Tuskailen tässä 230tkm ajetun -03 E39 530dA:n ohjauksen kanssa, kun tien epätasaisuudet, kallistukset, hidastetöyssyt ym. muodonmuutokset tuntuvat välittyvän pirun vahvasti ohjaukseen.
Autossa orkkis M-Sport II -alusta, johon olen vuoden sisällä vaihtanut kaikki iskarit (Sachsin M-Sport I vastaavat), reaktiotangot puslineen, raidetangot kokonaan, yläpään laakerit, kaikki koiranluut, narinahelat ja integral linkit sekä kaikki takapään tukivarret. Jouset ovat alkuperäiset. Olen lisäksi iskenyt eteen hieman madaltavat jousilautaset, kun Sachsin yläpään laakerit nostivat keulaa sen häiritsevän 1 sentin verran alkuperäisiin nähden. Kaikki vaihto-osat ovat Lemförderiä. Etupään alatukivarret on vaihdettu jokunen vuosi sitten (varmaan n. 30tkm taaksepäin), mutta pitäisi olla ok. Kulmat on säädetty Suutarilan Vianorin toimesta huhtikuussa viimeisten kilkkeiden vaihdon jälkeen.
Nyt pohdin, mistä tuo ihme herkkyys ohjauksessa voi johtua. Muistikuvani mukaan tuon pitäisi kulkea kuin juna, eikä noin herkästi välittää kaikki epätasaisuudet rattiin. Varsinkin hitaammissa nopeuksissa autoa pitää aktiivisesti ohjata etenkin, jos tie kallistuu. Yhtään välystä en ole ohjauksessa havainnut, vaan renkaat lähtee kääntymään heti rattia käännettäessä.
Voisiko nuo vanhat jouset olla niin väsyneet, että antavat liikaa myöten? Tai sitten tuo vanha M-Sport II jousi + M-Sport I iskari -kombo on jotenkin väärä? Vai voiko vanhat/huonot ohjaustehostimen öljyt ilmetä siten, että tehostin ei ns. pidä ohjausta paikallaan, vaikka ohjaus ei sinänsä ole jäykkä käännettäessä (autossa Servotronic)? Viimeiset keksimäni vaihtoehdot ovat joko alatukivarsien puslat (epätodennäköistä, kun eivät kovin vanhat) tai alustan geometria, joka jostain syystä mennyt hanurilleen...
Kaikki ideat ovat erittäin tervetulleita. Varmuuden vuoksi rengaskoot, eli edessä 235/40R18 ja takana 265/35R18. Etukumit uudet, takakumit vielä hyvässä kunnossa.
Autossa orkkis M-Sport II -alusta, johon olen vuoden sisällä vaihtanut kaikki iskarit (Sachsin M-Sport I vastaavat), reaktiotangot puslineen, raidetangot kokonaan, yläpään laakerit, kaikki koiranluut, narinahelat ja integral linkit sekä kaikki takapään tukivarret. Jouset ovat alkuperäiset. Olen lisäksi iskenyt eteen hieman madaltavat jousilautaset, kun Sachsin yläpään laakerit nostivat keulaa sen häiritsevän 1 sentin verran alkuperäisiin nähden. Kaikki vaihto-osat ovat Lemförderiä. Etupään alatukivarret on vaihdettu jokunen vuosi sitten (varmaan n. 30tkm taaksepäin), mutta pitäisi olla ok. Kulmat on säädetty Suutarilan Vianorin toimesta huhtikuussa viimeisten kilkkeiden vaihdon jälkeen.
Nyt pohdin, mistä tuo ihme herkkyys ohjauksessa voi johtua. Muistikuvani mukaan tuon pitäisi kulkea kuin juna, eikä noin herkästi välittää kaikki epätasaisuudet rattiin. Varsinkin hitaammissa nopeuksissa autoa pitää aktiivisesti ohjata etenkin, jos tie kallistuu. Yhtään välystä en ole ohjauksessa havainnut, vaan renkaat lähtee kääntymään heti rattia käännettäessä.
Voisiko nuo vanhat jouset olla niin väsyneet, että antavat liikaa myöten? Tai sitten tuo vanha M-Sport II jousi + M-Sport I iskari -kombo on jotenkin väärä? Vai voiko vanhat/huonot ohjaustehostimen öljyt ilmetä siten, että tehostin ei ns. pidä ohjausta paikallaan, vaikka ohjaus ei sinänsä ole jäykkä käännettäessä (autossa Servotronic)? Viimeiset keksimäni vaihtoehdot ovat joko alatukivarsien puslat (epätodennäköistä, kun eivät kovin vanhat) tai alustan geometria, joka jostain syystä mennyt hanurilleen...
Kaikki ideat ovat erittäin tervetulleita. Varmuuden vuoksi rengaskoot, eli edessä 235/40R18 ja takana 265/35R18. Etukumit uudet, takakumit vielä hyvässä kunnossa.
Comment