesipumppu + termostaatti. Ja muista myös vaihtaa tuo kuvan tiiviste no. 6: Klik

                Vanhaan e39:n joku ed. omistaja oli vaihtanut termarin, mutta tuo ko. tiiviste oli jätetty vaihtamatta ja laitettu jotain tiivistemassaa väliin. Kaksi vuotta meni ennen kuin tuo vuotokohta löytyi...
                Last edited by Driver22; 20-10-2008, 11:51.
                F31 330D Xdrive M-Sport

                Comment

                • Matula
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 1706

                  #9
                  Jos vedet pysyy sisällä niin aloittaisin viskosta, en jaksa uskoa, että vesipumppu jonka siipipyörä on irti toimisi noinkaan hyvin. Oma viskoni pääsi kaatopaikalle juuri samojen oireiden saattelemana kuin mitä Robilla nyt on. Flekti oli minullakin aivan löysä vaikka lämmöt huiteli 100 asteen paremmalla puolella, uusi visko tilalle ja lämmöt pysyy aisoissa.

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Originally posted by Matula View Post
                    Jos vedet pysyy sisällä niin aloittaisin viskosta, en jaksa uskoa, että vesipumppu jonka siipipyörä on irti toimisi noinkaan hyvin. Oma viskoni pääsi kaatopaikalle juuri samojen oireiden saattelemana kuin mitä Robilla nyt on. Flekti oli minullakin aivan löysä vaikka lämmöt huiteli 100 asteen paremmalla puolella, uusi visko tilalle ja lämmöt pysyy aisoissa.
                    Sitten on jossain vikaa.

                    Mulla on uusi jäähdytin, vesipumppu ja termari. Visko on ihan löysä eikä ota kiinni lainkaan. Ei mitään lämpö ongelmia.

                    Foorumilta löytyy topiceja joissa juttua viskon poistosta, ei aiheuta lämpö ongelmia jos muuten toimii.

                    Rupeaahan se ilmastoinnin fleksi tuulettamaan jos liikaa kuumenee

                    Comment

                    • Bouma
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2007
                      • 3108
                      • Tampere

                      #11
                      Jos vesipumppu on rikki niin ei varmasti heittele lämpöjä vaan keittää kyllä heti. Muovisiipinen on näissä M52 tehtaalta lähtiessä.
                      MB CLS-12 350CGI AMG

                      MYSTINEN.FI

                      Comment

                      • Risto113
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 1204
                        • GrassLake

                        #12
                        omassa e39:ssä kuvatunlaisia oireita, termostaatti jumissa vain osittain auki. Lämmöt heitteli, ja tyhjäkäynnillä/ hitaassa ajossa nousi nopeasti lämmöt...
                        Termari ei ole kallis vaihtaa, ja jos se on vanha ei se iskussa ole kuitenkaan. Kuten aiemmin todettu, muuten ehjä auto ei juuri viskoa kaipaa näillä keleillä.

                        Comment

                        • Matula
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2007
                          • 1706

                          #13
                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Sitten on jossain vikaa.
                          Niin oli, uudella viskolla sekin korjaantui. Vai onko tuo flekti autossa ihan muuten vaan ilman mitään tarkoitusta?

                          Comment

                          • jumbo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 6603
                            • Lappeenranta

                            #14
                            porukolla oli samaa vikaa 523:ssa, vaihdoin vesipumpun ja ilmasin kunnolla niin nyt on toiminut... vanha pumppukin oli kyllä ehjä
                            M550d

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #15
                              Originally posted by Matula View Post
                              Vai onko tuo flekti autossa ihan muuten vaan ilman mitään tarkoitusta?
                              Aika pitkälti pelkkä koriste

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎