Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrusetti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    Jarrusetti

    Enemmän tulisi käyttöön radalle. En tiedä onko minun ajoissani mitään hyötyä mutta harrastuksen kannalta lähtenyt liikkeelle.

    Mitä mielipiteitä ja kokemuksia tästä toimittajasta (linkki alla) ja näistä sarjoista, katselin 6 ja 8 mäntäisiä satuloita 330mm levyillä eteen e46. Takana ajattelin että menisi ihan vakio satulat ja levyt mutta vaihtaisin palat enemmän ratakäyttöön sopiviin.



    ps. ja linkkejä vastaaviin settejä myyviin yrityksiin voisi kerätä tähän topicciin.
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #2
    Noita kiinalaisia satuloita ennemmin etsisin joko oikeita laadukkaita kilpajarruja kuten Alcon, AP-racing tai Brembo.
    Pienemmällä budjetilla katselisin esim. possujen jarruja. Noita possun jarruihin perustuvia adaptereita jne. löytyy useita.

    Noi possum satulat/kilpasatulat on siitä hyviä että niihin saa oikeasti liki kaikkia mahdollisia paloja. Noi kinuskit on kopioita yleensä niin vanhoista satuloista, että palojen saatavuus voi olla pettymys. Eli sekin on yks juttu mikä kannattaa tarkistaa. Kuten myös mahdollisen suosikki jarrupalan hinta. Ettei käy kuten mulle, että palat maksaa 1300e etusatuloihin.

    Ja ennen kuin ostaa mitään, kannattaa uhrata hivenen aikaa ja etsiä netistä kunnollinen jarrulaskuri ja katsoa sieltä millä satula combolla jarrujen tasapaino pysyy kohdallaan.

    Ja pakko vielä painottaa tota laskemista. Saattaa oikeasti mennä balanssi ihan pain vittua jos noita ei laske kunnolla.





    Find many great new & used options and get the best deals for BMW E36 E46 Non M3 Porsche BREMBO Brake Kit Brackets at the best online prices at eBay! Free delivery for many products!
    Last edited by jannmann; 10-05-2019, 19:02. Reason: lisätty linkki
    Aprilia RSV4

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      #3
      Olikos sulla mikä malli toi auto?
      330i? vai muu?
      330i:ssä vissiin jo 57mm etusatulan mäntä.
      Onko muissa 54mm?
      Aprilia RSV4

      Comment

      • Wespa
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2016
        • 1842
        • Karjaa

        #4
        Originally posted by jannmann View Post
        330i:ssä vissiin jo 57mm etusatulan mäntä.
        Onko muissa 54mm?
        Juu noinhan se menee. Väittäisin että katuajossa tuo noiden satuloiden käytännön ero on aika pieni, mutta radalla voi jo jotain merkitystä ollakin. Omassa autossa siis tätä nykyä 330:n satulat..
        E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
        Porsche 944 -86 (DE)
        Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          #5
          Originally posted by Wespa View Post
          Juu noinhan se menee. Väittäisin että katuajossa tuo noiden satuloiden käytännön ero on aika pieni, mutta radalla voi jo jotain merkitystä ollakin. Omassa autossa siis tätä nykyä 330:n satulat..
          Toi 57mm ja m3:sen 60mm on hankalat korvata 4-mäntäisellä satulalla. Useimmassa jää pinta-alat vakiota pienemmäksi ja jarrujen parannus onkin huononnus. Toki isompi jarrupalojen pinta-ala kompensoi vähän kuten myös parempien jarrupalojen kitkakerroin.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Tietämättä mikä auto ja mitkä renkat ja paljonko siinä on tehoa..
            Tee muutoksia niihin jarruihin ja autoon muuten omien havaintojen perusteella. En tiedä miten vakavissaan kierrät rataa, mutta joka autossa ei tarvii olla neljän tonnin iskarit ja kolmen tonnin jarrut. Ahveniston pääaee ympäri alle 1:30 ilman hirveen suurta rahamäärää. Ja ajotekniikkaa ja taitoja siellä kai ollaan hiomassa, jos et kilpaa aja.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #7
              Originally posted by petrolhead View Post
              Tietämättä mikä auto ja mitkä renkat ja paljonko siinä on tehoa..
              Tee muutoksia niihin jarruihin ja autoon muuten omien havaintojen perusteella. En tiedä miten vakavissaan kierrät rataa, mutta joka autossa ei tarvii olla neljän tonnin iskarit ja kolmen tonnin jarrut. Ahveniston pääaee ympäri alle 1:30 ilman hirveen suurta rahamäärää. Ja ajotekniikkaa ja taitoja siellä kai ollaan hiomassa, jos et kilpaa aja.
              Noinhan tätä ei voi edes miettiä
              Pääsee lähikauppaankin vaikka mopoautolla, ei sinnekkään kilpaa ajeta ja osa menee kuiteniin ruohonleikkurin moottorisella ligierillä ja toinen V10 M5:lla. Molemmat niistäkin pysähtyy kaupan eteen eikä sinne kilpaa mennä vaan ostamaan ligierillä pillimehua ja M5 keppanaa.

              Comment

              • Tzeimi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 2067
                • Banshee - Jyväskylä

                #8
                Originally posted by petrolhead View Post
                Ahveniston pääaee ympäri alle 1:30 ilman hirveen suurta rahamäärää.
                Tuo on toki aika suhteellista.
                Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                & 02 tulpo saniteetti dyno




                Älä väkisin, ota isompi vasara.
                If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #9
                  Mietin tallissa äsken ilmaillessa jarruja tätä jarrusettiasiaa. Autossa on uudet jarrut noin 2000km maantietä ja muutama ratakierros, nyt jo toisen puolen pala edessä on millin kaksi ohuempi kuin toinen. Noilla yksimäntäsatuloilla on taipumus kuluttaa toinen pala nopeammin. Tästäkin syystä tekee mieli päivittää etusatulat vaikka 4 mäntäisiin, mutta ensisijalla on 6 ja 8 kunhan saadaan laskettua kannattaako. Näitä settejä aloin nyt sitten AP-Racingiltä katselemaan myös, sieltähän on foorumille tullut muutamille satulat, bolton mallia.

                  Ja miten Petrooli sanoi, ei ole huonot vakiojarrutkaan tosiaan ja varsinkin kun sain ilmattua ne nyt jälleen kunnolla, kävin kokeilemassa rankkasateessa äsken semislikseillä 80-0 jarrutuksia ja kyllä pysähtyy ja todella ”myöhään” tulee abs mukaan kunnes rengas menettää pidon. Nyt autossa zimmermanin levyt ja brembon oem palat. Jarrutuntumakin on erinomainen.

                  Kuitenkin pysyn suunnitelmassa ja jarrut päivitetään, ihan vaan harrastamisen kannalta

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11131
                    • Oulu

                    #10
                    Jos ne vakiot yksimäntäiset jarrut kuluttaa toista palaa nopeammin kuin toista, niin se on vika eikä ominaisuus. Kyllä ne kunnossa ollessaan kuluu ihan tasaisesti.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #11
                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Jos ne vakiot yksimäntäiset jarrut kuluttaa toista palaa nopeammin kuin toista, niin se on vika eikä ominaisuus. Kyllä ne kunnossa ollessaan kuluu ihan tasaisesti.
                      Rata-ajossa epätasainen lämpötila levyn eripuolilla yhdistettynä katupalaan joka toimii jo kenties toimintalämpötilan rajoilla voi kyllä tehdä tota ilman ns. vikaa.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • meteor
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2013
                        • 123
                        • Hämeenlinna

                        #12
                        Nämä yksimäntäsatulat antavat paineen alla periksi, taipuvat vaikka sitä ei absien kanssa huomaa niin helposti. Samoin BMW:n brembo 6 -mäntäsatulat taipuvat verrattuna stoptech satuloihin.https://www.youtube.com/watch?v=iwOqP5p8q04

                        Comment

                        • Baas 009
                          BTCF Member
                          • Oct 2007
                          • 302
                          • Varsinainen Suomi

                          #13
                          Pakko kommentoida vaikka pitkään yritin olla hiljaa.

                          Vahvasti suosittelen kokeilemaan ensin jotain ratakäyttöön tarkoitettuja jarrupaloja ennen kuin alkaa enempää päivittelemään. Ferodon DS2500 tai DS3000 maksaa ~200e sarja kun satulapäivitys ~2000e ja sen jälkeen palat edelleen sen 200e/sarja.

                          330i:n jarrut on vielä isommat kuin muissa e46, niin luulisi tehojen ja lämmönkeston riittävän todella pitkään kunnon paloilla.
                          Esimerkkinä voisi käyttää BMW extreme-luokan e36:sia. Ne ajavat vakioilla jarruilla kisapaloilla varustettuna tunnin kilpailuvetoja. Ja ne on muuten vähän hiton nopeita.

                          Ratakäytössä kuluvat palat aina vinoon/epäsymmetrisesti. Se on hinta mikä pitää moisesta väärinkäytöstä maksaa. Myös monimäntäsatulat tuppaavat kuluttamaan epätasaisesti, niissä vain itse pala kuluu vinoon kun palan "edellä" kulkeva pää kuluu enemmän kuin toinen pää.

                          Koko horina toki pohjautuu siihen että ei ole oikeita motorsport-paloja vielä kokeiltu ja nesteet on kunnossa, esim. motul rbf600, motonetista 15e/½l. Ainakin aiemmassa viestissä viitattiin OEM-paloihin.

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            #14
                            Hyviä kommentteja.

                            Todellakin vakio jarrut kestää rata-ajoa puutumatta nykyisillä muutoksilla, nesteet on motulin racing600 ja levyinä zimmermannen reikälevyt (joku sport ?). Ja on ollut brembon levyjäkin.

                            Teräspunosletkut on jo odottamassa asennusta, ensi talvena kun samalla laitan uudet jarruputket edestä alkaen.

                            Tänä kesänä ehtisi kyllä kokeilla jotain racing paloja. Mitkä sitä nyt sitten hakisi ja mistä kivijalasta löytyisi vaikka vielä tälle viikolle ?

                            Comment

                            • Baas 009
                              BTCF Member
                              • Oct 2007
                              • 302
                              • Varsinainen Suomi

                              #15
                              Originally posted by BMW525Xda View Post

                              Tänä kesänä ehtisi kyllä kokeilla jotain racing paloja. Mitkä sitä nyt sitten hakisi ja mistä kivijalasta löytyisi vaikka vielä tälle viikolle ?
                              Aargh, hiukka kiree on aikataulu 😬

                              Ainakin Sarlin on myynyt ferodoa, hinta on toki hirmuinen. Janicol myy kans jotain ja vissiin autoracing myös.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎