Announcement

Collapse
No announcement yet.

epätasaisen maalipinnan hionta ennen lakkaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tero_v
    BTCF Member
    • Sep 2006
    • 970
    • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

    epätasaisen maalipinnan hionta ennen lakkaa?

    kokeilin tuota vesiväriä ekan kerran pimeässä ja pölyisessä normi tallissa. tein pohjat viimeisen päälle, ja kunnon putsaus ennen maalausta. levitin maalin ja ihmettelin ku jäi appelsiiniksi vaikka kuinka paksusti vetää maalia. tallissa oli +21 astetta ja painetta 3,5-4bar joka on osoittautunut tuolle ruiskulle hyväksi. soitin jo hädissään tutulle maalarille joka neuvo vain odottamaan, että väri kuivuu.

    no nyt 2h jälkeenpäin pinta on jo 70% alueelta kuiva ja siloittunutkin ihmeen hyvin, mutta silti en kehtaa siihen lakkaa suoraan vetää.

    eli millä tuon voisi hioa ennen lakkaa, ettei massa mene puhki ja ettei hionta jäljet näy lakan alta 1000 vesipaperillako?

    niin ja pelkän takaluukun maalasin en koko autoa. älkää huolestuko
    Last edited by tero_v; 25-03-2009, 18:08.
    E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
    650hp/850nm 1.8bar
    1/4m 11.48s/208km/h
    100-150km/h 2.01s
    100-200km/h 6.99s


    EX jatkeet:
    e39 528 M-Sport -99
    e36 318is "M-sport" -92
  • dumppi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 4351
    • sotkamo

    #2
    Originally posted by tero_v View Post
    kokeilin tuota vesiväriä ekan kerran pimeässä ja pölyisessä normi tallissa. tein pohjat viimeisen päälle, ja kunnon putsaus ennen maalausta. levitin maalin ja ihmettelin ku jäi appelsiiniksi vaikka kuinka paksusti vetää maalia. tallissa oli +21 astetta ja painetta 3,5-4bar joka on osoittautunut tuolle ruiskulle hyväksi. soitin jo hädissään tutulle maalarille joka neuvo vain odottamaan, että väri kuivuu.

    no nyt 2h jälkeenpäin pinta on jo 70% alueelta kuiva ja siloittunutkin ihmeen hyvin, mutta silti en kehtaa siihen lakkaa suoraan vetää.

    eli millä tuon voisi hioa ennen lakkaa, ettei massa mene puhki. 1000 vesipaperillako?
    eieieieiiiiiii aivan liikaa painetta ja paksustihan sitä ei kuulu vetää... ohensitko väriä?! itellä on paine ainakin siinä1,0-1,5bar MAKSIMISSAAN kun vesiväriä ruiskutan.. sitten kontrollikerroksen vetoon tietty enempi painetta ja kaukaa sumuttaen... minkälaiset ohjeet sait maalin ruiskutukseen?!!? oikea ohje on: kaksi "täyttä" (HUOM: täysi kerros ei tarkoita että lasketaan pinta aivan märäksi, muuten pinta jää varmasti kuvailemasi laiseksi rumaksi appelsiinimaiseksi) kerrosta ja paineella ohut harso kaukaa ruiskutettuna ja joka kerroksen välissä väri pitää olla täysin haihtunu... sitten lakka.. nyt veikkaan ettäjoudut hiomaan sen ja vetämään uuden maalin päälle:think lakkaukseen käytetään sittten jo kovempaa painetta esim. 2.0-3.0bar
    Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
    e36 325i coupé R.I.P
    e30 316 2d
    e36 318is coupé
    e36 323i 4d ac schnitzer replica


    Käyttis: e39 523i 4d
    Originally posted by rizzo
    Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
    |Sotkamo Connection|

    Comment

    • tero_v
      BTCF Member
      • Sep 2006
      • 970
      • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

      #3
      maalari neuvo vetämään tartunta harson antaa mattaantua ja sit 100% kerros antaa kuivua sit nopea veto ja antaa mattaantua ja lakkaa niskaan. maali oli valmiiksi ohennettua.

      ikään aikaisemin maalatut pinnat ei ole menny näin poskelleen, mut ne ei olekkaan ollu näitä vesivärejä. eikö tuota voi millään koittaa hioa ja jos menee puhki niin vien sit ammattilaiselle.

      ei ole oma luukku, muuten vetäisin niin monesti, että onnistuu, ku eihän sitä muuten opi, mutta ei viitsi kaverilta laskuttaa omia harjoituksia.
      E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
      650hp/850nm 1.8bar
      1/4m 11.48s/208km/h
      100-150km/h 2.01s
      100-200km/h 6.99s


      EX jatkeet:
      e39 528 M-Sport -99
      e36 318is "M-sport" -92

      Comment

      • dumppi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 4351
        • sotkamo

        #4
        Originally posted by tero_v View Post
        maalari neuvo vetämään tartunta harson antaa mattaantua ja sit 100% kerros antaa kuivua sit nopea veto ja antaa mattaantua ja lakkaa niskaan. maali oli valmiiksi ohennettua.

        ikään aikaisemin maalatut pinnat ei ole menny näin poskelleen, mut ne ei olekkaan ollu näitä vesivärejä. eikö tuota voi millään koittaa hioa ja jos menee puhki niin vien sit ammattilaiselle.

        ei ole oma luukku, muuten vetäisin niin monesti, että onnistuu, ku eihän sitä muuten opi, mutta ei viitsi kaverilta laskuttaa omia harjoituksia.
        niin no sinuna olisin sit kaverille sanonut että vedän vesiväreillä ekaa kertaa ja en takaa että onnistuu itselläkin meni harjotellessa kyllä aikansa ja se oikeaoppinen tapahan kyllä menee täysi kerros-haihdutus-täysi kerros-haihdutus-ja viimesenä se harso eli kontrolli.. ainaki ppg:n värien kohdalla teknisten ohjeiden mukaan.. onko kyseessä metalliväri?! jos EI ni sittenhän tuota hiomista voi yrittää sen jälkeen kun on TÄYSIN kuiva enkä kyllä takaa että onnistuu sillonkaan tulee nimittäin helposti syviäkin naarmuja ja rullaantuu helposti.. METALLI/HELMÄISVÄRI jos on niin sanoisin että tekemätön paikka... en usko että saat hyvää pintaa hiomalla jos oot laskenu väriä liikaa koska metalli/helmiäiskiteet ei ole "asettunut" oikein ja lopullinen pinta tulee todennäköisesti olemaan kamalan näköinen...


        EDITTIÄ: jos se väri kuitenkin on nyt kuivuessaan tasoittunut (kuten vesivärit yllättävän hyvin tasookin) eikä appelsiinipintaa enää tunnu kun kokeilet kädellä KUIVAA pintaa (älä koske siihe jos vielä näyttää vähänkin märältä) niin sitten voisit kokeilla vielä heittää vaikka yhden kerroksen vielä (ei liian märäksi) ja sitten sen harson (kaukaa ja vähän kovemmalla paineella) tai sitten pelkän sen harson niin saattaa olla että saat vielä pelastettua sen pinnan. jos siis väriä on vielä jäljellä......
        Last edited by dumppi; 25-03-2009, 21:42.
        Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
        e36 325i coupé R.I.P
        e30 316 2d
        e36 318is coupé
        e36 323i 4d ac schnitzer replica


        Käyttis: e39 523i 4d
        Originally posted by rizzo
        Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
        |Sotkamo Connection|

        Comment

        • tero_v
          BTCF Member
          • Sep 2006
          • 970
          • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

          #5
          maalari joka neuvo on maalannut satoja autoja ja pinnat on monesti sileämpiä, ku tehtaan jäljiltä.

          kyllä kaveri tietää etten ole maalannu vesiväreillä, ku sanoin sille. mutta taidan hioa pinnan sileäksi ja viedä maalarille pinnan vetoon ja lakkaukseen. kyseessä on metalli/helmiäis väri.

          pohjien teko on jo hallussa, ku on tullu muutamaan kulkineeseen tehtyä, mutta taidan pinnan veto harjoitukset siirtää, ku saan oman tallin valmiiksi, niin sit on ainakin valopuoli kunnossa, ku ei tuolla porukoitten hallissa oikein ole. kerrankin sai roskattoman pinnan tuolla hallissa, niin sit kävi näin... no ei muuta ku harjoittelemaan.
          Last edited by tero_v; 25-03-2009, 22:51.
          E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
          650hp/850nm 1.8bar
          1/4m 11.48s/208km/h
          100-150km/h 2.01s
          100-200km/h 6.99s


          EX jatkeet:
          e39 528 M-Sport -99
          e36 318is "M-sport" -92

          Comment

          • dumppi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 4351
            • sotkamo

            #6
            Originally posted by tero_v View Post
            maalari joka neuvo on maalannut satoja autoja ja pinnat on monesti sileämpiä, ku tehtaan jäljiltä.

            kyllä kaveri tietää etten ole maalannu vesiväreillä, ku sanoin sille. mutta taidan hioa pinnan sileäksi ja viedä maalarille pinnan vetoon ja lakkaukseen. kyseessä on metalli/helmiäis väri.

            pohjien teko on jo hallussa, ku on tullu muutamaan kulkineeseen tehtyä, mutta taidan pinnan veto harjoitukset siirtää, ku saan oman tallin valmiiksi, niin sit on ainakin valopuoli kunnossa, ku ei tuolla porukoitten hallissa oikein ole. kerrankin sai roskattoman pinnan tuolla hallissa, niin sit kävi näin... no ei muuta ku harjoittelemaan.
            nojoo mutta tuohan olikin ohje vaan ppg:n maaleille ja niin meillä ainaki kaikki maalarit maalaa ja onnistuu.. vaikeaa se on kaikille aluksi ja harjoitusta vaativaa hommaa... kyllä se siitä
            Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
            e36 325i coupé R.I.P
            e30 316 2d
            e36 318is coupé
            e36 323i 4d ac schnitzer replica


            Käyttis: e39 523i 4d
            Originally posted by rizzo
            Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
            |Sotkamo Connection|

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by tero_v View Post
              kyseessä on metalli/helmiäis väri.
              Tämä kun olisi tiedetty heti, niin olisi tiedetty että tällöin ei tietenkään voi hioa lakattavaa massapintaa, vaan uusiksi menee pienenkin hionnan jälkeen.

              Comment

              • dumppi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 4351
                • sotkamo

                #8
                Originally posted by Hemi View Post
                Tämä kun olisi tiedetty heti, niin olisi tiedetty että tällöin ei tietenkään voi hioa lakattavaa massapintaa, vaan uusiksi menee pienenkin hionnan jälkeen.
                no niinkin oon ite ja muutkin maalarit täällä tehny että jos vaikka ruiskusta on jostain syystä joku värimälli/roska lentäny väriä (metalliväri tai normi) vedettäessä pintaan nii oon vaan oottanu että kuivaa kunnolla ja hionu varovasti p1000 kuiviltaan ja pölyliinalla pyyhkässy ja ei muutaku ohuina kerroksina sumutellu väriä päälle siihen kohtaan ja lopuksi kontrollikerros vielä yli ja lakka niin sillon onnistuu. mutta en lähtis kyllä koko luukkua hiomaan minäkään:think
                Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                e36 325i coupé R.I.P
                e30 316 2d
                e36 318is coupé
                e36 323i 4d ac schnitzer replica


                Käyttis: e39 523i 4d
                Originally posted by rizzo
                Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                |Sotkamo Connection|

                Comment

                • makkis
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 5152
                  • Kouvola, Savisto

                  #9
                  Eihän nyt värimassaan saa koskea, varsinkaan kun vesiväri on kyseessä.
                  Eikös vesiväri ole jo liian kuivaa, silloin kun se on 100% KUIVAA?? Vesiväreissähän lakka on parasta vetää samantien kun se on mattaa ja sellasta hitusen tahmeaa.

                  Omasta mielestä vesiväri jää enemmän aplariks kuin vanhanajan värit, ja varsinkin märkänä vesiväri on todella aplaria, mutta tasoittuu kuivuessaan. Ja tosiaan vesivärejä vetää helposti liikaa.

                  Jos kosket siihen värimassaan ni takaan että näkyy lakan alta aivan varmasti, helpompi tapa taitaa olla vetää pari kerrosta lakkaa ja sit hiot ja myllytät sen lakan tasaiseksi
                  Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                  Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                  Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                  Comment

                  • makkis
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 5152
                    • Kouvola, Savisto

                    #10
                    Originally posted by dumppi View Post
                    no niinkin oon ite ja muutkin maalarit täällä tehny että jos vaikka ruiskusta on jostain syystä joku värimälli/roska lentäny väriä (metalliväri tai normi) vedettäessä pintaan nii oon vaan oottanu että kuivaa kunnolla ja hionu varovasti p1000 kuiviltaan ja pölyliinalla pyyhkässy ja ei muutaku ohuina kerroksina sumutellu väriä päälle siihen kohtaan ja lopuksi kontrollikerros vielä yli ja lakka niin sillon onnistuu. mutta en lähtis kyllä koko luukkua hiomaan minäkään:think
                    Toi nyt voi jotenkin toimia, jos kerta vetäsee pienen läntin massaa perään päälle, mutta paskassa tapauksessa siihen jää vielä läntti mikä näkyy lopputuloksessa.
                    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                    Comment

                    • dumppi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 4351
                      • sotkamo

                      #11
                      Originally posted by makkis View Post
                      mutta paskassa tapauksessa siihen jää vielä läntti mikä näkyy lopputuloksessa.
                      nojoo on niistä osa jäänytkin näkymään ja joutunu uusimaan mutta on myös monesti saanut pelastettua muuten hyvän maalauksen...

                      EDIT: eikä tuota kikkaa monestikaan uskalla kokeilla isompiin osiin.. ovi esim. on aika maksimikokonen osa mihin uskaltaa mennä kajoamaan..
                      Last edited by dumppi; 26-03-2009, 18:22.
                      Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                      e36 325i coupé R.I.P
                      e30 316 2d
                      e36 318is coupé
                      e36 323i 4d ac schnitzer replica


                      Käyttis: e39 523i 4d
                      Originally posted by rizzo
                      Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                      |Sotkamo Connection|

                      Comment

                      • MarttiKK
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 1638

                        #12
                        MIkäs tämä kontrollivärihomma on?

                        Comment

                        • dumppi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 4351
                          • sotkamo

                          #13
                          Originally posted by MarttiKK View Post
                          MIkäs tämä kontrollivärihomma on?
                          ainakin ppg:n ja DuPontin vesivärejä käytettäessä suositellaan heittämään lopuksi pintaan ohut "kontrollikerros" (=kovalla paineella kaukaa ruiskuttaen ohut sumu) värin pilveilyn estämiseksi tarkoitettu siis lähinnä metalliväreihin varsinkin vaaleisiin sävyihin.. itse olen laittanut kaikkiin kyllä mutta silti meinaa välillä tulla pilvinen pinta metalliväreihin
                          Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                          e36 325i coupé R.I.P
                          e30 316 2d
                          e36 318is coupé
                          e36 323i 4d ac schnitzer replica


                          Käyttis: e39 523i 4d
                          Originally posted by rizzo
                          Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                          |Sotkamo Connection|

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by dumppi View Post
                            no niinkin oon ite ja muutkin maalarit täällä tehny että jos vaikka ruiskusta on jostain syystä joku värimälli/roska lentäny väriä (metalliväri tai normi) vedettäessä pintaan nii oon vaan oottanu että kuivaa kunnolla ja hionu varovasti p1000 kuiviltaan ja pölyliinalla pyyhkässy ja ei muutaku ohuina kerroksina sumutellu väriä päälle siihen kohtaan ja lopuksi kontrollikerros vielä yli ja lakka niin sillon onnistuu. mutta en lähtis kyllä koko luukkua hiomaan minäkään:think
                            Siis toki se hionta onnistuu jossain määrin paikallisesti, kunhan KOKO alueelle kuitenkin vedetään uusi kerros massaa. Nyt vain on niin että hieman riippuen väristä ja sen kuultavuudesta, käy helposti niin että tälle ohuemmaksi hiotulle alueelle jää vaaleampi/tummempi alue jonka tietyssä valossa erottaa helpostikkin.
                            Tämä on hieman värikohtaista kuinka herkästi sen sävy ohentuessaan muuttuu, mutta kyllä kaikkien kuultavien helmiäisten/metallien kanssa on tulos pilalla sitten kun se on pilalla.
                            Kysyjälle vielä sen verran että se vesimassa saa jäädäkkin melko runsaastikkin "aplarille", kun pintaan kuitenkin vedetään tasoittuvaa hidasta kirkaslakkaa reilu kerros. Jos tämän jälkeen pinnassa on sanomista, niin tämän lakkapinnan toki voi tasoitushioa ja kiilloittaa/myllyttää vaikka ihan näyttelykuntoon.

                            Comment

                            • 325E
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1227
                              • LAHTI

                              #15
                              Mikä ruisku ja mikä suutin sinulla on...

                              Originally posted by dumppi View Post
                              ainakin ppg:n ja DuPontin vesivärejä käytettäessä suositellaan heittämään lopuksi pintaan ohut "kontrollikerros" (=kovalla paineella kaukaa ruiskuttaen ohut sumu) värin pilveilyn estämiseksi tarkoitettu siis lähinnä metalliväreihin varsinkin vaaleisiin sävyihin.. itse olen laittanut kaikkiin kyllä mutta silti meinaa välillä tulla pilvinen pinta metalliväreihin
                              Onko sinulla ylä vai alakannuruisku (myös kerro merkki) ja mikä suutin 1.7mm vai joku muu...kontrollikerros on kai jotakin in-sait sanastoa..siihen sopisi ns. kevytharsokerros lopuksi vaikka kun olet vetänyt jonkin alan ja sen jälkeen käyt läpi sen kevytharso ruiskutuksen tosiaan sopivan kaukaa katseella seuraten että, pinta menee mataksi niin silloin ollaan alueella tässä toki on eroa vähän mitä maalimerkkiä käyttää...koska ruiskutuseroja tulee esim. henkilöidenvälisistä eroista (maalareista),ruiskutuspaikasta,
                              ilmanvaihdosta,lämpötilasta,ruiskusta,suuttimesta,
                              ruiskutusetäisyydestä,ruiskutuskerroista liian paljon niitä se tummentaa.

                              Helmiäistä ruiskutettaessa se lopullinen helmiäisen veto on ns. harsojen vetämistä jotta helmiäis kide saadaan jäämään pystyyn jottei se kaadu tämä takaa helmiäisen loistamisen ...tämä suoritetaan nimen omaan pienellä paineella ja ruiskutuskertoja esim. 3-5kpl.

                              Helmiäistä vedetäessä on tasaisen pohjan värillä myöskin väliä miten esim. heijastaa helmiäisen läpi ja ensinnäkin pohjan väri pitää olla kauttaaltaan samanvärinen
                              koska se vaikuttaa pinnanhelmiäisen värin tasaiseen näkymään.
                              Last edited by 325E; 26-03-2009, 22:00.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎