Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tarina epäonnistuneesta autonhausta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mitza
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 158
    • Mäntsälä

    Tarina epäonnistuneesta autonhausta

    Pahoittelen jos on väärällä alueella. Kuitenkin tekniikasta on kysymys, vaikka tässä on pieni tarinan poikanenkin.

    Elikkä kävin tuolta saksanmaalta hakemassa unelmien E46 330CD vm03 automaatti.
    Lähes kaikilla herkuilla. Noh pääsin 600km, kunnes rupesi tuntumaan autobaanalla että kaikki ei välttämättä ole kunnossa. Mäessä kun antoi vähän kenkää, niin tuntui pientä tärinää. Normikaasulla ihan normaalilta tuntui.

    Noh noin 20km jälkeen hannoverin kohdalla poistuin baanalta ja sen jälkeen kun hidastin rampissa niin hirveä mörinä. Ihankuin pakoputki olisi poikennut. Yritin ajaa tietty auton sivuun parin liikennevalon päähän. Ääni kuitenkin muuttui ihme kilkatukseksi ja kolinaksi ja sen jälkeen seuraaviin valoihin sammui. Maassa nätti öljyvana. Koitin tietty vielä paniikissa liikennevaloissa käynnistää. Moottori siis pyörii edelleen startatessa pahan äänen kera.

    Saatiin auto työnnettyä bussipysäkille ja apua hakemaan. Onneksi saksalaiset rakastavat suomalaisia hädän hetkellä (ja muutenkin). Opel liikeestä (200m) sain porukat hinaamaan auton heidän pihaansa. Hetken tutkivat ja sanoivat.. "ei hyvä". Ja asentajan ilmekkin oli "kohdillaan". No he jatkoivat auttamista ja varasivat huollon BMW liikkeeseen, jonne he veivät vielä auton trailerilla. Koko lystistä ottivat vain 30€!.

    Perjantai, kello noin 13.00 ja saavuimme bmw liikkeeseen. He saivat pienen selvittelyn jälkeen auton työn alle. Purkivat pohjasta ilmeisesti jotain panssareita ja laatikon ja moottorin välistä tipahti jokin osa. Ilmeisesti tullut jostain läpi. Samoista kohdista öljytkin tulivat pihalle. Osa oli puolipyöreän näköinen. Mutta en ihan sanoisi että olisi näyttänyt männän palaselta. Jokin muu. Ja tietty kiiltävä ja öljyinen, joten koneen sisältä tullut. En siinä paniikissa mitään kuvia osannut tietenkään ottaa.

    Jo tuon selvittämisestä olin BMW liikkeelle 406€ velkaa. He sanoivat että laatikon irroitus olisi jo 700€ ja kokonaiskustannukset ovat jotain 7000€ luokkaa tai jopa enemmänkin. Kun vikaa ei siis tiedetä.
    Ahdinko rupesi olemaan jo käsittämätön. Onneksi taitavasti englantia puhunut BMW liikkeen myyjä näki ahdingon ja auttoi meitä parhaansa mukaan. Välittämättä "säännöistä". Hän sanoi että auto kannattaisi hommata yksityiselle. Hän tunsi erään BMW expertin. Soitto sinne ja hän on valmis ottamaan auton vastaan. Ja tarvittaessa vaihtaa vaikka koko moottorin käytettyyn jos on tarvit. Tosin perjantai iltana ei voinut tehdä muuta kuin jättää auton sinne BMW liikkeeseen. Maanantaina olisi tarkoitus tehdä päätös, että mitä tahdon asian suhteen tehtävän. Osittain siksi myös kirjoittelen tänne. Rahtaanko auton suomeen jollain trailerilla, vai huollattaakko siellä? Rahtaus saattaa tulla kalliiksikin. + sitten suomesta pitäisi löytää osaava paja joka tämän rempan tekisi.

    Siis tämä palvelu BMW liikkeessä oli jotain aivan käsittämätöntä, jota pieni suomalainen ei voi ymmärtää. Tämä asiakaspalvelija oli valmis jopa majoittamaan minut ja vaimoni ellei hänellä olisi ollut vierasta. Hän varasi meille hotellin ja lennot takaisin suomeen. Onneksi saan nuo lennot ja hotellit rahana takaisin, sillä ehdin ottaa autoon parhaimman kaskon. Varmistin vielä vakuutusyhtiöltäni tämän.

    BMW liike vielä soitti auton myynneelle yksityiselle henkilölle. Hän sanotui irti kaikesta. Vaikka kauppakirjassamme on merkintä "autolle annetaan 3pv takuu jona aikana ajan sen pois saksasta". Sanoi että "pakotin hänet laittamaan sen ja ei voi myöntää tuollaista takuuta" (Oikeasti sanoin, että pystyn luottamaan myyjään paremmin ja autoon jos hän sen ruksaa)
    Kysyin myös kaupantekohetkellä että onko auto "Chipped" Myyjä sanoi että ei ole. Auto on orginaali 204hp versio.
    BMW liikkeen analyysissä kuitenkin selvisi että auto on chipped ja se on suurella todennäköisyydellä rikkonut auton.

    Itselleni olisi nyt tärkeintä saada auto kuntoon. Onko kellään villiä veikkausta kuvaukseni perusteella että mikä olisi voinut kosahtaa? Yritän vaikka oikeusteitse periä korjauskuluja. Mutta tiedän joutuvani tällä haavaa maksumieheksi.

    Tämä siis tapahtui perjantai 11.03.2011. Lensimme tänään lauantaina kotiin suomeen.
    Last edited by Mitza; 12-03-2011, 20:19.
  • kmn
    Moderator
    • May 2009
    • 6022
    • Sipoo

    #2
    Auts! Kylläpä on ollut huonoa tuuria kerrakseen! Faktahan tuossa on nyt se, että ei varmaan mitenkään pysty todentamaan sitä, että myyjä olisi tiennyt piilevästä kone/laatikkoviasta etukäteen.. Mikä siellä sitten laukes? Loota vai pata?

    Oisko paha ratkaisu metsästää saksan päässä tuohon uusi tekniikka ja istuttaa siellä paikalleen jollain puolitutulla, tai jonkun jobbarin kotipihalla? Eiköhän noita pönttöjä kuitenkin saksasta saa suht paljo halvemmalla, ku suomesta.. :think

    EDIT: ei mitään varoitusvaloja sitten vilkkunut tiskissä? mihinköhän asti vakuutus tulee kuljetuskustannuksissa vastaan..?

    Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
    Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
    --
    Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

    Comment

    • sonikk
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 1664
      • Kerava

      #3
      Ensinnäkin osanotot tapahtuneesta. Voin vaan kuvitella fiilistä.

      Eikös se BMW liike osannut kertoa mikä vialla jos kerran osa tippui syliin? Voisin kuvitella että olis fiksumpi korjauttaa siellä kun varaosia paremmin ja halvemmalla saatavilla.:think

      Edit: kmn kerkeskin jo aikalailla saman sanomaan.
      Last edited by sonikk; 12-03-2011, 20:36.

      Comment

      • Mitza
        Bimmer Rookie
        • Nov 2006
        • 158
        • Mäntsälä

        #4
        Vaikea vielä sanoa kumpi laukesi. Ainakin stepissä pystyi vaihtamaan normaalisti vielä virrat päällä.

        Tuo uusi tekniikka nimenomaan voi tulla kysymykseen. Ja saan maanantaina vakuutusyhtiöltä tiedon, että kustantavatko auton suomeen huoltoon. Alustavasti oli kyllä että eivät todennäköisesti.

        Onneksi tämä sama BMW virkailija auttaa tämänkin jälkeen. Lupasi hoidella tuota saksan päätä päätöksieni mukaan (tämä jobbari ei kuulema osaa englantia sanaakaan). Ei voi muutakuin ihmetellä että hyviäkin ihmisiä on

        Ja ei mitään varoitusvaloja. Eikä BMW huolto kertonot niitä löytyneen niiden tarkastuksessa. Ainoastaan löysivät että konetta on viritetty.
        Edit: Eivät tienneet mikä osa se on..

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Vikahan on kaikesta päätellen koneessa. Vaihteiston laukeaminen ei juuri aiheuta ylimääräisiä ääniä startatessa + että kone myös käynnistyy normaalisti, jollei turbiini ole aivan kappaleina. Tietysti bmw liikeen kommenteista vaihteiston irroituksen suhteen voisi toki päätellä että vika olisi nimenomaan turbiinissa? Toki tällöinkin koneen pitäisi käynnistyä kyllä -> Jos kuitenkin moottorissa, olisiko kiertokanki poikennut, voi olla kuuluisa imusarjan läppäkin mennyt sylinteriin ja loppu mm sen seurausta. Toki ongelma on voinut aiheutua voitelun puutteesta tms mutta se selvinnee aikanaan. Sanon nyt näitä autoja x määrän korjanneena että kaikkea voi tekniikassa sattua, toki sille syy yleensä löytyy mutta seurauksiahan niitä vasta näissä hommissa korjataan. Saksalaisen BMW puljun veloitus "työstä" on yhtä kohtuuton kuin suomessakin olisi merkkiliikeessä ollut ja informatiivisyyskin samaa rataa mutta asiakaspalvelijalle toki pisteet. Käytettyä tekniikkaa noihin onneksi löytyy helposti ja halvalla. Itseasiassa dieselissä ei ole vaihtokoneen ajomäärälläkään oikeastaan muuta kuin psykologista merkitystä, läpät poistettuna ja hyvin huollettuna noilla mennään pitkästi toista miljoonaa.
          Halvinta lienee laitattaa auto kuntoon jollakin pikkupajalla saksassa vaihtotekniikalla ja hakea se sitten suomeen, vaikka asioiden hoitaminen on varmaankin haasteellisempaa kuin kotomaassa, kustannusarvio toki kannattaa pyytää etukäteen. Hintaviitteeksi että itse olen tehnyt koneen vaihtoja (työ) noin tonnilla.

          Comment

          • Eetu
            Banned
            • Oct 2008
            • 2843

            #6
            Ostitko turkkilaiselta auton?

            Comment

            • kmn
              Moderator
              • May 2009
              • 6022
              • Sipoo

              #7
              Kyllä jos kaikki mahdolliset kaskot on, niin pitäis tommonen kattaa? Mutta kröhöm, konevikasena vois saada verotuksessa "vähän" anteeks.. Uusi tekniikka ebay:stä ja auto rahdattuna suomeen vakuutusyhtiön piikkiin ja verotat konevikasena? :think

              Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
              Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
              --
              Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

              Comment

              • Tomppa80
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 2088
                • Raahe

                #8
                Originally posted by kmn View Post
                Kyllä jos kaikki mahdolliset kaskot on, niin pitäis tommonen kattaa? Mutta kröhöm, konevikasena vois saada verotuksessa "vähän" anteeks.. Uusi tekniikka ebay:stä ja auto rahdattuna suomeen vakuutusyhtiön piikkiin ja verotat konevikasena? :think
                Ei lisättävää! Tämä tuli mieleeni myös...
                Mercedes Benz E -07
                BMW 523i -96
                Volvo v70t5 -99
                Harley Davidson Electra Glide -00
                Solifer SM -75

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #9
                  Pitää olla tieliikkennekelpoinen jotta veroitus voidaan aloittaa, ainakin näin tullin sivujen mukaan. Tuskin menee tuohon luokkaan jos auto ei kulje?
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • MrHenkka
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2010
                    • 113
                    • finlanders

                    #10
                    Osanotot myös täältä..

                    Edelliseen ihmettelyä; Tieliikennekelpoinen, että verotus voidaan tehdä. No mites jos tuo korjattavaksi viallisen, laittaa kuosiin täällä, niin mites verotus sitten hoidetaan? Ei kai se ainakaan sitten "parempi kuin uusi" -verotuksella voi mennä. Kuluttajalle olisi epäreilua, tuo kannattanee selvittää jostain?
                    --Pakko saada bmw, pakko päästä kruisaileen--
                    ------------BMW 530da touring E61-----------

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by MrHenkka View Post
                      Edelliseen ihmettelyä; Tieliikennekelpoinen, että verotus voidaan tehdä. No mites jos tuo korjattavaksi viallisen, laittaa kuosiin täällä, niin mites verotus sitten hoidetaan? Ei kai se ainakaan sitten "parempi kuin uusi" -verotuksella voi mennä. Kuluttajalle olisi epäreilua, tuo kannattanee selvittää jostain?
                      Verotus hoituu kunnossa olevan auton arvon mukaan. Jonkun 2-3% alennuksen siitä voi saada. Elämä Suomessa on monissa jutuissa epäreilua...
                      E39 528iA

                      Comment

                      • scheisse
                        BTCF Honorary Member
                        • Apr 2007
                        • 2798
                        • Kauhajoki

                        #12
                        Ikävää luettavaa.

                        Oma ehdotus jos mietitään vain kustannuksia.
                        Jos korjautat Saksassa paikallisella "BMW expertillä" niin rahdin hinnan voit suoraan laittaa korjaus kustannuksiin.
                        Esim. Korjaus Suomessa 3ke ja Saksassa samasta voit nyt maksaa vaikka 4ke jos rahti on 1ke. Eli rahdin hinnan häviät korjauskuluista heti kättelyssä jos auton rahtaat Suomeen. Kokemukseni mukaan käyttäisin mieluummin 4ke Saksassa korjaukseen kuin Suomessa 3ke.
                        Toki yhteydenpito voi olla hieman hankalaa, mutta ei mahdotonta.


                        Toki jos vakuutusyhtiö sen rahdin maksaa niin sittenhän asia on ihan toinen. Jos Saksankielen kanssa on ongelmia niin etsit jonkun joka "hoitaa" tätä asiaa eli yhteyshenkilö joka puhuu sujuvaa Saksaa helpottaa huomattavasti (esim. Juhis).

                        Ikäviä asioita, mutta hoidettavissa. Tsemppiä!
                        - f30 330e M-Sport , -16
                        - e36 3.2 M3 cabrio individual

                        Comment

                        • Mitza
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2006
                          • 158
                          • Mäntsälä

                          #13
                          Kiitti paljon hyvistä vinkeistä. Rupesinkin jo kattelemaan ebay:sta tekniikkaa tuohon. Yllätyin, kun motteja saisi jo alle 2000 euron. Tuli vain mieleen, että mitä jos samalla istuttaisi tuohon vähän uudempaa tekniikkaa? Esim pykälää uudemman 3 litrasen kiisselin, jossa on jo 170hp? Vai meneekö siinä tapauksessa enemmänkin osia vaihtoon, kuin pelkkä moottori?

                          Tuolla ylläolevalla motin hinnallahan sitä vikaa ei edes kauheasti kannata lähtee paikallistamaan, jos sen etsimiseen ja huoltamiseen kuluu aikaa ja rahaa tuhottomasti.

                          Varmaankin päätän jokatapauksessa huollattaa sen saksassa. Jos vakuutusyhtiö kustantaisi auton suomeen, niin tuokoon sen ehjänä sitten.

                          Nyt vaan pitää sitten pyytää tätä güntheriä poistamaan läpät mahdollisesta uudesta motista.

                          Comment

                          • Anzafin
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2006
                            • 3747
                            • Kajaani

                            #14
                            Ikävä tarina tosiaan, mutta näyttää että tunnelin päässä on valoa jo .
                            Ei muuta kuin tien suunnassa eteenpäin! Asioilla on tapana järjestyä!

                            - Antti -

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by Mitza View Post
                              Kiitti paljon hyvistä vinkeistä. Rupesinkin jo kattelemaan ebay:sta tekniikkaa tuohon. Yllätyin, kun motteja saisi jo alle 2000 euron. Tuli vain mieleen, että mitä jos samalla istuttaisi tuohon vähän uudempaa tekniikkaa? Esim pykälää uudemman 3 litrasen kiisselin, jossa on jo 170hp? Vai meneekö siinä tapauksessa enemmänkin osia vaihtoon, kuin pelkkä moottori?

                              Tuolla ylläolevalla motin hinnallahan sitä vikaa ei edes kauheasti kannata lähtee paikallistamaan, jos sen etsimiseen ja huoltamiseen kuluu aikaa ja rahaa tuhottomasti.

                              Varmaankin päätän jokatapauksessa huollattaa sen saksassa. Jos vakuutusyhtiö kustantaisi auton suomeen, niin tuokoon sen ehjänä sitten.

                              Nyt vaan pitää sitten pyytää tätä güntheriä poistamaan läpät mahdollisesta uudesta motista.
                              Siis niitä motteja pitää saada reilustikkin alle 2000€:n, kun kerran niitä saa täältäkin.
                              Moottorin vaihto eri tyyppiseen on käytännön tasolla mahdotonta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎