Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrusetti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #31
    Jos et sä käy kaasulla niiden kahden jarrutuksen välissä niin ei ihme että poljintuntuma muuttuu niiden välissä.
    Last edited by petrolhead; 15-05-2019, 16:08.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #32
      ...ei mitään.
      Last edited by petrolhead; 15-05-2019, 16:07.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #33
        Jarrut jarrut .

        Eilen btcf ahveniston päivällä jarrut kyllä osoittautui tärkeiksi, varsin kun niitä ei sitten ollut. No syyksi paljastui täysin oma kämmi ja tyhmyys. Kuukausi sitten alastarossa pääsi siis nesteet (jäähdytys ja ohjaustehostin) karkuun ja kasteli kuskin etupalat. Sillä seurauksella että palat katosivat nyt apparalla muutamassa kierroksessa kokonaan, siis kokonaan ja jäi rautalevyt. Nyt laitoin väliaikaiseksi motonetistä jotkut trv palat ja ainakin testilenkillä poljintunto oli asiallinen ja napakka, myös perättäisten polkaisujen tuntumassa ei ole radikaalia muutosta.



        Ensiviikolla alan metsästämään Jannmanin ehdottamia ratakäyttöön soveltuvia paloja. Kokeillaan niillä muutoksia, samalla sivussa jatketaan jarrusetin etsimistä.

        Kuten Ika tuolla aikasemmin mainitsi niin kyllä jarrut on lähes tärkeämpi osa-alue ajamiseen auton luottamisen kannalta kuin melkeimpä renkaat, varsinkin ahveniston kaltaisella varoalueettomalla radalla. Pieni jännäkakka kurkkii jatkuvasti jos ei jarrut kahden kolmen kierroksen jälkeen vaikuta luotettavilta on ajaminen todella epävarmaa ja ylivarmistelevaa (kaasulta käydään ns. Varmistamassa onko jarruja vai ei kotona).

        Jatketaan tästä keskustelua ja ehdotuksia pohdintojen kera.
        Last edited by BMW525Xda; 19-05-2019, 08:29.

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #34
          Milloin siihen kioskiin on viimeksi vaihdettu jarrunesteet? Jopa mun ajotaidoilla (not much) havaitsee eron just vaihdettujen ja vuoden vanhojen välillä.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Daa Daa
            BTCF Member
            • Aug 2004
            • 910
            • Jyväskylä

            #35
            Täältä erittäin vahva suositus paloiksi ferodon 3000:set toimii todella hyvin ainakin e36 m3 vakio jarruissa, takana menee vaikka ferodon 2500. Lisäksi jarrujen jäähdytys kuntoon, eli kunnolliset putkitukset puskurista suoraan jarrukilpeen jossa esim. 3" putkiliitäntä joka ohjaa ilman levyn keskiöön. Nesteiksi Aten Blue tai motulit, niin ei jää niistä kiinni. Näillä jipoilla ainakin e36 m3 vakio jarrut kestää hellepäivänä niin pitkään, kun tälläisen rimpulan ranteetkin. Kemora kierretty näillä jarruilla katuautolla 1min 23 sek..

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #36
              Originally posted by petrolhead View Post
              Milloin siihen kioskiin on viimeksi vaihdettu jarrunesteet? Jopa mun ajotaidoilla (not much) havaitsee eron just vaihdettujen ja vuoden vanhojen välillä.
              ~3vko sitten.
              Vaihdan kerran vuoteen.
              Motul 600racing nesteet.

              Lauantaina motonetista haettujen trv (tms) palojen tuntuma on kaikinpuolin hyvä eikä jarrut puutuneet su yhtään.
              Last edited by BMW525Xda; 14-08-2019, 21:30.

              Comment

              • miyli
                BTCF Member
                • Dec 2008
                • 2089
                • Naantali

                #37
                Itsellä ollut aiemmin zetassa noita TRW paloja edessä jo 2 sarjaa alkuperäisissä etusatuloissa ja toimineet minusta yllättävän hyvin radallakin.

                Nyt etujarrut päivitetty Brembon 4 mäntäiset BMW M-sport satulat ja paloina alkuperäiset BMW M-sport jarrupalat. Levyinä Brembon vastaavat kuin BMW omat M performance levyt.
                Lauantaina tuli Ahvenistolla ajettu 2 settiä, niin että n.10 kierrosta per setti.
                Tuntuma oli tosi hyvä nyt ja eivät missään vaihessa puutuneet. Alkuperäisillä etujarruilla aiemmin on ollut taipumusta hiukan puutua ainakin Alastarolla.
                Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                0-200km/h 11.40s
                100-200km/h 6,00s
                http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                Comment

                • IKa
                  BTCF Member
                  • Apr 2007
                  • 877
                  • Klaukkala

                  #38
                  Originally posted by miyli View Post
                  ...BMW M-sport satulat ja paloina alkuperäiset BMW M-sport jarrupalat...
                  Oman kokemukseni mukaan, alkuperäiset M sport jarrupalat ja myös M4:sen alkuperäiset palat, ovat rata-ajossa korkeintaan välttävät. Toki kokemukseeni vaikuttaa se, että ex rata-autossani oli kunnon kilpajarrut ja siten vertailukohde melko kova.

                  Edellisessä siviiliautossani (F33) alkuperäiset M sport jarrujen palat alkoivat ajan myötä lasittua rata-ajon vaikutuksesta, jolloin jarrutusmatkat pitenivät entisestään ja jarrujen vinkumien lisääntyi. F33:ssa en jaksanut odottaa palojen loppuun kulumista, vaan vaihdatin ne pehmeimpiin Brembon paloihin. Nykyisen M4:sen jarruissakin tuntui pito sen verran hiipuvan ajosetin aikana, että jossain vaiheessa orginal-palat todennäköisesti vaihtuvat Performance Friction -paloihin.
                  G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

                  Comment

                  • Baas 009
                    BTCF Member
                    • Oct 2007
                    • 302
                    • Varsinainen Suomi

                    #39
                    Noiden brembojen haihtuminen ei ollut sinänsä mitään kovin erikoista, varsinkin jos olivat saanee jotain asiaankuulumatonta päällensä.

                    Nykyisen ratavompatin ihan ekalla ratakäynnillä oli nimenomaan motonetin myymät perus-brembot. 33 kierrosta Alastarolla niin palat olivat kuluneet 2mm pinnalle. Lisäksi pito oli kurja ja epästabiili.

                    Yellowstuff paransi jo reilusti, mutta siirtyminen ferodon ds2500 seokseen oli vielä ihan eri levelillä. DS3000 olikin sitten jo aivan tajuttoman hyvä.

                    Auto on toki selvästi kevyempi (318ti ilman sisustaa) ja tehoa se puolet tässä puhutusta 330i:stä. Jarrut siis e36 vakiot, jäähdytetyillä etulaikoilla, neloskoneisesssa on vakiona umpilaikat.

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16465
                      • Asikkala

                      #40
                      Originally posted by Baas 009 View Post
                      N

                      Auto on toki selvästi kevyempi (318ti ilman sisustaa) ja tehoa se puolet tässä puhutusta 330i:stä. Jarrut siis e36 vakiot, jäähdytetyillä etulaikoilla, neloskoneisesssa on vakiona umpilaikat.
                      4-syl. 318is eli sama kone kuin 318ti tulee tehtaalta jäähd. etulevyillä.

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        #41
                        Jarrut herättää keskustelua mm tuolla nimimerkin duuk topicissa.

                        Kiinnostaa edelleen hankkia omaan autoon myös paremmat jarrut. Päätin kuitenkin että 17” vanne pitää mahtua tulevia rengasvalintoja silmäillen.

                        Duuk’in topicissa esitetty D2 jarrusarjoista löytyy useampaa eri mäntä määrää.
                        Heitin jo ilmoille topicissa kysymyksen mäntien määrä vs jarrupalan koko.
                        Joku yhteys näillä on ja kiinnostaisikin lisätieto miten näitä lasketaan ja kuinka laskelmat pitää käytännössä.

                        330ci vakiojarrut edessä on yhdellä 58mm männällä. Vakiopala on noin p140mm*k60mm.
                        Luulisi jarrutustehon kasvavan jos palan kitkapinta suurenee ja levyn paksuus kasvaa. Eli kitka kasvaa jäähdytys paranee. Samalla noissa kasvaa ilmeisesti myös kitkapinnan paksuus jonkin verran.

                        Comment

                        • MikeDry
                          BTCF Member
                          • May 2006
                          • 6205
                          • Helsinki

                          #42
                          The Thing About Brakes Is THIS -- /ENGINEERED
                          Not All Big Brake Kits Are Created Equal - StopTech Factory Tour
                          Noi on ihan mielenkiintoisia videoita jarruista
                          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                          Comment

                          • puliukk0
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2010
                            • 71
                            • Helsinki

                            #43
                            Kannattaa ostaa kunnon palat (vaikka fedorolta ratapalaa tai ebc yellowstuffia) niillä pärjää yllättävän pitkälle.

                            Ainakin ennen d2 sarjoissa tuli lähes puusta tehdyt jarrupalat, ne kannattaa heti vaihtaa parempiin jotta saa muutakin kuin ulkonäkö hyötyä.

                            Comment

                            • Remotion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 15256
                              • Ajamisen Iloa

                              #44
                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              Luulisi jarrutustehon kasvavan jos palan kitkapinta suurenee ja levyn paksuus kasvaa. Eli kitka kasvaa jäähdytys paranee. Samalla noissa kasvaa ilmeisesti myös kitkapinnan paksuus jonkin verran.
                              Levyn suurentuessa ja palan siirtyessä isommalle kehälle jarrutusteho kasvaa koska jarru jarruttaa jokaisella renkaan pyörähdyksellä pidemmän matkan ja se on myös pidemmän vipuvarren päässä navasta.

                              Valitettavasti olen super surkea noissa että mitkä mallit sopii ristiin ni en osaa neuvoa enempää.
                              Z3 coupé individual

                              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                              Comment

                              • Odto
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2017
                                • 114
                                • Suomi

                                #45
                                Jarrujen toiminta on ihan mielenkiintoista, kun vaikuttavia suureita on aika pirusti. Tutkimani jälkeen järkevin e36 jarrupäivitys on juurikin nuo jokaisen projektin alla olevat e46 330i + 328i jarrut.

                                Nyt kuitenkin kysymykseen. Miten suuri merkitys mahdollisella jarrutehon lisääntymisellä todellisuudessa tulee olemaan? Kyllä noilla nykysillä vakio 328i jarruillakin saa renkaat lukkoon.
                                Renkaan pitohan on se vaikuttava tekijä siihen kuinka kovaa jarrua voi käyttää ilman renkaan lukkiutumista, mutta eikö renkaan pyörimisnopeus oikeasti vaikuta asiaan mitenkään?
                                Pakkohan silläkin on olla joku vaikutus, onhan nopeammin pyörivässä renkaassa suurempi määrä liike-energiaa mikä jarrujen pitää muuttaa lämmöksi.

                                Mikä sitten aiheuttaa sen että rengas menee lukkoon liikenopeuden hidastuessa, kun paine polkimeen pysyy samana? Ei tuossa autossa ainakaan mitään downforcea ole mikä lisäisi etupään pitoa suurilla nopeuksilla.

                                Kunhan mietiskelen, viisaammat voi kertoa miten asia oikeesti menee

                                Jarrujen lämpökuorman hallinta nyt ainakin paranee levyn koon ja suuremman palan mukana
                                Last edited by Odto; 11-07-2019, 13:53.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎