Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteet! Mikä maksaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aukes!
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 2014
    • Riihimäki

    #16
    Originally posted by Tenox View Post
    Salli mun epäillä. 525 ja 540 pelkän vääntöeron takia huomaa kyllä ihan normiajossa aika huikean eron. Sen sijaan tuskin huomaa eroa samassa ajossa takovanteiden ja halpisten välillä. Talvivanteilla on mielestäni vielä vähemmän merkitystä, tulee ajettua hiljempaa jne.
    Toi nyt oli vain kärjistys, parempi olisi ehkä ollut verrata 530 V8 vs. 540. Kalliimmat vanteet nyt vaan on paremmat, erot eivät ehkä ole isoja mutta jotkut haluavat siitä maksaa ja kokevat sen tärkeäksi. Jotkut autot jopa ovat aika herkkiä vanteiden painoille. Eihän nukkuessakaan huomaa eroa asuuko lautatalossa vai tiilitalossa, kuka siis maksaisi tiilisestä enemmän? Minä ainakin.

    Se nyt vaan on niin että laatu maksaa, halusi tai ei. Samasta syystä toiset jättää Timexin kauppaan ja ostavat Rolexin, vaikka aika selviää kummastakin ihan yhtä näppärästi. Fiilis-asioita
    Last edited by Aukes!; 08-02-2007, 17:39.


    - E60 -05 "too small to mention"
    ex: 4x Mercedes, 6x BMW, 4x VW ja monta muuta.

    Comment

    • eeki
      BTCF Member
      • Jul 2003
      • 1966
      • HKI

      #17
      Tuolta voi tiirailla joidenkin vanteiden painoja: http://www.wheelweights.net/

      Jenkkisivut, joten osa vanteista on vain siellä myytäviä malleja.. Mutta löytyypä sieltä tavallisimmat vanteet + paljon orkkisvanteiden painoja.
      Ducati 998 -02 //

      Comment

      • Sturmovik
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 360
        • häme

        #18
        Eihän ne kaikki halvat painavia ole. Omat kymppi tuumaset Rondellit painaa n. 10kg

        Tätä foorumia kun lukee, nii saa ymmärtää, että Rondellit on halvinta kurapaskaa mitä voi ostaa. Noh, ei ne oo itellä ainakaan vielä hajonnu.

        Jos sitten seuraavaksi ostais ne Breytonin "performance" vanteet. Lottovoiton yhteydessä...

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3452
          • Janakkala

          #19
          Ja minä puolestani uskallan väittää, että kun joku yleensäkkin lähtee suunittelemaan ja ostamaan uusia vanteita ja päätyy sitten niihin kalliin luokan hyviin vanteisiin niin tuskimpa siinä sitten ensimmäiseksi ruvetaan vanteen painoa tarkistamaan tai miettimään ulkonäköön katsomatta, että kumpi/mikä vanne sitten on turvallisempi niissä ääritilanteissa, tai millä vanteella säästän hiukan polttoaine kulutuksessa, ja päätyy vielä sitten niihin "normaali kokoisiin" vanteisiin.
          Eli tällä meinaan sitä, että eiköhän 99 prosentille vanteenostajista ole vain ja ainoastaan se vanteen ISO koko ja "kyrväkyys" siinä se pääasia. On kiiltoa ja leveää reunaa jne. Kukaan ei osta ruman näköistä kallista normaalin kokoista vanne sarjaa autoonsa vain sen takia että olisi turvallisempi tai auto kuluttaisi 0.1L vähemmän sataselle.
          -Ja kuka sitten väittää olevan sen kalliin ISON / LEVEÄN merkkivanteen turvallisempi kuin autonvalmistajan alkuperäinen ensiasennus vanteen oikean kokoisilla kumeilla???

          Kyllä ne vanteet yleensä jokainen ostaa ulkonäön mukaan, että mikä miellyttää silmää, ja niin isona kuin vaan alle voi survoa !

          Ja uskoisin myös, että jos markkinoilla olisi myös leveitä halpa / replica vanteita niin varmastikkin moni ostaisi ennemmin ne edullisemmat vaihtoehdot. Jostain kumman syystä ei oikein ole leveitä 9.5" - 10" halpis vanteita? -Kertokaapa mistä johtuu?

          Mutta sitten kun on haaskannut sen 5ooo€ vanteisiin niin onhan se kiva sitten itselleen ja kavereille puolustella niitä vanteiden hienoja ja hyviä "piilo ominaisuuksia"...:think

          Toki itsekkin ostaisin varmasti ne hyvät merkkivanteet jos olisi vaan tarpeeksi täysin ylimääräistä kredittiä tilillä, niin mikäs siinä.
          Mutta kun on jo tähän ikään elämässä muitakin asioita kuin kalliit merkki vanteet... niin ei voi mitään...
          Last edited by Spetke; 08-02-2007, 18:10.
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          • Tenox
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 1732

            #20
            Originally posted by Spetke View Post
            Ja uskoisin myös, että jos markkinoilla olisi myös leveitä halpa / replica vanteita niin varmastikkin moni ostaisi ennemmin ne edullisemmat vaihtoehdot. Jostain kumman syystä ei oikein ole leveitä 9.5" - 10" halpis vanteita? -Kertokaapa mistä johtuu?
            Onhan noita tarjolla hintaluokassa 700-1000e jo jonkin verran. Sen sijaan 400e seteissä ei ole kuin harvoin edes 8,5" vanteita saatavana. Mistä johtuu? Itse epäilen johtuvan kysynnästä ja etuvetoisten autojen enemmistönä olemisesta. Mutuna siis. Eli 8*17" lienee kysytyin koko, etuvetovanteissa jopa 7-7,5*17" eli noihin halpavannevalmistajat satsaavat.

            Itse alan kallistua noihin Rondell 58 vanteisiin sitten kuitenkin, vaikka budjettiin eivät ihan sovikaan... Ellen sitten löydä käytettynä.

            Ihan hyvää keskustelua aiheesta kyllä.
            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

            Comment

            • Tenox
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2006
              • 1732

              #21
              Originally posted by Hemi View Post
              Tällä hajoamispointilla en tarkoittanut vanteen murtumista=totaalihajoamista, vaan lähinnä sen helpompaa kieroontumista.
              Enpä minä ole yhtään vannetta kieroksikaan onnistunut ajamaan vielä.

              EDIT: Kävinpä katsomassa mitä nuo heittotähdet painaa. 19,5lbs (17*8") eli n. 8,85kg.
              Halpavannevalmistajan AEZ Bimo (8*17" alle 400e / sarja) paino on jossain 19 - 27lbs (tuossa taulukossa vain 16" ja 18" vanteita AEZ:lta.) Eli arviolta 23,5lbs = 10,66kg. Eroa siis vain vajaat 2kg.
              Last edited by Tenox; 08-02-2007, 18:36.
              Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

              Comment

              • Violin
                Bimmer Rookie
                • Oct 2006
                • 57

                #22
                Originally posted by Tenox View Post
                Toisaalta eikö sitten kannattaisi myös unohtaa ne isot vanteet ja laittaa autoon 15" tai enintään 16" vanteet? Voisin kuvitella, että niistä saisi vielä kevyemmät versiot?
                Juurikin näin. Ovat huomattavasti kevyempiä ja arkisessa pyörittelyssä mukavampia ja hiljaisempia. Lisäksi bentsiiniä palaa jopa litran verran vähemmän 100 km:llä verrattuna leveisiin ja suuriin renkaisiin. Mutta eihän kukaan noin pieniä niiden rumuuden takia alle laita. Eikä niillä ole niin hyvä ajaa kahtasattaa.

                Minulle tuli autokaupassa E34:een kahdet 15" vanteet hyvillä renkailla ja kyllä kesävanteet tekis mieli vaihtaa 16- tai 17-tuumaisiin muttei isompiin. Mutta taitaapa tulla noilla ainakin ensi kesä ajettua kun ovat oikeen BBS:n valmistetta.

                Edellisessä kulkineessani oli vakiokoon talvirenkaat 185/70R14 peltivanteilla ja kesällä 205/55R16 kohtalaisilla aluilla. Persdyno huomasi paremman kiihtyvyyden tuolla pienemmällä ja kevyemmällä setillä ja essonveijo hymyili tankatessani kesänakit alla. Tämä vaikkei kone ollut edes ihan tehottomin tapaus. Toki ajettavuus oli huomattavasti parempi noilla 16":lla eikä vielä epämukava, mutta nuohan ovatkin vielä pienet.

                Edit: Kyllä tuo 2kg:n on jo merkittävä. Omat BBS RX:t 15" painaa 6,7kg ja 16" olisi 9,1kg.
                Last edited by Violin; 08-02-2007, 18:55.

                Comment

                • Tenox
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 1732

                  #23
                  Itse ostaisin 16" talvirenkaat ja vanteet, mutta kun on nuo 17" renkaat "valmiina" eikä niistä välttämättä pääse eroon, niin en raaskisi. 16" kävisi kyllä E34 Bemariin talveksi oikein hyvin, esim. 205/55/16 kitkoilla.
                  Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                  Comment

                  • saulih
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 208
                    • Jyväskylä

                    #24
                    Originally posted by Spetke View Post
                    ...
                    Mutta sitten kun on haaskannut sen 5ooo€ vanteisiin niin onhan se kiva sitten itselleen ja kavereille puolustella niitä vanteiden hienoja ja hyviä "piilo ominaisuuksia"...:think
                    ...
                    Peesaan tätä. Ainakin kunnes toisin todistetaan..

                    Originally posted by eeki View Post
                    Tuolta voi tiirailla joidenkin vanteiden painoja: http://www.wheelweights.net/

                    Jenkkisivut, joten osa vanteista on vain siellä myytäviä malleja.. Mutta löytyypä sieltä tavallisimmat vanteet + paljon orkkisvanteiden painoja.
                    Tämä linkki tais viedä pohjan koko painokeskustelulta, olettaen että noi listat pitää paikkaansa. Kalliita ja painavia, kevyitä ja halpoja, kaikkea löytyy. Tuon perusteella "laatumerkki" ei todellakaan tarkoita kevyttä vannetta.

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #25
                      Ei tää nyt ihan OT:tä ole, erään e36 320i:n huippunopeus putosi mittarin mukaan 30 km/h kun siirryttiin suht laadukkaasta 17" vanteesta 18" "möykkyihin", puhumattakaan kiihtyvyydestä, tosin pitää tietenkin vielä suhteuttaa kasvaneen vierintäkehän vaikutus.
                      Olli.

                      Comment

                      • M_Power
                        Moderator
                        • Jul 2003
                        • 2766
                        • Espoo, HML

                        #26
                        Normiajossa nuo erot eivät tietenkään tule niin selvästi esille. Silti ei ole sama mitä auton alla pyörii.
                        Esim. radalla enemmän ajavat usein tietävät, että pyörivät massat kannattaa minimoida.
                        Vanteiden paino vaikuttaa suoraan auton käyttäytymiseen ja nopeuteen.

                        Tuskin kukaan pystyy väittämään, ettei halpisvanteiden ja ns. laatuvanteiden välillä ole suuria eroja.
                        Esim. Alession alkaa mielestäni olla vannevalmistajana autopiireissä lähes vitsi.
                        Halvat vanteet menevät usein helpommin kieroiksi ja pinta halkeilee.
                        Tästä syystä halvat hankintakustannukset saattavat kertautua jopa parin vuoden välein.
                        Kyllä sille halvalle myyntihinnalle on aina joku syy, joka johtuu osin valmistuksen materiaalisäästöistä.

                        Ai miksi vanteiden valmistajista usein vain niiden kevyiden vanteiden valmistajat mainitsevat jotain painosta. Mieti.

                        Kyllä, molemmissa autoissani pyörii kesäisin alla BBS:n vanteet.

                        Ehkä huonoin perustelu ikinä on vannekaupossa, ettei viitsi maksaa käytetyistä BBS:n jne. vanteista yli "uusien hintaa".
                        Siis yli niiden halvimpien uusien hintaa. No näiltä henkilöiltä jääkin ne kaupat tekemättä. Valintansa kullakin.

                        Eikä niiden vanteiden tarvitse tosiaan maksaa sitä 3000-5000e. 1000e alkaa saada jo ihan hyvää tavaraa, käytettynä.
                        BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                        BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                        Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                        Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                        Team vier Zylinder!

                        Comment

                        • Robi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2002
                          • 7606
                          • Vantaa

                          #27
                          Pari esimerkkiä kestävyydestä...BMW M5 orkkis vs E46 M3 CSL Replica. M5 ajettiin ulos reilua ylinopeutta ja osui mm tolppaan ja katkaisi sen, muutaman kierrosta katon kautta ympäri, muutaman puuta nurin ja pysähtyi kyljelleen. M5:n orkkisvanteet kyllä kieroutui, mutta jokaisessa renkaassa pysyi ilma..olihan nopeutta kuitenkin yli 2xx km/h


                          CSL replica taas osui pieneen kuoppaan ja ilmeisesti siitä syystä antautui. Nopeutta noin 70-80km/h
                          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                          Tiedustelut priva tai 0452210069

                          Current
                          E61 530d
                          E39 530d
                          E39 520iA
                          E46 330xd
                          E28 528i

                          Comment

                          • Tenox
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 1732

                            #28
                            Tuo nyt voi olla vielä yksittäistapauskin, että vanne halkeaa töyssyssä. Kuten sanoin yli 15-vuoden aikana en ole saanut yhtään vannetta edes kieroksi, saati halki ajamalla.

                            EDIT: Tuli mieleen, että samaa keskustelua voisi helposti käydä autohifeistä. Toiselle riittää 100e MP3-soitin, kun taas toinen laittaa muutaman tonnin setit autoon. Molemmilla rokki soi. Varmaan arvaatte kumpaan kategoriaan minä kuulun...
                            Last edited by Tenox; 08-02-2007, 21:56.
                            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                            Comment

                            • saulih
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2005
                              • 208
                              • Jyväskylä

                              #29
                              Originally posted by Tenox View Post
                              Tuo nyt voi olla vielä yksittäistapauskin, että vanne halkeaa töyssyssä. Kuten sanoin yli 15-vuoden aikana en ole saanut yhtään vannetta edes kieroksi, saati halki ajamalla.

                              EDIT: Tuli mieleen, että samaa keskustelua voisi helposti käydä autohifeistä. Toiselle riittää 100e MP3-soitin, kun taas toinen laittaa muutaman tonnin setit autoon. Molemmilla rokki soi. Varmaan arvaatte kumpaan kategoriaan minä kuulun...
                              Tämä ei riitä mulle, vieläkään

                              Tuo kestävyys on sellanen, johon minäkin uskon. Tai sanotaan vaikka niin, että omalla pienellä kokemuksella + loogisella päättelyllä parempi laatu tarkoittaa vanteissa kestävyyttä.

                              Mutta onko painokeskustelun lopputulos nyt se, että

                              a) Laatuvanne ei ole sen kevyempi kuin halpa
                              b) Painon vaikutus on lähinnä psykologinen, tai sen merkitys 99% autoilijoista olematon (vrt. renkaissa Nokian/Hankook/GTRadial/Nankang/pinnoitettu)

                              ?
                              Last edited by saulih; 08-02-2007, 23:28.

                              Comment

                              • saulih
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2005
                                • 208
                                • Jyväskylä

                                #30
                                Originally posted by Robi View Post
                                Pari esimerkkiä kestävyydestä...BMW M5 orkkis vs E46 M3 CSL Replica. M5 ajettiin ulos reilua ylinopeutta ja osui mm tolppaan ja katkaisi sen, muutaman kierrosta katon kautta ympäri, muutaman puuta nurin ja pysähtyi kyljelleen. M5:n orkkisvanteet kyllä kieroutui, mutta jokaisessa renkaassa pysyi ilma..olihan nopeutta kuitenkin yli 2xx km/h

                                CSL replica taas osui pieneen kuoppaan ja ilmeisesti siitä syystä antautui. Nopeutta noin 70-80km/h
                                No tämä on kuitenkin hyvä esimerkki. Joskus tuli kierreltyä AVK:n varastoja Espoossa ja Treella, ja kyllä ne orkkisalut vaan melkoisen tällin jälkeen vielä ehjiä/suoria olivat. Moneen vuoteen en oo kolariromuja harrastanut, eli joku muu voi kertoa missä kunnossa halpisvanteet on kolariautoissa keskimäärin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎