Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarruputkien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #46
    Originally posted by Muurahainen View Post
    E39:ssä on myös jatkoja siellä täällä.
    Mielenkiintoisen asiasta tekee kun E6x hapertuvat putket vaihtaa, voiko suomalainen katsastusmies hylätä ?
    Koko jatkamisen kieltäminen taitaa olla trafin suomalainen keksintö :think

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5126
      • Pirkkala

      #47
      Itse olen jatkanut piilosta
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9078
        • Oulu

        #48
        Originally posted by Urpo_rotta View Post
        Itse olen jatkanut piilosta
        Ei siinä oikeasti ole mitään rakenteellista ongelmaa, jos jatkos tehty oikein, eikä millään helmiliitoksella.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          #49
          Originally posted by Clavurion View Post
          Ei siinä oikeasti ole mitään rakenteellista ongelmaa, jos jatkos tehty oikein, eikä millään helmiliitoksella.
          +1
          Jarruputkissa liitoksia on mm ABS yksiköltä lähdössä useampi ja jokaisen kulman kohdalla putki/letku ja letku/satula. Jatkos jonka kaverini Audiin teki oli jarruputkityökalulla tehty tyssätyillä päillä ja jarruputkiliittimellä, ei kelvannut katsurille. E39/6x malleissa katkos on luultavasti tehtaalla suunniteltu takaputkien vaihtamista varten.

          Piilosta jatkaminen.
          Jos ei putki ole samaa materiaalia ja väriä näkee eron konehuoneesta vertaamalla.

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5126
            • Pirkkala

            #50
            Originally posted by BMW525Xda View Post
            +1
            Jarruputkissa liitoksia on mm ABS yksiköltä lähdössä useampi ja jokaisen kulman kohdalla putki/letku ja letku/satula. Jatkos jonka kaverini Audiin teki oli jarruputkityökalulla tehty tyssätyillä päillä ja jarruputkiliittimellä, ei kelvannut katsurille. E39/6x malleissa katkos on luultavasti tehtaalla suunniteltu takaputkien vaihtamista varten.

            Piilosta jatkaminen.
            Jos ei putki ole samaa materiaalia ja väriä näkee eron konehuoneesta vertaamalla.

            Aika harva katsuri puuttuu asiaan, jos et häntä siihen "pakota" jatkamalla näkyvästä kohdasta.

            Asiaan kuuluvilla tyssätyillä päillä olen aina jatkanut
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9078
              • Oulu

              #51
              Onko niillä katsureilla joku tietokanta alkuperäisistä jatkoskohdista?
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Lpv
                Newbiemmer
                • May 2017
                • 27
                • Suomi

                #52
                E91 -06 320d

                Tuli katsurilta hylky apparin takapään jarruletkusta, koitin eilen vaihtaa kyseistä osaa mutta tietenkin jarruputki otti itseensä ja nyt vuotaa pikkuisen...

                Kysyisinkin onko tämä oikea putki mikä lähtee satulan letkulta auton kuskinpuolelle missä kummatkin jarruputket kohtaavat vierekkäin

                Osanumero 34326853525

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16226
                  • Asikkala

                  #53
                  Originally posted by Lpv View Post
                  Tuli katsurilta hylky apparin takapään jarruletkusta, koitin eilen vaihtaa kyseistä osaa mutta tietenkin jarruputki otti itseensä ja nyt vuotaa pikkuisen...

                  Kysyisinkin onko tämä oikea putki mikä lähtee satulan letkulta auton kuskinpuolelle missä kummatkin jarruputket kohtaavat vierekkäin

                  Osanumero 34326853525
                  Näyttäisi olevan http://bmwfans.info/parts-catalog/E9...pe_rear/#pos_9

                  Comment

                  • ErkkiE
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 515
                    • Espoon haja-asutus

                    #54
                    Nuo alkuperäiset putket saattaa sitten hyvinkin tulla suorina (ei valmiiksi muodossaan). Koska ne on terästä, niin niitä ei sitten ole kovin mukavaa taivutella muotoon, kun tuolla takanakin on joissain paikoissa aika eksoottisen muotoisia putkia joissain malleissa.

                    Helpommin pääsee usein, kun valmistaa metritavarasta putket (esim. Cu-Ni -putki). Toki vaatii työkalun päiden tekemiseen ja jotkut perustaivuttelupihdit.

                    E

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9078
                      • Oulu

                      #55
                      Originally posted by ErkkiE View Post
                      Nuo alkuperäiset putket saattaa sitten hyvinkin tulla suorina (ei valmiiksi muodossaan). Koska ne on terästä, niin niitä ei sitten ole kovin mukavaa taivutella muotoon, kun tuolla takanakin on joissain paikoissa aika eksoottisen muotoisia putkia joissain malleissa.

                      Helpommin pääsee usein, kun valmistaa metritavarasta putket (esim. Cu-Ni -putki). Toki vaatii työkalun päiden tekemiseen ja jotkut perustaivuttelupihdit.

                      E
                      Juurikin näin. Ei voi kuin suositella Cunifer putkea orkkiksen sijaan.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9078
                        • Oulu

                        #56
                        Originally posted by Lpv View Post
                        Tuli katsurilta hylky apparin takapään jarruletkusta, koitin eilen vaihtaa kyseistä osaa mutta tietenkin jarruputki otti itseensä ja nyt vuotaa pikkuisen...

                        Kysyisinkin onko tämä oikea putki mikä lähtee satulan letkulta auton kuskinpuolelle missä kummatkin jarruputket kohtaavat vierekkäin
                        Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kertaa jumahtaneiden nippojen takia. Niihin liitoksiin kannattaa varalta vaikka renkaanvaihdon yhteydessä suihkauttaa irrotusainetta. Pitäis vaan ottaa tavaksi, että muistais. Toisekseen voi hankkia valmiiksi uuden peltilätkän, johon jarruletku lukittuu. Dremelöi sen alkuperäisen irrottaessa halki, niin jarruputken nipasta saa kunnolla lukkopihdeillä kiinni ja vääntää letkua nipan (ja putken) pysyessä paikoillaan.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Rattiukko
                          BTCF Member
                          • Nov 2022
                          • 330
                          • Uusimaa

                          #57
                          Alkuperäistä putkea voi käyttää mallina, vetää vaikka teipillä kiinni uutta putkea vanhaan sitä mukaa kun on muodossaan ja taivuttelee eteenpäin. Kuparinikkeli putki ei edes ruostu.

                          Comment

                          • poke
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 3045

                            #58
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kertaa jumahtaneiden nippojen takia. Niihin liitoksiin kannattaa varalta vaikka renkaanvaihdon yhteydessä suihkauttaa irrotusainetta. Pitäis vaan ottaa tavaksi, että muistais. Toisekseen voi hankkia valmiiksi uuden peltilätkän, johon jarruletku lukittuu. Dremelöi sen alkuperäisen irrottaessa halki, niin jarruputken nipasta saa kunnolla lukkopihdeillä kiinni ja vääntää letkua nipan (ja putken) pysyessä paikoillaan.
                            Tähän lisäisin vielä, että kun uusia asentaa, niin laittaa siihen nipan kierteeseen joko tervaa tai vaikka kotelosuoja-ainetta.
                            Itse käytän tervaa ja sitten kun liitos on kiritty, niin sivelen tervaa vielä sen verran, että se jarruputken ja nipan väli on ummessa. Ei mahdu suolavesi väliin ja on helppo aukaista liitokset seuraavan kerran.

                            Samaa tervaa laitan myös alustan pultteihin ja esim raidepäiden kierteisiin. Ei tarvii suuntaajan taistella niiden kanssa.
                            Kulkineet/projektit:

                            640D F06
                            530iA E39
                            635 CSi E24
                            518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                            Comment

                            • Calypsocoupe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 2932
                              • Vihti

                              #59
                              Originally posted by ErkkiE View Post
                              Helpommin pääsee usein, kun valmistaa metritavarasta putket (esim. Cu-Ni -putki). Toki vaatii työkalun päiden tekemiseen ja jotkut perustaivuttelupihdit.
                              Motonetistä saa aika hyvin valmiita, jos tietää pituuden (ETK tietää vanhoihin) ja liittimien koon (ETK tietää) ja tyypin. OEM putken varaosanumerolla kun kaivaa jenkkikauppiaiden kuvat putkien liittimistä, niin pitäis mennä maaliin.

                              Kupariputket ei vaadi minusta mitään käärmeöljyjä liitoksiin koska eivät ruostu orggisten tapaan yhdeksi puuksi, mutta onhan toi hyvä ajattelutapa mistä kannattaa pitää kiinni.
                              - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎