Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oma proggis: graafista live-dataa TestO:lla. *Päivitys 26.06.2017*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pheno
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1985
    • Tampere

    Oma proggis: graafista live-dataa TestO:lla. *Päivitys 26.06.2017*

    Ohjelmalla voi näyttää graafisessa muodossa eri arvoja vaikka yksi kerrallaan. Esim. lambdan näyttämää graafia. Lisäksi voi tallentaa halutuista arvoista login CSV- muodossa. Logia voi käyttää esim. Megalogviewer:issä tai Virtual Dyno:ssa, Excelissä, jne.

    Uusin versio ohjelmasta löytyy aina täältä: http://phenoboy.kapsi.fi/testo linkki ohjautuu aina uusimpaan versioon.

    Ns. standalone versio, joka ei itsessään tarvitse Ediabas-asennusta löytyy täältä http://phenoboy.kapsi.fi/testo/testo...standalone.zip. Standalone:n COM portti vaihdetaan tästä tiedostosta: EdiabasLib.config.

    Jos koneelta puuttuu msvcp100.dll niin sen saa täältä: http://www.microsoft.com/en-us/downl...s.aspx?id=5555

    Ohjelman eräs etu verrattuna INPA:aan on, että tässä voi valita itse halutut arvot, joita haluaa näyttää. INPA:n 'analog'- ruudussa on tyypillisesti n. 10 arvoa, jotka haetaan moottorinohjaukselta yksi kerrallaan. Tällöin päivitysnopeus yksittäisen arvon kohdalla on hidasta. Esim. lambdan toiminnasta ei voi paljoa päätellä.

    Tietyille moottorinohjauksille löytyy myös nopeampaa live-dataa kuin INPA:ssa. Yhdessä viestissä tulee n. 20-30 anturi-tietoa. Viestejä sekunnissa tulee n. 10 (n. 100ms per viesti) riippuen moottorinohjauksesta. Normaalisti INPA:lla yhdessä viestissä tulee vain yksi tieto.

    Lista, joissa tämä nopeampi live-data toimii tällä hetkellä:

    MS41 (M52)
    MS42 (M52TU)
    MS43 (M54)
    ME7.2 (M62TU -99)
    MSS50 (S50)
    MSS52 (S62, S52)
    MSS54 (S54)
    DME 3.3.8 (M60) -95 ->
    DME 5.21 (M73)


    Nopeampaa live-dataa on toki mahdollista saada muihinkin moottorinohjauksiin ja ohjelmaa päivitetään sitä mukaa, kun saan tarvittavia tietoja moottorinohjauksesta.

    DDE:lle ja muutamille muille (MS43, MSS54, MSS52, yms) ecuille löytyy mittarinäytöt. Ensin pitää laittaa ajoon niitä vastaava job:in nimi. Eli esim. DDE 6.0:n, D60M57A0:n tapauksessa, ensin job 'values #1' ajoon ja sitten vasta mittari näkyviin gauges->D60M57A0->Values #1

    Pikaohjeita:


    Jos INPA toimii, niin ei muuta kun käynnistää testo.exe:n ja ohjelma alkaa toimia. Ihan helpoimmasta päästä ohjelma ei ole, eli voi aluksi tuntua hankalalta.

    Voit varmuudeksi tunnistaa ecun valikosta File->Detect Ecu, jolloin se identifioi ja näyttää mikä PRG- tiedosto on sun autolle sopiva.

    Kannattaa melkein tehdä ns. 'custom job' eculle, mikäli auto tukee sitä. Menusta Debug->Custom jobs

    Tässä lisäohjeita siihen.


    YouTubessa vidoita:





    Idea tässä on valita useampi parameteri, jotka ecu antaa vastauksena yhdessä viestissä, jolloin se toimii nopeammin ja tarkkuus on huomattavasti parempi kuin esim. INPA:lla. Parameterit on valitettavan usein saksaksi, mutta siellä on useita valmiita job:eja tehty joista voi ottaa mallia.

    Kun saat Custom job:in käyntiin, valitse oikealla hiirellä 'select all', jolloin kaikki arvot lisätään graafiin.

    Jos haluat logata tiedostoon (.csv), paina tällöin F1 tai File->File Logger ja paina 'start'.. kun valmista paina 'stop'. Näitä voi avata excelissä tai ilmaisessa Megalogviewerissä myös.




    Esim. Lambda:




    Alla logi otettu Testo:lla ja Megalogviewer osaa näyttää sen näin:





    Last edited by pheno; 20-06-2019, 09:58.
  • pheno
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1985
    • Tampere

    #2
    wanhat poistettu
    Last edited by pheno; 24-05-2013, 10:29.

    Comment

    • pheno
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1985
      • Tampere

      #3
      Lambdan arvojen ihmettelyä:







      sitten imuvuoto löytyi imusarjan takakannen tiivisteestä. noin kohdassa 170 meni brake cleaneria takakannen tiivisteeseen ja integraattori alkoi pienentää ruiskutusta. Kumma kyllä, en kuullut kierroksissa mitään eroa.



      MAF:n arvoja:
      Last edited by pheno; 02-05-2012, 10:05.

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Loistavaa. Itellä on vähän vaiheessa kun pitäisi siemenssin boksiin viritellä logitusta jotta tietää vaikuttaako softan säädöt miten, lähinnä siis karttojen etsimisen kanssa vois olla apuja.
        Ruiskutusajan, ennakon, kaasupedaalin asennon seuranta ois ainakin kriittisiä.

        Ajattelin lähteä liikenteeseen kanssa toolset32:sen kanssa. Miten oot tarkemmi toteuttanut ton. Kyseletkö suoraan sarjaporttiin (pitänee tietää osoite yms varmaan?) vai ediabaksen kautta jotenkin? Vai suoraan toolsetin kautta joka keskustelee ediabaksen kautta?

        EDIT: Ootko halukas jakamaan tuota vai pistänkö kaverin koodailee?
        Last edited by Supa; 30-04-2012, 23:05. Reason: Menee vähän maistissa kirjaimet sekasin mutta toivotaa nettä saa selvää!
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • pheno
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1985
          • Tampere

          #5
          Mukavaa, että joku muukin on kiinnostunut tälläisistä ohjelmista

          Mitä mieltä olet muuten tuosta imuvuodosta? Olen aina ollut siinä uskossa, että kierroksista sen kuulee jos on imuvuoto, mutten enää. Tiedä sitten onko niin pieni vuoto, ettei tyhjäkäymnillä huomaa, tms

          EDIABAS-api:lla homma hoituu helposti. Sieltä api.h:stä löytyy apiJob-niminen proseduuri, jolla saa kysyttyä halutun arvon. En ole tuota tool32:sta sen enempää testaillu, enkä tiedä mitä sillä voi tehdä. Katsonut vain minkänimisiä 'job':eja löytyy mistäkin purkista. Joita tässä nyt ainakin toistaiseksi tarvitaan.

          Kiva, jos ehdit testailla tätä! Tarkoitus olikin laittaa jakoon, kunhan on hieman enemmän testailtu. Tämä on vielä aika alkuvaiheessa, ja kaikkea pientä lisäjuttuja on mielessä. Ennenkuin saan paketin tehtyä pitää vaan kattoa, mitä dll:ejä tuo sovellus vaatii, kun on Qt:lla tehty. Koitan saada tässä pian sellaisen aikaiseksi.

          Comment

          • pheno
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1985
            • Tampere

            #6
            Eka testiversio löytyy täältä. Toimii ainakin omassa WinXP:ssa ja Win7:ssa. Huom. siis kuten näkyy käyttöliittymä on vaiheessa. Pitää manuaalisesti kirjoittaa halutun PRG tiedoston nimi, sieltä löytyvä haluttu 'job' ja 'jobresult'. Parannuksia tehdään kun on aikaa, motivaatiota lisää toki , jos joku muukin kuin minä on kiinnostunut tälläisestä softasta. ja ominaisuuksia saa ehdottaa

            Itsellä ollut käytössä aika vanha EDIABAS 6.4.3 tms, jolla tuo ainakin pitäisi toimia. Uudemmista ei kokemusta.
            Last edited by pheno; 02-05-2012, 10:04.

            Comment

            • öpel
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 253
              • ??????

              #7
              Originally posted by pheno View Post
              Eka testiversio löytyy täältä. Toimii ainakin omassa WinXP:ssa ja Win7:ssa. Huom. siis kuten näkyy käyttöliittymä on vaiheessa. Pitää manuaalisesti kirjoittaa halutun PRG tiedoston nimi, sieltä löytyvä haluttu 'job' ja 'jobresult'. Parannuksia tehdään kun on aikaa, motivaatiota lisää toki , jos joku muukin kuin minä on kiinnostunut tälläisestä softasta. ja ominaisuuksia saa ehdottaa

              Itsellä ollut käytössä aika vanha EDIABAS 6.4.3 tms, jolla tuo ainakin pitäisi toimia. Uudemmista ei kokemusta.
              Ilmoittaa, ettei tiedostoa löydy.
              Hienolta vaikuttaa tämä sinun ohjelma
              Olisi mukava kokeilla, jos tuolla vaikka löytyisi omasta kulkineesta nykimistä aiheuttava imuvuoto. Toimiiko tuo M52TU koneessa?
              BMW 523i E39 MY1999

              Comment

              • Perlenbacher
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2010
                • 1103
                • Suomi

                #8
                Pikaopas tool32:een? Jos joku viittis kirjottaa muutaman rivin diyn.

                Comment

                • pheno
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1985
                  • Tampere

                  #9
                  Perhana tosiaan linkki ollut viallinen.. Toivottavasti ei jäänyt monelta lataamatta? Pahoittelut.

                  Näköjään tämä boardi ei lähetä mitään emailia vaikka oli ruksittu notifikaatiot.

                  Kyllä pitäisi toimia myös M52TU koneessa, periaatteessa missä tahansa koneessa jossa tool32 tai INPA toimii. Mutta ei ole testattu kuin M60:ssa.

                  Nyt kun en ole keksinyt vielä miten näitä .PRG tiedostojen sisältöä voi lukea muulla kuin tool32:lla, niin kunkin moottorinohjauksen tiedot ja halutut "työt" (esim. MAF:n arvo) pitää lisätä käsin tiedostoon. Tämä on toki vain kertaluonteinen homma eikä edes kovin vaikeaa. Ajatus oliskin saada valmiiksi tehdyt tiedostot kullekin moottorille, jotta niitä ei tarvitse jokaisen käsin tehdä. Itseltä löytyy jo M60 moottorille tehty tiedosto. Tämähän ei periaatteessa rajoitu vain moottorinohjaukseen vaan mitä tahansa prg:n sisältämiä tietoja voi lukea. Esim. onko jokin ovi auki tai ei.

                  Laitan tänään vielä uuden toimivan version ja linkin.

                  Comment

                  • pheno
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1985
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Perlenbacher View Post
                    Pikaopas tool32:een? Jos joku viittis kirjottaa muutaman rivin diyn.
                    Avaat tool32:n. Ja File-menusta 'Open SGDB'. C:\EDIABAS\Ecu kansiosta löydät .prg tiedostoja. Esim. M60 moottorinohjaukselle löytyy useampi: M60_338D.prg ja M60_338K.prg, muitakin.

                    INPA kansiosta löytyy .eng päätteisiä tekstitiedostoja kullekin autolle, joista voi arvata sopivan .prg tiedoston nimen. Mulla ei ole tässä INPA:aa nyt saatavilla, en voi varmistaa. Mitä olen kattellut, niin aika moni moottorinohjaustiedosto alkaa MS tai DME kirjaimilla.

                    Comment

                    • pheno
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 1985
                      • Tampere

                      #11
                      Nyt pitäis linkin toimia:

                      http://phenoboy.kapsi.fi/testo

                      Ohjelmaa on testattu vain allekirjoittaneen toimesta, joten ilmoitelkaa tähän tai vaikka privalla kaikki ongelmat, mitä ilmenee. Tämä on edelleen aika alkuvaiheessa ja manuaalista työtä joutuu tekemään mikäli haluaa esim. oman moottorinohjauksen tietoja katsella (jos ei satu olemaan M60 moottori).

                      jobs.txt sisältää tiedon "töistä", joita ohjelma voi näyttää. Zip:in mukana tulee M60:lle tehty tiedosto. Siitä voi ottaa mallia. Ensimmäinen rivi kertoo mitä .prg tiedostoa (käytännössä vastaa jotakin ECUa) halutaan tutkia:

                      M60_338D,M60 DME 3.3

                      M60_338D on .prg tiedoston nimi, ilman päätettä. Pilkun jälkeen tulee vapaamuotoinen teksti (jota ei vielä hyödynnetä). Sitten tulee itse työnkuvaus, jotka pitää kirjoittaa kaikki CAPS:it päällä:

                      STATUS_INT,STATUS_INT_WERT,REAL,Lambdaintegrator #1

                      STATUS_INT = työn nimi (job)
                      STATUS_INT = työn nimi (jobresult)
                      REAL = arvon tyyppi (tällä hetkellä ei merkitystä)
                      Lambdaintegrator #1 = kuvaus, joka näkyy listassa.

                      Kaksoisklikkaamalla pitäisi avautua pienempi ikkuna, jossa plotataan arvot reaaliaikaisesti.

                      Ikkunoita voi avata useampia ja niitä voi laittaa paussille painamalla jotain näppäintä ikkunan kohdalla. Jos ikkunoita on monta, niin luonnollisesti päivitystiheys on hitaampaa. Esim. jos haluaa etsiä imuvuotoja niin ei kannata laittaa kuin vain yksi ikkuna auki, jolloin pienetkin muutokset näkee heti.



                      Huom! Valitettavasti en pysty muiden kuin oman autoni moottoriohjauksen arvoja selvittämään toistaiseksi.

                      Olisi ihan mukavaa, jos asiasta tietävä laittaisi tähän tai suoraan privaan oman moottoriohjauksen vastaavan tiedoston. Niin muiden olisi helpompi ottaa ohjelma käyttöön. Katson myös josko näitä saan itse selviteltyä.

                      Tällä hetkellä voidaan näyttää yhtä arvoa kunkin job:n sisällä. On kuitenkin olemassa töitä, joista saadaan useampi tulos. Näitä voi kyllä yksittäinkin lisäillä, mutta ehkä olisi hienompaa näyttää ne samassa ikkunassa kaikki.

                      Comment

                      • öpel
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 253
                        • ??????

                        #12
                        Ei näy yhtään mitää ohjelmallasi :(

                        Auto on E39 -99 M52TU, eli .PRG tiedosto on MS420DS0. Tool32:lla pääsen onnistuneesti katsomaan moottorin tietoja, pitää tietenkin muistaa mennä konehuoneen puolelta, ohjaamon OBD-liitäntä ei toimi tässä.

                        JOBS-tiedosto oli tämän näköinen, johon lisäilin kokeilumielessä kaikenlaista. Silti mitään ei näy, vaikka kyseiset arvot löytyvät Tool32:n kautta.

                        MS420DS0,M52 DME 3.3
                        STATUS_INT,STATUS_INT_WERT,REAL,Lambdaintegrator #1
                        STATUS_INT_2,STATUS_INT_2_WERT,REAL,Lambdaintegrat or #2
                        STATUS_L_SONDE,STATUS_L_SONDE_WERT,REAL,O2 Sensor voltage #1
                        STATUS_L_SONDE_2,STATUS_L_SONDE_2_WERT,REAL,O2 Sensor voltage #2
                        STATUS_LMM,STATUS_LMM_WERT,REAL,MAF (kg/h)
                        STATUS_GASPEDAL,STAT_GASPEDAL_WERT,REAL,Kaasupolji n
                        STATUS_MOTORTEMPERATUR_MWB,STAT_MOTORTEMPERATUR_MW B_WERT,REAL,koneenlammot1
                        STATUS_MOTORTEMPERATUR_MWB,STATUS_MOTORTEMPERATUR_ MWB_WERT,REAL,koneenlammot2
                        STATUS_MOTORTEMPERATUR_MWB,STAT_MOTORTEMPERATUR_MW B_EINH,REAL,koneenlammot3
                        BMW 523i E39 MY1999

                        Comment

                        • pheno
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 1985
                          • Tampere

                          #13
                          Voi harmi.. Hmm.. Eihän sulla ollut taustalla mitään ohjelmia käynnissä. Esim inpaa tai tool32:sta. ? Tällöin portti on varattu eikä tuo ohjelma näytä mitään.. Tuliko konsoliin jotain tekstiä kun suljit ikkunan?

                          Comment

                          • öpel
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2010
                            • 253
                            • ??????

                            #14
                            Ei ollut muita ohjelmia käynnissä, ohjelmasi kaatuu virheilmoituksiin heti käynnistettäessä, jos jokin taustalla käynnissä.

                            Tekstiä tuli mihin konsoliin? En havainnut yhtään mitään missään
                            BMW 523i E39 MY1999

                            Comment

                            • pheno
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 1985
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by öpel View Post
                              Ei ollut muita ohjelmia käynnissä, ohjelmasi kaatuu virheilmoituksiin heti käynnistettäessä, jos jokin taustalla käynnissä.

                              Tekstiä tuli mihin konsoliin? En havainnut yhtään mitään missään
                              Niin tarkotin tota konsolia eli sitä jos käynnistät ohjelman dos promptista.. Arvaan ehkä missä on vika, ei pitäisi olla iso ongelma.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎