Originally posted by zener
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
525tds lastu?
Collapse
X
-
Originally posted by muuris View PostNormiajo on vähän suhteellinen käsite. Lastutettua vakioturbolla olevaa en ajaisi montaa sekuntia kaasupohjassa.
En ole tutkinut tuota konetta, mutta oletetaan että hukkaportti on täysin auki vakiona paineiden ollessa 1,1bar. Lisätään syöttöä ja paineet nousee --> hukkaportti ei siis pysty rajoittamaan painetta --> tilanne on poissa hallinnasta. Se ei virtaa tarpeeksi, eikä ahtimen pakopesäkään. Silloin siellä voi olla sitä pakopainetta jo mukavasti. Kompressoripuoli on varmaan vielä alueella.
Jos ahtopaine nousee 0,1bar mutta pakopaine vaikka 0,4bar, niin meneekö koneen läpi muka enemmän ilmaa kuin vakiona? Paineet on kovemmat, mutta ilmamäärät pienempiä ja lämpökuormat suurempia --> käyhän se öljykattilasta. Imusarjan paine ei tee tehoa, vaan ilmamäärästä ja polttoaineesta saatava teho. Toki huipputeho/-vääntö voi silti olla vakioa suuremmat, mutta koneen rasitukset on nousseet suhteessa tuntuvasti enemmän kuin teho.
Niin se vaan menee, että aina virittäminen maksaa. Kannattaa ostaa valmiiksi tarpeeks tehokas auto, tai jos leikkiin ryhtyy, niin tekee hommat kunnolla. Oppirahoja on maksanut jo yksi jos toinenkin --> tietoa on tarjolla, ei kaikkien tarvitse mennä perse edellä puuhun. Tuon koneen rajat kyllä tiedetään melko hyvin. Jos et usko niin laita edes ahto- ja pakopainemittarit kiinni, niin on sitten faktaa paineiden suhteesta ennen ja jälkeen lastutuksen.
E34, E36 ja E39 tds kannet on kaikki samalla varaosanumerolla..Pieni lisäpotku tähän käyttikseenkin ei olis silti pahitteeksi, mutta on sitten kokonaan toinen juttu onko siinä mitään järkeä ja hölmöilemään en ton koneen kanssa halua alkaa.
Tuossa olis kaverilla Mersun VNT Garretteja tarjolla mutta täytyy malli varmistaa, jos vaikka ois vastaava kuin 530d:n ja kävis tuohon vakio pakosarjaan. Tiedä sit tuleeko noista oikeesti paineohjauksella kunnolla toimivia, kun sen sähköservon heittää mäkeen.
Onko muuten tullut vastaan mitattuja pakopaineita pelkästään lastutetusta 525tds:tä?UZS190 Lexus GS430 - käyttis
MA61 Celica Supra - ikuisuus projekti
Comment
-
-
Mersun VNT:t on yleensä kolmiolaipalla, ja pelkkä painekello ei toimi (nimim kokemusta on). Painekello yhdistettynä kaasuvaijeriin voi toimia jo kohtalaisen hyvinkin. Vaijeri "pyytää" ahtopainetta eli vetää siipiä kiinni, kun painekello pyrkii rajoittamaan pako- ja ahtopainetta. Vivusto tehtävä tietysti niin, että vaikka kaasuvaijeri on pohjassa, niin painekello saa siivet täysin auki (esim vaijerin ja vivuston välissä jousi).
Itse otin (M21:een) Audin 2.5TDI ahtimen, purin (ali)painekellon ja käänsin sisukset toisinpäin. Pelkällä ahtopaineella ohjattuna on joko liikaa ahtoa tasakaasulla tai herääminen ei ole toivottua, vaatii siis vähintään sen vaijerin, mieluiten kunnon sähköohjauksen.
Käyttikset ois tietysti kiva pitää mahd vähän projekteina. Omassakin on konehuoneessa alkuperäistä vielä syyläri, öljyjäähy, paisuntasäiliö ja sulakerasiaLast edited by muuris; 13-07-2009, 21:08.
Comment
-
-
Originally posted by TFV View PostKansi muuttui jossain vaiheessa. Kestää aivan hyvin sen 1.3 baria jonka auton elektroniikkakin vielä ymmärtää. Vanhemmissa ahto 0.9 ja uudemmissa 1.1.
Muuta eroa ei ole paperilla kuin 20nm. vääntöä uudemman hyväksi 260/280
Se että aina tästä keskusteltaessa todetaan et on sama osanumero ei mun mielestä vielä kerro ettei kansi vois olla vaihtunu "parempaan" versioon jossain vaiheessa ja nyt tarjoaa tuota parannettua versiota vanhempiinkin malleihin.
Eli onko esim. E34:n kannen varaosanumero ollut aina tuo sama, vai vaihtunut tähän nykyiseen silloin kun uusi versio kannesta on tullut saataville. Monesti uusien varaosien numerot ei olekaan samoja mitä tehtaalla on asennettu, jos ja kun osiin tehdään muutoksia tehtaalla tai alihankkijalla.UZS190 Lexus GS430 - käyttis
MA61 Celica Supra - ikuisuus projekti
Comment
-
-
Originally posted by Kilpelä View PostOnko tosta kannen muutoksesta ihan varmaa tietoa?
Se että aina tästä keskusteltaessa todetaan et on sama osanumero ei mun mielestä vielä kerro ettei kansi vois olla vaihtunu "parempaan" versioon jossain vaiheessa ja nyt tarjoaa tuota parannettua versiota vanhempiinkin malleihin.
Eli onko esim. E34:n kannen varaosanumero ollut aina tuo sama, vai vaihtunut tähän nykyiseen silloin kun uusi versio kannesta on tullut saataville. Monesti uusien varaosien numerot ei olekaan samoja mitä tehtaalla on asennettu, jos ja kun osiin tehdään muutoksia tehtaalla tai alihankkijalla.E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.
Comment
-
-
Originally posted by muuris View PostMersun VNT:t on yleensä kolmiolaipalla, ja pelkkä painekello ei toimi (nimim kokemusta on). Painekello yhdistettynä kaasuvaijeriin voi toimia jo kohtalaisen hyvinkin. Vaijeri "pyytää" ahtopainetta eli vetää siipiä kiinni, kun painekello pyrkii rajoittamaan pako- ja ahtopainetta. Vivusto tehtävä tietysti niin, että vaikka kaasuvaijeri on pohjassa, niin painekello saa siivet täysin auki (esim vaijerin ja vivuston välissä jousi).
Itse otin (M21:een) Audin 2.5TDI ahtimen, purin (ali)painekellon ja käänsin sisukset toisinpäin. Pelkällä ahtopaineella ohjattuna on joko liikaa ahtoa tasakaasulla tai herääminen ei ole toivottua, vaatii siis vähintään sen vaijerin, mieluiten kunnon sähköohjauksen.
Käyttikset ois tietysti kiva pitää mahd vähän projekteina. Omassakin on konehuoneessa alkuperäistä vielä syyläri, öljyjäähy, paisuntasäiliö ja sulakerasia
Täytyy vielä miettiä hommaa kun saan ahtimen hypisteltäväksi, mutta jos oikein ymmärsin säkin oot muuris siinä uskossa et se mersun ahdin saattais sopia laipan puolesta tohon sarjaan?UZS190 Lexus GS430 - käyttis
MA61 Celica Supra - ikuisuus projekti
Comment
-
-
Originally posted by Kilpelä View PostSe että aina tästä keskusteltaessa todetaan et on sama osanumero ei mun mielestä vielä kerro ettei kansi vois olla vaihtunu "parempaan" versioon jossain vaiheessa ja nyt tarjoaa tuota parannettua versiota vanhempiinkin malleihin.
Originally posted by TFV View PostKansi muuttui jossain vaiheessa. Kestää aivan hyvin sen 1.3 baria jonka auton elektroniikkakin vielä ymmärtää.
edit: Saattaa se MB ahdin sopiakin, mutta pelkällä painekellolla ei kannata leikkiä. Ei kai se kaasuvaijerin veto nyt niin kummoinen juttu ole..
edit2: Vaikkei sopis suoraan, niin tee 10mm latasta välilaippa. Itsekin tein, ei nyt ole kuvaa äkkiseltään heittää. Siihen saa kätevästi samalla sen pakopaineliitännän.
edit3: Ja suuntaa antavia kokemuksia siitä 2.5TDI (180hp) ahtimesta pelkällä painekellolla: kun sääti niin, että herääminen oli nopeaa, oli tasakaasulla 100km/h vauhdissa 0,8bar ahtoa. Maks ahdot 1,1bar, joka oli tuollekin ahtimelle ihan maksimit. Sekin on jo eri luokkaa kuin tds vakio. Kun sääti niin, että matkassa 0,3-0,4bar tasakaasulla, niin heräsi korkeintaan kuten perinteinen saman kokoluokan ahdin ellei huonomminkin. Syöttöä oli lähes kaikki irti mekaanisesta 10mm nestepäällä.Last edited by muuris; 13-07-2009, 22:15.
Comment
-
-
Originally posted by muuris View PostKompurapuoli alkaa olla tuossa jo varmasti poissa kartalta. Pakopuolella tilanne riippuu syötöistä. Ahtopaineen nostolla ei kuitenkaan saavuteta tuolla hyrrällä mitään hyötyä. Jos syöttöä ei nosteta, ilmamäärä lisääntyy hieman, mutta konehan käy jo vakiona mukavalla ilmaylimäärällä. Jos taas syöttöä nostetaan niin että ahdot nousee, nousee ne pakopaineet enemmän kuin ahdot ja ilmamäärä pienenee.
edit: Saattaa se MB ahdin sopiakin, mutta pelkällä painekellolla ei kannata leikkiä. Ei kai se kaasuvaijerin veto nyt niin kummoinen juttu ole..
edit2: Vaikkei sopis suoraan, niin tee 10mm latasta välilaippa. Itsekin tein, ei nyt ole kuvaa äkkiseltään heittää. Siihen saa kätevästi samalla sen pakopaineliitännän.
edit3: Ja suuntaa antavia kokemuksia siitä 2.5TDI (180hp) ahtimesta pelkällä painekellolla: kun sääti niin, että herääminen oli nopeaa, oli tasakaasulla 100km/h vauhdissa 0,8bar ahtoa. Maks ahdot 1,1bar, joka oli tuollekin ahtimelle ihan maksimit. Sekin on jo eri luokkaa kuin tds vakio. Kun sääti niin, että matkassa 0,3-0,4bar tasakaasulla, niin heräsi korkeintaan kuten perinteinen saman kokoluokan ahdin ellei huonomminkin. Syöttöä oli lähes kaikki irti mekaanisesta 10mm nestepäällä.Kuitenkin veikkaan tehojen olevan ennemmin 143hv kun jotain 160-170.
Mikä on teidän kokemus savuttaako tommonen vakiona kuinka paljon?UZS190 Lexus GS430 - käyttis
MA61 Celica Supra - ikuisuus projekti
Comment
-
-
Originally posted by Kilpelä View Post
Mikä on teidän kokemus savuttaako tommonen vakiona kuinka paljon?
Itteä himoittas myös lastuttaa oma peli, mutta pitää nyt kattoa milloin sen saa hankittua. Pumppu pitäis sitä ennen tiivistää, kun on alkanut vuotamaan. Muutoin pumppu pelaa (toistaiseksi) kuin unelma.
Comment
-
-
kilpelä kattoo vaan egun sisälta piirien päältä hopeisista lapuista numerot niin kyllä täältä siihen lastu löytyy
525 tds pumpussa on niin pieni nestepää vakiona että vaikka siitä ottaa kaikki irti vakio turpolla/välijäähdyttimellä niin ei ole koneelle vahingollista
myös 330d/530d lastuja monen tasoisina versioina
Comment
-
-
Originally posted by elreino View Post525 tds pumpussa on niin pieni nestepää vakiona että vaikka siitä ottaa kaikki irti vakio turpolla/välijäähdyttimellä niin ei ole koneelle vahingollista
myös 330d/530d lastuja monen tasoisina versioina
330d/530d on suoraruiskuja, ne pärjää vähemmällä ilmalla kun nää kammiokoneet ja on siten luku erikseen.
Comment
-
-
jos vakio osilla oleva tds lastutetaan niin hyvin on jos 170 hv löytyy jos jätetään harisen tyyliset penkit pois laskuista
tds mallien lastun ohjelma ei sisällä ahtopainetta määritteleviä käyriä tds lastussa on nostettu syötön määrää vain ja se ei paljon vaikuta maksimi ahtopaineeseen joku 1,15bar voi olla enintään ja sitä suuremmat ahdot kuluttavat vain maksimi tehoa kun ei ole mitä polttaa
jos kilpelän auto savuuttaa niin siinä on jotain vikaa tai siinä on jokin viritys poksi tai lastu
ooppelin rungossa olevasta tds moottorista löytyy "kuulemma" isompi nestepää
tds +30hv paljon siedettävämpi kuin 3,0d +80hv
kolme vuotta on nyt yritetty saada tds poikimaan (lastussa kaikki syötöt maksimissa) tuloksetta vain vesipumppu ja laturin hiilet on hajonnu
Comment
-
-
Originally posted by elreino View Postkilpelä kattoo vaan egun sisälta piirien päältä hopeisista lapuista numerot niin kyllä täältä siihen lastu löytyy
525 tds pumpussa on niin pieni nestepää vakiona että vaikka siitä ottaa kaikki irti vakio turpolla/välijäähdyttimellä niin ei ole koneelle vahingollista
myös 330d/530d lastuja monen tasoisina versioina
Yritin tossa selvittää oisko jostain toisesta mitsun ahtimesta saanu isomman bolt on pakopesän tohon, mut on vaan niin sekavaa toi mitsujen mallimerkintä ja muutenkaan tietoa ei löydy niin hyvin kun johonkin Garrettiin.UZS190 Lexus GS430 - käyttis
MA61 Celica Supra - ikuisuus projekti
Comment
-
Comment