Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden koon merkitys tehoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaba
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1209
    • Helsinki

    Vanteiden koon merkitys tehoon

    Onko dataa tai esimerkkejä kellään tarjota. Talvirenkaina noksun 225 kitkat 18" m-sport vanteilla, kesällä 20" Foose df-5 vanteen 285 & 255 renkailla. Minkälainen käytännön ero suorituskykyyn näillä on? Käytin auton penkillä noilla kitkoilla, pito-ongelmia oli. Vien uudestaan keväämmällä kesärenkailla, huonontaako selvästi tulosta?

    Kaba
    -kaba-,
    BMW 530xd 2008 takaniskatuilla
    Porsche taycan turbo s. Takaniskatuet on
    Ex Tesla model S P90DL 2016 takaniskatuilla
    Ex F10 M550d takaniskatuilla
    730d F01, Audi A8 4.2 Tdi 2010, X3 2012+ & Victory Hammer S
    ex. 3 litraa, 2 turboa, ei kattoa ja 4 paikkaa niskatukineen.
    ex. 328i cabrio 96 takaniskatuilla
    ex. mb 230 coupe, -91
    ex. Ford Granada 2.0 -84
    "Tio små moppepojkar"
    "Pruritum ani"
    "Helsinki City Boys"
  • mailman
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 8003
    • Vantaa

    #2
    Vastausta en tiedä, mutta kerro mitä se penkki sanoi sun niskatuellisesta kylpyammeesta?
    G01 ///M40i '19
    F48 xDrive20i ///M-Sport '18
    E39 ///M5 '00

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Originally posted by kaba View Post
      Onko dataa tai esimerkkejä kellään tarjota. Talvirenkaina noksun 225 kitkat 18" m-sport vanteilla, kesällä 20" Foose df-5 vanteen 285 & 255 renkailla. Minkälainen käytännön ero suorituskykyyn näillä on? Käytin auton penkillä noilla kitkoilla, pito-ongelmia oli. Vien uudestaan keväämmällä kesärenkailla, huonontaako selvästi tulosta?

      Kaba
      Vannekoolla ei ole mitään merkitystä renkaan ulkohalkaisijaan, joten kysymys on absurdi?

      Comment

      • Stone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 4074
        • Helsinki

        #4
        Kyllä isompi vanne vie massat ulommas navasta jolloin se vaikuttaa esim. kiihyvyyteen jonkin verran.

        Dataa ei itsellä asiasta ole, mutta voisin kuvitell, että yhden setin vaikka 18" M3 vanteita joltain ystävälliseltä saisi lainattua yhteen dyno vetoon..?

        Rankailla ei siis ole muuta merkitystä kuin, että pitoa saat reilusti lisää!

        No voihan noilla vierintävastus hieman lisääntyä, mutta se ei liukkailla rullilla taika vaikuttaa mitään..
        Last edited by Stone; 13-03-2009, 00:41.
        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
        VW Pornstarter (työjuhta)
        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
        Finnmaster T8







        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by Stone View Post
          Kyllä isompi vanne vie massat ulommas navasta jolloin se vaikuttaa esim. kiihyvyyteen jonkin verran.

          Dataa ei itsellä asiasta ole, mutta voisin kuvitell, että yhden setin vaikka 18" M3 vanteita joltain ystävälliseltä saisi lainattua yhteen dyno vetoon..?

          Rankailla ei siis ole muuta merkitystä kuin, että pitoa saat reilusti lisää!

          No voihan noilla vierintävastus hieman lisääntyä, mutta se ei liukkailla rullilla taika vaikuttaa mitään..
          Mutta se mikä vanteessa hävitään, renkaassa voitetaan.
          Jos ajatellaan esim.18" BBS:ää ja sen 7.5kg:n kokonaismassaa, niin renkaan yksilöllisillä painoeroilla on suurempi vaikutus kuin vanteella.

          Comment

          • S.Kaulaote
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 1579
            • Woikkaalla

            #6
            Eiks renkaan ulkohalkaisijalla oo mitää merkitystä? Eli 18" Versus 20" ja profiiliki on mitä on ..en tiiiä!
            Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

            -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
            -Mitsubishi "runkkari"

            Comment

            • asoh
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 289
              • mikkeli

              #7
              Paljon riippuu

              Kyllä se paljon riippuu vanteen painosta miten se vaikuttaa.. Eri laatuisisa vanteissa on älyttömät painoerot. Mut ei varmaa kannata millään 22" lähtee penkin päälle normi baijerilaisella jos nyt vähän kärjistetään.
              Nykyinen.
              e39 535i V8

              ex.
              e36 320i

              http://asoh.kuvat.fi/kuvat/Bmw/

              Comment

              • tomippa
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 656
                • pk-seutu

                #8
                Vanteilla ei merkitystä tehoissa, eikä kiihtyvyydessäkään mitään kovin merkittävää eroa pitäisi olla. Jos ei tunnu isommilla vanteilla kiihtyvän, niin se on vain tehon puutetta

                Comment

                • Risto113
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 1204
                  • GrassLake

                  #9
                  Riippuu siitä, mitä ne vanteet painaa.

                  Kärjistettynä, 2 samankokoisella vanteella voi olla jopa 10+ kilon painoero.

                  Pyörivässä massassa tuon vaikutus on vähintään tuplat vs. auton omaan painoon, kun kiihtyvyyttä mitataan.

                  (eli 45 kg painavemmat vanteet (4kpl)/vastaa ehkä 100kg painonlisäystä autoon? todella karkea esimerkki, ja tekijöitä on monia yhtälössä, mutta kuitenkin...)

                  Comment

                  • Stone
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 4074
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Mutta se mikä vanteessa hävitään, renkaassa voitetaan.
                    Jos ajatellaan esim.18" BBS:ää ja sen 7.5kg:n kokonaismassaa, niin renkaan yksilöllisillä painoeroilla on suurempi vaikutus kuin vanteella.
                    Itse olen jonkin verran pyöritellyt eri merkkisiä renkaita lähinnä 18" ja 19" kokoluokissa. Yksi asia mikä noista mieleen tulee on, että lähes poikkeuksetta painot pyörivät siinä 10,3 ja 10,8kg välissä, merkit on kuitenkin on vaihdellut pilot sporteista korealaisiin..

                    Kaba: käytät sen auton penkissä ja sen jälkeen mietit asiaa lisää.. Kerro tulos sitten myös täällä, ainakin itseä kiinnostaa kovasti tietää.
                    Last edited by Stone; 13-03-2009, 08:30.
                    E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                    VW Pornstarter (työjuhta)
                    Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                    Finnmaster T8







                    Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                    Comment

                    • OZBMW
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 347
                      • Lumivuoret, Australia

                      #11
                      Me mitattiin just tämä asia kaverin E36 M Kolmosen kanssa.
                      Penkissä ensin oli 17" x 8.5 M Forged vanteet 245/40 x 17 renkailla 187,4 Kw
                      heti sen jälkeen vaihdettin 19" x 9.5 Breytoin Spiritit alle , renkaiden koko antoi saman halkaisian, mutta vanteet/renkaat olivat aika paljon painavempia ja penkki näytti 181.5Kw
                      ///Matti @ Australia

                      Comment

                      • siksta
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2004
                        • 675
                        • Orimattila

                        #12
                        Originally posted by tomippa View Post
                        Vanteilla ei merkitystä tehoissa, eikä kiihtyvyydessäkään mitään kovin merkittävää eroa pitäisi olla. Jos ei tunnu isommilla vanteilla kiihtyvän, niin se on vain tehon puutetta
                        Mä komppaan tämän.
                        Jos laittaa isot vanteet ni samalla pitää laittaa väh. kaksi karvanoppaa, että tehot tasaantuu.
                        F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

                        Comment

                        • Risto113
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 1204
                          • GrassLake

                          #13
                          Originally posted by OZBMW View Post
                          Me mitattiin just tämä asia kaverin E36 M Kolmosen kanssa.
                          Penkissä ensin oli 17" x 8.5 M Forged vanteet 245/40 x 17 renkailla 187,4 Kw
                          heti sen jälkeen vaihdettin 19" x 9.5 Breytoin Spiritit alle , renkaiden koko antoi saman halkaisian, mutta vanteet/renkaat olivat aika paljon painavempia ja penkki näytti 181.5Kw

                          just tätä yritin selittää aiemmin,
                          suuri painoero vanteissa = vaikuttaa niin että sen huomaa.

                          Comment

                          • bmw323it
                            BTCF Member
                            • Mar 2008
                            • 1827
                            • N/A

                            #14
                            Nyt on kyllä puurot ja vellit sekaisin. Vanteiden/renkaiden massa ei tehon määritelmän mukaan voi vaikuttaa tehoon mitenkään.

                            Teho kertoo kuinka paljon työtä moottori kykenee tekemään aikayksikössä. Aivan sama mitä vanteet painavat. Jos mittauksissa saadaan erilainen teho erilaisilla vanteille/renkailla, niin se kertoo lähinnä mittaustavan toistettavuuden tai tarkkuuden heikkoudesta tai mittaustavan periaatteellisesta virheellisyydestä.

                            Miksi renkaiden/vanteiden massa kuitenkin vaikuttaa kiihtyvyyteen? Kiihdytettäessä moottori tekee työtä auton liike-energian JA pyörivien massojen rotaatioenergian kasvattamiseksi. Koska painavat vanteet lisäävät sekä auton kokonaismassaa että pyörivää massa, ne hidastavat kiihtyvyyttä (vaikka teho ei vähenekään).

                            Tässä kohtaa kannattaa huomioida, että pyörivän kappaleen rotaatioenergian määrään vaikuttaa oleellisesti se kuinka massa on jakautunut kappaleessa. Jos massa on pyörivän kappaleen ulkokehällä, niin sen rotaatioenergia on suurempi kuin jos massa on kappaleen pyörnmiskeskipisteen luona.

                            Renkaan/vanteen tapauksessa tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että renkaaseen/vanteeseen lisätty kilogramma vastaa 2-3 kilogrammaa korissa, autoa kiihdytettäessä.

                            Jos siis asennat autoosi renkaat/vanteet, jotka painavat 4 kilogrammaa kappaleelta vähemmän kuin entiset, niin vaikutus on kiihdytyksessä sama kuin poistaisit peräkontista 4kg/pyörä x 4pyörää x 3 = 48kg. Tehoon tämä ei kuitenkaan vaikuta mitenkään.
                            Nyt:
                            BMW 530e (g30)
                            BMW 335i (e90)
                            BMW 323iC (e36)
                            BMW 850i (e31)
                            Golf GTE
                            ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                            Comment

                            • BenHoukan
                              Newbiemmer
                              • Sep 2006
                              • 0
                              • Pieksämäki

                              #15
                              Originally posted by bmw323it View Post
                              Nyt on kyllä puurot ja vellit sekaisin. Vanteiden/renkaiden massa ei tehon määritelmän mukaan voi vaikuttaa tehoon mitenkään.

                              Teho kertoo kuinka paljon työtä moottori kykenee tekemään aikayksikössä. Aivan sama mitä vanteet painavat. Jos mittauksissa saadaan erilainen teho erilaisilla vanteille/renkailla, niin se kertoo lähinnä mittaustavan toistettavuuden tai tarkkuuden heikkoudesta tai mittaustavan periaatteellisesta virheellisyydestä.

                              Miksi renkaiden/vanteiden massa kuitenkin vaikuttaa kiihtyvyyteen? Kiihdytettäessä moottori tekee työtä auton liike-energian JA pyörivien massojen rotaatioenergian kasvattamiseksi. Koska painavat vanteet lisäävät sekä auton kokonaismassaa että pyörivää massa, ne hidastavat kiihtyvyyttä (vaikka teho ei vähenekään).

                              Tässä kohtaa kannattaa huomioida, että pyörivän kappaleen rotaatioenergian määrään vaikuttaa oleellisesti se kuinka massa on jakautunut kappaleessa. Jos massa on pyörivän kappaleen ulkokehällä, niin sen rotaatioenergia on suurempi kuin jos massa on kappaleen pyörnmiskeskipisteen luona.

                              Renkaan/vanteen tapauksessa tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että renkaaseen/vanteeseen lisätty kilogramma vastaa 2-3 kilogrammaa korissa, autoa kiihdytettäessä.

                              Jos siis asennat autoosi renkaat/vanteet, jotka painavat 4 kilogrammaa kappaleelta vähemmän kuin entiset, niin vaikutus on kiihdytyksessä sama kuin poistaisit peräkontista 4kg/pyörä x 4pyörää x 3 = 48kg. Tehoon tämä ei kuitenkaan vaikuta mitenkään.

                              Aivan totta. F = MA josta johdettuna A = F / M. Selvästi näkee, kun kasvattaa massaa saadaan kiihtyvyydelle pienempi arvo. Teho pysyy samana sillä saman se moottori antaa takapyörille vaikka siellä olisi lexanin 22" 40kg vanteet

                              Yleinen mekaniikan peruslaki kyseessä mutta se pätee tähänkin.

                              Hitausmomentti eli inertiamomentti voidaan määrittää tässä vanteiden/renkaiden tapauksessa seuraavasti: J = 1/2 • mr²
                              Jossa m=massa ja r=pyörivän kappalaan säde
                              Tästä nähdään tuon massan sijainnin vaikutus inertiamomenttiin.

                              Hitausmomentti on kuten edellä tulikin selville jo, todennäköisesti suurempi halkaisijaltaan isommissa vanteissa. Eli massa kauempana pyörimiskeskipisteestä. Riippuu tietenkin vanteiden laadusta onko todella painavat.

                              Dynoissa mitataan pyörien rulliin välittämä teho tai pikemminkin vääntö, jonka jälkeen dyno laskee voimansiirron tehohäviöt pyörivien massojen rullatessa vapaasti. Eli näin saadan moottorin antama teho, joka on sama painavammilla vanteilla.
                              Last edited by BenHoukan; 13-03-2009, 09:49.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎