Announcement

Collapse
No announcement yet.

Epätasaisuus välittyy ohjaukseen - alustan geometria, ohjaust. öljyt, jouset?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -CMS-
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 84
    • Helsinki

    Epätasaisuus välittyy ohjaukseen - alustan geometria, ohjaust. öljyt, jouset?

    Tuskailen tässä 230tkm ajetun -03 E39 530dA:n ohjauksen kanssa, kun tien epätasaisuudet, kallistukset, hidastetöyssyt ym. muodonmuutokset tuntuvat välittyvän pirun vahvasti ohjaukseen.

    Autossa orkkis M-Sport II -alusta, johon olen vuoden sisällä vaihtanut kaikki iskarit (Sachsin M-Sport I vastaavat), reaktiotangot puslineen, raidetangot kokonaan, yläpään laakerit, kaikki koiranluut, narinahelat ja integral linkit sekä kaikki takapään tukivarret. Jouset ovat alkuperäiset. Olen lisäksi iskenyt eteen hieman madaltavat jousilautaset, kun Sachsin yläpään laakerit nostivat keulaa sen häiritsevän 1 sentin verran alkuperäisiin nähden. Kaikki vaihto-osat ovat Lemförderiä. Etupään alatukivarret on vaihdettu jokunen vuosi sitten (varmaan n. 30tkm taaksepäin), mutta pitäisi olla ok. Kulmat on säädetty Suutarilan Vianorin toimesta huhtikuussa viimeisten kilkkeiden vaihdon jälkeen.

    Nyt pohdin, mistä tuo ihme herkkyys ohjauksessa voi johtua. Muistikuvani mukaan tuon pitäisi kulkea kuin juna, eikä noin herkästi välittää kaikki epätasaisuudet rattiin. Varsinkin hitaammissa nopeuksissa autoa pitää aktiivisesti ohjata etenkin, jos tie kallistuu. Yhtään välystä en ole ohjauksessa havainnut, vaan renkaat lähtee kääntymään heti rattia käännettäessä.

    Voisiko nuo vanhat jouset olla niin väsyneet, että antavat liikaa myöten? Tai sitten tuo vanha M-Sport II jousi + M-Sport I iskari -kombo on jotenkin väärä? Vai voiko vanhat/huonot ohjaustehostimen öljyt ilmetä siten, että tehostin ei ns. pidä ohjausta paikallaan, vaikka ohjaus ei sinänsä ole jäykkä käännettäessä (autossa Servotronic)? Viimeiset keksimäni vaihtoehdot ovat joko alatukivarsien puslat (epätodennäköistä, kun eivät kovin vanhat) tai alustan geometria, joka jostain syystä mennyt hanurilleen...

    Kaikki ideat ovat erittäin tervetulleita. Varmuuden vuoksi rengaskoot, eli edessä 235/40R18 ja takana 265/35R18. Etukumit uudet, takakumit vielä hyvässä kunnossa.
    Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
    Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
    sigpic
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2684
    • Tampere

    #2
    Oletko jo vilkaissut mallisarjakohtaista keskustelua aiheesta, josko vastaavia kokemuksia on ollut muillakin?
    B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • -CMS-
      BTCF Member
      • Jan 2008
      • 84
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by JaniLap View Post
      Oletko jo vilkaissut mallisarjakohtaista keskustelua aiheesta, josko vastaavia kokemuksia on ollut muillakin?
      Yrittänyt, mutta ratkaisut ovat olleet käytännössä niitä, mitkä omassa autossa pitäisi olla jo kunnossa (reaktiotangon puslat, raidetangot, renkaat ja nelipyöräsuuntaus). Pitää vielä selata tuo läpi varmuuden vuoksi.

      Iskin langan tänne siksi, että saisi hieman laajemmalla skaalalla ajatuksia. Nuo esittämäni hypoteettiset aiheuttajat ovat sellaisia, jotka voisivat siis ilmetä myös muilla malleilla...
      Last edited by -CMS-; 08-06-2018, 10:24.
      Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
      Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
      sigpic

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16427
        • Asikkala

        #4
        Laita suuntausraportti näkyviin ?

        Comment

        • -CMS-
          BTCF Member
          • Jan 2008
          • 84
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by jr66 View Post
          Laita suuntausraportti näkyviin ?
          Laitan illalla, kun pääsen kotiin. Jälkikäteen keljuttaa, etten vaihtanut jousia iskariremontin yhteydessä. Ei kai nuo 15 v vanhat jouset voi enää olla yhtä jäykät.
          Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
          Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
          sigpic

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16427
            • Asikkala

            #6
            Ei niillä jousilla ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, kaikissa autoissa on jonkinlaiset jouset.

            Comment

            • Driver22
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 2093
              • *

              #7
              Liialla casterilla saadaan aikaan kuvaamasi ilmiö, eli voimakas ohjauksen palautus, raskauden tuntu sekä liian voimakas palaute tiestä.

              Toki eipä näissä casterin säätöä ole sen kummemmin mielestäni, eli jäljelle jää liiallinen camber sekä auraus. Ehkä ne eivät ole tulleet niin esille vanhoilla renkailla ja alustan kunnolla. Paitsi tietenkin onko jotain vääntynyt/väärin asennettu rempan yhteydessä niin voihan se casterkin olla silloin pielessä.

              Noilla rengastuksilla e39:sä camber saa olla edessä aika lähellä nollaa, takana asteen tuntumassa ja auraukset aika lähellä tehtaan minimiä edessä että takana.
              F31 330D Xdrive M-Sport

              Comment

              • -CMS-
                BTCF Member
                • Jan 2008
                • 84
                • Helsinki

                #8
                Kiitoksia vastauksista. Tässä tuo suuntausraportti. Ymmärrän itse hyvin vähän arvojen merkityksestä, joten kommentit ovat hyvinkin tervetulleita. Suuntaus tehtiin talvirenkailla (225/55, 16"). Huollossa väitti, että samat kulmat kattavat sekä kesä- että talvirenkaat, mikä hieman epäilytti...
                Attached Files
                Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
                Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
                sigpic

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10001
                  • KVLA

                  #9
                  Ainakin takana camperia on liikaa noille kesärenkaille. Ohjearvoissa toki ollaan,mutta optimaali olisi -1.30 tienoilla. Uskoisin kuitenkin,että (etupään?) iskunvaimennuksessa/vakaajissa voi ennemminkin olla fuulaa.
                  Last edited by Heguli 31; 08-06-2018, 17:20.

                  Comment

                  • -CMS-
                    BTCF Member
                    • Jan 2008
                    • 84
                    • Helsinki

                    #10
                    Ja siis varmistan vielä, ettei kenelläkään ole kokemusta siitä, että esim. vanhat ohjaustehostimen nesteet voisivat johtaa tuohon epätasaisuuksien välittymiseen? Yleisestikin auto tuntuu edestä vielä hieman "ilmavalta", eli ei ole sitä tarkkaa tien tuntua, vaikka kaikki skeida välittyykin läpi. Omituisen huojuvalta vielä tuntuu.
                    Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
                    Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
                    sigpic

                    Comment

                    • JaniLap
                      BTCF Member
                      • Sep 2012
                      • 2684
                      • Tampere

                      #11
                      Kallistuksenvakaajiin liittyen onhan niiden tukikumit mintissä?
                      B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                      Tampere

                      Comment

                      • -CMS-
                        BTCF Member
                        • Jan 2008
                        • 84
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Ainakin takana camperia on liikaa noille kesärenkaille. Ohjearvoissa toki ollaan,mutta optimaali olisi -1.30 tienoilla. Uskoisin kuitenkin,että (etupään?) iskunvaimennuksessa/vakaajissa voi ennemminkin olla fuulaa.
                        Etu- ja takavakaajien kumit ja koiranluut on uusittu nyt alkuvuodesta. Iskarit taas on uusittu viime kesänä (n. 10tkm ajettu). Tuntuisi oudolta, että iskarit olisivat jo nyt vaihtokunnossa...

                        Iskareiden osalta ainoa vaihtoehto on, että eivät sovi yhteen M-Sport II -jousien ja madalluslautasten kanssa. Tuota samaa kyllä mielestäni teki alkuperäisilläkin jousilautasilla.
                        Last edited by -CMS-; 08-06-2018, 17:29.
                        Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
                        Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
                        sigpic

                        Comment

                        • pazq
                          BTCF Member
                          • Jan 2008
                          • 3166
                          • 47200

                          #13
                          On kovin rengaskohtainenkin tuollainen epämääräinen vaeltelu. Riippuu niin paljon siitä, millainen on sen renkaan reuna, tai että onko ns terävä vai pyöreä. Ja edessä vielä uudet joten voi johtua siitäkin osittain kun takana vähän käytettyä.

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5258
                            • Pirkkala

                            #14
                            Hae jostakin vaikka lainaan toiset renkaat ihan ekana.
                            Oon ite kokenut kun edellisillä renkailla ei meinannut uskaltaa ohittaa kun kimpoili niin rajusti. Renkaat vaihtamalla auto alkoi kulkemaan rauhallisesti ja tempoilematta.

                            Toinen asia on takakelkan isot puslat. Uraisilla teillä aivan varmasti hakee enemmän jos ovat vanhat ja löysät.

                            Jousista ei syyllistä tähän keissiin kyllä helposti löydy.

                            Ohjaustehostimesta sen verran että minulla ollut raskaahko ohjaus jo jonkin aikaa. Nyt vihdoin alkanut myös vähän ääntämään. Noissa menee pumput rikki aika salakavalasti, tai mistä minä tiedän vaikka olis hammastangossa vikaa.

                            Normaalistihan e39 ohjaus palauttaa erittäin vähän verrattuna moniin muihin autoihin.

                            Raportoihan kun vika selviää.
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • peto2
                              BTCF Member
                              • Jan 2007
                              • 8258
                              • Järvikylä (Nakkila)

                              #15
                              Rengasmerkit, mallit ja paineet esille. :think
                              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                              ex:
                              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                              Nakkaa privaa jos tarvetta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎