memebuy23buy

Vanteiden kunnostus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rocroc
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 573
    • keminmaa

    #31
    Itse olen hionut niin kauan että kaikki hapettumat on pois, sen jälkeen hienompaan paperiin.

    Comment

    • Clavurion
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 9159
      • Oulu

      #32
      Originally posted by zener View Post
      Miten on, kannattaako tuolla 180:llä hioa niin kauan, että hapettumat on kaikki pois? Vai vaihaakko hienompaan (320) ja jatkaa sillä?
      Karkeammalla hiotaan niin kauan, että pinta on täysin sileä, mutta tietysti mattaantunut. Materiaaliahan on poistettava pinnasta syvimmän pintavirheen pohjalle saakka. Pinnan tasoituksen jälkeen sitten kiillotusvaiheeseen asteittain paperia hienontamalla (ad 1000-2000) ja lopuksi hioma-/kiillotustahnoilla jatkaen.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Jorkkoo
        Bimmer Rookie
        • Mar 2008
        • 89

        #33
        Hurjin konsti millä olen nähnyt vanteiden huulia kiilloitettavan on auton peräpään nostaminen tunkilla lentoon, sitten vain vaihde päälle ja hiomaan.
        Johonkin puukapulaan tai vastaavaan olivat kiinnittäneet hienoa hiekkapaperia. Ihan siistiä jälkeä näytti tulevan.

        Tällaista en voi toki kenellekään suositella, mutta OMALLA VASTUULLA!

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14580
          • Oulu

          #34
          Kyllähän noista ihan kiiltoa irtoaa. Kokeilin tuossa yhteen kohtaan hieman 1200 vesihionnan jälkeen metal polishia käsin.



          Huomenna rättilaikan ostoon ja täytyy vielä työstää vanne loppuun. Sitten oisikin enään 3 jäljellä.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA (2.8l) '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • Bemu500
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2005
            • 2992
            • INvaLA

            #35
            Originally posted by rocroc View Post
            Muutamia sarjoja on tullut kiillotettua noita vanteita, ensin tosiaan Nitromorssilla lakka veks, sitten armotonta hiontaa, ite oon aloittamu noin 240 karkeudesta ja päätyen lopulta 2000 karkeuteen, sen perään rättilaikkaa + alumiinin kiillotusainetta, ja viimeiseksi autosol pintaan.

            Tuossa pari kuvaa Keskin Kt1:stä jotka kunnostin, eka kuva otettu lakan poiston jälkeen ja toinen viimeistelykiilloitusta vaille valmiista setistä.

            Ei tuo hommana paha ole, illallassa tikertää yhden vanteen kuntoon.

            Tuntuu olevan noissa vanteen materiaaleissa eroja, kiilloitettu AZEV A kesti koko kesän hapettumatta uudelleen kun taas halpisvanne oli käsiteltävä autosolilla vähintään kerran kuussa että pysy siistinä
            OT: miten sait nuista nuo "pultit" irti? Ja saako noita jostaki ostettua uusia?
            -Official member of BTCF-Sauna team-


            e91 325i -06

            Comment

            • Tikkunen85
              BTCF Member
              • Mar 2006
              • 891
              • Paltamo

              #36
              Itellä on nyt noi omat borbetin b:t työn alla.
              otin tolla nitromorshilla lakan poikkee ja sit hankasin metalpolishilla. paremman varmaan sais jos hiois eka ja sit vasta kiillottas mut eipä noista ole tarkotuskaan ihan peilejä tehdä.ainakaan vielä.

              Comment

              • Kimmo_M
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2003
                • 507
                • Suomi

                #37
                Originally posted by TeiniDX View Post
                Itellä on nyt noi omat borbetin b:t työn alla.
                otin tolla nitromorshilla lakan poikkee ja sit hankasin metalpolishilla. paremman varmaan sais jos hiois eka ja sit vasta kiillottas mut eipä noista ole tarkotuskaan ihan peilejä tehdä.ainakaan vielä.
                Niissä taitaakin olla lakan alla kiillotettu pinta?

                Comment

                • Hammu
                  Moderator
                  • Nov 2006
                  • 3971
                  • Nurmijärvi

                  #38
                  Originally posted by zener View Post
                  Kyllähän noista ihan kiiltoa irtoaa. Kokeilin tuossa yhteen kohtaan hieman 1200 vesihionnan jälkeen metal polishia käsin.



                  Huomenna rättilaikan ostoon ja täytyy vielä työstää vanne loppuun. Sitten oisikin enään 3 jäljellä.
                  Mä oon yleensä tykitelly noi jopa 4000 paperilla, ja sit polish...

                  Comment

                  • Janssoni
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2007
                    • 370
                    • Helsinki

                    #39
                    Ite vedin 1000:sen hiomapaperin jälkeen metal polishit pintaan, onhan se niin että sitä voi vetää useemmankin kerran jos ei miellytä, on se kuitenkin vähemmän raskasta ku hiominen..
                    .



                    sigpic

                    Comment

                    • Janssoni
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2007
                      • 370
                      • Helsinki

                      #40
                      Suurinpiirtein tällasella tyylillä joku vanha kaveri sai iteltään yhen vai kaks sormea pois ku vanne imas kiillotusrätin mukaansa EI TÄLLÄ TAVALLA!


                      Originally posted by Jorkkoo View Post
                      Hurjin konsti millä olen nähnyt vanteiden huulia kiilloitettavan on auton peräpään nostaminen tunkilla lentoon, sitten vain vaihde päälle ja hiomaan.
                      Johonkin puukapulaan tai vastaavaan olivat kiinnittäneet hienoa hiekkapaperia. Ihan siistiä jälkeä näytti tulevan.

                      Tällaista en voi toki kenellekään suositella, mutta OMALLA VASTUULLA!
                      .



                      sigpic

                      Comment

                      • Ekape
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2005
                        • 205
                        • Luvia

                        #41
                        Originally posted by Janssoni View Post
                        Suurinpiirtein tällasella tyylillä joku vanha kaveri sai iteltään yhen vai kaks sormea pois ku vanne imas kiillotusrätin mukaansa EI TÄLLÄ TAVALLA!
                        Meilläpäin on liikkunut sama tarina mutta tässä tarinassa hesan raggarit oli kiillottanu vannetta ja jäänyt tukastaan kiinni...

                        Ei vanteen pyörittäminen autolla ole sen vaarallisempaa kuin sorvillakaan kunhan uusavuttomat ei ole liikkeellä ja riskit osataan arvioida oikein. Tehokas keino jokatapauksessa.

                        Comment

                        • Ekape
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2005
                          • 205
                          • Luvia

                          #42
                          Originally posted by Jesper View Post
                          Ei mitään puhalluksia!!
                          Jos jotenkin saatte käsiinne sellaista ainetta kun STRIPPER 100(pdf), niin sillä lähtee KAIKKI maalit vahingoittamatta alumiinia.
                          En tiedä tarviiko kyseiseen aineeseen jonkun ostoluvan, mutta tätä ainetta käytetään joissain polttomaalaamoissa maalin/lakanpoistoon.
                          Vanne uitetaan stripperissä ja sen jälkeen pestään vedellä.
                          Lupaan ja vannon että maalit lähtee!
                          Niin se nitromorssi on periaatteessa suurustettua stripperiä, ksyleenin tilalla on metanolia ja vähän pirtua. Tehoaine on muurahaishappoa jota on n70%. Että en suosittele syömään.

                          Riippuu täysin maalista pureeko stripperi, on tullut useita tapauksia vastaan että ei pure. Joutuu jokatapauksessa viemään hiekkapuhallukseen.

                          Tehokas keino puhdistaa vanne on lämmittä se niin kuumaksi (+300-350c) että maali hiiltyy, sen jälkeen kevyellä lasikuulapuhalluksella / teräsharjauksella lähtee täysin puhtaaksi. Nitromorssi toimii hyvin esim. lakan poistoon kiillotetusta alumiinista, mutta maalattua vannetta ei kannata edes yrittää.

                          Comment

                          • rocroc
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2003
                            • 573
                            • keminmaa

                            #43
                            Originally posted by Bemu500 View Post
                            OT: miten sait nuista nuo "pultit" irti? Ja saako noita jostaki ostettua uusia?
                            Muovipultit lähtee pikkupalasina pois, osa oli jo irronnut ennen fiksausta. Ne on ilmeisesti liimalla kiinni vanteessa, uusia en ole kummemmin kysellyt, ja tuskin tulee laitettuakaan enää takaisin.

                            Comment

                            • zener
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 14580
                              • Oulu

                              #44
                              Sain ensimmäisen vanteen itseäni miellyttävään kiiltoon. Naarmuja pinnassa kyllä näkyy mutta riittää itselleni vallan mainiosti. Täytyy kantaa seuraava uhri varastosta sisään.

                              Huonohkot kuvat: http://memer.shelli.fi/E34_Touring/Styling10/Kiillotus/
                              E65 730dA '04 klick
                              F10 520dA '11 klick
                              E34 520iA (2.8l) '91 klick

                              Instagram


                              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                              Comment

                              • joni_wt
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2004
                                • 3625
                                • Yka

                                #45
                                Originally posted by Janssoni View Post
                                Suurinpiirtein tällasella tyylillä joku vanha kaveri sai iteltään yhen vai kaks sormea pois ku vanne imas kiillotusrätin mukaansa EI TÄLLÄ TAVALLA!
                                No joo, siis ainahan on järjen käyttö sallittua...

                                Jos ei kotoa satu löytyyn sorvia tms. niin tuo perän nostaminen ilmaan on kyllä ihan hyvä keino ja varmasti paras keino jos vaikka pelkät huulet kiillotetaan. Jokainen varmasti ymmärtää, että niitä puolia ei kannata lähteä näin kiillottelemaan..

                                Parit sarjat kiillottanu ja hyvät on tullu. Tällä reseptillä:
                                -Vanhat lakat/maalit nitromorssilla
                                -karkealla paperilla (120/240 ) kaikki hapettumat pois ihan käsin ja ratas irrallaan
                                -Sitte vaan pyörimään ja ite oon lähteny aivan 240 liikkeelle ja siitä sitten aina hienompaan, 2000 asti, ja koko ajan märällä paperilla. Tämänkin olen paljain käsin tehny niin säilyy se "tatsi" siihen hommaan..
                                -sitte autoglymin metalpolishia rättiin, monta kertaa tahnaa lisäämällä
                                -paras viimeistely tulee varmastikin poralla+lumppulaikalla ja oikeilla kiillotustangoilla.


                                EDIT: Muistakaa tarkkailla auton lämpöjä, ettei tule sen takia kallis vannesetti...
                                Last edited by joni_wt; 03-03-2008, 19:53.
                                e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

                                Comment

                                Working...
                                X