Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ABS ja ASC+T valot päällä?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keperi2
    Newbiemmer
    • Aug 2006
    • 16
    • Pirkkala

    Itselläni myös palaa abs/luistoneston merkkivalot satunnaisesti!! Yleensä sadekelillä ajettaessa... Silloin kun valot palaa, niin vakionopeudensäädin ei myöskään toimi.... Valot on joskus syttynyt myös töyssyyn ajettaessa!

    Olenko oikeassa, että vika viittaisi oikean takapyörän abs -anturiin? Eikös cruise saa sieltä nopeustiedon?? Korjatkaa, jos olen väärässä??

    Niin, ja auto on e39 525TDS touring -97
    BMW 325i Cabrio

    Ex BMW E39 525TDSA

    Ex BMW E34 535i

    Ex BMW 320i cabrio

    Comment

    • Anska
      Bimmer Rookie
      • Oct 2006
      • 31
      • Etelä-Pohjanmaa

      Itselläni auttoi 530D -00 tuohon vikaan "vanha" konsti, eli nippuside ABS-yksikölle menevän liittimen ympäri

      Comment

      • JAkke99
        Newbiemmer
        • Jan 2006
        • 15

        Anska, eli kiristit / varmistit ison liittimen, jossa varmaan 40 pinniä, kiinni yksikköön?

        Pitää kokeilla, ei ota jos ei annakaan

        Comment

        • veikkonen
          Newbiemmer
          • Sep 2006
          • 8

          Tarkistakaa ABS-yksikön moninapaliittimen naaraspinnit,omassa oli 2 pinniä "levinnyt".Edellisen omistajan mukaan antureita oli sitten vaihdeltu...
          Ja auto oli e38 728iA-99.

          Comment

          • juster
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 624

            Originally posted by Roxi View Post
            Tässäpä näitä ABS ongelmia. Eli lyhyesti. ABS ja luistonesto valot sytty viime
            viikonloppuna. Alkuviikosta auto testeriin, joka näytti että oikea taka ABS anturi
            on nsökönä. Uusi anturi motonetistä ja sitten vanhaa irrottamaan. Eipä se niin helpolla irronnutkaan, vaan mureni aivan täysin. Hetken ihmettelin ja tulin siihen tulokseen että vaihtakoot sen korjaamolla, koska olin ajan tilannut öljyhuoltoon.
            Anturi oli kuulemma ollut tosi hankala irroittaa, mutta uusi oli laitettu paikalle.
            ABS valo ei palanut kun hyppäsin autoon, joten kaikki vaikutti olevan OK.
            Kun lähdin liikkeelle niin huomasin heti että jarrupoljin täristää heti pienestäkin painalluksesta, ABS valo ei kylläkään syty missään vaiheessa. ABS vaikuttaa olevan "yliherkkä", varsinkin pienillä nopeuksilla. Mistä tällaiseen ongelmaan kannattaa lähteä etsimään ratkaisua? Kertokaa viisaammat. . .

            Onko kellään tähän ongelmaan ratkaisua? Kaverillani on täsmälleen samanlainen vika. Eli oikean takapyörän ABS anturin vaihdon jälkeen, joka on tässäkin tapauksessa hankittu motonetistä, jarrupoljin täristää alle 40 km/h nopeuksissa. Tästä nopeammissa vauhdeissa jarrupolkimessa ei tunnu ABS:n tärinää. Luistonesto toimii ainakin hiekalla kokeiltaessa. Ja ABS ym. keltaiset valot sammuvat käynnistäessä niin kuin niiden pitääkin toimia ehjässä autossa.

            Voisiko syynä olla että hammaskehä, josta anturi tunnistaa pyörimisnopeuden on vahingoittunut anturia vaihtaessa, vai täytyykö auton vikakoodit nollata?

            Autohan on 520I Touring vm. 2002 ja DSC:llä varustettu.

            Comment

            • Rahu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 6464
              • Tuusula

              Originally posted by juster View Post
              Onko kellään tähän ongelmaan ratkaisua? Kaverillani on täsmälleen samanlainen vika. Eli oikean takapyörän ABS anturin vaihdon jälkeen, joka on tässäkin tapauksessa hankittu motonetistä, jarrupoljin täristää alle 40 km/h nopeuksissa. Tästä nopeammissa vauhdeissa jarrupolkimessa ei tunnu ABS:n tärinää. Luistonesto toimii ainakin hiekalla kokeiltaessa. Ja ABS ym. keltaiset valot sammuvat käynnistäessä niin kuin niiden pitääkin toimia ehjässä autossa.

              Voisiko syynä olla että hammaskehä, josta anturi tunnistaa pyörimisnopeuden on vahingoittunut anturia vaihtaessa, vai täytyykö auton vikakoodit nollata?

              Autohan on 520I Touring vm. 2002 ja DSC:llä varustettu.
              98% varmuudella hammaskehä on vaurioitunut esim. porattaessa anturia pois kolostaan, eli laakerin vaihdoksi menee. Vikakoodeja ei tarvitse nollata.
              BMW Service
              P.o4oo925441
              [email protected]
              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

              Comment

              • Roxi
                Newbiemmer
                • Feb 2006
                • 5

                Mulla auto meni viime viikolla takaisin pajalle missä ABS anturi oli vaihdettu.
                Eli he olivat joutuneet poraamaan oikean takarenkaan anturin pois.
                Sen jälkeen tosiaan ABS:t "hakkas" koko ajan kun jarrutti pienillä nopeuksilla.
                Siellä pajalla olivat laakerin irroittaneet ja todenneet että hammaskehästä oli "hammas" irronnut ja vaihtoivat uuden laakerin. Eivät edes yrittäneet siitä mitään laskuttaa kun olivat itse tössineet, siitä + +. Nyt kaikki pelittää taas normaalisti. Vaan mitäköhän seuraavaksi. . . ?
                Last edited by Roxi; 17-12-2006, 22:43.

                Comment

                • TAP
                  BTCF Member
                  • Oct 2005
                  • 84
                  • Kuopio

                  530DAT ABS+ASC valot päällä

                  Mulla sellainen vika että ABS+ASC valot loistavat koko ajan, syttyivät tuossa vesikelillä ja palavat vaikka sammuttaisikin auton. Liikkeelle lähdön jälkeen ei nopeusmittari ja kulutusmittari toimi, mutta parin kilometrin jälkeen ne alkavat pelaamaan ja pelaavat loppumatkan ajan. Seuraavalla kerralla taas sama juttu. Hälyvalot kuitenkin palavat aivan koko ajan. Cruise toimii. Missä vika??
                  ----- F11 535 XD -12 ------
                  ----- E39 530 DA -00 ------

                  Comment

                  • ekko
                    Newbiemmer
                    • Sep 2006
                    • 18
                    • Kempele

                    530 Dat 11/00

                    Autossa sytty pari viikkoa sitten ABS ja ASC -merkkivalot. Nopeusmittari toimii, sekä vakionopeudensäädin.

                    Palstan "vihjeiden" perusteella arvelin, että joko jompikumpi etuantureista tai johdotuksista on viallinen tai sitten on ABS-boxissa vika.. No, vaihdoin vuoron perään uutta anturia eteen, ei vaikutusta. Valot palaa entiseen tapaan heti kun virrat vääntää päälle, eikä muutosta koeajojen jälkeen.

                    Tuossa värkätessä tuli tutkailtua sekä ABS -boxia että kaapelinippua sen verran, että eri antureiden johdotukset tuli selville.

                    Mittasinkin sitten yleismittarilla virrat päällä kunkin anturin syöttö- ja "paluu"-jännitteen boxin päästä maapotentiaalia vastaan. Mittaus osoitti, että kaikille antureille lähti noin akkujännitettä vastaavat lukemat, "paluu"-jännite boxille oli kolmessa anturissa n. 1.75V ja yhdessä 0.7V. Tämä 0.7V anturi oli takaa oikealta, siis vänkärin puolella.
                    Kytkin ko. anturin kokonaan irti ja kävin koeajolla, vakionopeudensäädin toimi ok: --> Eli ainakaan tässä pirssissä oikealta takaa ei ohjata ko. säädintä. Tämän jälkeen kytkin ehjän etuanturin ko. taka-anturin piuhan päähän ja käynnistin auton, ei vaikutusta merkkivaloihin mutta "paluujännite" oli samalla tasolla kuin noissa kolmessa eli n. 1.75V. -> Anturista johtuva ero.

                    Sellainen tuli tuossa myös huomioitua, että jos sielä piuhan päässä ei ole anturia ABS -boxi kytkee syöttöjännitteen pois päältä heti virtojen päälle kytkemisen jälkeen, sama efekti jos anturin irroittaa virrat päällä pois ns. lennosta. Eli ilmeisesti jokin diagnostiikkapiiri näitä antureita koko ajan mittaa.

                    Anturista "mitattaessa" yleismittarilla ohmi -lukemia "+/-" suunnassa lukema on luokkaa 1.1Mohm ja "-/+" suunnassa se "johtaa", ehjällä anturilla vastaavat 1.1Mohm ja noin 0.7Mohm. Ok- en ole perehtynyt anturityyppiin ja en tiedä mikä sen vastinkytkentä on - eli tuo Ohmien mittaus ei välttämättä kerro vielä mitään. Mittarihan käyttää ohmimittauksessa hyvin pientä virtaa/jännittettä hyväkseen, ja tästä johtuen en usko että mittaus voisi tuota anturia vioittaa.


                    Seuraavaksi ajattelin kokeilla ristiin taka-anturit, josko vika sillä selviäisi..

                    Tai sitten pitää alistua ja käydä luetuttamassa vikakoodit ja köyhtyä ko. operaatiosta noin yhden anturin hinta.. Ja alakaa tutkailemaan josko vika on boxissa.. Siitä se ilo irtoa..
                    X5 E70 3.0d
                    ex-530 DAT

                    Comment

                    • Badman
                      Newbiemmer
                      • Jul 2006
                      • 3
                      • Pulkkila

                      Mulla on autoon (E39- 98/11) on joku edellinen omistaja vaihtanut tuon abs-boxin. Viime kesänä rupesi sytyttämään abs+asc valoja kesken ajon. Noh, sähkömiehenä ryhdyin selvittämään heti liitoksia ja huomasin boxille menevien johtojen, varsinkin ohuiden, olevan aika tiukalla. Irroitin Boxin liittimen päällä olevan suoja kuoren, laitoin nippusiteellä kaikki johdot samalle kireydelle, vähän teippiä ympärille. Sitten työnsin koko johtonippua kohti boxia ja kansi kiinni. Näin teippi ja nippusiteet muodostaa vedonpoiston. Tämän jälkeen ajettu 7kk ilman ongelmaa. Kuulostaa aika patentilta mutta kyseessä on tosi maallinen ongelma, sähköstä kun puhutaan. Voin tarvittaessa vaikka napata Kuvan tuosta jos joku haluaa.
                      Last edited by Badman; 15-01-2007, 23:20.
                      .:Ilman hauskaa voi olla viinaA:.

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        Originally posted by ekko View Post
                        kolmessa anturissa n. 1.75V ja yhdessä 0.7V.
                        Paikallaan mittasit? Syöttöjännitteestä muuntuva jännite on induktiivisessa tietysti hampaiden välissä pienempi. Mittasitko siis renkaan pyöriessä vai paikallaan?
                        ---

                        Comment

                        • ekko
                          Newbiemmer
                          • Sep 2006
                          • 18
                          • Kempele

                          Nyt on anturi vaihdettu oikealle taakse ja valot sammuivat n. 30 metrin ajon jälkeen.

                          Originally posted by -Tapi View Post
                          Paikallaan mittasit? Syöttöjännitteestä muuntuva jännite on induktiivisessa tietysti hampaiden välissä pienempi. Mittasitko siis renkaan pyöriessä vai paikallaan?
                          Hyvä huomio. Kaiken järjen mukaan induktiosilmukanjännite tulisi muuttua kun hammas on anturin kohdalla. Tein mittauksia yksin tuossa pakkasessa pihalla, siirsin autoa mittausten välillä muutamia kertoja, ja joka kerta sama tulos. Ajattelin, että ei olisi sattunut ainoastaan oik.taka-anturin kohdalle tuo hammas näiden mittauskertojen välillä. Kaksistaan jos tekee tuota mittausta, voisi toinen pyörittää rengasta ja samaan aikaan toinen voi katsoa heilahteleeko jännite - pitäisi näkyä hyvin ihan yleismittarilla.

                          Myös yleismittarilla mitatut ohmit olivat ehjään verrattuna selvästi erilaiset tässä tapauksessa. Tosin anturi voi vioittua myös muilla tavoin - näin ollen tuo ohmien mittaus ei välttämättä kerro koko totuutta..


                          Toivotaan että tuo systeemi nyt kestää ja tästä amatöörin värkkäilyn raportoinnista on apua jollekkin kohtalotoverille

                          Kustannukset olivat yhden anturin hinta (motonetistä 69eur) + oma vaivannäkö - joka tässä kokemattoman amatöörin tapauksessa oli kaikkiaan n. 3-4h - ei kannata ehkä ihan vielä vaihtaa hommia ..
                          X5 E70 3.0d
                          ex-530 DAT

                          Comment

                          • 535bmw
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2004
                            • 49
                            • keminmaa

                            Auto 540i -99, ABS, ASC (luistonesto) oranssit valot syttyivät mittarikentään.
                            Auto testeriin: oikean takarenkaan virheellinen signaali - ilmoitti testeri viaksi.
                            Tarkistin konehuoneen boksin liitokset - hapettumat ym., sekä abs anturin piuha-
                            liitokset, jotka näyttivät olevan ok. tilasin uuden anturin jonka asennuksen jälkeen kaikki toimii taas.
                            kustannukset: alkup. osa, eli abs-anturi 90,- +as 60,-

                            Comment

                            • nappe74
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 2845
                              • South Carelia

                              Auto E39 528iA vm.-96

                              ABS/luistoneston valo syttyi aika-ajoin yleensä pompussa ja kostealla kelillä...
                              Vikakoodin lukuun--->etuoikeassa anturissa häiriö
                              Liittimen ja anturin putsaus--->ei auttanut
                              Uusi ABS anturi kiinni--->valot hävisi eikä ole enää syttynyt
                              ABS-anturi 85 euroa/asennus 0euroa(itseasennettuna)
                              G30 530e xDrive A M-Sport -20

                              ex-Bimmerit:
                              F10 525dA xDrive M-Sport -13
                              E21 316 -80
                              E91 330xdA M-Sport -06
                              E53 X5 3.0iA Sport -04
                              E91 335xiA M-Sport -08
                              E60 530iA M-Sport -06
                              E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                              E91 320d -06
                              E39 530iAT M-Sport -01
                              E36 328iA -96
                              E39 528iA -96
                              E36 325i -92

                              Comment

                              • Diipa
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2005
                                • 41

                                kunnossa taas!!!

                                Tuntuupa olevan aika yleinen vika näissä e39:ssä, ittelle tuli viime viikolla abs boksi saksasta, sitä ennen vaihdettu kolme anturia (kummatki taka+kuskin etu). Sitte laitettiin uus boksi kiinni ja koodaukseen, korjaamo heppu ilmottaa ettei toimi vieläkään, alko jo niskaa punottaa kivasti....
                                No, korjaamo kaveri mittaili sitten niitä johtoja, jotka menee boksille ja totes että kaks johtoa on hitsannu toisiinsa!! Epäili, että tuo vika on polttanut sen boksin aikoinaan. Koodaus onnistui ja taas kelpaa pörryytellä!!! Boksi saksasta 510€ kotiovelle, anturit jotain 200€ plus työt, halpaakin vielä...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎