Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rata-autoprojektit yleinen jarrukeskustelu ABS vai ilman

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5272
    • Pirkkala

    #16
    Kun mennään uudempaan systeemiin niin ABS jarrujen "taajuus" nopeutuu, eli montako kertaa sekunnissa pyörän luistoa rajoitetaan. uusissa autoissa on jo selvä ero -90 luvun vehkeisiin Ate mk60 on suomen liikenteessä varmaan yleisin abs pumppu. Se mitä siellä ohjainlaitteessa sitten on sisällä, vaukuttanee aika paljon siihen miten laite soveltuu radalle. Eikös csl purkki esim. salli auton pyörähtäessä lukkojarrutuksen jolloin auto jatkaa matkaa tangentin suuntaan, jolla saatetaan monessa tilanteessa pelastaa auton tuhoutuminen.


    Csl mallinen mk60 pumppukin taitaa olla jotenkin fyysisestikin erilainen kuin tavallinen.. eli eroa on muuallakin kuin ohjainlaitteessa joka siis osa ko. möykkyä mutta vaihdettavissa.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11131
      • Oulu

      #17
      Originally posted by Urpo_rotta
      Csl mallinen mk60 pumppukin taitaa olla jotenkin fyysisestikin erilainen kuin tavallinen.. eli eroa on muuallakin kuin ohjainlaitteessa joka siis osa ko. möykkyä mutta vaihdettavissa.
      Itse kun koitin selvittää asiaa, niin ymmärsin että csl ohjeman saa e46 mk60 yksikössä käyttöön ihan koodaamalla :think Voin toki olla väärässäkin.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        #18
        Originally posted by Pazi88
        Itse kun koitin selvittää asiaa, niin ymmärsin että csl ohjeman saa e46 mk60 yksikössä käyttöön ihan koodaamalla :think Voin toki olla väärässäkin.
        Onnistuu joo koodaamalla. Mutta esim bemun työkaluilla ei pysty tekemään muuta. Siellä saa myös muutamaa muuta juttua muutettua joka sopii rata hommiin.
        Mutta on noissa yksiköissä eroakin. Csl yksikkö on aina ohjelmoitavissa race malliksi. Vain murto-osa tavallisista e46 mk60 purkeista käy tähän.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5272
          • Pirkkala

          #19
          ok. Tätä noita työkseen korjaileva epäilikin kun asiasta oli puhetta, mutta olin itse käsityksessä että olisi eri.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • Henreey
            BTCF Member
            • Nov 2014
            • 161
            • Uusimaa

            #20
            Hyvää jutustelua täällä, myöskin kaikilla omat mieltymykset ja kukin tykkää ajaa sillä minkä on parhaaksi itselleen todennut. Itse olen ajellut ongelmitta ABSeilla ja tulen ajamaan myös jatkossa, hieman paremmalla systeemillä vain kuin aikaisemmin. Kiitokset Jannmannille avusta! Kuvan mukainen MK60CSL setti laitettu tulemaan

            S5X moottorit, viritysosat & varaosat
            Sachs/Tilton Kilpakytkinsetit & varaosat

            Ota yhteyttä!

            E36 M3 S54 Widebody-projekti @henryaittokoski



            sigpic

            Comment

            • Remotion
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 15256
              • Ajamisen Iloa

              #21
              Rata-autoprojektit yleinen jarrukeskustelu ABS vai ilman

              Noniin, hieno päätös ja tinkimättömällä linjalla jatketaan! Nuo osat ois omallakin unelma listalla niin rajoittunut on tuo oma vakio abs jopa kadulle tosin hyvällä iskarilla ja erittäin vähäisellä camberilla sen saa niin hyväksi kuin boksin rajoissa mahdollista.

              Originally posted by petrolhead
              Tavan Continental/Misukka whatever on rakenteeltaan ja kuvioltaan sellainen että se kehittää jarrutussuunnassa kaikkein suurimman pidon. Huomaa hyvin siitä kun ajat normirenkaalla liian kovaa mutkaan että se alkaa sivusuunnassa luistaa. Kuitenkin jarruttamallasaa saa useimmiten vihellettyä siinä tilanteessa pelin poikki.
              Kuulostaa hyvin erikoiselta. Jos voimavektoria vaaditaan sivuttaispidon lisäksi samalta identtiseltä kumipinta-alalta myös voimakkaaseen jarruttamiseen niin ei se pito voi mitenkään siitä parantua vaan sitten luistellaan sekä ja että suuntiin.
              Olisiko kyse vain siitä että ajat autolla jossa on paljon massoja kulmissa? (Polar moment of Inertia) En tarvitse tähän vastausta mutta voit miettiä itseksesi.
              Z3 coupé individual

              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #22
                Originally posted by Remotion View Post
                Kuulostaa hyvin erikoiselta. Jos voimavektoria vaaditaan sivuttaispidon lisäksi samalta identtiseltä kumipinta-alalta myös voimakkaaseen jarruttamiseen niin ei se pito voi mitenkään siitä parantua vaan sitten luistellaan sekä ja että suuntiin.
                Olisiko kyse vain siitä että ajat autolla jossa on paljon massoja kulmissa? (Polar moment of Inertia) En tarvitse tähän vastausta mutta voit miettiä itseksesi.
                Renkaiden ominaisuuksista on informaatiota saatavana enemmän kuin sinä tai minä pystytään koskaan omaksumaan. Se on monimutkaisimpia osia autossa. Ja perehtymisen arvoinen aihe. Suosittelen. Intuitiivisesti asia on juuri niinkuin sanot mutta se on todella suuri yksinkertaistus. Pitoympyrä ei ole ympyrä millään kumilla. Ja muista että pitokäyrä kuorman suhteen on just sitä, käyrä.
                Last edited by petrolhead; 26-01-2019, 23:56.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • pazq
                  BTCF Member
                  • Jan 2008
                  • 3167
                  • 47200

                  #23
                  Originally posted by Remotion View Post
                  Noniin, hieno päätös ja tinkimättömällä linjalla jatketaan! Nuo osat ois omallakin unelma listalla niin rajoittunut on tuo oma vakio abs jopa kadulle tosin hyvällä iskarilla ja erittäin vähäisellä camberilla sen saa niin hyväksi kuin boksin rajoissa mahdollista.
                  En tiedä miten ajat kadulla mutta en oo saanu vielä kunnon hulluttelullakaan juuri noita abs:iä huutamaan. Aina kun ne puuttuu peliin, niin vauhdin hidastuminen hidastuu. Tunne se autos ja renkaas ni et tarvi polkea sitä jarrua ku viimestä päivää. Voit mennä vaikka 150kmh poikittain ja tiedät kyllä onko se liikaa johonkin mutkaan vaikka. Kerran oon ajanu ojaan koska abs. Loppu kääntövara ratista, polkasin jarrua, mietin että survonko väkisin kakkoselle ja kaasulla ympäri, väkisin pakkia ja ympäri että menis tietä pitkin sitte takaperin, mutta aikaa oli toteutukselle ehkä 1sek niin se abs kun oli pelissä ni ei menny poikittain tietä pitkin vaan sinne lepeeseen keulan kulma edellä. Tämmöstä offtopikkia tällä kertaa

                  Itse aiheen kalustoon ja tekemiseen. Harmaa on tavallaan tylsä väri, mutta kuten sanoit, erittäin neutraali ja sopiva muiden kanssa myös. Sivusts on kiva seurata kun ei ite saa mitää aikaseksi

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    #24
                    Originally posted by pazq View Post
                    Aina kun ne puuttuu peliin, niin vauhdin hidastuminen hidastuu.
                    Ot.
                    En tiedä miten ajelet, mutta normaalissa ajossa kadulla ja radalla kertomaasi ilmiötä ei tapahdu. Ei edes vanhoilla e30 vakio abseilla.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • Remotion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 15256
                      • Ajamisen Iloa

                      #25
                      Originally posted by pazq View Post
                      En tiedä miten ajat kadulla mutta en oo saanu vielä kunnon hulluttelullakaan juuri noita abs:iä huutamaan. Aina kun ne puuttuu peliin, niin vauhdin hidastuminen hidastuu. Tunne se autos ja renkaas ni et tarvi polkea sitä jarrua ku viimestä päivää. Voit mennä vaikka 150kmh poikittain ja tiedät kyllä onko se liikaa johonkin mutkaan vaikka. Kerran oon ajanu ojaan koska abs. Loppu kääntövara ratista, polkasin jarrua, mietin että survonko väkisin kakkoselle ja kaasulla ympäri, väkisin pakkia ja ympäri että menis tietä pitkin sitte takaperin, mutta aikaa oli toteutukselle ehkä 1sek niin se abs kun oli pelissä ni ei menny poikittain tietä pitkin vaan sinne lepeeseen keulan kulma edellä. Tämmöstä offtopikkia tällä kertaa
                      Kuulostaa melkoiselta sohimiselta tuo ojaan ajo keissi.
                      Enköhän mä tunne tuon oman vehkeeni, 10 kesää ja 120tkm sillä ajanut. mutta koska offtopikkia niin olkoon.
                      Z3 coupé individual

                      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                      Comment

                      • Alupallo
                        BTCF Member
                        • Oct 2012
                        • 72
                        • Hämeenlinna

                        #26
                        Empiirisen tutkimuksen tuloksena olen huomannut e36 m3 absien pidentävän hieman suoraan jarruttaessa jarrutusmatkaa. Varmasti uudemmat paremmat järjestelmät pystyy parempaan kuin ilman abseja. Märällä kelillä etu kasvaa.
                        Onko kenelläkään kokemusta kyseisen järjestelmän optimoinnista ratakäyttöön vai toimiiko p&p?
                        E36 328iA & E36 M3 3,2
                        Instagram

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          #27
                          Originally posted by Alupallo View Post
                          Empiirisen tutkimuksen tuloksena olen huomannut e36 m3 absien pidentävän hieman suoraan jarruttaessa jarrutusmatkaa. Varmasti uudemmat paremmat järjestelmät pystyy parempaan kuin ilman abseja. Märällä kelillä etu kasvaa.
                          Onko kenelläkään kokemusta kyseisen järjestelmän optimoinnista ratakäyttöön vai toimiiko p&p?
                          Miten ja missä tätä olet tutkinut?
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • Alupallo
                            BTCF Member
                            • Oct 2012
                            • 72
                            • Hämeenlinna

                            #28
                            Radalla jarrupaikoissa. Muutaman tuhat kertaa rutisuttanut abseja vasten ja ilman toista sataa kertaa. Kuten sanoin, empiirisen tutkimuksen tuloksena, eli pers tuntumalla.
                            Semeillä, ferodon 2500, jälkiasenne alusta. Joskus tuntuu niinkun absit polkee vastaan vaikkei parasta pysähtyvyyttä ole saavutettu.
                            E36 328iA & E36 M3 3,2
                            Instagram

                            Comment

                            • Remotion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 15256
                              • Ajamisen Iloa

                              #29
                              Originally posted by Alupallo View Post
                              Radalla jarrupaikoissa. Muutaman tuhat kertaa rutisuttanut abseja vasten ja ilman toista sataa kertaa. Kuten sanoin, empiirisen tutkimuksen tuloksena, eli pers tuntumalla.
                              Semeillä, ferodon 2500, jälkiasenne alusta. Joskus tuntuu niinkun absit polkee vastaan vaikkei parasta pysähtyvyyttä ole saavutettu.
                              Katuauton ABS on aika konservatiivinen ja siinä on tosiaan pääpaino sille että autoa saa käänneltyä jarruttamisen aikana. Varsinkin 90-luvun aikaisissa BMW:nkin käyttämissä ABS järjestelmissä. Tuon CSL boksin etu on se että se mittailee jokaisen pyörän itsenäistä lukkiutumista erikseen ja triggeröityy vasta isommasta lukkiutumisprosentista.

                              Pilataan muuten täysin tämä Henreyn topikki.
                              Last edited by Remotion; 29-01-2019, 15:47.
                              Z3 coupé individual

                              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                              Comment

                              • Freak
                                BTCF Member
                                • Apr 2003
                                • 2560
                                • .

                                #30
                                Originally posted by Remotion View Post
                                Suoralla yksittäinen lukkojarrutus on nopeampi mutta ei pitkässä juoksussa koska renkaisiin tulee flatspotteja.
                                Eikä muuten tasan tarkkaan ole lukkojarrutus asfaltillla nopeampi tapa pysähtyä. Hiekalla ja lumella ehkä, mutta ei asfaltilla.
                                Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                                Vanha Uuden liiton mies...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎