Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrutärinät + Hammastanko + Airbag ONGELMAA!!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #16
    Jos ne kuumaksi vetämällä paranee, niin ei se vika muualla ole kuin itse jarruissa. Jarru jää makaamaan päälle ja jarrulevyn kitkakerroin vaihtelee eri kohdissa levyä. Kun vedät kuumaksi kerran niin se pintakerros palautuu joka kohdasta samanlaiseksi.

    Ps. pelkällä jarrusatulan korjauksella on tullut yhdet täristävät jarrut korjattua, ihan ilman levyjen ja palojen vaihtoa.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Pikku bimmeristi
      Bimmer Rookie
      • Apr 2008
      • 176
      • Suur-Jämsä

      #17
      Joskus laakeri vika ei välttämättä tunnu välyksenä, mutta siis todella harvoin..

      Näitten postauksien perusteella (minä) lähtisin ehtii vikaa navoista ja jousituksesta..
      Currently no BMW VIKAKOODIN LUKUA / NOLLAUSTA..

      Comment

      • Alfredson
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2007
        • 463
        • Uusimaa

        #18
        Onko kaikki nyt sitämieltä että hammastangon väljyys ei täristä jarruja? Ehkä pahentaa, muttei aiheuta tärinää? Ts. tangolla ei korjata mitään?

        Kaverilla tosin just E38:ssa apusimpukan vaihto korjasi tärinät...
        Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #19
          Jos jossain on löysää tärinä lisääntyy. Lähdettä se ei poista, pitämällä tiukempaa kiinni pyörä ei pääse vatkaamaan muttei se tarkoita sitä ettäkö syy olisi poistunut vaikka seuraus poistuukin korjaamalla jokin toinen paikka.

          Väitän että satula siellä jumii, joko liukutapeista tai sitten mäntä.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #20
            Minä tarkistaisin kanssa myös nuo satulat.

            Comment

            • mikron
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 2171
              • Himas

              #21
              Mulla jäi vanhassa E34:ssä jarru laahaaman vielä satulan herkistelyn jälkeenkin, kun oli ennen herkistystä päässyt uudet palat kulumaan laahauksen takia kiilamaisiksi. Tästä nyt ei varmaan ole apua, mutta kuitenki.
              F11 530dA xDrive M-sport -13
              Ex:E39 525i Touring M-sport -03
              Ex: E38 740iA -98
              Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
              Ex: E39 523i -96
              Ex: E34 520i -89

              Comment

              • creative 22
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 560
                • Alavus

                #22
                Niin olikos ne pyörännavat oikein tarkistettu heittokellon kanssa vaiko silmämääräisesti?Vastinpinnat varmasti puhtaat?
                Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                BMW Freude Am Fahren

                Comment

                • Kentsu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 1397
                  • Tuusula

                  #23
                  Tadaa! Kuinka ollakaanm Alfredsonilla ongelmia Bemarin kanssa Taitaa tosiaan pikku hiljaa käpy kärvähtää tämän vehkeen kanssa.

                  Originally posted by Alfredson View Post
                  Onko kaikki nyt sitämieltä että hammastangon väljyys ei täristä jarruja? Ehkä pahentaa, muttei aiheuta tärinää? Ts. tangolla ei korjata mitään?

                  Kaverilla tosin just E38:ssa apusimpukan vaihto korjasi tärinät...
                  Mulle vaihdettiin hammastanko välyksen takia 2006. Silloin välys ei aiheuttanut jarru- tai muutakaan tärinää. Tähän vois kerrata taas joitain asioita niin kuin monet jaksaa yrittää, mutta nyt en itse jaksa. Ja niin... huolto- tai katsastusmiehet muuten sitten helposti sekoittavat hammastangon ja sisemmän raidetangonpään välykset. Asian pitäisi selvitä kun irroittaa raidetangon suojakumin hammastangosta ja katsoo sisälle.

                  Sulla näkyy olevan tuo peli myynnissä, ehkäpä se syö miestä jo sen verran että on aikakin. Oikeasti voisin suositella edellisen korimallin Toyota Avensista. Vai onko uusi jo tiedossa?
                  Ex: 523iA '97, 520iA '89
                  /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1838
                    • Kotona/Poissa

                    #24
                    Originally posted by Kentsu View Post
                    Mulle vaihdettiin hammastanko välyksen takia 2006. Silloin välys ei aiheuttanut jarru- tai muutakaan tärinää. Tähän vois kerrata taas joitain asioita niin kuin monet jaksaa yrittää, mutta nyt en itse jaksa. Ja niin... huolto- tai katsastusmiehet muuten sitten helposti sekoittavat hammastangon ja sisemmän raidetangonpään välykset. Asian pitäisi selvitä kun irroittaa raidetangon suojakumin hammastangosta ja katsoo sisälle.
                    Omassa E39:ssä (523i -96, mittarissa nyt n. 320000 km) on hammastangossa kuskin puolella ollut pieni välys jo ostettaessa, eli -05, jolloin mittarissa oli 250000km. Välyksen huomaa tosiaan helpoiten kun aukaisee sitä raidetangon suojakumia, ottaa kiinni raidetangosta ja koittaa liikutella sitä ylös alas. Minun autossa tässä kohdin on välystä. Välyksen huomaa myös siitä, että eturengas antaa hiukan periksi etureunasta sisäänpäin painettaessa.

                    Mutta autossani ei kuitenkaan ole koskaan ollut mitään jarrutärinöitä tuosta välyksestä huolimatta.

                    Tuo välys luultavasti aiheuttaa sen, että kuskinpuoleinen eturengas kuluu sisäreunaltaan vähän hampaille, eikä suuntavakavuus ole ihan niin hyvä kuin voisi olla.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #25
                      Oletko varma ettei se löysä ole raidetangon sisäpäässä? Siitä on löytynyt muutamasta E39 löysää jo pienilläkin kilometreillä.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • MasaTDS
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1606
                        • Tampere

                        #26
                        JOs on todettu hammastangossa välää,niin onkos nyt kuitenkin varmaa että se ei ole kuitenkin vaan sisäpäissä väljä?
                        Onko niitä jarrusatuloita avattu,jos ei ole niin voi olla jumissa ja hyvin todennäköisesti onkin jos vaihdettu levyt ja palat jolloin taas männät sisässä ja satula vetää jumiin,se on ainakin halvin konsti lähtee tuota tärinää tutkimaan,tiivistesarja 5€/puoli ja pienehkö vaiva ottaa satula irti ja purkaa.
                        E24 635csi
                        M-B W140
                        Citroen c4 coupe
                        H-D sportster chopper

                        Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
                        Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
                        Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
                        www.mpanet.fi

                        Comment

                        • mikron
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 2171
                          • Himas

                          #27
                          Originally posted by Havis View Post
                          ....hammastangossa kuskin puolella ollut pieni välys....
                          Miten hammastangossa voi olla "kuskin puolella" välystä? Valaiskaa tyhmälle mitä se tarkoittaa.
                          F11 530dA xDrive M-sport -13
                          Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                          Ex: E38 740iA -98
                          Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                          Ex: E39 523i -96
                          Ex: E34 520i -89

                          Comment

                          • antsajtp
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2007
                            • 107
                            • Lahti

                            #28
                            Uusien jarrujen sisäänajo

                            Jarruista hieman, tämä kannattaa lukea läpi ajatuksella: http://www.zeckhausen.com/bedding_in_brakes.htm

                            Erityisesti korostetut kohdat ovat tärkeitä!


                            Lyhyesti suomeksi siis:

                            - Uudet levyt/palat pitää aina sisäänajaa.
                            - Sisäänajo suoritetaan n. kymmenellä pikkuhiljaa voimistuvalla jarrutuksella, joiden välillä jarrujen pitää antaa jäähtyä. Ja mikä tärkeintä, autoa EI SAA PYSÄYTTÄÄ jarrutuksien välillä!

                            Itselläkin menivät levyt/palat vituiksi hetikohta vaihdon jälkeen, kun en tiennyt moisesta sisäänajomenetelmästä, vaan tein heti remontin jälkeen muutaman todella tiukan jarrutuksen pysäyttäen auton välillä.
                            Myynnissä E39/E36-osia
                            ***Optiikka löytyy kamerasta, ei autosta***

                            Comment

                            • van cleef
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 1894
                              • 01830

                              #29
                              Hei Alfred, korjaa ne etusatulat ensimmäisenä. Omassa 39:ssä oli samanlaista ongelmaa jarrutärinän kanssa. Vaihdoin uudet levyt ja palat, tämä auttoi n. 500 km:n verran, jonka jälkeen tärinät tuli takaisin. Tästä viisastuneena otin ja purin etusatulat, vaihdoin kaikki tiivisteet ja liu'ut. Homma tuli sillä kuntoon, eikä vika enää palannut. Muistaakseni itsellä oli kuskinpuoleisen satulan liu'ut hieman jumissa.

                              Auto oli 96 528.
                              ...

                              Comment

                              • Havis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1838
                                • Kotona/Poissa

                                #30
                                Originally posted by mikron View Post
                                Miten hammastangossa voi olla "kuskin puolella" välystä? Valaiskaa tyhmälle mitä se tarkoittaa.
                                Valaistaan toki; tässä kyseessä ei ole tangon hammastuksen pituussuuntainen välys, vaan kyseessä on ilmeisesti kulunut holkki tms, jota pitkin hammastangon pää kulkee. Välys on siis vain kuskin puolella, ja pystysuuntainen.

                                Olen merkannut kuvaan sinisellä ympyrällä sen osan jonka kuvittelen olevan raidetangon sisäpään. Se on minun autossa ok.

                                Minun E39:ssa välys on punaisella merkityssä osassa. Ja vain kuskin puolella, ylös alas suunnassa. Välyksiä etsinyt asentaja sanoi, että saattais olla mahdollista holkittaa tuo jälkeenpäin, ilman että tarttee koko hammastankoa uusia, mutta tiedä häntä, kun en ole autoinsinööri nääs...
                                Last edited by Havis; 30-11-2021, 19:43.
                                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                                E60 523iA -08

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎