Announcement

Collapse
No announcement yet.

Megasquirt + 55pin liitin kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhi$
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2009
    • 1268
    • Laukaa

    #31
    Originally posted by Cell View Post
    Ei se tyhjäkäyntimoottori sitä laihalle vedä, sulla on kartat vaan perseellään. Saatko upittua .msq ja logia johonkin? Ei kannata kääntää ennen kuin on asiasta varma.
    Joo en vielä koskenut noihin piuhoihin. Ihmetyttää vaan kun ei se tyhjäkäynnin säätö tunerstudiossa reagoi milläänlailla kierroksiin, tosin kun nollille vetää niiin sitten kyllä sammui koko auto:think Ego correction ja kiihdytysrikastukset jne ovat pois päältä ja silti huutaa!

    Laitoin logia ajosta ja tyhjäkäynti käyttäytymisestä sekä .msq:n rapidshareen:
    http://rapidshare.com/files/40407495...Logia.rar.html

    Alle käyntilämpöisellä koneella ei tosiaan tahdo käydä kunnolla ja kierrokset heittelee... vähän ajan päästä kierrokset tasaantuu ja jäävät hieman yli tonniin. Sitten kun lähtee ajamaan vähän matkaa niin kierrokset sitten jäävät sinne about pariin tonniin ja kun override fuel cut on päällä muistaakseni 1500:ssa niin siitä johtuu logista näkyvät pätkäisyt kun ei ole veto päällä..

    Vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan!

    Comment

    • Vauhtivaunu
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 2714
      • P-Karjala

      #32
      Originally posted by Expansion View Post
      Kysyvä ei tieltä eksy:

      Jos asentaa bemariin megasquirtin niin saako bemarin alkuperäisin ilmamassamittarin eli maffin ottaa pois? Ja tietenkinhän sitten pitää asentaa se MAP-anturi?
      Alkuperäisen ilmamassamittarin voi heittää v*ttuun ja megassa on MAP-anturi valmiina levyllä, sitä ei tarvitse erikseen hankkia.
      sigpic


      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

      Comment

      • Vauhtivaunu
        BTCF Member
        • Jun 2008
        • 2714
        • P-Karjala

        #33
        Originally posted by Juhi$ View Post

        Vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan!
        Onhan idle laitettu "warmup only"-tilaan. Ei kannata yrittää sitä "closed loop"-säätöä, se on vittumainen säädettävä kokeneemmallekkin.

        "Idle valve frequency"-asetus on todella tarkka. Siinä arvot välillä 160-220 tuottaa tulosta, mutta sitä on muutettava pienin portain kunnes tyhjäkäyntiventtiili alkaa reagoida.

        Valitettavasti tuo tyhjäkäyntiventtiilin säätöjuttu on megassa aika "alkeellinen" eikä sen säätämiseen ole mitään helppoa tietä.
        sigpic


        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

        Comment

        • sleepertuning
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 662
          • Kotka

          #34
          Mielestäni megasta ei kannata edes tehdä turhan monimutkasta, aina vähemmän selvitettävää jos jokin ei toimi. Toki jos kone on uudempi ja kenties vielä ahdettu, saattaa nakutusanturit sun muut olla hyväksi.

          Ainakin oma vapaasti hengittävä M10 toimii ihan hyvin laajakaistan kanssa säädettynä, pelkällä MAP/RPM säädöllä jakajasytkällä.

          E: Viittasin siis tuohon ilmamäärämittarijupakkaan.

          Comment

          • Juhi$
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2009
            • 1268
            • Laukaa

            #35
            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
            Onhan idle laitettu "warmup only"-tilaan. Ei kannata yrittää sitä "closed loop"-säätöä, se on vittumainen säädettävä kokeneemmallekkin.

            "Idle valve frequency"-asetus on todella tarkka. Siinä arvot välillä 160-220 tuottaa tulosta, mutta sitä on muutettava pienin portain kunnes tyhjäkäyntiventtiili alkaa reagoida.

            Valitettavasti tuo tyhjäkäyntiventtiilin säätöjuttu on megassa aika "alkeellinen" eikä sen säätämiseen ole mitään helppoa tietä.
            Idle on pwm warmup tilassa ja kokeilin noita arvoja säätää 0.1 välein, kun siinähän on se kerroin että 30,5Hz kertaa sitten se arvo joka pitää itse syöttää. Ei mitään reaktiota!! Tänään kokeiltiin minun tyhjäkäyntimoottoria kaverin autossa ja se kyllä toimii, eli itse tyhjäkäyntimoottorissa ei ainakaan vikaa ole.

            Pitää seuraavaksi ottaa mega takaisin pöydälle ja katsoa tuo tyhjäkäyntipiiri kokonaan uudestaan läpi. Alkaa pikkuhiljaa vituttamaan tuo 2 tonnin tyhjäkäynti!!! Motroniccia en enää ala takaisin laittamaan, pakko tuo nyt on jotenkin saada toimimaan!:think
            Last edited by Juhi$; 02-07-2010, 22:06.

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #36
              Originally posted by Juhi$ View Post
              Idle on pwm warmup tilassa ja kokeilin noita arvoja säätää 0.1 välein, kun siinähän on se kerroin että 30,5Hz kertaa sitten se arvo joka pitää itse syöttää. Ei mitään reaktiota!! Tänään kokeiltiin minun tyhjäkäyntimoottoria kaverin autossa ja se kyllä toimii, eli itse tyhjäkäyntimoottorissa ei ainakaan vikaa ole.

              Pitää seuraavaksi ottaa mega takaisin pöydälle ja katsoa tuo tyhjäkäyntipiiri kokonaan uudestaan läpi. Alkaa pikkuhiljaa vituttamaan tuo 2 tonnin tyhjäkäynti!!! Motroniccia en enää ala takaisin laittamaan, pakko tuo nyt on jotenkin saada toimimaan!:think
              Ei sitä kerrointa pidä säätää, se on vain ohjaustaajuus eikä liity venttiiliin asentoon. Duty cyclea säädetään.

              Sulla on aika mielenkiintoinen sytkäkartta, en ihan hirveesti ajelis...
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Juhi$
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2009
                • 1268
                • Laukaa

                #37
                Originally posted by Cell View Post
                Ei sitä kerrointa pidä säätää, se on vain ohjaustaajuus eikä liity venttiiliin asentoon. Duty cyclea säädetään.

                Sulla on aika mielenkiintoinen sytkäkartta, en ihan hirveesti ajelis...
                Ai sitä ei pidäkkään säätää? Mulla oli siinä kertoimena 2 eli 61Hz, onkos se ihan ok vai pitääkö sen olla tuolla 160-220 välillä?

                Mikäs syttykartassa on? Liikaa ennakkoa? Tosiaan suoraan kaverin kartat jolla toiminut jo pidemmän aikaa ihan hyvin ja on kyllä peltori/letku systeemillä kuunneltu että ei nakuta vaikka tuosta vielä nostikin arvoja. Voiko se sitten silti särkeä jotain moottorista?

                Olisko sulla antaa jotain hyvää peruskarttaa tuohon jos tuo on pahastikkin sitten pielessä?

                Perhana kun on päivystystä viikonloppu niin maanantaina vasta pääsee tarkistamaan sen tyhjäkäyntipiirin ja samalla pitäisi vetää launchin piuha kabiiniin.
                Last edited by Juhi$; 03-07-2010, 22:34.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #38
                  Originally posted by Juhi$ View Post
                  Ai sitä ei pidäkkään säätää? Mulla oli siinä kertoimena 2 eli 61Hz, onkos se ihan ok vai pitääkö sen olla tuolla 160-220 välillä?

                  Mikäs syttykartassa on? Liikaa ennakkoa? Tosiaan suoraan kaverin kartat jolla toiminut jo pidemmän aikaa ihan hyvin ja on kyllä peltori/letku systeemillä kuunneltu että ei nakuta vaikka tuosta vielä nostikin arvoja. Voiko se sitten silti särkeä jotain moottorista?

                  Olisko sulla antaa jotain hyvää peruskarttaa tuohon jos tuo on pahastikkin sitten pielessä?

                  Perhana kun on päivystystä viikonloppu niin maanantaina vasta pääsee tarkistamaan sen tyhjäkäyntipiirin ja samalla pitäisi vetää launchin piuha kabiiniin.
                  2 on ihan ok kerroin.

                  Ei ole antaa peruskarttaa, mutta penkkireissu vois olla ihan asiaa. Ei näytä kauhean fiksulta.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Juhi$
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2009
                    • 1268
                    • Laukaa

                    #39
                    Originally posted by Cell View Post
                    2 on ihan ok kerroin.

                    Ei ole antaa peruskarttaa, mutta penkkireissu vois olla ihan asiaa. Ei näytä kauhean fiksulta.
                    Voisitko tarkentaa että mikä siinä ei näytä fiksulta? Partyillä nimittäin olisi tarkoitus varttia ajaa ja burniksessa käydä, että kaikki neuvot ovat kyllä tervetulleita! Penkkiin viedään kyllä, mutta ensin olis saatava tuo tyhjäkäynti toimimaan ja vähän muutakin palikkaa on vielä tulossa koneeseen.
                    Last edited by Juhi$; 05-07-2010, 08:25.

                    Comment

                    • Antti O
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6935
                      • N/A

                      #40
                      Kun testailet seuraavan kerran niin vaihda siihen tauluun hiiren oikean napin kautta idle_dc_gauge tms ja kato siitä paljon se ohjaa sitä lisäilmaventtiiliä ja miten se käyttäytyy. Jos teillä on samanlainen setuppi niin sullahan pitäs Heiskan ohjelmalla toimia suoraan se tyhjäkäynti jos kaikki on teknisesti muuten ok. Tai sitten kokeilet Heiskan mekalla sitä. Tuossa warmup modessa on se huono puoli että ainaskaan oma harrasteauto ei meinaa pyöriä kuumanakaan ilman lisäilmaa tarpeeksi nätisti ja varsinkin kun flektit lähtee pyörimään niin tyhjäkäynti notkahtaa. Se pelas hyvin siihen asti kunnes lämpötila nousi warmupin yläpuolelle ja sitten alko käynti olee vähä takkusta. Siksi tuo closed loop olisi hyvä saada toimimaan, ei se kovin helppoa ole jos ei saa valmiita asetuksia ko. venttiilille.

                      Comment

                      • Vauhtivaunu
                        BTCF Member
                        • Jun 2008
                        • 2714
                        • P-Karjala

                        #41
                        Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                        Onhan idle laitettu "warmup only"-tilaan. Ei kannata yrittää sitä "closed loop"-säätöä, se on vittumainen säädettävä kokeneemmallekkin.

                        "Idle valve frequency"-asetus on todella tarkka. Siinä arvot välillä 160-220 tuottaa tulosta, mutta sitä on muutettava pienin portain kunnes tyhjäkäyntiventtiili alkaa reagoida.

                        Valitettavasti tuo tyhjäkäyntiventtiilin säätöjuttu on megassa aika "alkeellinen" eikä sen säätämiseen ole mitään helppoa tietä.
                        Selvennykseksi: nuo ^ koskee MS1:tä. MS2:ssa tyhjäkäynninsäätö on erilainen.
                        sigpic


                        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                        Comment

                        • Juhi$
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2009
                          • 1268
                          • Laukaa

                          #42
                          Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                          Selvennykseksi: nuo ^ koskee MS1:tä. MS2:ssa tyhjäkäynninsäätö on erilainen.
                          No sitähän minäkin MS2:sta tässä on ihmetelty. Juuri katsoin tyhjäkäyntipiirin uudelleen läpi ja kyllä siinä oli kaikki juuri niinkuin neuvoitkin, eli 55pin liittimen pinni 22 megassa pinniin 30 ja 55pin liittimen pinni 4 tehovastuksen kautta maihin. Myös PWM modin kytkentä oli ihan kunnossa.

                          Onko nuo nyt varmasti ihan oikein?? Mitähän säätöjä tässä nyt pitää alkaa muuttamaan että tuon saisi toimimaan! Kiire tässä taas tulee saada auto perjantaiksi valmiiksi. Jos ei tuohon nyt ratkaisua löydy niin tukin koko tyhjäkäyntimoottorin ja raotan kaasuläppää sopivasti jos ei muu auta.
                          Last edited by Juhi$; 06-07-2010, 21:29.

                          Comment

                          • Juhi$
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2009
                            • 1268
                            • Laukaa

                            #43
                            Eilen sain senverran selville, että kyllä se tyhjäkäynnin säätö toimii kun laski warmup enrichmentin 90% jolla sai tiputettua kierroksia... seoshan siinä meni laihanpuolelle, mutta sitten pwm:n duty cycleä nostamalla kierrokset kuitenkin nousivat, eli tuntuisi että jostain muualta se saa nyt ylimääräistä ilmaa..:think Myös kun laittoi grafiikkaan näkymään pwm:n duty cyclen prosentuaalisesti niin kyllä siinä arvot muuttuivat...

                            Täytyy tänään tarkistaa olisiko tyhjäkäyntimoottorilta imusarjalle menevään letkuun tullut imuvuoto asennuksen yhteydessä, myös bensapaineen säätimen alipaineletkun voisi tarkistaa.

                            Jos ei tänään syy selviä, niin sitten joko tyhjäkäyntimoottori pois käytöstä tai sitten motronicci kiinni partyjen ajaksi

                            Comment

                            • Juhi$
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2009
                              • 1268
                              • Laukaa

                              #44
                              Ei löytynyt imupuoleltakaan mitään vikaa.
                              Mitenkäs tuo kaasuläppäanturi, se kun on siis tuollainen potentiometrityyppinen, mutta onko siinäkin jokin sellainen juttu että pitää asentaa tiettyyn asentoon jotta se "aktivoi" tyhjäkäynti tilan? Anturi on kyllä kalibroitu ihan oikein, mutta voisikos vika olla tuossa?

                              Comment

                              • Vauhtivaunu
                                BTCF Member
                                • Jun 2008
                                • 2714
                                • P-Karjala

                                #45
                                Originally posted by Juhi$ View Post
                                onko siinäkin jokin sellainen juttu että pitää asentaa tiettyyn asentoon jotta se "aktivoi" tyhjäkäynti tilan?
                                Ei ole.

                                Laita ensinnäkin säätöohjelmaksi Tunerstudio, koska siinä tuon tyhjäkäynninsäädön DC-arvot saa näkyviin käyrinä joita sitten voi muuttaa hiirellä raahaamaalla. On paljon nopeampi tapa etsiä oikeita arvoja. Lisäksi on muistettava että duty cycle pitää pienentyä moottorin lämpötilan noustessa.
                                sigpic


                                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎