Announcement

Collapse
No announcement yet.

ABS anturin vaihdon jälkeen ongelma - jarrupoljin jurnuttaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Apk
    Bimmer Rookie
    • Feb 2008
    • 106

    ABS anturin vaihdon jälkeen ongelma - jarrupoljin jurnuttaa

    Omassa e38 750 bmw:ssa paloi luistoneston ja abs:n vikavalo mittaristossa melko usein. Myöskään nopeusmittari ei toiminut kovin usein.
    Vaihdoin sitten vasemman takapään abs anturin. Vanha anturi oli todella jumissa joten jouduin poraamaan sen pois.
    Porauksen yhteydessä poranterän mukana tuli myös pieniä metallipalasia joten rikoin varmaan jonkin hampaan.
    ABS:n ja luistoneston valot kyllä sammuivat mutta ongelmaksi muodostui sama kuin alhaalla näkyvissä viesteissä jotka löysin foorumilta.
    Eli alle 40kmh nopeudessa jarruttaessa jarrupoljin jurnuttaa vastaan. Yli 40kmh nopeudessa toimii täydellisesti.
    Voisiko joku etsiä etk:sta tuon hammaskehän osanumeron jonka olen nyt ilmeisesti poraamalla saanut rikottua?
    Itse en etk:sta tuota osaa löytänyt kun en tarkkaan tiedä missä osassa tuo hammaskehä sijaitsee. Pitääkö samalla vaihtaa muuta esim. pyöränlaakeri?

    edit: vai onko tuossa pyöränlaakerissa itsessään nuo hampaat jolloin pelkkä pyöränlaakerin vaihto riittää?

    Originally posted by Roxi View Post
    Mulla auto meni viime viikolla takaisin pajalle missä ABS anturi oli vaihdettu.
    Eli he olivat joutuneet poraamaan oikean takarenkaan anturin pois.
    Sen jälkeen tosiaan ABS:t "hakkas" koko ajan kun jarrutti pienillä nopeuksilla.
    Siellä pajalla olivat laakerin irroittaneet ja todenneet että hammaskehästä oli "hammas" irronnut ja vaihtoivat uuden laakerin. Eivät edes yrittäneet siitä mitään laskuttaa kun olivat itse tössineet, siitä + +. Nyt kaikki pelittää taas normaalisti. Vaan mitäköhän seuraavaksi. . . ?

    Originally posted by juster View Post
    Onko kellään tähän ongelmaan ratkaisua? Kaverillani on täsmälleen samanlainen vika. Eli oikean takapyörän ABS anturin vaihdon jälkeen, joka on tässäkin tapauksessa hankittu motonetistä, jarrupoljin täristää alle 40 km/h nopeuksissa. Tästä nopeammissa vauhdeissa jarrupolkimessa ei tunnu ABS:n tärinää. Luistonesto toimii ainakin hiekalla kokeiltaessa. Ja ABS ym. keltaiset valot sammuvat käynnistäessä niin kuin niiden pitääkin toimia ehjässä autossa.

    Voisiko syynä olla että hammaskehä, josta anturi tunnistaa pyörimisnopeuden on vahingoittunut anturia vaihtaessa, vai täytyykö auton vikakoodit nollata?

    Autohan on 520I Touring vm. 2002 ja DSC:llä varustettu.
    Originally posted by 318iS View Post
    Moi,

    juuri vaihdoin vasemman abs taka-anturin. Valot sammuivat, nopeus- ja kulutusmittari toimivat taas!

    Mutta, alle 30 km/h nopeudessa abs:t toimivat, nyt kesäkelillä. Siis jarrutettaessa kevyestikin, ei lukkojarrutus, abs rutisee, ehkä jopa vähän normaalia kovempaa rutinaa. Eli abs rutisee jarrupolkimeen koskettaessa, vaikka ei liukasta tai lukkojarrutusta.
    Olisiko anturin poisporaus, kun ei muuten lähtenyt, vioittanut kehäpyörää -> vääriä lukemia -> abs toimii tarpeetta. Puhdistelin paineilmalla käsittääkseni hyvin anturin kolon. Kun oli nafti sovitus, laitoin vähän kontaktispray:tä anturin päähän, sen ei pitäisi haitata.

    Itse asiassa lähes paukuttaa vasenta etujarrua, eli voisiko olla vääriä lukemia nopeusanturilta mikä aiheuttaa tämän?
    Vai likaa jäänyt tms.
    Mitään vikakoodin nollaustahan tms. ei tarvitse.
    Öljynhuolto valo pitää tosin vielä nollata, pinnit 9 ja 17 oikosuljetaan (tai 7 maadoitetaan), ja virrat päälle 3 sekunniksi. Tämä ei poista vikakoodeja?

    Uusimpia tietoja kaivataan.

    Auto siis 523i Touring, 1999, manuaali.
    Originally posted by jeppis View Post
    tulipa vaihdettua tuo kuskinpuolen taka-anturi, kun lakkas nopeusmittari toimimasta ja syttyi valot palamaan. noh ongelma korjaantui sillä, mutta kylkiäisiksi sain ilmeisesti vanhaa anturia rikkoessa (piti rikkoa että sai pois) vahingoitettua sitä abs kehän kumipäällistä. jonka seurauksena abs raksuttaa hitaassa vauhdissa poljinta. eli saako tuota kumi/muovi päällistä sinne erikseen mistään. vai johtuuko ongelma edes siitä? onko millainen homma purkaa se kehä esiin? jos joku tietävä osais neuvoa, niin tietää varata riittävästi aikaa projektiin
    Originally posted by Rahu View Post
    98% varmuudella hammaskehä on vaurioitunut esim. porattaessa anturia pois kolostaan, eli laakerin vaihdoksi menee. Vikakoodeja ei tarvitse nollata.
    Last edited by Apk; 10-04-2008, 19:09.
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    #2
    Se kehä on laakerissa eli joudut mitä ilmeisimmin vaihamaan pyöränlaakerin siihen.
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

    Comment

    • Apk
      Bimmer Rookie
      • Feb 2008
      • 106

      #3
      Kävin ostamassa uuden takapyörän laakerin.
      Laakeri on kuitenkin jokapuolelta tasainen enkä havainnut koko laakerissa mitään hammaskehää. Miten tämä on mahdollista?

      Comment

      • Apk
        Bimmer Rookie
        • Feb 2008
        • 106

        #4
        Eikö kukaan osaa auttaa? Lauantaina olisi tarkoitus korjata tuo ongelma, mutta ei viitsi turhaan purkaa vanhaa laakeria jos pelkkä sen vaihto ei riitä vaan tarvitsee muitakin osia?

        Eli sijaitseeko tuo hammaskehä nyt ihan varmasti tuossa laakerissa koska laakerista en mitään hammaskehää löytänyt? Voisiko nuo hampaat kuitenkin sijaita jossain toisessa osassa?

        Comment

        • base78
          Bimmer Rookie
          • Mar 2006
          • 31
          • Vantaa

          #5
          se ei taida näkyä minään ulokkeina siinä laakerissa. On ilmeisimmin laakerin"sisällä"

          Comment

          • asvirkku
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 514
            • Bern

            #6
            Originally posted by base78 View Post
            se ei taida näkyä minään ulokkeina siinä laakerissa. On ilmeisimmin laakerin"sisällä"
            Veikkaan, että se on navassa. Faktaa ei löytynyt nopealla etsinnällä.
            Muistelen kuitenkin omasta E36:sta, että kyseessä oli nimenomaan tuollainen ulospäin auki oleva hammaskehä, jota anturi mittasi.

            Siis näin:


            T: AV
            Last edited by asvirkku; 17-04-2008, 13:12.
            e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

            Comment

            • base78
              Bimmer Rookie
              • Mar 2006
              • 31
              • Vantaa

              #7
              ABS pyörintätunnistus otetaan pyöränlaakerista E38:ssa. On faktaa.

              Comment

              • Apk
                Bimmer Rookie
                • Feb 2008
                • 106

                #8
                Originally posted by base78 View Post
                ABS pyörintätunnistus otetaan pyöränlaakerista E38:ssa. On faktaa.
                Pystytkö kertomaan missä kohtaa laakeria tuo hammaskehä sitten sijaitsee? Minulla on nyt tässä kädessä bmw e38 takapyörän laakeri enkä kyllä mitenkään löydä tästä minkäänlaista hammaskehää.

                Comment

                • base78
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2006
                  • 31
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by Apk View Post
                  Pystytkö kertomaan missä kohtaa laakeria tuo hammaskehä sitten sijaitsee? Minulla on nyt tässä kädessä bmw e38 takapyörän laakeri enkä kyllä mitenkään löydä tästä minkäänlaista hammaskehää.
                  BMW TIS ohje käskee asentamaan laakerin varmasti oikein päin koska abs tunnistin saa pyörintänopeuden siitä (muistaakseni punainen tiivisteosa tunnistimen puolelle) samanlainen systeemi on myös E39:ssä. En ole laakeria purkanut koskaan joten en tiedä mitä se on syönyt, mutta useamman ABS tunnistimen vaihdossa vaurioituneen laakerin olen vaihtanut (tosin en muistaakseni E38 malliin, mutta Bemarin TIS ohjeessa lukee selkeästi että ottaa tunnistuksen laakerista. ABS tunnistin haistaa sen laakerin sisältä, ja siksi se ei päälleppäin näy.

                  Comment

                  • garage
                    Newbiemmer
                    • Dec 2009
                    • 25
                    • -

                    #10
                    moro.

                    Pitää vielä kommentoida vanhaa keskustelua, kun itellään on aikas lailla samanlainen ongelma.

                    Minulla on e36 ja vaihdoin siihen tuon abs tunnistimen (mallia motonet) oikealle taakse, kun herjasi mittaristossa abs:n merkkivaloa. Vaihdoin samalla jarrupalat eteen ja en edes omasta mielestäni muuten kuin meiseliä ja pihtejä hyväksi käyttäen kampesin tuon anturin pois ja laitoin uuden tilalle, mutta nyt kun polkaisee jarrupoljinta niin jurnuttaa vastaan pienessä nopeudessa ja lopettaa, kun polkaise kovemmin jarrupoljinta tai antaa jurnuttaa jonkun tovin, että onko tuo laakerin hammastus mennyt vai, onko tuo anturi kökkö, vai mikä meni pieleen? :think

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8257
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      #11
                      Originally posted by garage View Post
                      moro.

                      Pitää vielä kommentoida vanhaa keskustelua, kun itellään on aikas lailla samanlainen ongelma.

                      Minulla on e36 ja vaihdoin siihen tuon abs tunnistimen (mallia motonet) oikealle taakse, kun herjasi mittaristossa abs:n merkkivaloa. Vaihdoin samalla jarrupalat eteen ja en edes omasta mielestäni muuten kuin meiseliä ja pihtejä hyväksi käyttäen kampesin tuon anturin pois ja laitoin uuden tilalle, mutta nyt kun polkaisee jarrupoljinta niin jurnuttaa vastaan pienessä nopeudessa ja lopettaa, kun polkaise kovemmin jarrupoljinta tai antaa jurnuttaa jonkun tovin, että onko tuo laakerin hammastus mennyt vai, onko tuo anturi kökkö, vai mikä meni pieleen? :think
                      siinä meni pieleen että ostit motonet anturin.. ne ei vaan toimi
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • Pmak
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2006
                        • 178
                        • Lahti

                        #12
                        Originally posted by peto2 View Post
                        siinä meni pieleen että ostit motonet anturin.. ne ei vaan toimi

                        Tai sitten siinä on sama, kuin e39sissä. Eli se anturi jää liian kauas kehästä ja ei saa luotettavaa signaalia. Itsellä ainakin toimi e39sissä se motonetin toprani oikein hyvin, kunhan vaan sain sen oikeaan syvyyteen anturiin nähden.

                        Kannattaa ainakin kokeilla.

                        Comment

                        • wta
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2008
                          • 641
                          • ------

                          #13
                          Originally posted by peto2 View Post
                          siinä meni pieleen että ostit motonet anturin.. ne ei vaan toimi
                          Viimeksi kun minä ostin tällaisen "motonet" -merkkisen anturin niin siinä anturissa luki "Ate" niin kuin luki myös alkuperäisessäkin anturissa. Ero alkuperäiseen anturiin oli, että alkuperäisessä anturissa oli BMW -logo ja "motonet" -merkkisessä anturissa oli BMW -logon tilalla oli hiomajäljet. Eli siitä oli jokin logo/merkki hiottu pois...

                          Onkohan tämä mun "motonet" -merkkinen anturi nyt ihan kakka?

                          Comment

                          • garage
                            Newbiemmer
                            • Dec 2009
                            • 25
                            • -

                            #14
                            Delphi merkkinen anturi muistaakseni oli tuo minkä motonetistä ostin ja tuntuuhan nuo abs:it muuten pelittävän, kun hiekkatiellä kävin kokeilemassa, mutta ainut on tuo jurnutus melkein pysähtymis vauhdissa
                            jarruttaessa.

                            Pitää huomenna vaikka kahtoa tuo, että onko se anturi tarpeeksi syvällä. Tai sitten pitää turvautua marmoritiskin antureihin... .

                            Comment

                            • garage
                              Newbiemmer
                              • Dec 2009
                              • 25
                              • -

                              #15
                              Ei mitään eilen otin renkaan ja anturin irti ja puhistelin kunnolla tuon anturin paikan ja sitten painelin kunnolla tuon anturin pohjaan asti, niin rupesipahan toimimaan, ei ollut monesta millistä kiinni.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎