Näköjään en ole ainoa jota häiritsee talvirenkaiden huonot asfalttiominaisuudet.
Nokian pohjoismaiihin tarkoitetut (Rsi,R jne) kitkat on testien ja omien kokemusten mukaan aina olleet huonon tuntuisia asfaltilla. Paitsi runflattina!
Tämä! Laitoin viikko sitte alle ajamattomat 2017 paistetut Nokian R2-kitkat runflatteina koossa 255/55-19. Olin varma että on kova rengasmelu ja kauhea ajaa kesärenkaiden jälkeen, mutta yllätyksekseni oliki tilanne ihan päinvastoin: ei vetele yhtään urissa ja varsin jämäkät tuon runflatin ansiosta muutenkin eikä ole yhtään äänekkäämmät ku kesärenkaat.
Tämä! Laitoin viikko sitte alle ajamattomat 2017 paistetut Nokian R2-kitkat runflatteina koossa 255/55-19. Olin varma että on kova rengasmelu ja kauhea ajaa kesärenkaiden jälkeen, mutta yllätyksekseni oliki tilanne ihan päinvastoin: ei vetele yhtään urissa ja varsin jämäkät tuon runflatin ansiosta muutenkin eikä ole yhtään äänekkäämmät ku kesärenkaat.
Kesärenkaina on Michelinin PS4-suv 275/40-20.
Vähän ot, mut onpa sulla iso kokoero kesä- ja talvirenkaissa... 3,5cm halkaisijaltaan.
Dodiin nyt on Pirellin Ice Zero FR alla ja testiajot ajettu.
Pahuksen hiljaiset ja asfaltilla erittäin hyvät ajaa. Ei vetelyä ei laiskuutta kurveihin menossa ja vielä moottoritielläkin 120km/h vauhdissa kulkee kuin juna tämän varmisti myös vanha kunnon ilman käsiä testi.
Eli ei näitä kitkoja ainakaan voi asfalttiominaisuuksista moittia kyllä.
Totta kait niissä aavistus pehmeyttä on havaittavissa se nyt on selvä jo korkeamman profiilinkin mukaan (205/60R16) kun kesätassuihin vertaa mutta eipä nuo Landsailitkaan mitkään ihan kivikovat renkaat ole edes 235/45R17 koossa.
Hiljaisimmat renkaat nämä ainakin on mitä minulla on ikinä ollut. Nyt kun vielä saataisiin talvikelejä niin pääsisi kunnolla testiin.
Hiaceen laitan nyt ensimmäistä kertaa kitkat. Ajatus lähti siitä, kun oli viime talvena jo alkutalvesta kaikki nastat poikki ja silti pärjäsi tien päällä hyvin.
Normaalisti olen käyttänyt 195 leveetä nastapyörää, mutta jotenkin ajattelee, että kitka saisi olla leveämpi, että on enemmän cm² tien pinnassa:think onko ajatus oikean suuntainen, vai lähinnä harhaluuloja... 215/70/15C trianglet olen ajatellut kokeilla.
When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway
Onko virhe ostaa "uudet" DOT 2015 nastarenkaat? :think Rengasliike myy Continentalin varastoon jäänyttä nastarengassarjaa puoleen hintaan, mutta epäilyttää onko niillä enää varastoinnin jälkeen muutamaksi vuodeksi ominaisuuksia jäljellä?
Onko virhe ostaa "uudet" DOT 2015 nastarenkaat? :think Rengasliike myy Continentalin varastoon jäänyttä nastarengassarjaa puoleen hintaan, mutta epäilyttää onko niillä enää varastoinnin jälkeen muutamaksi vuodeksi ominaisuuksia jäljellä?
Kyllä huoletta voi ostaa. Varmasti säilytetty asianmukaisesti nii edullisesti saa hyvät renkaat 👍🏻
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T DCT Tekna+ -19 Black J11B EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black J11 EX.MB E280 CDI TA Elegance -05 Tanzanite Blue Metallic S211
EX. BMW 520i -97 Schwarz II E39 EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit W201
Onko virhe ostaa "uudet" DOT 2015 nastarenkaat? :think Rengasliike myy Continentalin varastoon jäänyttä nastarengassarjaa puoleen hintaan, mutta epäilyttää onko niillä enää varastoinnin jälkeen muutamaksi vuodeksi ominaisuuksia jäljellä?
Riippuu myös ajomääristäsi. Jos ajat vähän ja renkaat kestää 4-5 talvea,niin en ostaisi. Mutta jos ne on ns."parin talven keikka",niin mikä ettei.
Onko virhe ostaa "uudet" DOT 2015 nastarenkaat? :think Rengasliike myy Continentalin varastoon jäänyttä nastarengassarjaa puoleen hintaan, mutta epäilyttää onko niillä enää varastoinnin jälkeen muutamaksi vuodeksi ominaisuuksia jäljellä?
Ominaisuuksille ei ainakaan ole käynyt mitään. Ostaisin.
Laitoin taas kitkat alle ja en keksinyt muutakaan paikkaa avautua kuin tämä. En edes muistanutkaan miten kauhea auto on ajaa kuivalla kelillä näillä "pohjoismaisilla" renkailla. Nokian vuoden vanhat kitkat ja kokeilin laittaa 3 baria ilmaakin mutta tuntuu kuin koko auto löysänä kelluu renkaiden päällä. Löysin itseni jo katselemasta taas korkeamman nopeusluokan kitkoja. Ei tuo kertakaikkiaan ole edes turvallisen tuntuista ajaa noin löysärunkoisilla kumeilla. Koko on muistaakseni 225/45/18. Auto muuttui myös tuuliherkäksi ja kyntää urissa laidasta laitaan kun taas kesäkumeilla menee kuin kiskoilla ajaisi. Mitähän tässä nyt taas tekisi...
Vaihda Goodyear UG2 kitkoihin, ei juuri eroa ajettavuudessa kesärenkaista. Tai sitten nykyisissä painoluokka alapäästä.
Vaihda Goodyear UG2 kitkoihin, ei juuri eroa ajettavuudessa kesärenkaista. Tai sitten nykyisissä painoluokka alapäästä.
Itse laitatin UG2:set juurikin alle ja auton kulku vakaantui paljon. Kesärenkaina jotkin Nordexit ja pintaa aika vähän enää. Ovat myös hiljaiset tietysti.
Talvirengastesteissä olen keskittynyt lukemaan nimenomaan asfalttiominaisuuksista, kunhan lumi/jää-puolen pito on lähellä keskivertoa. UG2 osui silmiin myös ja täytyy ruveta hieromaan kauppoja.
Samalla kaavalla pari vuotta ostettu 17" Gislaved-nastat, olivat kuivalla asfaltilla parhaimmistoa. Pitoakin löytyi viime talvena vauhdista painaa kickdownia. No, kahden talven jälkeen tosin ovat kuulemma loppu.. (Nastat tallella!)
Vanhat renkaat alkavat olla sen verran kuluneet ja ruennut miettimään laittaisiko kitkat vai nastat.
Nastarenkaat tottakai täällä Kainuussa voisi olla pitävemmät, mutta hieman jännittää lenteleekö nastat takaa pois, kun tulee kuitenkin melko reippaasti välillä lähdettyä liikkeelle.
Pärjääkö siis nykykitkoilla takavetoisella miten hyvin ja onko nastoista selkeää hyötyä, jos ajotapaa muuttaa hieman ennakoivaksi.
Kitkarenkaaksi ajatellut Hankook winter i * cept iz2 w616.
Mikä auto kyseessä? Itse olin ainakin todella positiivisesti yllättynyt miten hyvä E46 (takavetoisena tietenkin, ei nelikkoja mulle ) onkaan kunnon kitkoilla (Contin Viking 5:set). Todella helposti ennakoitava ja käyttäytyvä, vaimokin ajelee ihan ongelmitta. Ja paremmat olosuhteet siellä pohjoisessa kuitenkin talviajolle on kuin täällä etelän nollan ympäristössä sahaavassa kelissä.
E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP) Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
Comment