Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikron
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 2166
    • Himas

    Itellä F11 alla uudet Kumhon Wintercraft Wi31+ nastarenkaat ja olen tykännyt näillä ajoilla tähän asti. Pitoa ei paljon ole päässyt vielä kokeilemaan, mutta ajo-ominaisuudet yllätti positiivisesti.
    F11 530dA xDrive M-sport -13
    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
    Ex: E38 740iA -98
    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
    Ex: E39 523i -96
    Ex: E34 520i -89

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17417
      • Turku

      Originally posted by Laku View Post
      Ok, hyvä olisi saada vielä lisää kommentteja. Nimittäin nykykunnossaan nuo renkaat ovat myös todella liukkaat. Pidon rajamaillakaan ei kuulu ropinaa eli ennustettavuuskin kärsii. F11 omistusaikani ehtoopuolella, joten talvirenkaat ovat ns. lisäajalla.

      E81:ssä myös talvisin samat renkaat viidettä vuotta. Tosin ajosuorite on ollut 2-3000km per talvi, joten ne ovat käytännössä yhä virheettömässä kunnossa.
      Sellainen lisäys ja lisähuomio vielä yo. F11 Hankookeihin, että maantienopeuksilla tasainen "jollotus / ulina". Onko tällaisia kokemuksia niistä kuluneinta? Uuttena ja aiempina talvina en tällaista ole havainnut.
      Näillä mennään:
      - BMW E81 118i since 2017
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • miyli
        BTCF Member
        • Dec 2008
        • 2079
        • Naantali

        Tuli uusi työpaku pariviikkoa sitten ajoon ja siinä alla Continental IceContact 3, on kyllä todella hyvä pito jäisellä ja lumisella tiellä, ja ei muutakaan moitittavaa. Rengasmelusta en osaa sanoa kun pakuissa sitä aina on enemmän tai vähemmän.
        Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
        Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
        Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

        Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
        Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



        Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
        1/4 maili 11.8 / 205 km/h
        0-200km/h 11.40s
        100-200km/h 6,00s
        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

        Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

        Comment

        • jj5
          BTCF Member
          • Aug 2012
          • 1300
          • pks

          Originally posted by Laku View Post
          Sellainen lisäys ja lisähuomio vielä yo. F11 Hankookeihin, että maantienopeuksilla tasainen "jollotus / ulina". Onko tällaisia kokemuksia niistä kuluneinta? Uuttena ja aiempina talvina en tällaista ole havainnut.
          Eikös tuo oo ihan perus ominaisuuksia (kuluneissa) nastarenkaissa. :think
          sigpic

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 9867
            • KVLA

            Originally posted by Laku View Post
            Sellainen lisäys ja lisähuomio vielä yo. F11 Hankookeihin, että maantienopeuksilla tasainen "jollotus / ulina". Onko tällaisia kokemuksia niistä kuluneinta? Uuttena ja aiempina talvina en tällaista ole havainnut.
            Voi toki johtua kuluneisuudesta. Myös nastojen ulkonema saattaa muuttua. Eli nastat näkyy enemmin kuin uutena. Mutta lisäksi kun kumi kovettuu vuosien saatossa,niin runkojen ja kulutuspintojen kovettuessa myös kulutuspinnan/nastojen äänet resonoi herkemmin läpi ja kulkeutuu silloin kabiiniin helpommin. Rengasmerkeissä on varmaan eroja. Olen samaa huomannut vaimon autossa vaikka kumit ei ole sanottavasti kuluneetkaan vähäisestä ajomäärästä johtuen. Kuitenkin suola ja ikä hiljalleen kovettaa renkaat.

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17417
              • Turku

              Originally posted by jj5 View Post
              Eikös tuo oo ihan perus ominaisuuksia (kuluneissa) nastarenkaissa. :think
              Voi olla. En ole yli 20 vuoteen ajanut kuluneilla nastoilla, jos ikinä, joten ei kokemusta.

              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Voi toki johtua kuluneisuudesta. Myös nastojen ulkonema saattaa muuttua. Eli nastat näkyy enemmin kuin uutena. Mutta lisäksi kun kumi kovettuu vuosien saatossa,niin runkojen ja kulutuspintojen kovettuessa myös kulutuspinnan/nastojen äänet resonoi herkemmin läpi ja kulkeutuu silloin kabiiniin helpommin. Rengasmerkeissä on varmaan eroja. Olen samaa huomannut vaimon autossa vaikka kumit ei ole sanottavasti kuluneetkaan vähäisestä ajomäärästä johtuen. Kuitenkin suola ja ikä hiljalleen kovettaa renkaat.
              Näin se voi olla. Tosin nastat ovat mielestäni enemmänkin sisällä kuin ulkona tai niitä puuttuu.
              Näillä mennään:
              - BMW E81 118i since 2017
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • Kouris
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 663

                Originally posted by miyli View Post
                Tuli uusi työpaku pariviikkoa sitten ajoon ja siinä alla Continental IceContact 3, on kyllä todella hyvä pito jäisellä ja lumisella tiellä, ja ei muutakaan moitittavaa. Rengasmelusta en osaa sanoa kun pakuissa sitä aina on enemmän tai vähemmän.
                Toisen merkkiseen henkilöautoon laitoin uudet Continental IceContact 3 pulla koossa 205/55R16. Jäykkärunkoiset renkaat. Hyvät ajaa. Varmasti pito jäällä ja lumella on myös hyvä mutta enempi tulee eroa contin hyväksi hyvistä ajo-ominaisuuksista.

                Comment

                • TheRipper
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2012
                  • 4873
                  • Paimio

                  Ei itsellä näistä Nokian kitkarenkaista ainakaan ole pahaa sanottavaa.

                  Eivät ainakaan näin runflattina liian löysät ole ja ajettavuus mielestäni erinomainen, vähän turhankin jäykät ovat kun lyö esim liikuntasaumat kovasti läpi.

                  Nyt kun kolmas talvi käynnistyi niin ehkä tuossa kovaksi pakkautuneessa lumijäässä pito hieman heikentynyt, mutta ei ratkaisevasti.
                  F10 523iA 2010

                  Ex: E39 528iA 1997
                  Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                  Ex: E65 745iA 2003
                  Ex: E46 318i 1998
                  Ex: E34 525iA 1989

                  Comment

                  • jluoma
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2015
                    • 685
                    • Lappeenranta

                    Originally posted by jluoma View Post
                    Maxxis-sp-02 malliset kitkapyörät 225/45r17

                    Nyt talvikelillä, oikeestaan hyvät, yllätyksetön lumella ja jäällä.
                    Kun kelit huononee, niin rengas paranee.
                    Plussa keleillä se on pehmeä, veltto, epämääräinen.

                    Eli kyllä keväällä vaihdan ne eurokitkat takaisin, heti kun kelit sallii, mutta oikeaan talveen toimivat.
                    Originally posted by Calypsocoupe View Post
                    Tunnettu myös Maxxis Artictrekkerinä, pärjäsi jonain vuonna hyvin kotimaisten lehtien testissä, mutta mainoseuroja ei vissiin ole tullut niin on jätetty pois kuluttajia häiritsemästä. Pystyykö niistä sanomaan onko kyseessä Continentalin vanha teknologia vai vaan kopioitu CVC3 pintamalli?



                    Mulla menee aina tää vihkoon ja ihmettelen että olis pitänyt vaihtaa paljon aikaisemmin.
                    Originally posted by jluoma View Post
                    Kieltämättä muistuttaa hieman vanhempaa vikingcontactia näöltään, mutta ei se ihan suora kopio ole.
                    Jatkoa aiheeseen. Talvellahan nää on oikeesti hyvät. Ihan hallitusti menee penkan yli ohituskaistalle ja koko ajan on hyvä tuntuma. Se on vaan plussa kelit, jotka ei maita näille kumeille. Älä luule ajavasi kesät/talvet näillä kitkoilla.
                    Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                    325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                    Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 9867
                      • KVLA

                      Tuli aikoinaan kehuttua vaimon auton alle iskettyjä Hankook Winter I*Pike rs2 nastarenkaita hinta/laatusuhteestaan. Nyt parin talven seurannalla on polttoaineen kulutus n.0,5-0,7l/100km suurempaa,kuin aiemmilla Nokian HKPL8 nastarenkailla. Tämä siis huomioituna tankkauksien yhteydessä tehdyissä laskutoimituksissa. Mitään 1:1 suoraa verrokkiajoa ei kuitenkaan ole tehty. Muuttujia on kuitenkin paljon kuun asennosta lähtien.

                      Comment

                      • Bafelo
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2012
                        • 91
                        • Helsinki

                        Tuli ostettua talveksi samankokoiset vanteet mitä käytän kesällä ajatuksella että pistän samankokoiset kitkat mitä kesäkumit No eipä löydy taakse nordic kitkoja koossa R19/255/30. 35 profiilia löytyy muttei mahdu pyörimään kunnolla. Edessä 225 niin ei ongelmaa siellä.

                        Onko kokemusta jos sotkee nordicia ja euroa että olisi edes etupäässä pitoa? Rengasliike oli kauhuissaan tästä ajatuksesta kun on sitten niin erilaista kumia edessä kuin takana että suosittelivat vetämään eurot ympäriinsä.
                        E92 335d & F31 318d

                        Ex:
                        E30 316, E81 116d, E91 320d

                        Comment

                        • jj5
                          BTCF Member
                          • Aug 2012
                          • 1300
                          • pks

                          Originally posted by Bafelo View Post
                          Tuli ostettua talveksi samankokoiset vanteet mitä käytän kesällä ajatuksella että pistän samankokoiset kitkat mitä kesäkumit No eipä löydy taakse nordic kitkoja koossa R19/255/30. 35 profiilia löytyy muttei mahdu pyörimään kunnolla. Edessä 225 niin ei ongelmaa siellä.

                          Onko kokemusta jos sotkee nordicia ja euroa että olisi edes etupäässä pitoa? Rengasliike oli kauhuissaan tästä ajatuksesta kun on sitten niin erilaista kumia edessä kuin takana että suosittelivat vetämään eurot ympäriinsä.
                          Joo en kyllä itsekään sotkisi normaaliajoon tuollaisia todnäk hyvin erityyppisiä renkaita noin. Oman kokemuksen mukaan eurokitkat monesti on tuntumaltaan asvaltilla aika lähellä jopa kesärengasta ja nordic kitkat sitten jotain ihan muuta.
                          Talvikelissä sitten asetelma pidon ja tuntuman osalta kääntyisi toisin päin.
                          sigpic

                          Comment

                          • Bafelo
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2012
                            • 91
                            • Helsinki

                            Originally posted by jj5 View Post
                            Joo en kyllä itsekään sotkisi normaaliajoon tuollaisia todnäk hyvin erityyppisiä renkaita noin. Oman kokemuksen mukaan eurokitkat monesti on tuntumaltaan asvaltilla aika lähellä jopa kesärengasta ja nordic kitkat sitten jotain ihan muuta.
                            Talvikelissä sitten asetelma pidon ja tuntuman osalta kääntyisi toisin päin.
                            Hyvät vaihtoehdot taitaa tosiaan olla aika vähissä. Misukan eurokitkat taitaa olla niitä parhaita.
                            E92 335d & F31 318d

                            Ex:
                            E30 316, E81 116d, E91 320d

                            Comment

                            • zener
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 14200
                              • Oulu

                              235/35 taakse, niin helpottanee.
                              E65 730dA '04 klick
                              F10 520dA '11 klick
                              E34 520iA '91 klick

                              Instagram


                              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                              Comment

                              • Bafelo
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2012
                                • 91
                                • Helsinki

                                Originally posted by zener View Post
                                235/35 taakse, niin helpottanee.
                                Tuo voisi mennä. 6mm korkeempi toki sekin kuin 255/30. Isompi ongelma tossa vaan se jotta saisi eteen vastaavan näköisen venyveny kumin niin pitäisi olla joku 205 /35 profiililla ja noihin en löydä taas nordic kumia. Meinaan se 235 10" vanteella on jo melko venytetty. 225 9" vanteessa on aika maltillinen siihen nähden, 9" siis edessä.
                                E92 335d & F31 318d

                                Ex:
                                E30 316, E81 116d, E91 320d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎