Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteet! Mikä maksaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tenox
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 1732

    Vanteet! Mikä maksaa?

    Tarkoituksena jatkaa BBS ketjussa käytyä OT vannekeskustelua oikeassa paikassa ja uudessa ketjussa. Kysehän oli siitä, että vanteissa on samassa korkeus, ET ja leveysluokassa valtavia hinnaneroja. Aihetta käsiteltiin sen verran, että käsitin kevyemmän vanteen olevan paremman ääritilanteissa ja korkeissa nopeuksissa. Lisäksi halpavanteiden ainakin väitetään olevan raskauden lisäksi helpommin hajoavia monilla tavoilla. Ei puhuta nyt renkaista tässä ketjussa, jos sopii, sillä sen ymmärrän, että ostetaan laaturenkaat autoon.

    Jäin edelleen miettimään, että onko ihan oikeasti normaaliajossa Suomessa kannattavaa satsata 400e sijasta 4000e vanteisiin? Maksimissaan n. 130km/h saa sakotta ajaa, joten perustelut paremmasta ajettevuudesta +200km/h vauhdeissa eivät vakuuta. Etenkin talvella, kun ajetaan vielä hiljempaa ja kitkakertoimet on pienempiä jne. Onko oikeasti merkitystä ajossa, että onko vanne pari kiloa kevyempi vai ei? Itse en ole saanut tavallisessa ajossa yli 15-vuoden aikana hajalle yhtään vannetta (en kallista, enkä halpaa), yhdestäkään autostani.

    Eri asia siis jos harrastaa rata-ajoa tai käymistä Saksassa taajaan. Kuinka paljon nopeammin auto pysähtyy 4000e vanteilla 120km/h nopeudesta, kuin 400e vanteilla? Jos merkittävästi, niin miksen ole nähnyt missään testiä tms. asiasta? Onko sen paremmin heittää faktaa siitä, miten paljon ääritilannekäytös muuttuu samalla autolla, eri vanteilla?

    En missään nimessä ole sanomassa, että on tyhmää ostaa 4000e vanteet autoon. Sitä mieltä en ole, koska se on jokaisen oma valinta ja ratkaisu. Jos siitä saa kiksinsä, niin mikä minä olen arvostelemaan sitä? Itsekin teen vastaavanlaisia ratkaisuja. Olisin voinut ostaa 2000-luvun puolelta olevan auton, mutta päädyin vanhaan Bemariin. Ei järkeä, fiilistä.

    Kyseenalaistankin lähinnä sen, että onko mitään järkeä esim. minun maksaa vanteista yli sen 500e, kun en niitä marginaalisia ominaisuusparannuksia kuitenkaan koskaan hyödynnä? Sen verran asia on mietityttänyt, että olen kallistumassa noiden M5 vanteideni laittamista kuitenkin kesäkäyttöön, kun sellaiset kerran jo omistan, ja uusien halpisvanteiden ostoa sitten talviajoon.
    Last edited by Tenox; 08-02-2007, 12:42.
    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
  • Tenox
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 1732

    #2
    Pari jatkoa BBS ketjun puolelta:

    Originally posted by Aukes!
    Toki eihän tuota eroa huomaa normiajossa, muta samaisessa normiajossa ei myöskään tunnu 525:n ja 540:sen erot
    Salli mun epäillä. 525 ja 540 pelkän vääntöeron takia huomaa kyllä ihan normiajossa aika huikean eron. Sen sijaan tuskin huomaa eroa samassa ajossa takovanteiden ja halpisten välillä. Talvivanteilla on mielestäni vielä vähemmän merkitystä, tulee ajettua hiljempaa jne.

    _________________________________________________

    Originally posted by remotion
    öö, sori, mut tarkotin jotain muuta kuin sodan aikasia rattaita.
    Miksi? Käsittääkseni nuo nimenomaan on kevyet laatuvanteet. Mitä väliä sillä on, jos ovat vanhat kun ovat ehjät?
    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7433
      • Oulu

      #3
      Originally posted by Tenox View Post
      Jos merkittävästi, niin miksen ole nähnyt missään testiä tms. asiasta? Onko sen paremmin heittää faktaa siitä, miten paljon ääritilannekäytös muuttuu samalla autolla, eri vanteilla?
      Onhan noita vannetestejä ollut ainakin joskus ennenmuinoin AMS:ssä sun muissa lehdissä mitä on sattunut silmään.

      Tässä nyt jotain tarinointia aiheesta:


      In order to get a better understanding of the effects of reductions or increases in wheel and tire weight on performance, comfort and feel, The Tire Rack Team conducted a Ride & Drive comparing a BMW 3-Series equipped with its Original Equipment (16") wheels and tires in order to establish a comfort and handling baseline, to a second BMW 3-Series equipped with Plus One (17") wheels & tires using lightweight aluminum alloy wheels, and a third BMW 3-Series equipped with the same size Plus One application, but this time using heavyweight aluminum alloy wheels.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • cojama
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1421
        • www.e30m3.fi

        #4
        Kaveri lastutti Karalalla autoaan ja ohjelman tekijä kävi parin vedon jälkeen katsomassa vanteita ja totesi Breytonit "malmimöhkäleiksi" joiden massa näkyy lopputuloksessa.

        Jos tahkoa on joskus joutunut pyörittämään niin ymmärtää kuinka raskasta on iso kivi(15kg) saada pyörimään yhtä nopeasti täyteen vauhtiin kuin vastaava kivi joka on tehty vaikka kevyestä soralekaharkosta(10kg).

        Nykyiset BBS LM vanteeni 10" leveänä painavat 10.4kg kpl. Vanteet joita käytän autojen siirtoon talviaikana painavat 14.5kg kpl 7.5" leveänä. Vaikutus kiihtyvyyteen täytyy olla vähintään samaa luokkaa kuin peltisarjan asennuksella.

        Itselleni alumiinivanteet on sama asia kuin erikoisvanteet ja erikoisvanteet taas tarkoittaa sitä ettei samoja vanteita näe jokaiselle muullakin kuten aikoinaan vaikka TSW:n mallit Hockenhaim ja Venom olivat. Pelkästään tämä on riittävä syy maksaa 1000€ lisää siitä ettei samalla parkkipaikalla ole samanlaisia vanteita, kokoontumisajoissa ja vastaavissa en kuitenkaan ole yhtään pahoillani siitä että vastaavia vanteita näkyy. Samaan hintaan saan varmasti laadukkaat ja kestävät vanteet.
        Last edited by cojama; 08-02-2007, 13:25.

        Comment

        • Robi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 7606
          • Vantaa

          #5
          Pitkällä tähtäimellä kevyet vanteet maksavat itsensä takaisin. Raskailla vanteilla on suoraan vaikutus lisääntyneeseen polttoaineenkulutukseen.
          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
          Tiedustelut priva tai 0452210069

          Current
          E61 530d
          E39 530d
          E39 520iA
          E46 330xd
          E28 528i

          Comment

          • NokiLeka
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2341
            • Eurajoki

            #6
            Kyllä kevyillä vanteilla on pieniä haittapuoliakin, esim. puhtaanapito täytyy hoitaa säännöllisesti, koska vanteiden kehiin kerääntyvä lika saa kevyen vanteen helpommin epätasapainoon kuin painavamman. Itellä oli e30:ssä 15" ja noin 5-6kg painavat vanteet alla ja keväällä ja syksyllä oli parempi välttää kuralammikoita sun muita kuin ruttoa.

            Mutta kyllä kevyet vanteet on yleensä kestävämmät ja parempi laatuiset ja sen takia myös kalliimmat. Se hintahan on melkein se tekijä joka aiheuttaa sen ettei samanlaisia tule joka päivä vastaan.
            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by Tenox View Post
              ...Lisäksi halpavanteiden ainakin väitetään olevan raskauden lisäksi helpommin hajoavia....

              ....Etenkin talvella, kun ajetaan vielä hiljempaa ja kitkakertoimet on pienempiä jne. Onko oikeasti merkitystä ajossa, että onko vanne pari kiloa kevyempi vai ei?
              ..... Kuinka paljon nopeammin auto pysähtyy 4000e vanteilla 120km/h nopeudesta, kuin 400e vanteilla?.....

              ...., miten paljon ääritilannekäytös muuttuu samalla autolla, eri vanteilla?
              Pohjimmiltaan tässähän on kyse ihan perusfysiikasta:

              Tällä hajoamispointilla en tarkoittanut vanteen murtumista=totaalihajoamista, vaan lähinnä sen helpompaa kieroontumista.
              Eli koska itse pyörä on jousittamatonta massaa, ei sitä säästä mikään muu kuin sen oma paino jos/kun sillä vetäistään miinaan. Eli raskas pyörä reagoi iskuihin paljon hitaammin kuin kevyt, jolloin siihen kohdistuvat voimat muuttuvat helpommin raskaan vanteen muodonmuutoksiksi.

              Talvella kevyen vanteen merkitys, erityisesti Suomessa korostuu entisestään kun ajoalustat ovat mitä ovat. Eli "nimismiehenkiharaa", spooria, monttua,sohjoa,ym,ym. jolloin pyörän ajoalustassa pysymien(=paine) korostuu entisestään. Pitoa ei ole, mikäli pyörä ei pysy maassa/jäässä kiinni ja pysy kiinni maksimipaineella. Tuollainen parin sentin korkuinen röykky hakkaa ajossa+jarrutuksessa pidon irti paljon helpommin raskaalla pyörällä kuin kevyellä. Eli iskunvaimennus+jousitus ei kertakaikkiaan varsinkaan hyvin jäähdytettyinä, pysty pitämään pyörää ajoalustassa maksimi pintapaineella jos/kun pyörän massa kasvaa.

              Kevyellä vanteella ei jarrutustilanteessa olekkaan juuri käytännön merkitystä jos ajoalusta on sileä. Jos/kun joudutaan jarrutustilanteeseen jossa ajoalusta onkin epätasainen(piennar, hiekkatie, tievauriot, kaivonkannet,ym), niin tilanne luonnollisesti muuttuu. Eli painava pyörä ei pysty tällöin seuraamaan tienpintaa maksimipintapaineella, vaan "vatkaa"/hakkaa itsensä ajoalustasta irti jolloin jarrutusmatkat luonnollisesti pitenevät. Kolikon toisella puolella saman asian ajaa siis toki heikko iskunvaimennus.

              Se..."Miten paljon ääritilannekäytös muuttuu"... sitten lopulta jos pyörän painoeroa muutetaan tuo 5kg, on varmasti aina tapauskohtaista. Se on kuitenkin 100%:n varmaa, että mitä painavampi pyörä sitä enemmän se myös äärikäytökseen vaikuttaa, erityisesti silloin kun jousitus joutuu samalla iskumaisten kuormitusten kohteeksi.

              Omakohtaisia kokemuksia vanteiden painojen vaikutuksista voisin kertoa kirjan verran, mutta sanottakoon nyt sen verran että esim.e36 muuttuu raskaalla pyöräpaketilla lähes hengenvaaralliseksi...kuten myös esim.w210 Väyrysmersu AMG alustalla.... Kun taas e39 ei ole kovinkaan kriittinen muutaman kilon heitoista. Siinä ei auta testivoittajarenkaan ominaisuudet jos/kun se ei pysy tiessä kiinni.

              Niinhän se kuitenkin meni, että vanteen/pyörän painolla ei ole merkitystä ajo-ominaisuuksiin koska TM ei sitä testaa....vai olisiko se niin että on kyse marginaaliryhmästä joka ei ylläpidä maksimilevikkiä siinä määrin kuin kaikenkansan rengastestit?
              Last edited by Hemi; 08-02-2007, 14:46.

              Comment

              • Tenox
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 1732

                #8
                Originally posted by Robi View Post
                Pitkällä tähtäimellä kevyet vanteet maksavat itsensä takaisin. Raskailla vanteilla on suoraan vaikutus lisääntyneeseen polttoaineenkulutukseen.
                Mitenköhän pitkä tähtäin vaaditaan vaikkapa 3600e säästämiseen jos ajaa noin 12tkm / vuosi? Pikaisesti laskien (vaikkapa 0,5l / 100km vähemmän) noin 72e / vuosi, eli 50-vuotta... Ei paha. :think
                Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                Comment

                • Tenox
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 1732

                  #9
                  En ole edelleenkään vakuuttunut, että ajo-ominaisuuksien tai kulutuksen pienentymisen (Suomessa, yleisillä teillä) takia kannattaa satsata kevyisiin vanteisiin suuria summia. Sen sijaan rata-ajoharrastus, ulkonäkö yms. syyt tajuan kyllä. Jos siis on ylimääräistä rahaa ja haluaa sen näin käyttää.

                  Toisaalta eikö sitten kannattaisi myös unohtaa ne isot vanteet ja laittaa autoon 15" tai enintään 16" vanteet? Voisin kuvitella, että niistä saisi vielä kevyemmät versiot?

                  Kysytään nyt vielä, että jos unohdetaan ulkonäköseikat, niin kummat laittaisitte kesäksi ja kummat talveksi E34 540i autoon:

                  1.) M5 Heittotähdet 8*17" ja 9*17"
                  2.) 400e perusalut 8,5*17"
                  Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                  Comment

                  • Polar
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 2045
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by Tenox View Post
                    En ole edelleenkään vakuuttunut, että ajo-ominaisuuksien tai kulutuksen pienentymisen (Suomessa, yleisillä teillä) takia kannattaa satsata kevyisiin vanteisiin suuria summia. Sen sijaan rata-ajoharrastus, ulkonäkö yms. syyt tajuan kyllä. Jos siis on ylimääräistä rahaa ja haluaa sen näin käyttää.

                    Toisaalta eikö sitten kannattaisi myös unohtaa ne isot vanteet ja laittaa autoon 15" tai enintään 16" vanteet? Voisin kuvitella, että niistä saisi vielä kevyemmät versiot?

                    Kysytään nyt vielä, että jos unohdetaan ulkonäköseikat, niin kummat laittaisitte kesäksi ja kummat talveksi E34 540i autoon:

                    1.) M5 Heittotähdet 8*17" ja 9*17"
                    2.) 400e perusalut 8,5*17"
                    Itse ainakin laittasin noista vaihtoehdoista ne alkuperäiset heittotähdet.

                    15"/16" vanteet... nojoo. kenelle sellaset menee autoon alle?
                    Kalustoa: E60 530D, E24 Turbo, 1502, 633Csi, Ford F250, Dodge Twinturbo Swinger, Pontiac GTO -66, Buick Skylark -68, jne
                    - Official member of Team Järki & Kohtuus -
                    - You gotta pay to play -

                    Comment

                    • saulih
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2005
                      • 208
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Se on kuitenkin 100%:n varmaa, että mitä painavampi pyörä sitä enemmän se myös äärikäytökseen vaikuttaa, erityisesti silloin kun jousitus joutuu samalla iskumaisten kuormitusten kohteeksi.

                      Omakohtaisia kokemuksia vanteiden painojen vaikutuksista voisin kertoa kirjan verran, mutta sanottakoon nyt sen verran että esim.e36 muuttuu raskaalla pyöräpaketilla lähes hengenvaaralliseksi...kuten myös esim.w210 Väyrysmersu AMG alustalla.... Kun taas e39 ei ole kovinkaan kriittinen muutaman kilon heitoista. Siinä ei auta testivoittajarenkaan ominaisuudet jos/kun se ei pysy tiessä kiinni.
                      Kukaan ei varmaan epäile, ettei painolla ole merkitystä. Teoriassa.

                      Yksinkertaistetaan vähän. Onko vaikutus huomattava, vai onko se haju- ja makuero? (vrt. ero merkkirenkaan ja halpiksen/pinnoitetun välillä) SIIS: Voiko vanteen painoeron huomata
                      1. Sokkotestissä
                      2. Ratakierroksen ajassa
                      3. Jarrutusmatkassa
                      4. Jotenkin muuten?


                      Originally posted by Hemi View Post
                      Niinhän se kuitenkin meni, että vanteen/pyörän painolla ei ole merkitystä ajo-ominaisuuksiin koska TM ei sitä testaa....vai olisiko se niin että on kyse marginaaliryhmästä joka ei ylläpidä maksimilevikkiä siinä määrin kuin kaikenkansan rengastestit?
                      Vai oliko niin, että rengastesteissä ei edes testata renkaita..?

                      Marginaaliryhmästä on kyse, se on selvä. Millä perusteella se marginaali vanteensa valitsee? Jos tällä palstallakin moni valitsee vanteet siten, että niiden paino on merkittävä tekijä, niin ihmettelen miksei painoa ilmoiteta. Vaikka sillä olisi merkitystä ostotilanteessa vain 0,01% ostajista, niin sen mittaaminen ja esitteeseen painaminen olisi taatusti vaivan arvoista.

                      Comment

                      • NokiLeka
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2341
                        • Eurajoki

                        #12
                        Originally posted by saulih View Post
                        Marginaaliryhmästä on kyse, se on selvä. Millä perusteella se marginaali vanteensa valitsee? Jos tällä palstallakin moni valitsee vanteet siten, että niiden paino on merkittävä tekijä, niin ihmettelen miksei painoa ilmoiteta. Vaikka sillä olisi merkitystä ostotilanteessa vain 0,01% ostajista, niin sen mittaaminen ja esitteeseen painaminen olisi taatusti vaivan arvoista.
                        Kyllähän monet valmistajat ilmoittavat vanteiden painon, mikäli vanne kuuluu siihen kevyeeseen ryhmään. Näin tekee ainakin O.Z, Team Dynamics ja HRE. Samalla tavalla mainitaan mm. se että onko kyseessä takovanteet vai valetut, monestako osasta vanne koostuu jne.

                        Tavallisten vanteiden valmistajat eivät näitä tietoja yleensä mihinkään laita esille sen kummemmin.
                        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                        Comment

                        • saulih
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2005
                          • 208
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by NokiLeka View Post
                          Kyllähän monet valmistajat ilmoittavat vanteiden painon, mikäli vanne kuuluu siihen kevyeeseen ryhmään. Näin tekee ainakin O.Z, Team Dynamics ja HRE. Samalla tavalla mainitaan mm. se että onko kyseessä takovanteet vai valetut, monestako osasta vanne koostuu jne.

                          Tavallisten vanteiden valmistajat eivät näitä tietoja yleensä mihinkään laita esille sen kummemmin.
                          Tosiaan! Löytyyhän niitä kun oikeen hakee OZ:n sivuilta löytyy maininta painosta, ja jopa sen merkityksestä yhden mallin kohdalta (Ultraleggera). BBS:n sivuilla ei ollut mitään mainintaa yhdenkään vanteen kohdalla, tai ainakaan minä en löydä..

                          Ultraleggeran kerrotaan olevan "jopa 40% kevyempi", eli siinä on hyvä vertailupohja. Tällaisia esimerkkipainoja ilmoitetaan:

                          Clio 7x15 - 5,3kg
                          Golf V 7x16 - 6,7kg
                          Mini 7x17 - 7,2kg
                          Subaru 8x18 - 8,2kg

                          Comment

                          • Stone
                            BTCF Member
                            • Jan 2005
                            • 4074
                            • Helsinki

                            #14
                            Kertokaan nyt siten vielä mitkä niitä keveitä vanteita ovat! Itsellä on kesävanteet vielä kaupan hyllyllä joten siksi kiinnostaa. Breytonin spirittejä olen ajatellut, mutta vanne renkaineen PITÄÄ painaa 20kg tai alle joten tuo yhdistelmä on hylätty kun taitaa olla 24kg paikkeilla. OZ superleggera III:set on haussa, mutta kiven alla käytettynä. Uusia saa kyllä 1000€ kpl, mutta mutta... Noista vanteiden painoista on kyllä joku topicci ollut, mutta sama kai se on tässä asiaa kysellä.
                            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                            VW Pornstarter (työjuhta)
                            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                            Finnmaster T8







                            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                            Comment

                            • saulih
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2005
                              • 208
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Stone View Post
                              Kertokaan nyt siten vielä mitkä niitä keveitä vanteita ovat! Itsellä on kesävanteet vielä kaupan hyllyllä joten siksi kiinnostaa. Breytonin spirittejä olen ajatellut, mutta vanne renkaineen PITÄÄ painaa 20kg tai alle joten tuo yhdistelmä on hylätty kun taitaa olla 24kg paikkeilla. OZ superleggera III:set on haussa, mutta kiven alla käytettynä. Uusia saa kyllä 1000€ kpl, mutta mutta... Noista vanteiden painoista on kyllä joku topicci ollut, mutta sama kai se on tässä asiaa kysellä.
                              Vaaka mukaan vannekauppaan.. ja vertailet noihin Superleggeran painoihin. Tolla systeemillä sais selville halpisvanteidenkin painot eikä tarvii uskoa esitteitä. Vähän asennetta se kyllä vaatii marssia kauppaan vaaka kainalossa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎