alustan muutoskatsastus - mitä tarvitaan
				
					Collapse
				
			
		
	X
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Paina kuvaaOriginally posted by VilleP View PostSen verran pientä pikseliä on että ei saa tiedotteista selvää.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
 E34 525i -90 twinturbo 427/519
 
 N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
 VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
 Kysy jos tarvetta
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 tässä linkki suoraan kuvaanOriginally posted by VilleP View PostSen verran pientä pikseliä on että ei saa tiedotteista selvää.
 
 
 linkit avaa kuvan isommalla, toimii kännyssä ainakin chromellaEx:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
 Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better 
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Se ei vaan taida riittää tuo maahantuojan/valmistajan edustajan itse rustaama "todistus".
 
 
 
 
 
 Itse ymmärtäisin tuon niin että BC racingin tehtaan pitäisi tehdä tarvittavat hyväksynnät tai vaihtoehtoisesti tehtaan edustajan(tiedotteiden jakajan tässä tapauksessa) kullekkin alustasarjalle. Ei riitä että lupaa niiden olevan sopivia.F11 530xd LCI
 S2 Avant
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Nii miten sen ottaa, toisaalta ymmärrän uudemmissa autoissa tällä hetkellä sen ongelman tai jos siinä on jotain ongelmaa.
 Mut nääkin taitaa olla ihan oman näkemyksen mukaisia juttuja.
 
 
  
 
 Tietysti tuo TUV-hyväksyntä olisi ollut hyvä tehdä silloin kun suosio lähti kasvaa, siis ihan vain tälläisten ongelmien takia, siis jos tuleeEx:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
 Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better 
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Mä en oikein nyt ymmärrä. Mikä ihmeen ylin auktoriteetti tuv mukamas on? Se ei ole sen kummempi kuin Suomen vtt. Se on vain Saksan vtt. Mikä laki Euroopassa tai Suomessa määrää käyttämään juuri Saksan valtion tieteellistä tutkimuslaitosta? Miksi ei vaikka Ruotsin tai Viron vtt:n hyväksyntä kelpaa? Tai Suomen?
 
 Käsittääkseni kyseisen BC Racing puljun henkilöstöön kuuluva on perehtynyt vahvasti lakipykäliin ja asetuksiin. Niin kuin tiedotteessa sanotaan, niin asian pitäisi olla kunnossa.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
 
 Vanha Uuden liiton mies...
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Olen samaa mieltä, minusta VTT voisi olla parempi tälläisessä tilanteessa kuin TUV, jostain syystä se TUV vedetään aina mukaan, niin se on omalla kohdalla jäänytOriginally posted by Freak View PostMä en oikein nyt ymmärrä. Mikä ihmeen ylin auktoriteetti tuv mukamas on? Se ei ole sen kummempi kuin Suomen vtt. Se on vain Saksan vtt. Mikä laki Euroopassa tai Suomessa määrää käyttämään juuri Saksan valtion tieteellistä tutkimuslaitosta? Miksi ei vaikka Ruotsin tai Viron vtt:n hyväksyntä kelpaa? Tai Suomen?
 
 Näin minkä olen myös ymmärtänyt ja tuossa tiedotteessa on maininta, että käyvät vuoropuhelua kyseisen katsastusketjun kanssa, jotta voivat oikaista virheelliset tiedot. Myös muistan ajan kun bc:t alkoi virtaa suomeen, asiasta oli aika isosti juttuja, kun painivat asetuksista jneOriginally posted by Freak View PostKäsittääkseni kyseisen BC Racing puljun henkilöstöön kuuluva on perehtynyt vahvasti lakipykäliin ja asetuksiin. Niin kuin tiedotteessa sanotaan, niin asian pitäisi olla kunnossa.Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
 Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better 
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 TUV on ehkä ennemmin samanlainen laitos kuin Kiwa inspecta(Entinen valtion teknillinen tarkastuslaitos. Antavat ISO yms. sertifikaatteja ja valvovat standarteja yms ympäri Eurooppaa.
 
 Tavallaan yksityistettyjä viranomaisia, joita sitten oikeat viranomaiset valvoo. TUV:n standartit sen verran korkeat, ja Euroopassa ollaan, niin Traficom on todennut että hiedän sertit pätee myös täällä. Vai liekkö EU tasolta kyseinen linhjaus tullut? Ken tietää.
 
 
 
 
 VTT keskittyy tutkimiseen.
 
 Oletan että TUV:lla on valmiit standartit ja yms mitä vaaditaan lähes kaikilta auton osilta tyyppihyväksyntään. Joten ei kannata tänne meidän markkinoille ruveta väsäämään viranomaisen/tms toimisesta uutta systeemiä. Olen myös antanut itseni ymmärtää että jostain vuosimallista lähtien autoon ei edes saa asentaa mitään osaa millä ei ole E-hyväksyntää. Liekkö noilla edes sitä? Jos olisin viranomainen, niin en kyllä itsekkään hyväksyisi tieliikenne käyttöön mitään osaa ilman tarkkaa tietoa standarteista millä osa on tehty ja testattu. Muutenhan sitä voisi kuka tahansa tuoda vaikka kiinasta koneita ja mekaanisia osia omalla todistuksella jossa todetaan että kaikki ok, ja sitä pitäisi uskoa?
 
 Työn puolesta tekniikan kanssa tekemississä, niin valtio, viranomaiset ja isommat firmat vaatii heille myytävista tuotteista tiettyt sertifikaatit, mistä ilmenee niiden valmistustavat, materiaalit, lujuudet yms yms. Toimii myös toiseen suuntaan. Eivät voi hyväksyä mitään tuotteita tänne tuotavaksi/käytettyväksi ellei ole todistettu toimivaksi.
 
 Tuossa nyt esimerkkinä KW V3 TUV todistus:
 
 
 Loppupäässä mainittu laatu sertifikaatit mitkä alusta täyttää.Last edited by VilleP; 13-06-2023, 23:08.F11 530xd LCI
 S2 Avant
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 
 
 TRAFICOM/194495/03.04.03.00/2019
 
 3.11.2:
 Ajoneuvon alustan korkeutta saa muuttaa käyttämällä ajoneuvoon soveltuvia tehdasvalmisteisia alustan madallus- tai korotusjousia, madallus- ja korotusosia, portaaliakseleita, ilmajousitusta tai korkeussäädettäviä alustasarjoja. Soveltuvuudesta on esitettävä osan valmistajan tai nimetyn tutkimuslaitoksen todistus.
 
 Nimetyt tutkimuslaitokset traficom:
 
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 1.2 MääritelmätOriginally posted by nullzwei View Posthttps://www.finlex.fi/fi/viranomaise...i/454001/46612
 
 TRAFICOM/194495/03.04.03.00/2019
 
 3.11.2:
 Ajoneuvon alustan korkeutta saa muuttaa käyttämällä ajoneuvoon soveltuvia tehdasvalmisteisia alustan madallus- tai korotusjousia, madallus- ja korotusosia, portaaliakseleita, ilmajousitusta tai korkeussäädettäviä alustasarjoja. Soveltuvuudesta on esitettävä osan valmistajan tai nimetyn tutkimuslaitoksen todistus.
 
 Nimetyt tutkimuslaitokset traficom:
 https://www.traficom.fi/fi/liikenne/...kimuslaitokset
 Tässä määräyksessä tarkoitetaan:
 
 10)valmistajalla puiteasetuksessa määriteltyä valmistajaa sekä puiteasetuksessa
 määriteltyä valmistajan edustajaa;
 
 Onko BC Finland puiteasetuksessa määritelty valmistajan edustaja :think Onneksi sentään -97 ja vanhempiin ei tarvita koko muutoskatsastusta, silkkaa rahastusta.Last edited by evilracer; 14-06-2023, 00:05.Nelikuutio 328i, tölkki ja monta merssua
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Valmistajan edustajalla on juridinen vastuu. Käytännössä tarkoittaa sitä että se hoitaa tarvittavat tyyppihyväksynnät yms lakitekniset asiat valmistajan puolesta.
 
 Ei suoranaisesti liity auton osiin, mutta sama periaate:
 F11 530xd LCI
 S2 Avant
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Kuten totesit mutta myös määräyksen perustelumuistion mukaan, tarkennettuna:Originally posted by evilracer View Post1.2 Määritelmät
 Tässä määräyksessä tarkoitetaan:
 
 10)valmistajalla puiteasetuksessa määriteltyä valmistajaa sekä puiteasetuksessa
 määriteltyä valmistajan edustajaa;
 
 Onko BC Finland puiteasetuksessa määritelty valmistajan edustaja :think Onneksi sentään -97 ja vanhempiin ei tarvita koko muutoskatsastusta, silkkaa rahastusta.
 Alakohdassa 10 määritellään valmistajaksi autojen ja niiden perävaunujen puiteasetuksessa tarkoitettu valmistaja ja valmistajan edustaja.
 JA:
 Valmistajan määritelmää käytetään määräyksessä viitattaessa paitsi ajoneuvon valmistajaan, myös esimerkiksi osan valmistajaan.Last edited by nullzwei; 14-06-2023, 01:04.
 Comment



 
	 
	 
	 
	 
	
Comment