Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pazq
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 3166
    • 47200

    #61
    Ja se että nastat syö tietä niin mitä sitten? Autoilusta maksetaan niin vittuna veroa joka tuuttiin että vois melkein tehdä tiet kullasta jos kaiken kerätyn rahan sais käytettyä siihen autoiluun liittyvään asiaan. Nythän ne menee johonki aivan muuhun ja murto-osa käytetään autoiluun liittyviin asioihin. Ja tiet on aivan paskoja tietyillä paikoilla kun pohjia ei osata (saada) tehdä kunnolla.

    Comment

    • timppa_s
      Bimmer Rookie
      • Jul 2013
      • 33
      • Vantaa

      #62
      Kitka- ja nastarenkaiden välisiä testieroja ei kannata kauheasti tuijottaa. Nastat on nykyään niin heiveröisiä että niistä on suurin osa jo 5 tkm jälkeen poikki tai pyöristyneitä. Pito on ihan muuta kuin uutena.

      Jotkut kitkat vaatii useamman tuhat km ajelua ennen kuin ne on parhaimmillaan ja testeissä kumeja ei ajeta sisään.

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10011
        • KVLA

        #63
        Originally posted by timppa_s View Post
        Jotkut kitkat vaatii useamman tuhat km ajelua ennen kuin ne on parhaimmillaan ja testeissä kumeja ei ajeta sisään.
        Ihan mielenkiinnosta. Kerro vaikka yksi (faktaan perustuva) rengasmerkki,joiden kitkat vaatii tuhansien kilsojen sisäänajon?

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6711
          • PK-seutu

          #64
          Originally posted by timppa_s View Post
          Kitka- ja nastarenkaiden välisiä testieroja ei kannata kauheasti tuijottaa. Nastat on nykyään niin heiveröisiä että niistä on suurin osa jo 5 tkm jälkeen poikki tai pyöristyneitä. Pito on ihan muuta kuin uutena.

          Jotkut kitkat vaatii useamman tuhat km ajelua ennen kuin ne on parhaimmillaan ja testeissä kumeja ei ajeta sisään.
          Kuvassa 2 talvea ja n. 20tkm ajetut Hankookin nastat. Yhtään ei puutu koko sarjasta ja kaikki ovat saman muotoisia kuin uutena. On ajettu sekä nätisti, että E87:n sähkölukkoa testaten.

          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • tonkain
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 376
            • 44500--33960

            #65
            ^^ Hankook talvinastat oli ex-perheauto Seat Altea XL parina talvena ja kertyi jotain 24tkm niillä, eikä nastoja lähtenyt yhtään, mistähän vielä sain tilattua uudet 205 leveät 16" vanteille renkaat 300 eurolla.

            Kyllä 101% tyytyväinen olin
            Some cars gets older but goes faster.. but not faster than your guardian angel can fly - Vuck the vucking vuckers!
            Nino Russo - Lancia Team Manager 83-92 "Not all the drivers entered with feelings for it, Only Henri was able to do this"

            BMW 530D xDrive "11, työwaunu Avensis Verso D4D

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6936
              • N/A

              #66
              Onko hakkapelitta 9 vielä kokemuksia? Torstaina tulossa pitkästä aikaa nastat alle, aiemmin kitkoilla lähinnä ajanut.

              Comment

              • Antsah
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1776
                • Oulu

                #67
                Originally posted by timppa_s View Post
                Kitka- ja nastarenkaiden välisiä testieroja ei kannata kauheasti tuijottaa. Nastat on nykyään niin heiveröisiä että niistä on suurin osa jo 5 tkm jälkeen poikki tai pyöristyneitä. Pito on ihan muuta kuin uutena.

                Jotkut kitkat vaatii useamman tuhat km ajelua ennen kuin ne on parhaimmillaan ja testeissä kumeja ei ajeta sisään.
                Tuulilasissa on mainittu ainakin useammassa lehdessä vuosien saatossa, että renkaille suoritetaan aina sisäänajo ennen testejä. Mielestäni tämä tehdään kesärenkaillekkin, että pinnasta lähtee mahdolliset epäpuhtaudet jotka voivat vaikuttaa testeihin.
                Last edited by Antsah; 30-10-2017, 12:02.

                Comment

                • Driver22
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 2093
                  • *

                  #68
                  Originally posted by timppa_s View Post
                  Kitka- ja nastarenkaiden välisiä testieroja ei kannata kauheasti tuijottaa. Nastat on nykyään niin heiveröisiä että niistä on suurin osa jo 5 tkm jälkeen poikki tai pyöristyneitä. Pito on ihan muuta kuin uutena.

                  Jotkut kitkat vaatii useamman tuhat km ajelua ennen kuin ne on parhaimmillaan ja testeissä kumeja ei ajeta sisään.
                  On kyllä taas legendaa
                  F31 330D Xdrive M-Sport

                  Comment

                  • Torsti19
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2009
                    • 52
                    • Tampere

                    #69
                    Niin, nehän ovat nastakumit, jotka vaativat sen sisäänajon, mikäli haluaa nastojen pysyvän kiinni. Uskon kyllä, että halutessaan 5 km:n aikana saa nastarenkaansa pilattua niin halutessaan. Mutta minun hankkimistani nastarenkaista ei nastoja ole niiden elinaikana lähtenyt kuin yksittäisiä/sarja, kun olen 1 000 km:n sisäänajon suorittanut ohjeiden mukaisesti (max 80 km/h, ei voimakkaita jarrutuksia/kiihdytyksiä).

                    Sen allekirjoitan, että syksyllä allelaiton jälkeen kitkat saattavat jokusen kilometrin vaatia parhaan pidon saavuttamiseksi, yleensä renkaat tulee vain vaihdettua muutama päivä ennen liukkaita, jolloin pinta saa tarvitsemansa asfalttikäsittelyn.

                    Comment

                    • timppa_s
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2013
                      • 33
                      • Vantaa

                      #70
                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Ihan mielenkiinnosta. Kerro vaikka yksi (faktaan perustuva) rengasmerkki,joiden kitkat vaatii tuhansien kilsojen sisäänajon?
                      Bridgestone WS80 vaati pitkän sisäänajon. Parhaimmillaan se oli 5 tkm jälkeen kun lamellit avautuivat sopivasti. Nokian R alkoi toimia 1 tkm jälkeen. Uudempi R2 on kyllä toimiva melkein heti alussa.

                      Varmaan jos nastakumeilla ajaa tosi kevyesti niin nastat pysyy ehyenä. Mun ajossa pk-seudulla ei....

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10011
                        • KVLA

                        #71
                        Originally posted by timppa_s View Post
                        Bridgestone WS80 vaati pitkän sisäänajon. Parhaimmillaan se oli 5 tkm jälkeen kun lamellit avautuivat sopivasti. Nokian R alkoi toimia 1 tkm jälkeen. Uudempi R2 on kyllä toimiva melkein heti alussa.

                        Varmaan jos nastakumeilla ajaa tosi kevyesti niin nastat pysyy ehyenä. Mun ajossa pk-seudulla ei....
                        Kysyinkin missä olisi virallinen ohje noin pitkille sisäänajoille,ei se tästä kyllä vielä auennut. Siis mitään rengasvalmistajan tai rengasmyyjän virallista ohjetta tuohon ei ole,kuten jo epäilinkin.

                        Comment

                        • Cor_Major
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2009
                          • 73
                          • Finland

                          #72
                          Originally posted by timppa_s View Post
                          Bridgestone WS80 vaati pitkän sisäänajon. Parhaimmillaan se oli 5 tkm jälkeen kun lamellit avautuivat sopivasti. Nokian R alkoi toimia 1 tkm jälkeen. Uudempi R2 on kyllä toimiva melkein heti alussa.
                          Allekirjoitan tämän. Toisenmerkkisessä kulkineessa Bridgestonet tuntuivat alkuun asfaltilla toivottoman pehmeiltä, nyt 1000 km ajon jälkeen jo selvästi paremmilta (samassa lämpötilassa). R2:t E91:ssä olivat aikoinaan suoraan hyvät.

                          Comment

                          • -Markus-
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2005
                            • 1463
                            • Ihan Savossa

                            #73
                            Viime talven alussa laitoin E34:seen Goodyear Ultra Grip Ice2 koossa 225/55-16. Sattu todella liukkaat kelit heti kärkeen kun sai renkaat alle ni oli kyllä todella liukkaat! Mut 1000-2000 kilometrin jälkeen aivan eri tatsi renkaissa ja pito aivan eri luokkaa. Ois kyllä ollu mielenkiintoista noissa liukkaissa olosuhteissa testata uutta huippu nastarengasta minkälainen pito ois ollu.

                            N 10 vuotta sit ajoin E36 bemmin rengasliikkeestä ulos uusilla Michelin kitkoilla ja samantien todella hyvä pito. Eli selkeetä vaihtelua noissa mitkä vaati ja mitkä ei sisäänajoa.

                            Ford Mondeo Mk3 STW
                            VW E-Golf 2015
                            BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                            Comment

                            • Antsah
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1776
                              • Oulu

                              #74
                              Rengastesteissä joka tapauksessa renkaat sisäänajetaan ennen testaamista. Myös ne kitkarenkaat ja kesärenkaat.

                              Bridgestone mm. ohjeistaa moottoripyörän renkaista näin:

                              "Jotta uusien renkaidesi suorituskyky olisi mahdollisimman hyvä, Bridgestone suosittelee, että renkailla ajetaan hyvin varovasti ainakin ensimmäiset 200 km, jotta renkaat kiinnittyvät ja mukautuvat vanteelle. Näin kulutuspinta karheutuu sopivasti ja alkaa toimia moitteettomasti."

                              "Yhteenvetona voidaan siis todeta, että renkaiden sisäänajolla on monta päämäärää:
                              Renkaan täytyy asettua pyörän vanteelle.
                              Renkaan eri osien (rungon, pintakuvioidun osan jne.) täytyy asettua toinen toisiinsa.
                              Kun renkaat ovat uudet, kulutuspinnan pinta on sileä: se on "naarmutettava" parhaan pidon saamiseksi.
                              Kuljettaja tottuu uuteen renkaaseen ja sillä ajamiseen."

                              Uskoisin, että ihan samat teesit pätee autonkin renkaisiin.

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4595
                                • Tampere

                                #75
                                Renkaassa voi olla uutena hiukan muotirasvaa jota tarvitaan siihen että kumi ei vulkanoidu muottiin kiinni vaan lähtee siitä irti... Samoin renkaan sisäpintaan ruiskutetaan aine joka estää paistotyynyn tarttumisen renkaan sisään.

                                Muutenhan muotin pinta(myös renkaan) on yleensä hiekkapuhalluksen tms jäljiltä ja kiillotettuja kohtia voi löytää lähinnä urien pohjista.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎