Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteet! Mikä maksaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eeki
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 1966
    • HKI

    #31
    Originally posted by saulih View Post
    Mutta onko painokeskustelun lopputulos nyt se, että

    a) Laatuvanne ei ole sen kevyempi kuin halpa
    b) Painon vaikutus on lähinnä psykologinen, tai sen merkitys 99% autoilijoista olematon (vrt. renkaissa Nokian/Hankook/GTRadial/Nankang/pinnoitettu)

    ?
    a) KALLIS vanne ei ole välttämättä sen kevyempi kuin halpa. Niinkuin kaikessa, korkea hinta ei välttämättä takaa kaikkea.. Ja kuten Spetke sanoi, ulkonäön perusteellahan ne monet ostavat vanteensa. Plus jotkut haluavat leveillä sillä ettei ole kysymyksessä mitkään "kiinakopiot", vaikkeivat mitään eroa ikinä huomaisikaan.
    b) Rengasvertaus on aika hyvä, jos on yhdentekevää millä renkaalla ajat, ei vanteen painollakaan ole todennäköisesti mitään merkitystä, jos nyt et tee mitään peliliikettä - tyyliin 16" orkkisvanteet -> 19" halpisfillarit. Siinä huomaa aivan taatusti eron.
    Ducati 998 -02 //

    Comment

    • iikka
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 2597
      • Oulu

      #32
      Originally posted by Polar View Post
      15"/16" vanteet... nojoo. kenelle sellaset menee autoon alle?
      joo en oo kans kuullu tollasista vanteista.. meilläpäin on talvivanne minimikoko 18"

      ja asiasta.. mulla ratkaisee ainakin vanteiden ulkonäkö ja yleensäkkään 400-500€ vanteet on tuskin kovin kaksisen näköisiä...

      sitku vanteisiin sijottaa sen 1000-3000€ niin rupee oleen jo vannemallitkin sen näkösiä et niil kelpaa ajella ja varmasti laadukkaampia kaikinpuolin...

      keveys tulee sitten hyvänä plussana..
      Speed costs, how fast you wanna go?

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        #33
        yksiä italialaisia vanteita piti kerran vähän hioa keskiöstä, että sai käymään E39:iin... vinku meni siihen alumiiniin kuin juustoon! todella pehmeää seosta oli ja vanteet painoi ihan tajuttomasti. kai ne pitää tehdä niin vahvasta aineesta, että kestää edes vähän. eikä se keveys kaikkea kerro laadustakaan. vanne voi olla suht kevyt, kun on käytetty vähän alumiinia, mutta sitten myös todella heikko. ei voi tietysti yleistää... kai niitä hyviä vanteita löytyy halvemmistakin.
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #34
          Siis nyt pitää taas kerran hieman jäsentää mistä olikaan kyse.
          Eli ensinnäkin...vanteen hinta ei ole mikään synonyymi sen keveydelle. Keskihintaisista ja jopa ns."halpisvanteista" löytyy varmasti kevyempiä vanteita kuin monista kalliimmanpään vanteista. Eli eihän sen hinnan kuulukkaan korreloitua pelkästään painossa, vaan on olemassa kymmeniä muitakin laatutekijöitä kuin pelkkä painoon tuijottaminen.
          Toisaalta tuo "halpis" on jo sinälläänkin käsitteenä kestämätön, koska myös hinta ja sen muodostuminen voi johtua aivain muista tekijöistä kuin pelkistä laatutekijöistä.
          Toisaalta se mikä tekee monista vanteista kalliita, on tuo kahteen tai kolmeen osaan mahdollistettu purettavuus josta kuitenkaan on lähinnä marginaalinen hyöty itse tuotteen peruskuluttajalle. Hinta tosin kolminkertaistuu, mutta ei käytännössä tuota mitään muuta lisäarvoa(mielikuvien lisäksi), kuin pro-ulkonäön=laatuvaikutelman. Varmasti nämä purettavat useimmiten ovatkin vähintään kohtuullista laatutavaraa, mutta hinnan ja varsinaisen ulosmitattavan käyttölaadun ulosmitattavat hyödyt eivät juurikaan kohtaa.
          Ulkonäkö on siis kuitenkin näiden vanteiden pääasiallinen laatufunktio.
          Minä joka en todellakaan ole näissä rengasasioissa mikään "kultaperse", paitsi vetelyn ja äänen suhteen, havaitsen kuitenkin kyllä varsin helpostikkin luokassaan painavimpien ja kevyempien pyöräyhdistelmien erot ihan arkiliikenteessä, ilman kelloa ja todellakin myös sokkotestissä jos sellainen suoritettaisiin. mm.mansesterista löytyy montakin paikkaa ihan kaupunkialueelta joissa pyörän painon huomaa kyllä kuka tahansa ja välittömästi vaikka ei mikään "kultaperse" olisikaan.
          Eli tarvitaan vain suhteellisen jyrkkä/kirraava kaarre, jossa kesken kaarteen on jokin pyörän nopeaa reagointia vaativa elementti. Eli syvällä oleva kaivonkansi, sillan katko/katkot, asfalttipaikko,tms. "täräittävä" kynnys.
          Maksimipainavalla pyöräyhdistelmällä pidon hetkeksi irroittava rajanopeus on yllättävänkin paljon alhaisempi kuin kevyellä setillä.
          Kiihdytyspuolella kevyen ja raskaan pyöräpaketin erot voivat olla valtavat pidon suhteen, syystä että raskas yhdistelmä ei seuraa niin nopeasti korin/akseliston painonsiirtymän korrelaatiota renkaan pintapaineeseen. Myös jousituksen säädöistä voidaan siis tehdä selkeästi herkemmät/herkemmin reagoivat kevyillä pyöräpaketeilla. Kiihdytyspuolella tuo Weld Racing:in kapea etuvanne painaa alle 4.5kg ja 10" leveänäkin n. 6.0kg

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            #35
            Originally posted by Hemi View Post
            Kiihdytyspuolella tuo Weld Racing:in kapea etuvanne painaa alle 4.5kg ja 10" leveänäkin n. 6.0kg

            Nyt sitten OT:tä, itse olen noita "valssattuja" alumiinivanteita joskus miettinyt, sopivatko nuo ihan jokapäiväiseen ajeluun, tai radalla kurviin ajeluun? Eivät ole edes kovinkaan kalliita, mutta ilmeisesti em. seikkojen takia ei näe muissa kuin suoraanajoautoissa.
            Olli.

            Comment

            • Nipsu
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2005
              • 202
              • Tampere

              #36
              Seurailin tässä taannoin sivusta kun joku kaiffari punnitsi vanteita, kun oli lähettämässä niitä. Mun mielenkiinto heräsi kun näin bemarin lätkän keskiössä. Veikkaisin, että kyseessä oli jotkut replica vanteet. Ainakin kun painoa katsoi, ne nyt tosin oli renkaineen, 18" koossa. Eniten kuitenkin pisti silmään, että kevyin vanne-rengas paketti painoi 23kg ja painavin vastaavasti 28kg. Ja se punnitsi ne vielä useampaan kertaan aina samoilla tuloksilla. Tästähän päästään taas puheenaiheeseen kuinka matkahuollon vaa'at ei ole tarkkoja, mutta pointti olikin suhteellisen suuressa painossa ja suurissa eroissa painojen suhteen.

              Comment

              • Robi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 7606
                • Vantaa

                #37
                Originally posted by Nipsu View Post
                Seurailin tässä taannoin sivusta kun joku kaiffari punnitsi vanteita, kun oli lähettämässä niitä. Mun mielenkiinto heräsi kun näin bemarin lätkän keskiössä. Veikkaisin, että kyseessä oli jotkut replica vanteet. Ainakin kun painoa katsoi, ne nyt tosin oli renkaineen, 18" koossa. Eniten kuitenkin pisti silmään, että kevyin vanne-rengas paketti painoi 23kg ja painavin vastaavasti 28kg. Ja se punnitsi ne vielä useampaan kertaan aina samoilla tuloksilla. Tästähän päästään taas puheenaiheeseen kuinka matkahuollon vaa'at ei ole tarkkoja, mutta pointti olikin suhteellisen suuressa painossa ja suurissa eroissa painojen suhteen.
                Tossa painon erossa vaikuttaa paljon se että miten kuluneet renkaat on kyseessä, Onko takavanne leveämpi kuin etuvanne (eli painavampi kun esim tuuma lisää alumiinia). Melko normipainoisia kuitenkin olivat...18" rengas painaa kuitenkin melko reippaasti..varsinkin halpikset. BMW:n orkkisvanne painaa riippuen minkä vuotisesta on kyse kymmenen kilon molemmin puolin...mm uusien bemujen ns Run-Flat renkaille suunnitellut vanteet painaa ihan perkeleesti...en ole punninnut mutta karkea arvio 13-15 kiloa kappaleelta ilman kumia..siihen päälle run-flat kumi joka painaa kanssa todella paljon johtuen seinämän paksuudesta..päästään lähelle 30 kiloa per vanne-rengas yhdistelmä.
                Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                Tiedustelut priva tai 0452210069

                Current
                E61 530d
                E39 530d
                E39 520iA
                E46 330xd
                E28 528i

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #38
                  Originally posted by Rocla View Post
                  Nyt sitten OT:tä, itse olen noita "valssattuja" alumiinivanteita joskus miettinyt, sopivatko nuo ihan jokapäiväiseen ajeluun, tai radalla kurviin ajeluun? Eivät ole edes kovinkaan kalliita, mutta ilmeisesti em. seikkojen takia ei näe muissa kuin suoraanajoautoissa.
                  Kyllä nämä kestävät ihan arkiajoakin ja käytin ko.vannetta aikoinaan parissa omassa katu Mustangissa ihan arkikäytössä. Muijan cobra Torinossa nämä pyörivät myös star mallisina muutamankin kesän ilman ongelmia.
                  Nämähän on kahdesta muottiin taotusta ohuesta ja kovasta kehäkupista hitsaamalla niputettu niin että keskiöosan väliin on jätetty jäykistealumiinipala.
                  Buellissa minulla samalla tekniikalla tehdyt Performance Machinen ultrakevyet peilikiilloitetut kiekot ja enemmän kuin tyytyväinen niihin olen joka suhteessa. Prätkässä tuo vanteen keveys korostuu entisestään.



                  Last edited by Hemi; 12-02-2007, 03:58.

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7434
                    • Oulu

                    #39
                    Originally posted by Tenox View Post
                    Toisaalta eikö sitten kannattaisi myös unohtaa ne isot vanteet ja laittaa autoon 15" tai enintään 16" vanteet? Voisin kuvitella, että niistä saisi vielä kevyemmät versiot?
                    Varmaan löytyy jos hakee, mutta esim. mulla painoi
                    BMW E39 7x15" peltivanne + loppuun ajettu GoodYear UG400 = 18,5kg
                    eli eipä tuo ole mitenkään äärettömän kevyt yhdistelmä (tosin on nastarengas vaikkakin nastat oli aika tehokkaasti kuluneet pois).

                    Originally posted by Stone View Post
                    Kertokaan nyt siten vielä mitkä niitä keveitä vanteita ovat!

                    ...

                    Noista vanteiden painoista on kyllä joku topicci ollut, mutta sama kai se on tässä asiaa kysellä.
                    Täältä löytyy tuo valmis keskustelu painoista:


                    Ballella tuntui olevan melko kevyet vanteet alla.
                    Last edited by Petri.Kekkonen; 12-02-2007, 08:46.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Stone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 4074
                      • Helsinki

                      #40
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Ballella tuntui olevan melko kevyet vanteet alla.

                      En tiedä mihin tässä luottaa kun tuossa yhdessä jenkki linkissä oli noita vanteiden painoja listattu. HRE:t ei kylläkään niiden perusteella olleet mistään kevyimmästä päästä toisin kuin BBS:t.
                      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                      VW Pornstarter (työjuhta)
                      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                      Finnmaster T8







                      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #41
                        Kuitenkin se pitää myös muistaa että renkaiden painoissa on eroja.
                        Eli oleellistahan on joka kulmassa jousittamaton kokonaismassa, eli se mitä pyörä painaa renkaan kanssa. Tuhansia maksanut vanne menee hukkaan jollain RunFlat tyyppisillä paksusivuisilla/painavilla kumeilla. Tosin näiden kanssa on PAKKO käyttää maksimaalisen kevyttä vannetta jotta jousittamattoman kokonaismassan kanssa oltaisiin edes jossain "sfäärissä".
                        Toisaalta, itse kun käytän talvikumina 17":n misukan kesärunkoon pinnattuja suhteellisen raskaita uusiokumeja joudun käyttämään talvivanteina noita kevyemmänpään kaksiosaisia BBS:n vanteita, jolloin paketin kokonaispaino on vielä hyvinkin hyväksyttävä.

                        Comment

                        • saulih
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2005
                          • 208
                          • Jyväskylä

                          #42
                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Nyt pitää vähän hävetä kun täällä mouhosin vanteiden painosta enkä käyttäny searchia taas ollenkaa..

                          Originally posted by Stone View Post
                          En tiedä mihin tässä luottaa kun tuossa yhdessä jenkki linkissä oli noita vanteiden painoja listattu. HRE:t ei kylläkään niiden perusteella olleet mistään kevyimmästä päästä toisin kuin BBS:t.
                          Sama tuli mieleen, taas kerran, että mikä lista tässä mahtaa olla luotettavin? Oma vaaka kainalossa on mentävä vannekauppaan, ilmeisesti.

                          Comment

                          • BME316
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2007
                            • 446

                            #43
                            Magnesium vanteet ovat todella asialliset, jos jostain vain sattuu löytämään käytettynä ja vieläpä oikeaa kokoa (tällä nyt tarkoitan pulttijakoa, en halkaisijaa). Kuvan Chromodora CD11 5,5x13" ja paino entisen myynti-ilmoituksen mukaan 4,25kg/kpl. Kyllä niihin 13" vanteisiinkin vielä renkaita löytyy Voi jo kutsua renkaiksikin, kun pyöräkotelon täyttää muukin kuin vanne pelkästään.



                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17799
                              • Jämsä

                              #44
                              Originally posted by BME316 View Post
                              Magnesium vanteet ovat todella asialliset, jos jostain vain sattuu löytämään käytettynä ja vieläpä oikeaa kokoa (tällä nyt tarkoitan pulttijakoa, en halkaisijaa). Kuvan Chromodora CD11 5,5x13" ja paino entisen myynti-ilmoituksen mukaan 4,25kg/kpl. Kyllä niihin 13" vanteisiinkin vielä renkaita löytyy Voi jo kutsua renkaiksikin, kun pyöräkotelon täyttää muukin kuin vanne pelkästään.







                              joo, 135/80 kumit vaan alle pikku fiiattiin, niin avot. kyllä taipuu kurviin
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              • BME316
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2007
                                • 446

                                #45
                                Nopeusrajotusten mukaan pääsääntöisesti ajellut, eikä minulla ole ollut minkäänlaisia ongelmia kurveissa? :think

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎