Announcement

Collapse
No announcement yet.

Taka-akselin puslat e30

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jortikka
    Bimmer Rookie
    • May 2003
    • 88
    • kajaani

    #16
    mielestäni suurin ongelma saada ne alumiinit pois siitä pultista eli jos puslat todella paskana, ja sen takia kelkka pakko irottaa. nopeempi.

    Comment

    • Jukka81
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 1176

      #17
      No kuinkas helposti/vaikeesti menee nuo powerflexin polyuretaanipuslat tuohon takakelkkaan paikoilleen??

      entäs muut takapään puslat, tukivarsiin yms. millainen operaatio saada nuo powerflexit paikoilleen???





      8)
      -E30 325i M-TechII Turbo
      -E39 528iA M-Sport
      -E46 330i Cabriolet M-Sport Individual

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #18
        Minä tein sen vaihdon irroittamatta takakelkkaa, olisi ollut vähän turhan iso operaatio. Joten siihen nähden onnistuin kohtuullisesti.

        Jos sillä "työkalulla" onnistuu remppa irroittamatta takakelkkaa, niin se edelleenkin kiinnostaisi. Kuva siitä tai vähän tarkempaa kuvausta miten se tehdään/toimii.

        Timo

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #19
          Jos jollakulla on kokemuksia powerflex puslista niin kertokaa vaan...

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #20
            Originally posted by tihuovin
            Minä tein sen vaihdon irroittamatta takakelkkaa, olisi ollut vähän turhan iso operaatio. Joten siihen nähden onnistuin kohtuullisesti.

            Jos sillä "työkalulla" onnistuu remppa irroittamatta takakelkkaa, niin se edelleenkin kiinnostaisi. Kuva siitä tai vähän tarkempaa kuvausta miten se tehdään/toimii.

            Timo
            Vaihto E34:een Tästä, hyvät kuvat työkaluista.
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • Pornis SP edition
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2002
              • 870
              • Kemi kity

              #21
              Originally posted by tihuovin
              Minä tein sen vaihdon irroittamatta takakelkkaa, olisi ollut vähän turhan iso operaatio. Joten siihen nähden onnistuin kohtuullisesti.

              Jos sillä "työkalulla" onnistuu remppa irroittamatta takakelkkaa, niin se edelleenkin kiinnostaisi. Kuva siitä tai vähän tarkempaa kuvausta miten se tehdään/toimii.

              Timo
              Poraat ensin siihen puslan ulkokehän ja keskitapin välissä olevaan kumiin 10mm poralla perkeleesti reikiä ja jyystät sitä kumi sieltä reilusti pois. Sen jälkeen alat nitkuttelemaan ja hakkaamaan irti sen keski alumiini tapin ja kun sen saat pois otat esim: puukkosahan, pistosahan tai vaikka paineilmapirran kovametalliterällä varustettuna ja sahaat tai hiot sen puslan ulkokehän puhki/poikki. Sit vaan vasaraa ja jotain meisseli/tamppia sinne puslan ja palkin väliin. Kun saat väännettyä puslaa tarpeeksi saat puristettua sen kasaan isoilla piheillä ja sit revit sen pois. puhdista palkki ja voitele mielellään fayrilla koska kaikkihan tietävät mitä ÖLJYpohjaiset liukasteet tekevät ajanmittaan kumille. Sit otat vajaa puol metriä 10mm kierretankoa ja läjän prikkoja ja korilaattoja ja teet siitä sisääntyöntimen jos et saa pelkästään käsin sitä puslaa perille. Pujotat sen tangon auton sisältä ja alhaalta päin kiristelet. Kun puristat sisään sitä puslaa katso että se puslan tappi siellä yläpäässä menee sinne sen koloonsa rungossa.

              Itse olen tehnyt operaation pari kertaa ja ekakerralla meni noin 7h taukoineen (vitutuksen takia olivat aika pitkiä) Ja toisella kerralla kun ties mitä tehdä niin ei menny kuin 2,5h kun urakalla teki.

              Ja jos jokin vielä jäi epäselväksi niin laita pm:ää niin laitan sulle mun numeron niin voit soitella ja kysellä lisää.
              We Race You Win?
              328 -85, Lynx RC 600 -07, Fiat Ducato JTD -02......
              Official Member of BTCF-SaunaTeam
              Official Member of Team RWD

              Comment

              • bemu-freak
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2003
                • 277
                • Kerava

                #22
                Työkalut e34 puslien irrottamiseen ja kiinnittämiseen. Nuo bmwe34.net sivuilla olevat työkalut toimivat, kun keskitappi on vielä kivasti kiinni, mutta yleensä näin ei ole. Ulosvetäjä tarvitsee laipan, jos keskitappi ei ole kiinni.

                Miten tänne saa laitettua kuvia??
                BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
                ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

                Comment

                • bemu-freak
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2003
                  • 277
                  • Kerava

                  #23
                  Nyt on takakelkan puslat vaihdettu e34:seen ja aikaa meni 3 tuntia siitä, kun tallin ovi aukastiin, siihen, kun työ oli tehty ja talli oli siivottu. Ongelma noissa minun työkaluissa tuntuisi olevan se, että jenga tappi ei kestä. 12mm tappikin riittää, mutta 14mm olisi parempi (14mm tappia ei tunnu löytyvän mistään). Tuppaavat nuo jengatapit taipuilemaan ja jangat vaurioitumaan.

                  Voin lainata noita työkaluja, jos jotakuta kiinnostaa (lainaaja joutuu hakemaan Keravalta). Vaadin kyllä 50 euron rahapantin, koska haluan ne myös takaisin. Jengatapin, prikkoja ja muttereita lainaaja joutuu kyllä itse hankkimaan, kun omat meni jo niin huonoon kuntoon.
                  BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
                  ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

                  Comment

                  • Leka
                    BTCF Member
                    • Sep 2003
                    • 7701
                    • Vilppula

                    #24
                    Originally posted by bemu-freak
                    Ongelma noissa minun työkaluissa tuntuisi olevan se, että jenga tappi ei kestä. 12mm tappikin riittää, mutta 14mm olisi parempi (14mm tappia ei tunnu löytyvän mistään). Tuppaavat nuo jengatapit taipuilemaan ja jangat vaurioitumaan.
                    9/16"- UNC kierretanko on riittävän lähellä 14mm:ä, UNC kierretankoa sai ainakin joskus motonetistä.
                    sigpic

                    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                    Comment

                    • jvakeva
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 2433
                      • Kouvola

                      #25
                      saahan noita kierretankoja putti/työkalu kaupasta..
                      en tarkota mitään rautaprismaa, vaan esim wurtilta, tai vastaavasta,
                      enemmän teollisuuteen keskittyneestä yrityksestä..
                      B10 V8 # 108
                      saab r560 8X4

                      Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                      Comment

                      • AjE
                        Bimmer Rookie
                        • May 2004
                        • 104
                        • i3

                        #26
                        Re: Taka akselin puslat

                        Originally posted by Bmw Master
                        Kukakohan vaihtais takakelkan kumityynyt e30:seen Hyvinkään lähitienoossa?? Ja mielellään ammattitaidolla...
                        Arolassa antoivat arvion n. 2,5h, sen perusteella vein pirssin sinne kun itseltä ei aikaa tuntunut löytyvän. Lopulta heillä venyi remontti kuitenkin viiteen tuntiin, joten hinta oli hiukan eri mitä odotin... Kai se niin vähän on että kun saavat auton pukeille tutkitaan oikein urakalla mitä kaikkea siihen voi tehdä. Käskin soittaa mahdollisista lisätöistä, soittivatkin ja kauppasivat uusia takajarrujen liinoja. Näytin niille vihreää ja samalla sinne oli näköjään vaihtunut myös sylinterit! Onneksi nyt ei sentään ihan viimeiset ruokarahat menneet, muuten olisi voinut alkaa tuttamaan.. Niiden vaihto olisi kuitenkin sujunut itseltäkin.

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #27
                          Tässä taidettiin tulla siihen tulokseen, että parempi kun rupee itse väsäämään. Jos jollain on vapaa ajan ongelmia, niin saa tulla auttamaan...

                          Comment

                          • Sami
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 1332
                            • Kajaani

                            #28
                            Re: Taka akselin puslat

                            Originally posted by AjE
                            Originally posted by Bmw Master
                            Kukakohan vaihtais takakelkan kumityynyt e30:seen Hyvinkään lähitienoossa?? Ja mielellään ammattitaidolla...
                            Arolassa antoivat arvion n. 2,5h, sen perusteella vein pirssin sinne kun itseltä ei aikaa tuntunut löytyvän. Lopulta heillä venyi remontti kuitenkin viiteen tuntiin, joten hinta oli hiukan eri mitä odotin... Kai se niin vähän on että kun saavat auton pukeille tutkitaan oikein urakalla mitä kaikkea siihen voi tehdä. Käskin soittaa mahdollisista lisätöistä, soittivatkin ja kauppasivat uusia takajarrujen liinoja. Näytin niille vihreää ja samalla sinne oli näköjään vaihtunut myös sylinterit! Onneksi nyt ei sentään ihan viimeiset ruokarahat menneet, muuten olisi voinut alkaa tuttamaan.. Niiden vaihto olisi kuitenkin sujunut itseltäkin.
                            Merkkiliikkeessä on kiintee hinta noille puslien vaihdoille...eli sama vaikka koko päivän vaihtas niitä....Oliskohan se täällä kajaanissa ollu jotain 80 euron luokkaa työ....

                            Comment

                            • Esko
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 11687
                              • Kouvola

                              #29
                              mulle vaihdettiin tohon omaan noi powerflexin apurungon isot puslat ja tosiaan apurunkoa irroittamatta....eipä noissa mitään ihmeellisiä ongelmia ollu takaisin laittamisen kanssa!

                              Pahin työ oli saada ne vanhat ihan kulahtaneet puslat pois sieltä...ainakin mulla katkes pieni pala metallia sieltä puslan yläpäästä ja sitä sai takoa pois jonkun aikaa...

                              ajattelin ite vaihtaa vielä tässä ennen talvea noi loput puslat tosta taka-akselista

                              löytyis muuten ylimääräisenä E30:n etutukivarsille noi powerflexin puslat jos jotaa kiinnostaa...

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6741
                                • PK-seutu

                                #30
                                Työkalu:


                                Vanhapois:


                                Uus tilalle:


                                Pistätkö esko PM:ää niistä etupään puslista. Infoo ja hintaa?
                                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎