Announcement

Collapse
No announcement yet.

alapallonivelen prässäys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • turisti
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 447
    • Jyväskylä

    #16
    Juu ruuvipenkit saa helposti paskaks jos sillai meinaa..
    Alasimen päälle ja suurin leka mitä pajalta löytyy ni johan lähtee!
    Sillälailla oon ite aina vaihtanu. Suht näppärästi lähtee ku olan takaa muutaman kerran humauttaa. On ne niin juntturassa..
    sigpic
    - Vanha Liitto Powered by M10 -

    Comment

    • Rocla
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 7692
      • Kajaani

      #17
      Ja Vanhin neuvo kaikista, ei väkisin vaan väsyttämällä.

      Ovat sen verta tiukassa, että "kertarysäksessä" tarvitaa todella paljon voimaa, itse lyön prässiin kohtuu jännitykseen ja käyn röökillä, pois tullessa on yleensä nivel jo raonnut tukivarresta.

      Sama pätee rustuukiin, onnistuu siinäkin, vaatii vain kuten jo mainittu hermoja ja kohtuutta, muutoin pääsee ruuvipenkki kauppaan.
      Olli.

      Comment

      • Ha2
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 1786
        • Oulu

        #18
        No ei meilläkään kauaa menny sen vanhan pallon irrotukseen, kun sen vaan särki ulos sieltä mutta se uuden saaminen paikalleen ruuvipenkillä..."Vitttu taas lähti kieroon ja jumahti paikalleen..." Välillä piti puoli tuntia etsiä sopivia värkkejä yms. Ei enää ikinä. Onneksi nykyseessä E46:ssa ei voi edes tulla moinen mieleen, kun ostattaa suoraa tukivarren, jos pallot väljääntyy.
        E61 525d LCI

        Comment

        • humala
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 739
          • Kemi

          #19
          Originally posted by Kiulu View Post
          No tää ku koitti tänään ruuvipenkillä(isolla ja aika uudella) prässätä alapalloa irti niin ruuvipenkki HALKES, eikä alapallo liikahtanutkaan.
          On varmaan helpompi viedä johonki prässättäväksi.
          heh heh! "viisaampi" antoi periksi....
          E70 X5 3.0d -07
          E39 530da touring -99
          ex: E36 325i sedan -93

          Comment

          • turisti
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2006
            • 447
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by humala View Post
            heh heh! "viisaampi" antoi periksi....
            sigpic
            - Vanha Liitto Powered by M10 -

            Comment

            • Arjus
              Newbiemmer
              • Jan 2008
              • 20

              #21
              vaihtelin tossa eilen sen pallonivelen. meni yhteensä varmaan 7 tuntii (tosin tein pari muutakin pikkujuttua siinä samalla). kaikista vaikeinta oli kyllä sen alapallon irrotus. aika reippaasti sai käyttää voimaa (onneks oli kuumailmapuhallin ja crc vähän auttamassa, ei varmaa muuten ois tullu mitää), mutta kyllä se lopulta nöyrty. takaisinlaitto sinällään ollu ees paha juttu, sellasella jännällä laitteella sai sen työnnettyä paikalleen, onnistu ihan ilman että tartti edes sitä tukivartta irrottaa koko autosta.

              myös se tosiasia että aikasemmat "huollot" mitä olen autoihin tehnyt ovat renkaiden vaihto ja pissapojan täyttö, saattaa vähän lisätä tota homman pituutta :think (eka oma auto, ja ollut mulla vajaa 2 viikkoa)

              Comment

              • riippis
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2007
                • 200
                • Laukaa

                #22
                milläs jännällä laitteella sait sen takaisin? olisi itselläkin edessä..
                E46 320dA Touring M-sport Special Edition -04

                Comment

                • Micce///M
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2008
                  • 3552
                  • Hämeenlinna

                  #23
                  En tiedä jännistä laitteista, mutta prässi ei ole paha sijoitus. Sille keksii muutakin käyttöä kun yhden alapallon vaihto.

                  Ja kunnollinen kerralla, 15 tonnia riittää hyvin kotikäyttöön kunhan on sen verran leveä että mahtuu moottoripyörän vanteet ym väliin.

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #24
                    Originally posted by Micce///M View Post
                    En tiedä jännistä laitteista, mutta prässi ei ole paha sijoitus. Sille keksii muutakin käyttöä kun yhden alapallon vaihto.

                    Ja kunnollinen kerralla, 15 tonnia riittää hyvin kotikäyttöön kunhan on sen verran leveä että mahtuu moottoripyörän vanteet ym väliin.
                    +1.
                    Prässistä sen verran että sillä saa näppärästi KAIKEN paskaksi jos ei osaa käyttää.. Henkilöauton korjauksissa sitä prässin tonnimäärää ei tarvi tuijottaa niin (siis ostaissa. Voima niissä riittää kyllä). Lähes kaikki osat tulee ulos ja menee paikalleen ilman että neula kipuaa yli 5tn. Paitsi jos jotain isonvihan aikasia Kuplan niveliä rässää

                    Isoin ongelma ittellä on yleensä löytää sopivat välikappaleet/paininkappaleet (tallilla turatessa). Sittenpä tulee säilytettyä kaikki putkenpätkät ja laakerit ja sen sellaiset.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • turbobliz
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2003
                      • 1002
                      • e-suomi

                      #25
                      Mulla on viistonninen ja pari laakerin ulkokoolia on jäänyt irroittamatta voiman lopuessa kesken. Ei mopolla mahottomia.

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #26
                        Originally posted by turbobliz View Post
                        Mulla on viistonninen ja pari laakerin ulkokoolia on jäänyt irroittamatta voiman lopuessa kesken. Ei mopolla mahottomia.
                        Se on kyllä melko vähän voimaksi. Muotoilen uudestaan : muita ominaisuuksia kannattaa tuijottaa enemmän prässiä hankkiessa kuin tonnimäärää , jos vertailtavana on vaikka 15tn ja 25tn niin muut asiat ratkaisevat enemmän. En ole törmännytkään tollaseen jossa viiteen tonniin loppuu puhti.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • turbobliz
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 1002
                          • e-suomi

                          #27
                          Se on joku 10-15v vanha Bilteman halpiskapine. Samaan runkoon on myöhemmin tungettu 10tonnin pullotunkkeja, millä luulisi lähtevän irti se mitä autohommissa tarttee prässätä.

                          Comment

                          • riippis
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2007
                            • 200
                            • Laukaa

                            #28
                            Mitenkäs tuo sisempi pallonivel irtoaa? Tukivarsi paikoillaan.
                            E46 320dA Touring M-sport Special Edition -04

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16420
                              • Asikkala

                              #29
                              Originally posted by riippis View Post
                              Mitenkäs tuo sisempi pallonivel irtoaa? Tukivarsi paikoillaan.
                              Siis etupalkista vai tukivarresta ? No ok, tukivarsi irti ja prässillä pallo pois tukivarresta.
                              Mikä auto ?

                              Comment

                              • riippis
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2007
                                • 200
                                • Laukaa

                                #30
                                E36 -96. Tukivarresta, kun en viitsisi irrottaa koko vartta. Kampeamalla jostakin?
                                E46 320dA Touring M-sport Special Edition -04

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎