Tarkoituksena jatkaa BBS ketjussa käytyä OT vannekeskustelua oikeassa paikassa ja uudessa ketjussa. Kysehän oli siitä, että vanteissa on samassa korkeus, ET ja leveysluokassa valtavia hinnaneroja. Aihetta käsiteltiin sen verran, että käsitin kevyemmän vanteen olevan paremman ääritilanteissa ja korkeissa nopeuksissa. Lisäksi halpavanteiden ainakin väitetään olevan raskauden lisäksi helpommin hajoavia monilla tavoilla. Ei puhuta nyt renkaista tässä ketjussa, jos sopii, sillä sen ymmärrän, että ostetaan laaturenkaat autoon.
Jäin edelleen miettimään, että onko ihan oikeasti normaaliajossa Suomessa kannattavaa satsata 400e sijasta 4000e vanteisiin? Maksimissaan n. 130km/h saa sakotta ajaa, joten perustelut paremmasta ajettevuudesta +200km/h vauhdeissa eivät vakuuta. Etenkin talvella, kun ajetaan vielä hiljempaa ja kitkakertoimet on pienempiä jne. Onko oikeasti merkitystä ajossa, että onko vanne pari kiloa kevyempi vai ei? Itse en ole saanut tavallisessa ajossa yli 15-vuoden aikana hajalle yhtään vannetta (en kallista, enkä halpaa), yhdestäkään autostani.
Eri asia siis jos harrastaa rata-ajoa tai käymistä Saksassa taajaan. Kuinka paljon nopeammin auto pysähtyy 4000e vanteilla 120km/h nopeudesta, kuin 400e vanteilla? Jos merkittävästi, niin miksen ole nähnyt missään testiä tms. asiasta? Onko sen paremmin heittää faktaa siitä, miten paljon ääritilannekäytös muuttuu samalla autolla, eri vanteilla?
En missään nimessä ole sanomassa, että on tyhmää ostaa 4000e vanteet autoon. Sitä mieltä en ole, koska se on jokaisen oma valinta ja ratkaisu. Jos siitä saa kiksinsä, niin mikä minä olen arvostelemaan sitä? Itsekin teen vastaavanlaisia ratkaisuja. Olisin voinut ostaa 2000-luvun puolelta olevan auton, mutta päädyin vanhaan Bemariin. Ei järkeä, fiilistä.
Kyseenalaistankin lähinnä sen, että onko mitään järkeä esim. minun maksaa vanteista yli sen 500e, kun en niitä marginaalisia ominaisuusparannuksia kuitenkaan koskaan hyödynnä? Sen verran asia on mietityttänyt, että olen kallistumassa noiden M5 vanteideni laittamista kuitenkin kesäkäyttöön, kun sellaiset kerran jo omistan, ja uusien halpisvanteiden ostoa sitten talviajoon.
Jäin edelleen miettimään, että onko ihan oikeasti normaaliajossa Suomessa kannattavaa satsata 400e sijasta 4000e vanteisiin? Maksimissaan n. 130km/h saa sakotta ajaa, joten perustelut paremmasta ajettevuudesta +200km/h vauhdeissa eivät vakuuta. Etenkin talvella, kun ajetaan vielä hiljempaa ja kitkakertoimet on pienempiä jne. Onko oikeasti merkitystä ajossa, että onko vanne pari kiloa kevyempi vai ei? Itse en ole saanut tavallisessa ajossa yli 15-vuoden aikana hajalle yhtään vannetta (en kallista, enkä halpaa), yhdestäkään autostani.
Eri asia siis jos harrastaa rata-ajoa tai käymistä Saksassa taajaan. Kuinka paljon nopeammin auto pysähtyy 4000e vanteilla 120km/h nopeudesta, kuin 400e vanteilla? Jos merkittävästi, niin miksen ole nähnyt missään testiä tms. asiasta? Onko sen paremmin heittää faktaa siitä, miten paljon ääritilannekäytös muuttuu samalla autolla, eri vanteilla?
En missään nimessä ole sanomassa, että on tyhmää ostaa 4000e vanteet autoon. Sitä mieltä en ole, koska se on jokaisen oma valinta ja ratkaisu. Jos siitä saa kiksinsä, niin mikä minä olen arvostelemaan sitä? Itsekin teen vastaavanlaisia ratkaisuja. Olisin voinut ostaa 2000-luvun puolelta olevan auton, mutta päädyin vanhaan Bemariin. Ei järkeä, fiilistä.
Kyseenalaistankin lähinnä sen, että onko mitään järkeä esim. minun maksaa vanteista yli sen 500e, kun en niitä marginaalisia ominaisuusparannuksia kuitenkaan koskaan hyödynnä? Sen verran asia on mietityttänyt, että olen kallistumassa noiden M5 vanteideni laittamista kuitenkin kesäkäyttöön, kun sellaiset kerran jo omistan, ja uusien halpisvanteiden ostoa sitten talviajoon.
Comment