Ohjelmalla voi näyttää graafisessa muodossa eri arvoja vaikka yksi kerrallaan. Esim. lambdan näyttämää graafia. Lisäksi voi tallentaa halutuista arvoista login CSV- muodossa. Logia voi käyttää esim. Megalogviewer:issä tai Virtual Dyno:ssa, Excelissä, jne.
Uusin versio ohjelmasta löytyy aina täältä: http://phenoboy.kapsi.fi/testo linkki ohjautuu aina uusimpaan versioon.
Ns. standalone versio, joka ei itsessään tarvitse Ediabas-asennusta löytyy täältä http://phenoboy.kapsi.fi/testo/testo...standalone.zip. Standalone:n COM portti vaihdetaan tästä tiedostosta: EdiabasLib.config.
Jos koneelta puuttuu msvcp100.dll niin sen saa täältä: http://www.microsoft.com/en-us/downl...s.aspx?id=5555
Ohjelman eräs etu verrattuna INPA:aan on, että tässä voi valita itse halutut arvot, joita haluaa näyttää. INPA:n 'analog'- ruudussa on tyypillisesti n. 10 arvoa, jotka haetaan moottorinohjaukselta yksi kerrallaan. Tällöin päivitysnopeus yksittäisen arvon kohdalla on hidasta. Esim. lambdan toiminnasta ei voi paljoa päätellä.
Tietyille moottorinohjauksille löytyy myös nopeampaa live-dataa kuin INPA:ssa. Yhdessä viestissä tulee n. 20-30 anturi-tietoa. Viestejä sekunnissa tulee n. 10 (n. 100ms per viesti) riippuen moottorinohjauksesta. Normaalisti INPA:lla yhdessä viestissä tulee vain yksi tieto.
Lista, joissa tämä nopeampi live-data toimii tällä hetkellä:
MS41 (M52)
MS42 (M52TU)
MS43 (M54)
ME7.2 (M62TU -99)
MSS50 (S50)
MSS52 (S62, S52)
MSS54 (S54)
DME 3.3.8 (M60) -95 ->
DME 5.21 (M73)
Nopeampaa live-dataa on toki mahdollista saada muihinkin moottorinohjauksiin ja ohjelmaa päivitetään sitä mukaa, kun saan tarvittavia tietoja moottorinohjauksesta.
DDE:lle ja muutamille muille (MS43, MSS54, MSS52, yms) ecuille löytyy mittarinäytöt. Ensin pitää laittaa ajoon niitä vastaava job:in nimi. Eli esim. DDE 6.0:n, D60M57A0:n tapauksessa, ensin job 'values #1' ajoon ja sitten vasta mittari näkyviin gauges->D60M57A0->Values #1
Pikaohjeita:
Jos INPA toimii, niin ei muuta kun käynnistää testo.exe:n ja ohjelma alkaa toimia. Ihan helpoimmasta päästä ohjelma ei ole, eli voi aluksi tuntua hankalalta.
Voit varmuudeksi tunnistaa ecun valikosta File->Detect Ecu, jolloin se identifioi ja näyttää mikä PRG- tiedosto on sun autolle sopiva.
Kannattaa melkein tehdä ns. 'custom job' eculle, mikäli auto tukee sitä. Menusta Debug->Custom jobs
Tässä lisäohjeita siihen.
YouTubessa vidoita:
Idea tässä on valita useampi parameteri, jotka ecu antaa vastauksena yhdessä viestissä, jolloin se toimii nopeammin ja tarkkuus on huomattavasti parempi kuin esim. INPA:lla. Parameterit on valitettavan usein saksaksi, mutta siellä on useita valmiita job:eja tehty joista voi ottaa mallia.
Kun saat Custom job:in käyntiin, valitse oikealla hiirellä 'select all', jolloin kaikki arvot lisätään graafiin.
Jos haluat logata tiedostoon (.csv), paina tällöin F1 tai File->File Logger ja paina 'start'.. kun valmista paina 'stop'. Näitä voi avata excelissä tai ilmaisessa Megalogviewerissä myös.
Esim. Lambda:
Alla logi otettu Testo:lla ja Megalogviewer osaa näyttää sen näin:
Uusin versio ohjelmasta löytyy aina täältä: http://phenoboy.kapsi.fi/testo linkki ohjautuu aina uusimpaan versioon.
Ns. standalone versio, joka ei itsessään tarvitse Ediabas-asennusta löytyy täältä http://phenoboy.kapsi.fi/testo/testo...standalone.zip. Standalone:n COM portti vaihdetaan tästä tiedostosta: EdiabasLib.config.
Jos koneelta puuttuu msvcp100.dll niin sen saa täältä: http://www.microsoft.com/en-us/downl...s.aspx?id=5555
Ohjelman eräs etu verrattuna INPA:aan on, että tässä voi valita itse halutut arvot, joita haluaa näyttää. INPA:n 'analog'- ruudussa on tyypillisesti n. 10 arvoa, jotka haetaan moottorinohjaukselta yksi kerrallaan. Tällöin päivitysnopeus yksittäisen arvon kohdalla on hidasta. Esim. lambdan toiminnasta ei voi paljoa päätellä.
Tietyille moottorinohjauksille löytyy myös nopeampaa live-dataa kuin INPA:ssa. Yhdessä viestissä tulee n. 20-30 anturi-tietoa. Viestejä sekunnissa tulee n. 10 (n. 100ms per viesti) riippuen moottorinohjauksesta. Normaalisti INPA:lla yhdessä viestissä tulee vain yksi tieto.
Lista, joissa tämä nopeampi live-data toimii tällä hetkellä:
MS41 (M52)
MS42 (M52TU)
MS43 (M54)
ME7.2 (M62TU -99)
MSS50 (S50)
MSS52 (S62, S52)
MSS54 (S54)
DME 3.3.8 (M60) -95 ->
DME 5.21 (M73)
Nopeampaa live-dataa on toki mahdollista saada muihinkin moottorinohjauksiin ja ohjelmaa päivitetään sitä mukaa, kun saan tarvittavia tietoja moottorinohjauksesta.
DDE:lle ja muutamille muille (MS43, MSS54, MSS52, yms) ecuille löytyy mittarinäytöt. Ensin pitää laittaa ajoon niitä vastaava job:in nimi. Eli esim. DDE 6.0:n, D60M57A0:n tapauksessa, ensin job 'values #1' ajoon ja sitten vasta mittari näkyviin gauges->D60M57A0->Values #1
Pikaohjeita:
Jos INPA toimii, niin ei muuta kun käynnistää testo.exe:n ja ohjelma alkaa toimia. Ihan helpoimmasta päästä ohjelma ei ole, eli voi aluksi tuntua hankalalta.
Voit varmuudeksi tunnistaa ecun valikosta File->Detect Ecu, jolloin se identifioi ja näyttää mikä PRG- tiedosto on sun autolle sopiva.
Kannattaa melkein tehdä ns. 'custom job' eculle, mikäli auto tukee sitä. Menusta Debug->Custom jobs
Tässä lisäohjeita siihen.
YouTubessa vidoita:
Idea tässä on valita useampi parameteri, jotka ecu antaa vastauksena yhdessä viestissä, jolloin se toimii nopeammin ja tarkkuus on huomattavasti parempi kuin esim. INPA:lla. Parameterit on valitettavan usein saksaksi, mutta siellä on useita valmiita job:eja tehty joista voi ottaa mallia.
Kun saat Custom job:in käyntiin, valitse oikealla hiirellä 'select all', jolloin kaikki arvot lisätään graafiin.
Jos haluat logata tiedostoon (.csv), paina tällöin F1 tai File->File Logger ja paina 'start'.. kun valmista paina 'stop'. Näitä voi avata excelissä tai ilmaisessa Megalogviewerissä myös.
Esim. Lambda:
Alla logi otettu Testo:lla ja Megalogviewer osaa näyttää sen näin:
Comment