Announcement

Collapse
No announcement yet.

Onkos automaattiloota menny rikki?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gfiz
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 63
    • Espoo

    Onkos automaattiloota menny rikki?

    Epäilen että automaagissa on nyt jotain häikkää kun bensankultus on kasvananut puolella, auto tuntuu normaalia "luuskemmalta", kaasua saa antaa melko paljon että että kiihtyy, vaihteet vaihtuu "kovaa" (sen siis tosissaan tuntee kun vaihde vaihtuu, 3-4 vaihto on välillä todella nopea (lähes suoraan kakkoselta neloselle) ja sit välillä tulee ihmeellinen haju kun on ajanu vähä pitempään tai ollu tyhjäkäynnillä jonkin aikaa.

    Autoon on noin 1000km sit vaihdettu uudet automaattivaihtestööljyt ja suodatin (shell dextron 2, Laakkosen suosittelemaa). Auto toimi jonkin aikaa öljyn vaihdon jälkeen ihan hyvin.

    Laatikon öljyt on ihan oikeen väriset eikä haise, minkään näköistä luistamista ei tunnu vaihtaa napakasti (turhankin) eikä auto lähe luistelemaan ajon jälkeen jos laittaa n tai p:n päälle.

    Auto on 320 iA -88 ja laatikko on ymmärtääkseni ZF4HP22

    yks tyyppi sano mulle että kuullostaa turbiini vialta ja toinen sanon että laatikon "pannat" löysällä (???????)

    Mikä avuksi? Uutta laatikkoo kehiin vai?

    Edit:
    Last edited by gfiz; 26-12-2004, 22:01.
    E30 320iA -88
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Mikään ei varmemmin tuhoa vanhaa automaattia kuin öljynvaihto...vanhankansan sanonta? No, jos koneessa ei ole puhtia, laatikko ei luista ja pykälät putoilee ilman luistoa, haiskahtaisi reilulta imuvuodolta koneessa. Sillä edellytyksellä että ko.laatikossa on alipaineohjaus.

    Comment

    • gfiz
      Bimmer Rookie
      • Jul 2004
      • 63
      • Espoo

      #3
      Originally posted by Hemi
      Mikään ei varmemmin tuhoa vanhaa automaattia kuin öljynvaihto...vanhankansan sanonta? No, jos koneessa ei ole puhtia, laatikko ei luista ja pykälät putoilee ilman luistoa, haiskahtaisi reilulta imuvuodolta koneessa. Sillä edellytyksellä että ko.laatikossa on alipaineohjaus.

      Koneessa kyllä puhtia mutta meno on muuttunut alhasemmilla kierroksilla "laiskaksi", täyskaasulla kyllä meno on ihan ok mutta vaihtaessa meinaa tukka lähtee päästä on melko raju nykäsy.

      tuskin siellä laatikossa mitkään ikiöljyt joskushan ne on varmaa hyvä vaihtaa?

      Edit: mistäs sen alipaine ohjauksen saa selville on sillä vai ei?
      E30 320iA -88

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Tuo alipainevuoto saa koneen juuri ala ja keskialueella puhdittomaksi. Se alipainevuoto voi olla juuri laatikon alipaineohjauksessa(jos siinä sellainen on). Eli sen alipaineletkussa tai alipainekellossa. Samalla selittyisi vielä varmemmin tuo "pudottelu" kun laatikon ohjaus on pelistä pois. Usko muuten huviksesi että tässä maassa melko varmasti rikotaan öljyjenvaihdoilla enemmän vanhoja automaatteja kuin vaihtamatta jättämisillä. Seuraileppa mm.tämän saitin automaattilaatikoiden vikakehittymisiä. Lähes aina korkkaaminen tapahtuu muutama sata tai tuhat kilometriä öljyhuollon jälkeen. Periaatteessa ne öljyt ja suodattimet on tarkoitettu "ikuisiksi"+ 10-20%:n lisäyksellä. Vanhaan jenkkikirstuun sai tehdä aina vähintään pantaremontin saman tien kun öljyt oli tuontikiesiin ensin vaihdettu. No, olihan herra Nätkin hyvin työllistetty, joten Suomalaisen työn tukemiseen nekin markat toki meni. Hyvällä asialla siis oltiin ennenkuin tuo "huoltotoimi" tuontilahnoihin älyttiin jättää tekemättä. Tai annettiin auton ostajan/tilaajan itse hoitaa laatikon "öljyhuolto". Eli tuotiin 50-luvun kiesejä joissa oli vielä alkuperäiset öljyt laatikoissa(+lisättynä "enkelten osuudella"), eikä laatikoiden toiminnassa ollut mitään sanomista. Täällä sitten uusi suodatin ja öljyt sisään ja aina oli remontti tiedossa jo samana kesänä. Niihin yksilöihin mihin "huoltoa" ei niiden pommi/lauluautoluonteen tms.vuoksi tehty, porskuttaa varmaan edelleenkin.
        Last edited by Hemi; 23-12-2004, 00:22.

        Comment

        • gfiz
          Bimmer Rookie
          • Jul 2004
          • 63
          • Espoo

          #5
          No voi perkele! EI ois taas pitäny mennä siis koskee kun se toimi ihan jees!
          No mikään ei oo niin tyhmä ku ihminen

          Mitäs paikkaa suosittelette vian selvittämiseksi/korjaamiseksi??
          E30 320iA -88

          Comment

          • Keimo
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2032
            • Kekkoslovakia

            #6
            Originally posted by gfiz
            No voi perkele! EI ois taas pitäny mennä siis koskee kun se toimi ihan jees!
            No mikään ei oo niin tyhmä ku ihminen

            Mitäs paikkaa suosittelette vian selvittämiseksi/korjaamiseksi??
            Eikös se ole se vanhan kansan totuus, että "don't fix it if ain't broken"

            Comment

            • jani73
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 4320
              • Turku

              #7
              Mikähän noi sitten rikkoo öljynvaihdon jälkeen?
              Meneekö sinne pieniä epäpuhtauksia, vai onko uudet öljyt kenties sen verran erilaisia, kuin mitä vanhat, että se aiheuttaisi lootassa jotain häikkää?

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Perusarvaus:
                -Öljynvaihdon yhteydessä ei pidetä huolto hyvästä puhtaudesta ja uuden öljyn mukana saadaan sekaan hiekkapölyä tms muuta vahingollista tavaraa (silmäälä näkymätönkin hiukkanen riittä jumiuttamaan venttiilin)
                -Uusi öljy on eri standardin mukaista kuin vanha tai valmistajan suosittelema, eri öljyt (tai siis niiden lisäaineet) voivat reagoida keskenään (harvinaista varsinkin ATF:ssa)
                -Uusi öljy puhdistaa öljytilaa ja irrottaa mennessään vanhaa pikeytynyttä öljyä ja likaa, jotka ovat jääneet vuosiksi turvalliseen piiloon laminaarisen virtauksen avulla (mm. öljynjäähdytin on hyvä jemma)
                -Kun öljy on lisätty tyhjään laatikkoon, se käynnistetään ja "kuivat pinnat" hankaavat toisiaan vasten todella pitkään ennen kuin öljy on päässyt oikealla paineella joka paikkaan missä sitä tarvitaan. OIKEASTAAN MAHDOTON VÄLTTÄÄ muuten kuin välttämällä öljynvaihtoa "varmuuden vuoksi".

                Edellinen kohta on tulkintajuttuja: Itse huomasin huolletun ZFHP22A:n "ylösajossa" että toiminta oli vajaata ensimmäisen 5 min tyhjäkäynnillä ja noin 10 km ajossa, kaikki paikat eivät siis olleet vielä toimintavalmiina. Kuinkahan moni korjaamo "ajaa sisään" öljyhuolletun automaatin?

                Jos valmistaja on ilmoittanut jollekin tuotteellensa öljynvaihtovälin, tulisi sitä noudattaa kaikella kunnioituksella sekä huolellisella toiminnalla mutta jos valmistaja on antanut tuomion "ikiöljyistä", niin tee palvelus seuraavalle käyttäjälle äläkä mene sorkkimaan hienoa tekniikkaa niin kauan kuin se toimii.

                Hyvää joulua kuitenkin.
                ---

                Comment

                • gfiz
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2004
                  • 63
                  • Espoo

                  #9
                  Niinpä niin, Onkos kellään tietoo kuinka kallista noita laatikoita on korjauttaa
                  vai kannattaako suoraan hommata uusi?

                  Eniten tässä hommassa vit...aa toi älytön bensan kulutus, ei oo tarvinnu paljoo joululahjoi ostellla ku tietää et neki rahat menee bemun tankkiin.
                  E30 320iA -88

                  Comment

                  • Jarkko S
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2003
                    • 595
                    • Käärmelahti/Maaninka

                    #10
                    Tuohon lootaan menee vaijeri ainoastaan, joka käyttäytymisestä päätellen on liian kireällä, onkos sitä säädelty?

                    Jos vaijerin säätö ei vaikuta niin keskipakosäädin pyrstössä voisi jumitella.
                    E60 530d M-Sport
                    E53 X5 3.0d Sport
                    E53 X5 3.0d Sport Paku
                    E93 330d
                    E61 535d M-Sport
                    E61 520d
                    E46 320i

                    Comment

                    • gfiz
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2004
                      • 63
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by Jarkko S
                      Tuohon lootaan menee vaijeri ainoastaan, joka käyttäytymisestä päätellen on liian kireällä, onkos sitä säädelty?

                      Jos vaijerin säätö ei vaikuta niin keskipakosäädin pyrstössä voisi jumitella.

                      Vaijeriin ei ole koskettu lainkaan ja se tuskin itsekseen siellä kiriää.

                      Edit: Mites sen keskipakosäätimen jumituksen saa parhaiten "aukeemaan" lekalla kylkeen, jonkun näköstä puhdistusta ja öljyämistä vai uus palikka tilalle?
                      Last edited by gfiz; 23-12-2004, 15:36.
                      E30 320iA -88

                      Comment

                      • rjkl
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2004
                        • 104

                        #12
                        Ensimmäiseen autoon tuli vaihdettua joskus nuoruudessa innolla laatikkoöljyt ja sai samalla kehastua kavereille omista taidoista. Kolmen päivän päästä tultiin kotiin narun jatkona kotitallille. Syynä oli pumppuun mennyt roska.
                        Mä en ole huomannut mainintaa bemarin huoltovihkosta mistään laatikkoöljyjen vaihdosta. Saatan olla väärässä

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Automaattilaatikon öljynvaihdon tarpeellisuus on helposti todettavissa. Jos öljypohjassa on poistoproppu, pitää öljyt varmasti jossain välissä vaihtaa. Jos/kun sitä ei ole, on ainakin laatikon suunnitellut insinööri/ryhmä tarkoittanut laatikon "ikuiseksi". Näin se osin onkin. Eli öljynvaihto tehdään vasta remontin yhteydessä(esim.pantojen vaihdon yhteydessä). Eli rempattu lodju kootaan uusilla öljyillä ja muuten vain lisätään jos on tarvetta. Syihin mistä nuo korkkaamiset/luistamiset johtuvat kun vanhoihin laatikoihin tehdään "öljyhuolto" , ei täysin ole minullakaan. Jostain syystä kuitenkin ainakin kaikki "kuttaperkka" kitkapinnat tuntuu ottavan projektista itseensä. Ainakin jenkkilaatikoissa tuli myös juuri venttiilikoneistojumeja varmasti siitä syystä että uudet öljyt pesivät vanhat paskat liikkeelle jotka sitten tukkivat systeemit. Eli tässäkin kohtaa öljyjenvaihtoa voisi suositella vain laatikkoon joka on ollut pöydällä palasina/pestynä. Joka tapauksessa vanhaan laatikkoon tehty täydellinen "verenvaihto" on selkeä riski ja syitä on varmasti useita. Tämä on kiistaton tosiasia.

                          Comment

                          • Jarkko S
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2003
                            • 595
                            • Käärmelahti/Maaninka

                            #14
                            Originally posted by gfiz
                            Vaijeriin ei ole koskettu lainkaan ja se tuskin itsekseen siellä kiriää.

                            Edit: Mites sen keskipakosäätimen jumituksen saa parhaiten "aukeemaan" lekalla kylkeen, jonkun näköstä puhdistusta ja öljyämistä vai uus palikka tilalle?
                            Juu. Säädin löytyy laatikon pyrstöstä, eli kun ottaa lyhyen pyrstön (kampe missä on esim. takapalkin kumityynyt kiinni) pois niin alta löytyy säädin, samassa palikassa on parkkilukon hammaskehä, irtoaa kyllä kun tutkii oikein ajatuksen kera , ja putsaa vaikka jarrunpesuaineella siitä köhnän irti ja varmistaa että säätimessä liikkuu kamat vapaasti.
                            E60 530d M-Sport
                            E53 X5 3.0d Sport
                            E53 X5 3.0d Sport Paku
                            E93 330d
                            E61 535d M-Sport
                            E61 520d
                            E46 320i

                            Comment

                            • Keimo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2032
                              • Kekkoslovakia

                              #15
                              Originally posted by Jarkko S
                              Juu. Säädin löytyy laatikon pyrstöstä, eli kun ottaa lyhyen pyrstön (kampe missä on esim. takapalkin kumityynyt kiinni) pois niin alta löytyy säädin, samassa palikassa on parkkilukon hammaskehä, irtoaa kyllä kun tutkii oikein ajatuksen kera , ja putsaa vaikka jarrunpesuaineella siitä köhnän irti ja varmistaa että säätimessä liikkuu kamat vapaasti.
                              Olikos se niin, että sinä korjaat automaattilootia? Paljonkos yleisellä tasolla tuollain lootaremontti kustantaa, eli siis ihan suuntaa-antavaa osviittaa kustannuksista. Onnistuu uudemmat lootat, vaikkapa nämä diesel-GM Hydramaticit?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎