Bemarin alla on ollut Contin Contact 5 sekä Nokian R kitkat, jotka ovat ikänsä puolesta menossa tulevana talvena vaihtoon (vaikkei talvella paljon kilometrejä tulekaan), joten kumpaa suosittelette (205/55 R16)
Nokian Hakkapeliitta R3
vai
Continental ContiVikingContact 7?
_________________________
BMW 328 xDrive (US) vm2009
Bemarin alla on ollut Contin Contact 5 sekä Nokian R kitkat, jotka ovat ikänsä puolesta menossa tulevana talvena vaihtoon (vaikkei talvella paljon kilometrejä tulekaan), joten kumpaa suosittelette (205/55 R16)
Nokian Hakkapeliitta R3
vai
Continental ContiVikingContact 7?
Conti ja Nokia ovat hyviä vaihtoehtoja molemmat, mutta mä ehdottaisin Michelinin uutta X-Ice Snow:ta, kestää melko varmasti kilometrejä enemmän hyvällä pidolla.
Bemarin alla on ollut Contin Contact 5 sekä Nokian R kitkat, jotka ovat ikänsä puolesta menossa tulevana talvena vaihtoon (vaikkei talvella paljon kilometrejä tulekaan), joten kumpaa suosittelette (205/55 R16)
Nokian Hakkapeliitta R3
vai
Continental ContiVikingContact 7?
Itse otin Contit kun hinta oli enemmän kuin hyvä. Mutta testitulosten mukaan ei metsään mene kummallakaan valinnalla! (no pun intented)
Lähinnä tarkoitan tällä sitä että renkaat varmasti käyttäytyvät eri autoissa eri tavalla, vai olenko kenties aivan väärässä? Monesti testit tehdään etuvetoisilla autoilla joten voisi kuvitella että käyttäytyminen voisi olla takapotkussa vähän eri... Ja onhan näissäkin paljon ihan mielipideasioita.
Tosiaan juu autoilla ajetaan tiellä eikä testiradalla. Voi olla että kaikki rengastestejä ei tehdä tehokkailla takavetoisilla. (Esim joillain renkailla luistonesto voi ikävästi tulla peliin ihan kuivalla motarilla jne) Voi olla että kulutuskestävyys ei tule esiin testeissä. Jne jne jne.
½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05 ex. 53*BMW
Testejä ei myöskään aina tehdä "euromasterilta" ostetuilla renkailla. Testeihin valmistajat itse luovuttavat testaukseen valitsemansa rengassarjan. Jokainen voi oman foliohattunsa kaivaa kaapista ja miettiä miten rehellisesti kukin valmistaja tässä tilanteessa toimii.
Renkaan valmistus on myös osaamislaji, jossa pienilläkin teoilla voi olla iso merkitys lyhyen ajosuoritteen ajan. Ihan jo muottirasvan seos% ja käyttömäärä voi vaikuttaa ensimmäisten ajokilometrien ajan.
Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20
Työn alla: E21 320/6
Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21
Tässä ajatusmallisa on tosiaan ongelmana se että kokemukset on subjektiivisia näkemyksiä vailla mitattua tai testattua vertailukohtaa muihin renkaisiin samoissa olosuhteissa. Jos joku sanoo että minulla x rengas y autossa ja hyvin toimii, niin tämä toteamus näyttö arvoltaan nollan luokkaa.
Tässä ajatusmallisa on tosiaan ongelmana se että kokemukset on subjektiivisia näkemyksiä vailla mitattua tai testattua vertailukohtaa muihin renkaisiin samoissa olosuhteissa. Jos joku sanoo että minulla x rengas y autossa ja hyvin toimii, niin tämä toteamus näyttö arvoltaan nollan luokkaa.
Mutta toisella puolella on sitten se että testissä ajetaan vain yhdellä ja samalla autolla. Ja kokemuksesta voin kyllä sanoa että sama rengas voi käyttäytyä ihan eri tavalla eri autoissa.
Toki pito-ominaisuudet ei muutu, mutta mukavuusominaisuudet kyllä ja on silläkin merkitystä.
Mutta toisella puolella on sitten se että testissä ajetaan vain yhdellä ja samalla autolla. Ja kokemuksesta voin kyllä sanoa että sama rengas voi käyttäytyä ihan eri tavalla eri autoissa.
Toki pito-ominaisuudet ei muutu, mutta mukavuusominaisuudet kyllä ja on silläkin merkitystä.
Mutta jos siihen sotketaan auton malli ja vielä erot saman automallin sisällä, niin yhdistelmiä tulee lähes ääretön määrä kun ei kahta samanlaista autoa ole olemassa kuin tehtaan linjalta tullessa. Joten vertailu taas turhaa
Mutta jos siihen sotketaan auton malli ja vielä erot saman automallin sisällä, niin yhdistelmiä tulee lähes ääretön määrä kun ei kahta samanlaista autoa ole olemassa kuin tehtaan linjalta tullessa. Joten vertailu taas turhaa
Juu juu ei sitä nyt tietenkään testata voi, mutta siksi nimenomaan ne käyttäjäkokemukset on arvokkaita. Siitä saa suoraa tietoa miten rengas juuri sen tietyn automallin alla toimii.
Comment