Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrupääsylinterin ilmaus remontin jälkeen ja keskustelua jarrunesteistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • poke
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 3102

    #16
    Originally posted by L.H View Post
    Just näin se pitää tehdä. Tai yleensä helpointa tehdä vaikka ruuvipenkissä siinä vaiheessa, kun sylinteri on vielä irti.



    Eikö muka oikeesti yhenkään niistä sadoista pääsylintereistä mukana oo tullut ohjetta missä käsketään ilmaamaan just noin miten poke teki?
    Itse asiassa masinistien sivuilla oli mainintaa että ruuvipenkissä ilmaus ennen asennusta. Overdriven sivuilla oli tehty kuten minä sitten tein.

    Oisko petroolipäälle sattunut vain eteen pelkkiä pääsylkyn vaihtoja, jolloin muu järjestelmä on käytännössä ollut täynnä nestettä ja ilmaaminen siksi onnistunut ko. laitteella.
    Kulkineet/projektit:

    640D F06
    530iA E39
    635 CSi E24
    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #17
      Onks toi muuten ABSillinen auto?
      Oispa kyllä jännä nähä livenä toi työmaa että mikä mättää.
      L.H. , lues uudelleen mun postaus ja pohdi kirjoitinko niin kuin sinä vihjaat minun kirjoittaneen.
      Kaikenhelvetinlaisia jarrupiirejä on ollut auki tuhat ja yksi kertaa. Ja toi linkin työkalu on aivan soiva vekotin.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • L.H
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2003
        • 2481
        • Lohja

        #18
        Originally posted by petrolhead View Post
        Onks toi muuten ABSillinen auto?
        Oispa kyllä jännä nähä livenä toi työmaa että mikä mättää.
        L.H. , lues uudelleen mun postaus ja pohdi kirjoitinko niin kuin sinä vihjaat minun kirjoittaneen.
        Kaikenhelvetinlaisia jarrupiirejä on ollut auki tuhat ja yksi kertaa. Ja toi linkin työkalu on aivan soiva vekotin.
        poke kirjotti, että tämä homma ei tuolla onnistunu, niin vastasit siihen, että varmasti onnistuu ja oot satoja kertoja tehny. Ilmeisesti tarkotit sitten kuitenkin yleisesti jarrujen ilmaamista ja onhan toi pätevä laite moneen hommaan, mutta jotkut pääsylinterit on semmosia, että ne ei vaan pelkästään imemällä ilmaannu ainakaan missään järjellisessä ajassa ja pääsylinterin ilmaamisesta tässä kai oli kyse(?).
        “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

        Comment

        • poke
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 3102

          #19
          Originally posted by petrolhead View Post
          Onks toi muuten ABSillinen auto?
          Oispa kyllä jännä nähä livenä toi työmaa että mikä mättää.
          L.H. , lues uudelleen mun postaus ja pohdi kirjoitinko niin kuin sinä vihjaat minun kirjoittaneen.
          Kaikenhelvetinlaisia jarrupiirejä on ollut auki tuhat ja yksi kertaa. Ja toi linkin työkalu on aivan soiva vekotin.
          on absit.
          ei siinä enää mikään mätä. jarrut on ilmattu.
          Kulkineet/projektit:

          640D F06
          530iA E39
          635 CSi E24
          518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
          1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            #20
            Originally posted by poke View Post
            dot 5.1:stä laitoin. Menikö pahasti pieleen?

            Valaiskaas nyt mua muutenkin, että mikä tässä on syynä ettei tuota minun laittamaani esim voisi käyttää?
            onko tämä verrattavissa esim etanolin käyttöön bennsiiniautossa, että jotkut materiaalit ei kestä vai mikä?
            Kaikki jarru satulat on kunnostettu ja kasattu uusilla kumeilla, pääsylinterin kumit on uutta jne.

            Toki nesteet voi vaihtaa vieläkin, ei enää iso juttu....
            Mitään väliä laitatko sinne dot4, 5.1 tai dot4 LV (eli matalan viskositeetin) nestettä tuon ikäisessä. Joo teoriassa abs voi toimia hieman nopeammin sillä matalan viskositeetin nesteellä. Uudemmissa autoissa sitten voi ajonvakautus jossain tilanteessa toimia ehkä hieman paremmin matalan viskositeetin nesteellä. Jos haluaa siis hifistellä, katsoo missä nesteessä on matalin viskositeetti.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • 325E
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1227
              • LAHTI

              #21
              Joo meni vaihda vielä DOT 4-LV Brembon nesteet

              Vaihda vaan koska ne on väärät mitä BMW suosittelee, taisin tallentaa jollekkin toiselle koneelle faktaa tästä. Voin linkittää sen tähän jatkeeksi kun sen löydän.
              Tuo DOT 5.1 on silikoninestettä ja esim. Motonetistä löytyy oikeaa jarrunestettä Brombo merkkisenä DOT 4-LV ja ei pelkkää DOT 4:ta se ei käy.

              Originally posted by poke View Post
              dot 5.1:stä laitoin. Menikö pahasti pieleen?

              Valaiskaas nyt mua muutenkin, että mikä tässä on syynä ettei tuota minun laittamaani esim voisi käyttää?
              onko tämä verrattavissa esim etanolin käyttöön bennsiiniautossa, että jotkut materiaalit ei kestä vai mikä?
              Kaikki jarru satulat on kunnostettu ja kasattu uusilla kumeilla, pääsylinterin kumit on uutta jne.

              Toki nesteet voi vaihtaa vieläkin, ei enää iso juttu....

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #22
                Originally posted by 325E View Post
                Vaihda vaan koska ne on väärät mitä BMW suosittelee, taisin tallentaa jollekkin toiselle koneelle faktaa tästä. Voin linkittää sen tähän jatkeeksi kun sen löydän.
                Tuo DOT 5.1 on silikoninestettä ja esim. Motonetistä löytyy oikeaa jarrunestettä Brombo merkkisenä DOT 4-LV ja ei pelkkää DOT 4:ta se ei käy.
                En kyllä vieläkään näe mitään perusteltua syytä vaihtaa niitä nesteitä. Autossa ei ole ajonvakautusta, joten ei kyllä vaikuta mitään, onko siellä dot 4 vai dot 4 lv.

                DOT 5.1 ei todellakaan ole mitään silikoninestettä. Dot 5 on silikoni nestettä, mutta ei nyt ei ole käytetty. Kerro toki miten tuo käytetty 5.1 ei muka olisi sopivaa? Dot 3, 4 ja 5.1 saa sekoittaa keskenään. Tuo LV viittaa vain matalaan viskositeettiin, jolla nyt voisi olla joku pieni merkitys ajonvakautuksen toimintaan (autossa ei tainnut olla edes abs alunperin, joko ne retrofitattiin?). Tieliikenteessä jarruneisteillä ei tälläisessä autossa ole mitään muuta merkitystä kuin, että ne joskus edes vaihdetaan.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16457
                  • Asikkala

                  #23
                  Joo, 5 on silikonia eli huuhdeltava jarjestelmä ennen tuon käyttöä, muita voi sekoittaa keskenään, ei tämäkään premium-merkki niin avaruustekniikkaa ole etteikö toimisi. Ajonvakautus on syvältä.

                  Hyvä Iivo.

                  Comment

                  • poke
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 3102

                    #24
                    Originally posted by HTK12 View Post
                    En kyllä vieläkään näe mitään perusteltua syytä vaihtaa niitä nesteitä. Autossa ei ole ajonvakautusta, joten ei kyllä vaikuta mitään, onko siellä dot 4 vai dot 4 lv.

                    DOT 5.1 ei todellakaan ole mitään silikoninestettä. Dot 5 on silikoni nestettä, mutta ei nyt ei ole käytetty. Kerro toki miten tuo käytetty 5.1 ei muka olisi sopivaa? Dot 3, 4 ja 5.1 saa sekoittaa keskenään. Tuo LV viittaa vain matalaan viskositeettiin, jolla nyt voisi olla joku pieni merkitys ajonvakautuksen toimintaan (autossa ei tainnut olla edes abs alunperin, joko ne retrofitattiin?). Tieliikenteessä jarruneisteillä ei tälläisessä autossa ole mitään muuta merkitystä kuin, että ne joskus edes vaihdetaan.
                    joo siiis tuohon sigun e28:iin retrofittasin jarrut e34:sta. eli kaikki jarruromut on samasta autosta ja täten yhteensopivia sen suhteen. samalla tuli ABS.
                    ajonvakautusta tähän ei tule.
                    kesällä ajellaan ainoastaan.
                    Kulkineet/projektit:

                    640D F06
                    530iA E39
                    635 CSi E24
                    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                    Comment

                    • Scitso
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 2816
                      • Kuusankoski

                      #25
                      Dot 4 on just oikee siihen.
                      E34 525i Touring -96 "Iris"
                      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                      E61 530d Touring -04

                      ex. E39 520ia Touring -98
                      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                      ex. E28 520i -82

                      Comment

                      • poke
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 3102

                        #26
                        Originally posted by Scitso View Post
                        Dot 4 on just oikee siihen.
                        nyt on tullu asiaan niin monta mielipidettä, että laitan vähän kaikentyyppistä
                        Kulkineet/projektit:

                        640D F06
                        530iA E39
                        635 CSi E24
                        518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                        Comment

                        • Muurahainen
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          #27
                          Originally posted by poke View Post
                          nyt on tullu asiaan niin monta mielipidettä, että laitan vähän kaikentyyppistä
                          Muista laittaa myös sitä dot 5:sta

                          Comment

                          • TFV
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 3080
                            • Nurmijärvi

                            #28
                            Mä odottelen vielä, että dot6 tulee markkinoille.
                            E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                            Comment

                            • Scitso
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2002
                              • 2816
                              • Kuusankoski

                              #29
                              Dot4 ja dot 5.1 ero on vain kiehumis piste. 5.1 kestää pidempään. Ja sit dot5 on silikoni pohjasta
                              E34 525i Touring -96 "Iris"
                              E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                              E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                              E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                              E61 530d Touring -04

                              ex. E39 520ia Touring -98
                              ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                              ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                              ex. E28 520i -82

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10941
                                • Joensuu

                                #30
                                Originally posted by Scitso View Post
                                Dot4 ja dot 5.1 ero on vain kiehumis piste. 5.1 kestää pidempään. Ja sit dot5 on silikoni pohjasta
                                Ei ole ihan noin yksinkertaista, esim Red Line RL600 (DOT 4) kiehumispiste on 318c (kuiva) ja DOT 5.1 vaatii mimissään vain 260c (kuiva). Toki DOT 5.1 minimi kiehimispiste on 30c korkeampi kuin DOT 4. Samoin viskositeetti vaatimuksissa on eroa. Monet nesteet kuitenkin ylittää nuo minimi speksit, jos homma kiinnostaa kannattaa katsoa purkista tarkemmat speksit. DOT-merkintä ei vielä pelkästään kerro kumpi on parempaa.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎