Jos ne vakiot yksimäntäiset jarrut kuluttaa toista palaa nopeammin kuin toista, niin se on vika eikä ominaisuus. Kyllä ne kunnossa ollessaan kuluu ihan tasaisesti.
Käytännöllisesti katsoen kaikki autojen vakiojarrut kuluttaa sisäpalan nopeammin kuin ulkopalan normaaliajossa. Siis tämä 99% koslista joiss onnuiva satula. Rata-ajoon en ota kantaa miten niitten pitäisi kulua. En tiedä mistä toi virnuhymiö tuli postaukseen..
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Kokeile mieluummin PFC 01 tai 11 seosta , eli performance frictionin paloja.
Hakkaa noi ferodot mennen tullen ja toimii välittömästi kylmänä mitä noi ferodot ei tee.
Nämä yksimäntäsatulat antavat paineen alla periksi, taipuvat vaikka sitä ei absien kanssa huomaa niin helposti. Samoin BMW:n brembo 6 -mäntäsatulat taipuvat verrattuna stoptech satuloihin.https://www.youtube.com/watch?v=iwOqP5p8q04
Tuollaisella myyntitilanteen "lavastuksella" on kyllä tosi helppo vedättää amerikan joen kaimoja.
Noinhan tätä ei voi edes miettiä
Pääsee lähikauppaankin vaikka mopoautolla, ei sinnekkään kilpaa ajeta ja osa menee kuiteniin ruohonleikkurin moottorisella ligierillä ja toinen V10 M5:lla. Molemmat niistäkin pysähtyy kaupan eteen eikä sinne kilpaa mennä vaan ostamaan ligierillä pillimehua ja M5 keppanaa.
Kyllä mä ymmärrän fiiliksen kun on saanut päähänsä hankkia autoon rasepalikkaa ja taskunpohjallakin olis ylimääräistä. Mut jos hankkimisen takia hankkii niin voi olla jälkikäteen ristiriitainen fiilis.
Jarrujen tehtävä on pystyä vastaanottamaan lämpökuorma ylikuumenematta. Jäähdytyksen parantaminen on tehokasta ja halvempaa kuin max overkill laikat. Enkä sano sitä ettei kannata isontaa levyjä jos kohtuudella onnostuu. Toinen tehtävä on tarjota sopivan mittainen poljinmatka ja -voima. Jarruvasteen pitää olla tarkka, siinä auttaa kiinteät satulat. Mä en usko teräspunoksiin. Jarrujen hydrauliset osat testataan ~1000 baarilla, tehostuksen kanssa tuskin on koskaan 200 baria järjestelmässä. Tästähän ton yhen keksijän kanssa väiteltiin toisessa topikissa. Mitään ei maksa käydä läpi poljinasetelma ja pääsylinterin asennus että paljonko siellä on myötöä kun painat 80kg kintulla.
Jos sen auton haluaa saada pysähtymään lyhyemmällä matkalla niin parantaa painojakaumaa ja justeeraa jarrubalanssia vastaavasti.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Miksi et voi vaan kertoa mikä se oikea tapa on?
Monessakin topicissa postauksesi ovat pelkkää vihjailua, mitään lisäarvoa se ei foorumille tuo.
Jani on varmaan nähnyt mun ajavan radalla, kyllä jarrutekniikkaa pitäisi hioa reilusti. Minähän kiihdytän mutkasta toista kohti ja aloitan liun puolessa välissä suoraa himmaamalla moottorijarrulla nopeuden oikeaksi siihen seuraavaan mutkaan, säästyy jarrupalat
Välillä olen koittanut sitä tekniikkaa että ”50” lätkän kohdalla runttaan nopeasti nopeuden pois ja luistelen kevyesti noususuuntaisella kaasulla mutkan läpi.
Jarruista:
Jannmanin ehdottamia Pfc paloja yrittänyt etsiä suomesta, katsotaan löytyykö.
Ds2500 Autoracingin kautta tuli vastaus mutta mittapiirroskuvassa palat on liian suuret pituudeltaan, tarkastetaan vielä. Samalla kysäisin Brembon setille nettonettonettopoistotuotehinnan.
Joka tapauksessa vaikka Petrolhead ei mulle anna lupaa ostaa jarruja taidan salaa sellaiset ostaa . Se on yksi osa tätä rakentelua ja tuo sitä iloa synkkään elämään, niin se vaan menee.
Kuuntelen nyt neuvoja, ehdotuksia ja kaikkia mahdollisia kommentteja toivoen että löydän sellaiset jarrut joihin löytyy paloja ja jotka kestää väärinkäyttöä ajossani
Hyviä kommentteja edelleen ja hyviä vinkkejä sekä ajatuksia.
Monessakin topicissa postauksesi ovat pelkkää vihjailua, mitään lisäarvoa se ei foorumille tuo.
Puhutaanko nyt siitä mitä jarruosia kannattaa ostaa vai Stoptechin markkinoinnista?
Mikäli nyt kumminkin puhutaan oikein jarrutamisesta, uskallan väittää että aloittelavan rata-autoilijan suurimmat kehittymiset tapahtuu jarruttamisessa. Eihän siinä mitään jos massia on ostaa heti alkuun veret seissauttavat jarrut, mutta ymmärtääkseni tässä(kään) tapauksessa ei ole. Laadukkailla vakio-osilla pääsee todistettavasti lujaa ja siihen yritin kannustaa.
...Ahveniston pääaee ympäri alle 1:30 ilman hirveen suurta rahamäärää...
Tähän olisi mielenkiintoista saada faktaa, kuinka pienellä kokonaisbudjetilla hankitulla ja rakennetulla BMW merkkisellä autolla Ahvenisto on oikeasti kierretty alle 1:30 aikaan? Itse en usko, että esim. alle kymppitonnin budjetilla siihen pystytään (tähän ei kannata sotkea kaksipyöräisiä, tai edes vääränmerkkisiä, kun tämä topic liittyy E46:een ja BMW-autofoorumilla ollaan).
...Todellakin vakio jarrut kestää rata-ajoa puutumatta nykyisillä muutoksilla...
Joo kestää, mutta ainakin itse sain rata-ajamiseen aivan uuden vaihteen päälle, kun ex-rata-autooni (E36 M3 3.2) laitettiin StopTechin kilpajarrut Performance Friction kisapaloilla. Sen jälkeen syntyi todella vahva luotto jarruihin ja se puolestaan vaikutti koko ajosuoritukseen. Sitten se Ahvenistokin meni alle 1:30
Kolmekympin resulla 205 leveillä semeillä 240 heppaa. Kehitystyön puolesta aivan raakile. 1:29,6 jos muistan oikein. Ja oli kyllä niin polvenpäällä taivuteltu ja kototallissa turattu kun ikinä.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Kolmekympin resulla 205 leveillä semeillä 240 heppaa. Kehitystyön puolesta aivan raakile. 1:29,6 jos muistan oikein. Ja oli kyllä niin polvenpäällä taivuteltu ja kototallissa turattu kun ikinä.
Kolmekympin resulla 205 leveillä semeillä 240 heppaa. Kehitystyön puolesta aivan raakile. 1:29,6 jos muistan oikein. Ja oli kyllä niin polvenpäällä taivuteltu ja kototallissa turattu kun ikinä.
Kierrosaika, auton korimalli ja moottoriteho kuulostavat niin tutuilta, että kenties kyse on tästä? (TimeAttack -sivustossa on jotain häikkää, sivu avautuu todella hitaasti) Jos osui oikein, niin Peetu tosiaan on rattimies, mutta ei tuo auto nyt mikään resu ole.
Joo kestää, mutta ainakin itse sain rata-ajamiseen aivan uuden vaihteen päälle, kun ex-rata-autooni (E36 M3 3.2) laitettiin StopTechin kilpajarrut Performance Friction kisapaloilla. Sen jälkeen syntyi todella vahva luotto jarruihin ja se puolestaan vaikutti koko ajosuoritukseen. Sitten se Ahvenistokin meni alle 1:30
Just tätä ajan takaa, ajaminen on mielekkäämpää kun jarruihin on luotto suoran jälkeen että ne on siellä olemassa. Varsinainen jarrutunto nyt kai on ABS autossa vähän niin ja näin, toki pintajarrutuksessa jämäkkä poljin on kiva vrt ilmapallo. Mutta kun mennään abs:lle asti niin tunto taitaa olla nypytystä kaikilla jarruilla.
Vakio jarruissa on sellainen ominaisuus että kahden nopean jarrutuksen ero polkimessa on täysin erilainen, ensimmäinen painuu hieman ja toinen polkaisu on jämäkämpi.
Mutta kuten kirjoitit, tässä se pointtini minunkin on kiteytetty eikä edes ole haaveita 1.30 ajoista kun nyt pääsee ensin samalle kalenterin sivulle niin siitä on helppo jatkaa
Comment