Announcement

Collapse
No announcement yet.

525tds lastu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TFV
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 3080
    • Nurmijärvi

    #16
    Originally posted by zener View Post
    Jep, tämä selvä. Etsimme siis vakio kuntoisen TDS:n.
    Myytävistä löytyy minun 725tds. Tulenvarmasti kaikin puolin vakio.
    E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

    Comment

    • Kilpelä
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 50
      • Vantaa -Finland

      #17
      Originally posted by muuris View Post
      Normiajo on vähän suhteellinen käsite. Lastutettua vakioturbolla olevaa en ajaisi montaa sekuntia kaasupohjassa.

      En ole tutkinut tuota konetta, mutta oletetaan että hukkaportti on täysin auki vakiona paineiden ollessa 1,1bar. Lisätään syöttöä ja paineet nousee --> hukkaportti ei siis pysty rajoittamaan painetta --> tilanne on poissa hallinnasta. Se ei virtaa tarpeeksi, eikä ahtimen pakopesäkään. Silloin siellä voi olla sitä pakopainetta jo mukavasti. Kompressoripuoli on varmaan vielä alueella.

      Jos ahtopaine nousee 0,1bar mutta pakopaine vaikka 0,4bar, niin meneekö koneen läpi muka enemmän ilmaa kuin vakiona? Paineet on kovemmat, mutta ilmamäärät pienempiä ja lämpökuormat suurempia --> käyhän se öljykattilasta. Imusarjan paine ei tee tehoa, vaan ilmamäärästä ja polttoaineesta saatava teho. Toki huipputeho/-vääntö voi silti olla vakioa suuremmat, mutta koneen rasitukset on nousseet suhteessa tuntuvasti enemmän kuin teho.

      Niin se vaan menee, että aina virittäminen maksaa. Kannattaa ostaa valmiiksi tarpeeks tehokas auto, tai jos leikkiin ryhtyy, niin tekee hommat kunnolla. Oppirahoja on maksanut jo yksi jos toinenkin --> tietoa on tarjolla, ei kaikkien tarvitse mennä perse edellä puuhun. Tuon koneen rajat kyllä tiedetään melko hyvin. Jos et usko niin laita edes ahto- ja pakopainemittarit kiinni, niin on sitten faktaa paineiden suhteesta ennen ja jälkeen lastutuksen.

      E34, E36 ja E39 tds kannet on kaikki samalla varaosanumerolla..
      Ei ollut tarkoitus mennäkään perse edellä puuhun ja sen takia kyselenkin tyhmiä koska tiesin et kokemuksia näistä löytyy. Tuohon harrastepeliin oon työntänyt jo monen E39:n hinnan ja ei loppua näy...eli virittämisen hinnat on tiedossa, mutta joku kohtuus on ainakin meikäläisen lompakolla yritettävä vielä pitää tän käyttöauton kanssa. Pieni lisäpotku tähän käyttikseenkin ei olis silti pahitteeksi, mutta on sitten kokonaan toinen juttu onko siinä mitään järkeä ja hölmöilemään en ton koneen kanssa halua alkaa.

      Tuossa olis kaverilla Mersun VNT Garretteja tarjolla mutta täytyy malli varmistaa, jos vaikka ois vastaava kuin 530d:n ja kävis tuohon vakio pakosarjaan. Tiedä sit tuleeko noista oikeesti paineohjauksella kunnolla toimivia, kun sen sähköservon heittää mäkeen.

      Onko muuten tullut vastaan mitattuja pakopaineita pelkästään lastutetusta 525tds:tä?
      UZS190 Lexus GS430 - käyttis
      MA61 Celica Supra - ikuisuus projekti

      Comment

      • muuris
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 3501
        • Jyväskylä

        #18
        Mersun VNT:t on yleensä kolmiolaipalla, ja pelkkä painekello ei toimi (nimim kokemusta on). Painekello yhdistettynä kaasuvaijeriin voi toimia jo kohtalaisen hyvinkin. Vaijeri "pyytää" ahtopainetta eli vetää siipiä kiinni, kun painekello pyrkii rajoittamaan pako- ja ahtopainetta. Vivusto tehtävä tietysti niin, että vaikka kaasuvaijeri on pohjassa, niin painekello saa siivet täysin auki (esim vaijerin ja vivuston välissä jousi).

        Itse otin (M21:een) Audin 2.5TDI ahtimen, purin (ali)painekellon ja käänsin sisukset toisinpäin. Pelkällä ahtopaineella ohjattuna on joko liikaa ahtoa tasakaasulla tai herääminen ei ole toivottua, vaatii siis vähintään sen vaijerin, mieluiten kunnon sähköohjauksen.

        Käyttikset ois tietysti kiva pitää mahd vähän projekteina. Omassakin on konehuoneessa alkuperäistä vielä syyläri, öljyjäähy, paisuntasäiliö ja sulakerasia
        Last edited by muuris; 13-07-2009, 21:08.
        E30 325iX '86
        Instagram

        Comment

        • Kilpelä
          Bimmer Rookie
          • Jun 2009
          • 50
          • Vantaa -Finland

          #19
          Originally posted by TFV View Post
          Kansi muuttui jossain vaiheessa. Kestää aivan hyvin sen 1.3 baria jonka auton elektroniikkakin vielä ymmärtää. Vanhemmissa ahto 0.9 ja uudemmissa 1.1.
          Muuta eroa ei ole paperilla kuin 20nm. vääntöä uudemman hyväksi 260/280
          Onko tosta kannen muutoksesta ihan varmaa tietoa?

          Se että aina tästä keskusteltaessa todetaan et on sama osanumero ei mun mielestä vielä kerro ettei kansi vois olla vaihtunu "parempaan" versioon jossain vaiheessa ja nyt tarjoaa tuota parannettua versiota vanhempiinkin malleihin.

          Eli onko esim. E34:n kannen varaosanumero ollut aina tuo sama, vai vaihtunut tähän nykyiseen silloin kun uusi versio kannesta on tullut saataville. Monesti uusien varaosien numerot ei olekaan samoja mitä tehtaalla on asennettu, jos ja kun osiin tehdään muutoksia tehtaalla tai alihankkijalla.
          UZS190 Lexus GS430 - käyttis
          MA61 Celica Supra - ikuisuus projekti

          Comment

          • TFV
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 3080
            • Nurmijärvi

            #20
            Originally posted by Kilpelä View Post
            Onko tosta kannen muutoksesta ihan varmaa tietoa?

            Se että aina tästä keskusteltaessa todetaan et on sama osanumero ei mun mielestä vielä kerro ettei kansi vois olla vaihtunu "parempaan" versioon jossain vaiheessa ja nyt tarjoaa tuota parannettua versiota vanhempiinkin malleihin.

            Eli onko esim. E34:n kannen varaosanumero ollut aina tuo sama, vai vaihtunut tähän nykyiseen silloin kun uusi versio kannesta on tullut saataville. Monesti uusien varaosien numerot ei olekaan samoja mitä tehtaalla on asennettu, jos ja kun osiin tehdään muutoksia tehtaalla tai alihankkijalla.
            Kannen muutos on fakta. Nyt menee muisteluksi, mutta väitän muutoksen tuulien puhaltaneen 95/96 taitteessa.
            E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

            Comment

            • Kilpelä
              Bimmer Rookie
              • Jun 2009
              • 50
              • Vantaa -Finland

              #21
              Originally posted by muuris View Post
              Mersun VNT:t on yleensä kolmiolaipalla, ja pelkkä painekello ei toimi (nimim kokemusta on). Painekello yhdistettynä kaasuvaijeriin voi toimia jo kohtalaisen hyvinkin. Vaijeri "pyytää" ahtopainetta eli vetää siipiä kiinni, kun painekello pyrkii rajoittamaan pako- ja ahtopainetta. Vivusto tehtävä tietysti niin, että vaikka kaasuvaijeri on pohjassa, niin painekello saa siivet täysin auki (esim vaijerin ja vivuston välissä jousi).

              Itse otin (M21:een) Audin 2.5TDI ahtimen, purin (ali)painekellon ja käänsin sisukset toisinpäin. Pelkällä ahtopaineella ohjattuna on joko liikaa ahtoa tasakaasulla tai herääminen ei ole toivottua, vaatii siis vähintään sen vaijerin, mieluiten kunnon sähköohjauksen.

              Käyttikset ois tietysti kiva pitää mahd vähän projekteina. Omassakin on konehuoneessa alkuperäistä vielä syyläri, öljyjäähy, paisuntasäiliö ja sulakerasia
              Ok, eli niinku epäilinkin ei tuo ihan noin vaan lähde toimimaan ja kaasuvaijeria en ala kyllä vetämään tuonne kun ei sitä ole ennestäänkään.

              Täytyy vielä miettiä hommaa kun saan ahtimen hypisteltäväksi, mutta jos oikein ymmärsin säkin oot muuris siinä uskossa et se mersun ahdin saattais sopia laipan puolesta tohon sarjaan?
              UZS190 Lexus GS430 - käyttis
              MA61 Celica Supra - ikuisuus projekti

              Comment

              • muuris
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 3501
                • Jyväskylä

                #22
                Originally posted by Kilpelä View Post
                Se että aina tästä keskusteltaessa todetaan et on sama osanumero ei mun mielestä vielä kerro ettei kansi vois olla vaihtunu "parempaan" versioon jossain vaiheessa ja nyt tarjoaa tuota parannettua versiota vanhempiinkin malleihin.
                Jep, tämän takia en paremman tiedon puutteessa väittänytkään, etteikö muutosta olis voinut tapahtua.

                Originally posted by TFV View Post
                Kansi muuttui jossain vaiheessa. Kestää aivan hyvin sen 1.3 baria jonka auton elektroniikkakin vielä ymmärtää.
                Kompurapuoli alkaa olla tuossa jo varmasti poissa kartalta. Pakopuolella tilanne riippuu syötöistä. Ahtopaineen nostolla ei kuitenkaan saavuteta tuolla hyrrällä mitään hyötyä. Jos syöttöä ei nosteta, ilmamäärä lisääntyy hieman, mutta konehan käy jo vakiona mukavalla ilmaylimäärällä. Jos taas syöttöä nostetaan niin että ahdot nousee, nousee ne pakopaineet enemmän kuin ahdot ja ilmamäärä pienenee.

                edit: Saattaa se MB ahdin sopiakin, mutta pelkällä painekellolla ei kannata leikkiä. Ei kai se kaasuvaijerin veto nyt niin kummoinen juttu ole..

                edit2: Vaikkei sopis suoraan, niin tee 10mm latasta välilaippa. Itsekin tein, ei nyt ole kuvaa äkkiseltään heittää. Siihen saa kätevästi samalla sen pakopaineliitännän.

                edit3: Ja suuntaa antavia kokemuksia siitä 2.5TDI (180hp) ahtimesta pelkällä painekellolla: kun sääti niin, että herääminen oli nopeaa, oli tasakaasulla 100km/h vauhdissa 0,8bar ahtoa. Maks ahdot 1,1bar, joka oli tuollekin ahtimelle ihan maksimit. Sekin on jo eri luokkaa kuin tds vakio. Kun sääti niin, että matkassa 0,3-0,4bar tasakaasulla, niin heräsi korkeintaan kuten perinteinen saman kokoluokan ahdin ellei huonomminkin. Syöttöä oli lähes kaikki irti mekaanisesta 10mm nestepäällä.
                Last edited by muuris; 13-07-2009, 22:15.
                E30 325iX '86
                Instagram

                Comment

                • Kilpelä
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2009
                  • 50
                  • Vantaa -Finland

                  #23
                  Originally posted by muuris View Post
                  Kompurapuoli alkaa olla tuossa jo varmasti poissa kartalta. Pakopuolella tilanne riippuu syötöistä. Ahtopaineen nostolla ei kuitenkaan saavuteta tuolla hyrrällä mitään hyötyä. Jos syöttöä ei nosteta, ilmamäärä lisääntyy hieman, mutta konehan käy jo vakiona mukavalla ilmaylimäärällä. Jos taas syöttöä nostetaan niin että ahdot nousee, nousee ne pakopaineet enemmän kuin ahdot ja ilmamäärä pienenee.

                  edit: Saattaa se MB ahdin sopiakin, mutta pelkällä painekellolla ei kannata leikkiä. Ei kai se kaasuvaijerin veto nyt niin kummoinen juttu ole..

                  edit2: Vaikkei sopis suoraan, niin tee 10mm latasta välilaippa. Itsekin tein, ei nyt ole kuvaa äkkiseltään heittää. Siihen saa kätevästi samalla sen pakopaineliitännän.

                  edit3: Ja suuntaa antavia kokemuksia siitä 2.5TDI (180hp) ahtimesta pelkällä painekellolla: kun sääti niin, että herääminen oli nopeaa, oli tasakaasulla 100km/h vauhdissa 0,8bar ahtoa. Maks ahdot 1,1bar, joka oli tuollekin ahtimelle ihan maksimit. Sekin on jo eri luokkaa kuin tds vakio. Kun sääti niin, että matkassa 0,3-0,4bar tasakaasulla, niin heräsi korkeintaan kuten perinteinen saman kokoluokan ahdin ellei huonomminkin. Syöttöä oli lähes kaikki irti mekaanisesta 10mm nestepäällä.
                  Pitäskö tossa olla tosiaan niin et käy vakiona jo reilulla ilmaylimäärällä? Tuo oma tds tuntuu työntävän etenkin kaasu pohjassa reippaasti mustaa ja on ilmanputsarit yms. kunnossa, egr on tulpattu vaikkei se mitään tohon savutukseen vaikuttanutkaan...täytyy varmaan kattoo sinne ecu:n sisälle, jos siellä vaikka onkin jo joku lastu valmiiksi tai voihan siinä olla muuten vaan säädöt metässä. Ei oo oikeen itellä vertailukohtaa kun en oo muilla tds:llä ajanu et miten tommosen pitäs kulkea ja huippujakaan ei oikeen enää sakkojen ja kortin hyllytyksen pelossa tässä iässä uskalla kokeilla, mut 190km/h ainakin ottaa kevyesti. Kuitenkin veikkaan tehojen olevan ennemmin 143hv kun jotain 160-170.

                  Mikä on teidän kokemus savuttaako tommonen vakiona kuinka paljon?
                  UZS190 Lexus GS430 - käyttis
                  MA61 Celica Supra - ikuisuus projekti

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14446
                    • Oulu

                    #24
                    Noniin. Auto on 2/92 525TDS Touring. Painekellolta puuttu alipaineletku kokonaan ja letkun hommasin ja laiton. Ahtopainemittari näyttää 0.9baria. Onko se vakiolukema vai pitäisikö olla 1.1baria? :think
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA (2.8l) '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • tume86
                      Bimmer Rookie
                      • May 2008
                      • 123
                      • Ylivieska

                      #25
                      Originally posted by Kilpelä View Post

                      Mikä on teidän kokemus savuttaako tommonen vakiona kuinka paljon?
                      Oma 325tds ei savuta käytännössä ollenkaan, sama kuinka polkee. Tyhjänä polkaistessa tulee aavistus ja auringon ollessa takana voi hienoisen hunnun perässä havaita. Eli runsaalla ilmaylimäärällä oman kokemuksen perusteella käy.

                      Itteä himoittas myös lastuttaa oma peli, mutta pitää nyt kattoa milloin sen saa hankittua. Pumppu pitäis sitä ennen tiivistää, kun on alkanut vuotamaan. Muutoin pumppu pelaa (toistaiseksi) kuin unelma.
                      BMW 330i M-Sport II SMG -03
                      ----
                      Ex:
                      BMW 325tdsA Touring M-Sport -99

                      Comment

                      • elreino
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2009
                        • 90
                        • s-joki

                        #26
                        kilpelä kattoo vaan egun sisälta piirien päältä hopeisista lapuista numerot niin kyllä täältä siihen lastu löytyy
                        525 tds pumpussa on niin pieni nestepää vakiona että vaikka siitä ottaa kaikki irti vakio turpolla/välijäähdyttimellä niin ei ole koneelle vahingollista
                        myös 330d/530d lastuja monen tasoisina versioina

                        Comment

                        • muuris
                          BTCF Member
                          • Aug 2002
                          • 3501
                          • Jyväskylä

                          #27
                          Originally posted by elreino View Post
                          525 tds pumpussa on niin pieni nestepää vakiona että vaikka siitä ottaa kaikki irti vakio turpolla/välijäähdyttimellä niin ei ole koneelle vahingollista
                          myös 330d/530d lastuja monen tasoisina versioina
                          No just, onko paljonkin kokemusta aiheesta? 10mm pää riittää ~180hp tehoihin joka on aivan liikaa sille vakio pillerille. Sekä imu- että pakopuolille.

                          330d/530d on suoraruiskuja, ne pärjää vähemmällä ilmalla kun nää kammiokoneet ja on siten luku erikseen.
                          E30 325iX '86
                          Instagram

                          Comment

                          • elreino
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2009
                            • 90
                            • s-joki

                            #28
                            jos vakio osilla oleva tds lastutetaan niin hyvin on jos 170 hv löytyy jos jätetään harisen tyyliset penkit pois laskuista
                            tds mallien lastun ohjelma ei sisällä ahtopainetta määritteleviä käyriä tds lastussa on nostettu syötön määrää vain ja se ei paljon vaikuta maksimi ahtopaineeseen joku 1,15bar voi olla enintään ja sitä suuremmat ahdot kuluttavat vain maksimi tehoa kun ei ole mitä polttaa
                            jos kilpelän auto savuuttaa niin siinä on jotain vikaa tai siinä on jokin viritys poksi tai lastu
                            ooppelin rungossa olevasta tds moottorista löytyy "kuulemma" isompi nestepää
                            tds +30hv paljon siedettävämpi kuin 3,0d +80hv
                            kolme vuotta on nyt yritetty saada tds poikimaan (lastussa kaikki syötöt maksimissa) tuloksetta vain vesipumppu ja laturin hiilet on hajonnu

                            Comment

                            • Kilpelä
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2009
                              • 50
                              • Vantaa -Finland

                              #29
                              Originally posted by elreino View Post
                              kilpelä kattoo vaan egun sisälta piirien päältä hopeisista lapuista numerot niin kyllä täältä siihen lastu löytyy
                              525 tds pumpussa on niin pieni nestepää vakiona että vaikka siitä ottaa kaikki irti vakio turpolla/välijäähdyttimellä niin ei ole koneelle vahingollista
                              myös 330d/530d lastuja monen tasoisina versioina
                              Eli sulta sais lastua? Ei ole ollu taas oikeen aikaa syventyä tähän lastuhommaan, mutta tuli tossa joku aika sitten katottua ecu:a ja siinä päällä oli numero: 0 281 001 373 mut ei tullu sinne sisälle katottua. Jokatapauksessa ecu taitaa olla vakio kun on kasattu semmosilla peltiklipseillä ja niissä ei näkyny mitään aikasemman avauksen jälkiä.

                              Yritin tossa selvittää oisko jostain toisesta mitsun ahtimesta saanu isomman bolt on pakopesän tohon, mut on vaan niin sekavaa toi mitsujen mallimerkintä ja muutenkaan tietoa ei löydy niin hyvin kun johonkin Garrettiin.
                              UZS190 Lexus GS430 - käyttis
                              MA61 Celica Supra - ikuisuus projekti

                              Comment

                              • elreino
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2009
                                • 90
                                • s-joki

                                #30
                                lastujen päällä on hopeinen lappu jossa on numero sarja
                                hyvällä tuurilla voi olla vaihto pohjat ettei tarvi tinata silloin lastujen päällä on valkoiset pidikkeet mutta todella harvinaista e39 mallissa
                                e34 tds mallit on vaihto pohjalla
                                vakio nestepään kanssa ei tarvi turpo muutoksia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎